خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«کاهش بسیار زیاد» ارزش سهام عدالت

خبرگزاری اصولگرای فارس در متنی با عنوان «افت 8.5 درصدی قیمت سهام عدالت در هفته صعود شاخص‌ها/کاهش 52 درصدی ارزش سهام‌ در 15 ماه» نوشت:

«ارزش سهام عدالت در هفته های گذشته با کاهش بسیار زیادی مواجه شد، کاهش ارزش این سهام در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس در هفته گذشته با صعود همراه بود.

سهام عدالت ترکیب ارزنده‌ای از سهام شرکت‌های مختلف است که در اواسط دهه 80 دولت تصمیم گرفت به افراد جامعه واگذار کند، ارزش این دارایی دهک‌های پایین درآمدی جامعه پس از گذشته 14 سال به یک عدد قابل توجه رسیده بود.

اما سیاست های اشتباه و بعضا متناقض دولت دوازدهم در زمینه بازار سرمایه ارزش این سبد دارایی را به شدت کاهش داده است. دولت سیزدهم نیز با توجه به اینکه در گام‌های اولیه است، هنوز توفیق چندانی در ساماندهی بورس نداشته است.

‌سهام عدالت از سهام شرکت‌های ارزنده و تولیدی را که دارای ارزش افزوده بالایی هستند، تشکیل شده است، این نمادها در هر وضعیتی که قرار داشته باشند، بازهم از نمادهای ارزنده بازار سرمایه هستند.

آخرین وضعیت ‌سهام عدالت‌

حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازار سرمایه، معتقد است: در سال 99 و با آزادسازی سهام عدالت، متأسفانه دارندگان سهام عدالت به دلیل نیاز مالی که داشتند این سهام را به ثمن بخس و بهای ناچیز فروختند، اما کارگزاری‌ها و بانک ها پول مردم را، دیر پرداخت کردند.

وی افزود: اتفاق بعدی این بود که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مرتبط با سهام عدالت وارد بورس شدند، اما با توجه به شرایط منفی بازار، ارزش روز سهام عدالت یک‌چهارم شد و دارندگان سهام عدالت مجبور شدند، دارایی ارزشمند خود را به یک‌چهارم قیمت واقعی بفروشند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص سهام عدالت می گوید: سهام عدالت با اقدامات دولت قبلی نیمه جان شد، در حالی که ساختار سهام عدالت می‌توانست بسیار کمک کند.

بنابراین گزارش روز یکشنبه 4 آذر نیز تعدادی از کارکنان سابق شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی، تجمع اعتراضی خود را مقابل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار کردند،هم کارشناسان اقتصادی و هم سهامداران و هم کارمندان این شرکت‌های تعاونی استانی در مورد عملکرد این شرکت‌ها ابهامات زیادی دارند.

در این زمینه حسین امینی‌خواه، رئیس هیات مدیره ‌شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مرتبط با سهام عدالت گفت: در حق کارکنان 352 شرکت تعاونی سهام عدالت شهرستان‌های کشور جفا شده است.

سهام عدالت چقدر می ارزد؟

سهام عدالت در هفته‌های گذشته با کاهش ارزش مواجه بوده است. این سهام در هفته سوم آذرماه نیز با افت 8.56 درصدی مواجه شد این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس و شاخص کل هموزن بورس با رشد 0.7 درصدی در این هفته مواجه شدند.

برگه های سهام عدالت در قیمت های 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته سوم آذرماه به ترتیب با افت 702 هزار تومانی، 845 هزار تومانی، 914 هزار تومانی و یک میلیون و 718 هزار تومانی مواجه شده اند.

این مساله در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده ترین سهم های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه های سهام عدالت در برگه های مختلف به ترتیب برابر است با 7 میلیون و 502 هزار تومان، 9 میلیون و 25 هزار تومان، 9 میلیون و 759 هزار تومان و 18 میلیون و 344 هزار تومان.

سال گذشته دولت وقت تصمیم به آزادسازی سهام عدالت کرد که این مساله به دلیل مشکلات موجود در طرح تنها منجر به کاهش ارزش این سبد دارایی شد. ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال 99 با افت 52 درصدی مواجه شده است.

ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش قیمت 8 میلیون و 76 هزار تومانی، 9 میلیون و 715 هزار تومانی، 10 میلیون و 505 هزار تومانی و 19 میلیون و 747 هزار تومانی روبرو شده است.

در هفته ای که شاخص کل بورس با رشد مواجه شده است، کاهش ارزش سبد سهام عدالت جای تعجب دارد. این مساله به علت کاهش ارزش بسیار زیاد برخی شرکت های حاضر در بورس که در سبد سهام عدالت نیز قرار دارند، رخ داده است».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا