خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تقاضایی از آیت‌الله مکارم شیرازی در باره سند 2030

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، درباره‌ی سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم نوشت:

اخیراً آقای نوری سومین پیشنهاد آقای رئیسی برای وزارت آموزش و پرورش، در مجلس هنگام اخذ رأی اعتماد به «سند 2030» تاخت و گفت: «شورای عالی آموزش و پروش در برخی مواقع برای نفوذ سند آموزش ۲۰۳۰ منفعل عمل کرد و حتی برخی اعضا، آن سند را همراهی کردند! سرکردگان سند آموزش ۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت» و ظاهرا ایشان در ملاقات با مراجع محترم قم هم مخالفت با اجرای سند ۲۰۳۰ را مطرح کرده و حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی هم در این دیدار گفته‌اند: «روح حاکم بر نظام آموزشی ما، باید روح اسلامی باشد و هیچ نشانه‌ای از فرهنگ غرب در آن وجود نداشته باشد؛ ما نسبت به پاکسازی آن مسؤول هستیم. سند ۲۰۳۰ اعتقادات دینی و مذهبی دانش آموزان را هدف قرار داده که لازم است نسبت به اجرای این گونه سندها و جایگزینی فرهنگ غربی هوشیار بود».

از اردیبهشت 97 که رهبری راجع به سند 2030 به مسئولان هشدار داد که «با دقت و تأمل بیشتر پیش روند تا مبادا با اجرای حساب نشده این سند، زمینه ترویج فرهنگ غرب فراهم آید»، حمله به این سند ترجیع‌بند سخنان بسیاری از شخصیت‌ها علیه دولت قبل شد و گفتند: «هدف سند 2030 تغییر هویت ایرانی و اسلامی ما است»، «از برنامه‌های 2030 حذف خشونت در درس‌های دانش‌آموزان است که با تعریف غربی‌ها، باید از کلماتی مانند ایثار، شهادت و جهاد استفاده نشود»، «آموزش حقوق بشر غربی»، «آموزش حقوق شهروندی بر اساس هنجارهای غربی» و… از اهداف این سند است و …

قبل از این مشابه این برخورد را با لایحه الحاق به «کنوانسیون منع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان» شاهد بودیم که در زمان دولت اصلاحات در مجلس ششم مطرح و تصویب شد و متأسفانه با مخالفت شورای نگهبان روبرو و با اصرار مجلس بر مصوبه خود، به مجمع تشخیص مصلحت ارسال و بایگانی شد. آن زمان این حقیر طی سه مقاله «کنوانسیون رفع تبعیض و مخالفت‌ها»، « کنوانسیون منع کلیه اَشکال تبعیض علیه زنان، مخالفت، سکوت یا الحاق فعال و منتقد» و «کنوانسیون از نگاه معاون رئیس جمهور احمدی نژاد» در مجله «پیام زن» دفتر تبلیغات اسلامی، ادله مخالفان آن کنواسیون را که دقیقا شبیه مخالفت‌ها با این سند و با همین ادبیات بود را مطرح و نقد کردم که مقالات فوق الذکر الان در اینترنت در اختیار همگان است. با مطرح شدن سند 2030 متأسفانه دوباره شاهد بودیم که همان سخنان مطرح و با استناد به همان «شبه دلایل»، با این سند مخالفت می‌شود.

امروز بخواهیم یا نخواهیم، جهان دهکده‌ای است و ما که به حق مدعی فرهنگ انسانی – فطری قابل ارائه به جهان هستیم باید از همگان به حضور در صحنه فرهنگ جهانی مشتاق‌تر باشیم چون آنچه از طرف دیگران و بخصوص غربی‌ها ارائه می‌گردد، یا با فرهنگ انسانی – فطری اسلام سازگار است که چه خوب؛ یا سازگار نیست که در آن صورت ما می‌توانیم با ارائه فرهنگ ناب انسانی – فطری اسلام، جهانیان به‌خصوص غربیان را به اذعان به برتر بودن آن واداشته و به پذیرش آن سوق دهیم. خوشبختانه مخالفان سند 2030 به صراحت به ارزشمندی این سند و در راستای اهداف انسانی و عدالت خواهانه بودن آن گواهی داده و اظهار کرده‌اند: «آنچه در سند 2030 گفته شده به صورت متعالی‌تر آن را در سند تحول خودمان و مبانی تعلیم و تربیت اسلامی داشته و نیازی به 2030 نداریم. درست است که سند 2030 به عدالت آموزشی اشاره کرده است اما همین موضوع را در سند تحول داریم. خیلی جلوتر از 2030 ما این حرف‌ها را زده‌ایم. اگر در جاهایی اشتراک مفهوم میان اسناد بالادستی ما با سند 2030 است، نمی‌توانیم اهداف متعالی را کنار بگذاریم چون 2030 گفته است! نباید سیاست‌های ما را منتسب به این سند کنند!. از ترس اینکه انگ این سند را نخوریم، [داریم] خودمان را منزوی می‌کنیم!».

حالا که حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ملاقات با وزیر جدید آموزش و پرورش «روح حاکم بر این سند را فرهنگ غرب دانسته که اعتقادات دینی و مذهبی دانش آموزان را هدف قرار داده و …»؛ از ایشان که خوشبختانه مؤسسات تحقیقاتی متعددی را در اختیار دارند که محققان بسیاری در آنها مشغول به تحقیق می‌باشند، خواهشمندیم زمینه برگزاری میزگردهایی با حضور مخالفان و موافقان این سند را فراهم سازند تا عالمان توانمند به بررسی آن سند پرداخته و ادله مخالفان مطرح شده و در بوته نقد قرار گیرد تا در صورت لزوم، علم مخالفت کلی و بالجمله با این سند را بر زمین نهیم و ضمن مخالفت با موارد ناپذیرفتنی و مخالف با مبانی فطری-انسانی اسلام، نسبت به پذیرش موارد صحیح اعلام آمادگی کرده و با ارائه سند فرهنگ انسانی- فطری اسلام، برتری آن را بر این سند، بر جهانیان آشکار سازیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا