خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چه عواملی بورس را تکان داد؟

بورس تهران امروز به اخبار ناشی از قراردادهای ایران با شرکت‌های بوئینگ، سیتروئن و همچنین کاهش سود سپرده‌های بانکی واکنش نشان داد و در حالی که نماگر بازار چند روز پیش از کانال ۷۶ هزار واحدی سقوط کرده بود امروز توانست از سقف ۷۳ هزار واحدی بالاتر رود.

به گزارش ایسنا، امروز –چهارشنبه- بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای شروع معاملات شاهد افزایش شاخص کل با شیبی کاهنده بود به طوری که تنها در نیم ساعت ابتدای معاملات دماسنج بازار کانال ۷۳ هزار واحدی را رد کرد و تا پایان دادوستدها به روند صعودی خود ادامه داد.

روز پایانی معاملات این هفته در حالی شاهد روند رشد شاخص بورس اوراق بهادار است که تا دو روز پیش نماگر بازار خبر از شرایط نامطلوبی از تالار شیشه‌ای تهران می‌داد، به طوری که در مدت اندکی شاخص کل در مجموع تا ۴ هزار واحد کاهش یافت و تابلوی بازار اکثر قریب به اتفاق نمادها را با رنگ قرمز نشان می‌داد.

بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان و گمانه زنی ها درباره نرخ سود حساب‌های سپرده بانکی اولین روز تابستان ۱۳۹۵ شاهد کاهش این نرخ تا کف ۱۵ درصد بود.   می توان یکی از دلایل مثبت شدن این روزهای بورس را ناشی از جو روانیِ عملی شدن این وعده بانک مرکزی دانست. البته این خبر در عمل چندان نمی تواند روی بازار سرمایه تاثیر  پایداری داشته باشد، چرا که در شرایط موجود تغییر کمی در سودهای سپرده بانکی نمی تواند افراد ریسک گریز را متقاعد کند که سرمایه خود را در بورس اوراق بهادار تهران سرمایه‌گذاری کنند.

از سویی دیگر نهایی شدن تفاهم‌نامه ابتدایی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با شرکت بوئینگ، آن هم پس از چهار دهه و همچنین بازگشت پژو سیتروئن به بازار ایران با امضای یک جوینت ونچر به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو با ایران خودرو، موضوعاتی بودند که در این روزها توانستند به نوبه خود تاثیر مثبتی در بازار سرمایه بگذارند چرا که با نهایی شدن این قرارداد ها کم کم نشانه‌هایی از تاثیرات مثبت مذاکرات هسته ای ایران و اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) دیده می شود.

در آخرین روز معاملات این هفته ارزش کل معاملات به ۱۷۷ میلیارد و ۴۹۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید که این مبلغ ناشی از دست به دست شدن ۷۶۱ میلیون و ۶۵۱ هزار سهم و اوراق بهادار قابل معامله در حدود ۵۴ هزار نوبت معامله بود.

از طرفی شاخص کل امروز با ۸۴۵ واحد افزایش، رقم ۷۳ هزار و ۶۴۴ واحدی را تجربه کرد.  شاخص هم وزن نیز هم وزن امروز نزدیک به ۲۰۰ واحد رشد کرد و  شاخص آزاد شناور هم توانست بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحد افزایش یابد.

فولاد مبارکه اصفهان، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، پالایش نفت بندر عباس ایران خودرو صنایع معدنی گل گهر و سایپا از شرکت هایی بودند که بیشترین تاثیر را در رشد امروز شاخص بورس داشتند و در مقابل توسعه صنایع بهشهر و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی از معدود نمادهای قرمز تابلوی بورس بودند و به ترتیب به اندازه ۱۲ و ۸ واحد، تاثیر منفی در شاخص کل داشتند.

امروز نماد معاملاتی شرکت های صنایع کاغذسازی کاوه، لبنیات پاستوریزه پاک، گرانیت بهسرام، حق تقدم سیمان فارس و خوزستان بازگشایی شدند و  نماد معاملاتی شرکتهای ذغال سنگ نگین طبس، نیرو محرکه، صنایع کاشی و سرامیک سینا، ایران مرینوس، بانک کارآفرین و کاشی و سرامیک حافظ متوقف شدند.

بیشترین حجم معامله در داد و ستدهای امروز مربوط  به اوراق بهادار شرکت های زامیاد، بانک صادرات ایران و سایپا بود.

امروز آیفکس نیز از ابتدای شروع معاملات فرابورس با رشد مواجه بود و توانست در انتها تا رقم ۷۷۷.۴ واحد بالا رود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا