خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایران و چین در گذر زمان

محمدرضا رزاقی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «ایران و چین در گذر زمان» نوشت:

در بین سال‌های ۱۹۵۸ میلادی تا ۱۹۶۱ میلادی چین دچار قحطی می‌شود و بر اساس تخمین‌ها نزدیک به ۳۰ میلیون نفر از گرسنگی تلف می‌شوند و این زمان مصادف است با دهه چهل شمسی در ایران که هرچند انسداد سیاسی و محرومیت و توسعه غیر متوازن وجود داشته اما هیچکس مدعی وجود قحطی نبوده و نیست، بالعکس ایران در مسیر توسعه اقتصادی بوده و صنعتی نوپا درحال شکل‌گیری بوده است؛ همان دورانی است که مدارس تغذیه رایگان می دادند و شیر سه گوش!

مرحوم آقای اصغر قندچی که پدر صنعت کامیون در ایران هستند نقل می کردند : «در سال ۱۳۵۴ تعدادی از تجار چین آمده بودند به دفتر ما در همین خیابان قزوین تهران و می‌خواستند کامیون بخرند. چین در آن زمان با آمریکا روابط خوبی نداشت. آمریکایی‌ها هم خواسته بودند که اگر بشود ما به چینی‌ها کامیون بدهیم که از طریق کامیون «ماک» ساخت ایران، پای آنها نیز به نوعی در چین  باز شود. خلاصه چینی‌ها آمدند و گفتند کامیون ماک کاوه می‌خواهیم اما پول نداریم، به‌جای آن  مواد غذایی و کالا می‌دهیم. یک کتاب هم آورده بودند از مشخصات کالاهایی که برای عرضه داشتند. فانوس و بیل و دسته بیل و چینی‌آلات و… بهترین کالایی که برای عرضه داشتند، همان چینی‌آلات بود».

امروز و حدود چهل سال بعد از اصلاحات اقتصادی چین در سال ۱۹۷۹، وضعیت اقتصادی چین و میزان پیشرفت یک کشور قحطی‌زده در این بازه زمانی و قیاس آن با شرایط کشور خودمان از هر حیث حیرت آور است.

چین دومین کشور دنیا از لحاظ شمار میلیاردرها است به طوری که مجموع ثروت آنها به ۹۹۶ میلیارد دلار می‌رسد.
چین عظیم‌ترین ذخیرهٔ ارزی خارجی به مبلغ ۳٫۱ تریلیون دلار را در اختیار دارد.
اقتصاد چین در سال ۲۰۱۹ از نظر تولید ناخالص داخلی دومین اقتصاد بزرگ جهان بود و در در سال ۲۰۱۷ توانست رتبهٔ نخست از نظر تولید ناخالص داخلی بر پایهٔ برابری قدرت خرید را در میان همهٔ کشورهای دنیا به دست آورد.
چین پرسرعت‌ترین اقتصاد بزرگ دنیا است به این شکل که در طول ۳۰ سال گذشته به‌طور میانگین سالانه ۱۰٪ رشد را تجربه کرده‌است؛ میانیگین سالانه ۱۰ درصد رشد!

و اما ایران؛ از وضعیت نرخ تورم و بیکاری و میزان صادرات و ارزش پول ملی و جذب سرمایه‌های خارجی و وضعیت صنعت و..‌‌. در می‌گذرم و فقط یک مورد را جهت قضاوت عرضه می دارم چون بدان مباهات هم شده است:

آمار بانک جهانی نشان می‌دهد که رشد اقتصادی از منفی ۶.۵ درصد در سال ۲۰-۲۰۱۹ به ۱.۶ درصد در سال ۲۱-۲۰۲۰ رسیده است.

این تقدیر نیست باید تدبیر نمود…

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بی پرده و صادقانه بگویم وقتی روحانیون بی تجربه شدند متولی هر امری نتیجه اش میشود که اقتصاد ایران بجای رشد از ترکستان سر در می آورد .

    وقتی آقایان انقلابی عمل کردند و 4 دهه آزمون و خطا کردند تا یک چیزهایی آموختند نتیجه اش میشود همین .

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا