خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هشدار مجمع انجمن‌های اسلامی دانشجویان آلمان به مهاجرت یک طرفه: راهکار در تغییر رویه‌های کشور است

مجمع انجمن‌های اسلامی دانشجویان آلمان در بیانیه‌ای به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو نوشته است: به مسئولان هشدار می‌دهیم روند پر شدت و یک طرفه مهاجرت تحصیل‌کردگان ایرانی هر روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد. این انجمن دانشجویی می‌گوید که از نظر آنها «راهکار در تغییر رویه‌های کلان تمشیت امور کشور است».

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن کامل این بیانیه در پی م‌آید:

به نام خدا

گرامیداشت سالگرد به خون غلطیدن شهدای راه آزادی و استقلال کشور در شانزدهم آذرِ هر سال فرصتیست تا تشکل‌های دانشجویی به تجدید میثاق با آرمان‌های رهروان راه آزادی به ویژه آن سه قطره خون بپردازند و دغدغه‌های خویش نسبت به وضعیت کشورشان را با مردمان سرزمین خود در میان بگذارند.

۱۶ آذرِ امسال اما در حالی فرا می‌رسد که بادهای پاییزی با خزان کم سابقه فشار اقتصادی بر اقشار مختلف به ویژه محرومان و مستعضفان توامان شده است. همه این‌ها در حالیست که جنبش دانشجویی نیز به خاطر محدودیت‌های بی مورد بر فضای فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، تغییرات نسلی، پر رنگ شدن دغدغه‌های معیشتی و افزایش فاصله هشداردهنده‌ها میان سبک زندگی رسمی با آن‌چه نسل‌های جوان‌تر طلب می‌کنند دانشگاه‌ها را به محل دریافت مدرک یا سکویی جهت خروج از کشور تبدیل کرده است. به ویژه درباره مهاجرت دانشجویان ما خود به عنوان دانشجویانی که جهت ادامه تحصیل و با انگیزه بازگشت به وطن عازم غربت شدیم به مسئولان هشدار می‌دهیم روند پر شدت و یک طرفه مهاجرت تحصیل‌کردگان ایرانی هر روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد و رویه‌های اداره کشور در حوزه‌های اقتصادی، سیاست خارجی و سیاست داخلی سبب شده‌اند تا در مجموع اولا نسل جوان از اصلاح امور و افق‌گشایی در مناسبات ناعادلانه حاکم ناامید شود و دوما تیرگی روزافزون اوضاع اقتصادی و بین‌المللی کشور نگرانی‌های جدی در مورد یافتن شغل و تامین معیشت برای تحصیل‌کردگان به وجود آورد. به همین خاطر، راه چاره این وضعیت نگران کننده نه تمسک به شیوه‌های منسوخ تشدید محدودیت ها برای سفر و تحصیل دانشجویان که خود از علل شعله گرفتن آتش این مشکل اند بلکه در تغییر رویه‌های کلان تمشیت امور کشور است.

در همین رابطه به دولت مستقر مشفقانه هشدار می‌دهیم که مبادا برای دل‌خوشی عده‌ای اقلیت پر سر و صدا فرصت‌های احتمالی گشایش در سیاست خارجی و اقتصاد را از دست بدهند تا رنجی بر رنج‌های پرشمار مردم افزوده شود. برای ما روشن نیست سفر هفته به هفته بالاترین مقام اجرایی کشور به شهرهای گوناگون چگونه قرار است مشکل مبادلات بانکی، تورم افسارگسیخته، کسری عظیم بودجه و بیکاری ناشی از عدم سرمایه‌گذاری کافی و سرکوب بازارها را حل کند اما یقین داریم اگر چنان چه مشکلی در اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی به وجود آمده با اقدامات نمایشی ترمیم نخواهد شد و چاره آن جز از طریق توسل به شیوه‌های کرامت بخش نظیر اعطای حق تعیین سرنوشت و برگزاری انتخابات‌های آزاد و حداکثری نیست.

در پایان مجمع انجمن‌های اسلامی دانشجویان آلمان که در دور جدید فعالیت‌های خود حق‌طلبی، بازگشت به ریشه‌های اصیل جنبش دانشجویی و استقلال در شئون مختلف را سرلوحه عمل تشکیلاتی‌اش قرار داده است، ضمن تجدید میثاق با آرمان ‌هایی که آن سه آذر اهورایی جان خود را مظلومانه فدای آن‌ها کردند، از همه فعالان مدنی و دانشجویی می‌خواهد ضمن نگاهداشت رویکرد نقادانه خود به امور که جزء لاینفک جنبش دانشجوییست با نگاهی امیدوار به ظرفیت‌های عظیمی که در سایه آگاهی ملت خلق شده (و خلق خواهد شد) در جهت بسط خیر عمومی و کمک برای رفع آلام ملّت بکوشند.

هر کجا ویران بود آن جا امید گنج هست
گنج حق را می‌نجویی در دل ویران چرا

آذر ۱۴۰۰ – دسامبر ۲۰۲۱

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا