خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علی باقری: ممکن است اسرائیل شیطنت تروریستی انجام دهد

مذاکره‌کننده‌ی ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات احیای برجام گفت: ممکن است اسرائیلی‌ها شیطنتهای تخریبی – تروریستی انجام دهند که قبلا هم سابقه داشته است. کشورهایی که متحد رژیم صهیونیستی هستند باید پاسخ دهند که آیا رویکرد آنان در عرصه مذاکرات، منطقی است؟ در حالی که ادعا می‌کنند که قصد دارند با مذاکره با ایران، به توافق برسند، ولی در عین حال، با طرفی که صرفا نقش تخریبی به ویژه در عرصه مذاکرات دارد، اتحاد راهبردی داشته باشند. این یک تناقض رفتاری است که برخی از اعضای ۴+۱ و آمریکاییها دارند. از یک طرف می‌گویند که میخواهند برجام را احیا کنند و از طرف دیگر با هویت نامشروعی که تمام تلاش خود را به کار بسته است تا این توافق را از بین ببرد، باید به افکار عمومی پاسخ دهند که چگونه می‌توانند این تناقض رفتاری را حل کنند.

به گزارش فارس، «علی باقری» به شبکه خبری المیادین گفت: «شش دور مذاکره در وین برگزار شد که در طول این شش دور، ما به چند سند به صورت پیش‌نویس رسیدیم. در این پیش‌نویسها که یکی مربوط به لغو تحریمها و دیگری مربوط به اقدامات هسته‌ای است، اختلافات زیادی بین طرفین وجود داشته که این اختلافات در متن پیش‌نویسها مشخص شده است».

وی ادامه داد: «وقتی که انتخابات در ایران برگزار شد و دولت جدید بر سر کار آمد، طبیعی بود که دولت جدید در عرصه سیاست خارجی، مؤلفه‌ها و اولویتهای خاصی داشته باشد. لذا ممکن است نسبت به برخی از موضوعاتی که در دور قبلی گفت‌وگوهای وین بوده است، نگاه جدیدی داشته باشد».

این دیپلمات ایرانی خاطر نشان کرد، به خاطر این مسئله، طرف ایرانی، نگاه خود را نسبت به موضوعاتی که در پیش‌نویسهای وین-۶ بود، بیان کرد و این مسائل به سایر اختلافات طرفین اضافه شد.

باقری با اشاره به گفت‌وگوهایی که طی چند روز گذشته در سطوح کارشناسی و مقامات ارشد در وین برگزار شده است، گفت: «محور این گفت‌وگوها این بود که ما بتوانیم محورهای اختلافی را در یک چارچوب مشخص تدوین کنیم تا زودتر بتوانیم مسیر مذاکرات جدی برای رسیدن به توافق را فراهم کنیم».

وی در پاسخ به تضادی که بین مواضع روسیه و کشورهای اروپایی درباره توصیف فضای مذاکرات وجود دارد، تأکید کرد: «مسیری که ما در چند روز گذشته حرکت کردیم، برای مشخص کردن محورها، موضوعات و دامنه موضوعات قابل گفت‌وگو موفق بوده است… به پیشرفت خوبی دست پیدا کرده‌ایم. این می تواند زمینه را برای مذاکرات جدی فراهم کند».

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ادامه داد: «همسویی مواضع چین روسیه با جمهوری اسلامی ایران و اختلاف مواضع چین روسیه با طرف غربی، کاملا مشهود است… در داخل کشورهای اروپایی نیز اختلافات جدی وجود دارد… در داخل اتحادیه اروپا نیز کشورهای مختلف، اختلافاتی دارند که در موضوعات مورد گفت‌وگو، خود را نشان می‌دهد».

باقری درباره مواضع اروپا و آمریکا گفت: «هویتهای نامشروعی که در خارج از اتاق مذاکرات حضور دارند، تلاش می‌کنند که فضای بیرون اتاق مذاکرات را غبارآلود و تخریب کنند و تلاش می کنند که این اثر تخریبی را در داخل اتاق مذاکرات نیز ببینند. بر همین اساس، مشاهده می‌کنیم که برخی از اطراف ۴+۱، مقاله مشترک با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی می‌نویسند یا ملاقاتهای طولانی بین مقامات رژیم صهیونیستی و برخی از این کشورها انجام می‌شود».

وی با بیان اینکه صهیونیستها تلاش دارند که فضای خارج از اتاق مذاکره را تخریب بکنند و بر فضای داخل مذاکرات تأثیر بگذارد، درباره احتمال عدم حصول توافق و اقدامات احتمالی تهران تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران با اراده پای میز مذاکره آمده و مجبور نشده است که پای میز مذاکره بیاید. بدیهی است که جمهوری اسلامی بر اساس ایده‌های منطقی و ابتکارهای خلاقانه وارد عرصه مذاکرات شده است».

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی خاطر نشان کرد، از طرف مقابل انتظار می‌رود که منطقی برخورد کند و همراه خودش ابتکارهای خلاقانه داشته باشد تا بتواند موانع و مشکلاتی که پیش روی پیشرفت مذاکرات وجود دارد را بردارد.

باقری در پاسخ به اینکه آیا احتمال حمله رژیم صهیونیستی به ایران وجود دارد یا خیر گفت: «ممکن است اسرائیلیها شیطنتهای تخریبی-تروریستی انجام دهند که قبلا هم سابقه داشته است… کشورهایی که متحد رژیم صهیونیستی هستند باید پاسخ دهند که آیا رویکرد آنان در عرصه مذاکرات، منطقی است؟».

وی ادامه داد: [این کشورها] در حالی که ادعا می‌کنند که قصد دارند با مذاکره با ایران، به توافق برسند، ولی در عین حال، با طرفی که صرفا نقش تخریبی به ویژه در عرصه مذاکرات دارد، اتحاد راهبردی داشته باشند. این یک تناقض رفتاری است که برخی از اعضای ۴+۱ و آمریکاییها دارند. از یک طرف می‌گویند که میخواهند برجام را احیا کنند و از طرف دیگر با هویت نامشروعی که تمام تلاش خود را به کار بسته است تا این توافق را از بین ببرد، باید به افکار عمومی پاسخ دهند که چگونه می‌توانند این تناقض رفتاری را حل کنند».

این دیپلمات ایرانی در پایان درباره آینده مذاکرات تأکید کرد: «ما در مسیر مذاکرات، بسیار بسیار جدی هستیم. من در طول این هفته چندین برنامه داشتم… ولی همه آن برنامه ها را تعطیل کردم و در وین باقی ماندم تا به طرف مقابل نشان دهم که جمهوری اسلامی ایران، در پای میز مذاکره، از نظر محتوایی، ابتکار و پایبندی به مسیر مذاکره بسیاری جدی است. ما جدیتمان را ابراز کردیم و انتظار داریم طرف مقابل هم در عمل و ارائه ابتکارهای خلاقانه آمادگی و جدیت خودش را نشان دهد».

«علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با گروه ۱+۴ امشب (یکشنبه) در گفت‌وگویی درباره آخرین روند مذاکرات و اظهارات وزرای خارجه سه کشور اروپایی و از جمله اظهارات وزیر خارجه انگلیس که گفته این آخرین فرصت برای ایران برای بازگشت به میز مذاکره با پیشنهادات و عزم جدی است، گفت: برخی از بازیگران و هویت‌های نامشروع که صرفا حیات‌شان در تنش زایی و اقدامات تخریبی است، تلاش جدی دارند، هم در فضای بیرون اتاق مذاکرات، اقدامات تخریبی را انجام دهند که در عرصه و روند مذاکرات تاثیر منفی بگذارد و هم در تعامل و پیوندی که با برخی از بازیگران صحنه مذاکرات دارند، تلاش می‌کنند فضای مذاکرات را فضای غیرسازنده و تخریبی کنند.

  • رفتار متناقض برخی بازیگران در صحنه مذاکرات

وی افزود: بر این اساس برخی اظهاراتی که از سوی برخی بازیگران در صحنه مذاکرات شنیده می‌شود، نشانگر رفتار متناقض آنهاست و باید برای افکار عمومی خودشان این رفتار متناقض را توجیه کنند که چطور از یک طرف ادعا می‌کنند که به دنبال احیای برجام هستند و به دنبال این هستند که شرایطی فراهم شود که همه طرف‌های دخیل در برجام به تعهداتشان برگردند و از طرف دیگر با یک بازیگری که هویتش در تنش زایی و اقدامات تخریبی است، پیوندهای راهبردی ایجاد می‌کنند که آن هویت نامشروع همه تلاشش بر این بوده و هست که مسیر توافق و مذاکرات را برهم بزند.

معاون سیاسی وزیر خارجه بیان کرد: در چند روز گذشته مسیری که در وین شاهد هستیم این است که تلاش‌هایی بین هیأت‌های مختلف در وین صورت می‌گیرد تا بتواند دامنه و محدوده موضوعات قابل مذاکره را تعیین کند تا بتوانیم در دوره پیش رو زمینه مذاکرات جدی و موثر را فراهم کنیم.

  • روند مذاکرات رو به جلو است

باقری گفت: در شرایطی که الان به سر می‌بریم و دستاوردهایی که از گفت‌وگوها بین طرفین داشتیم، تصورم این است که روند رو به جلویی است، هر چند که اختلاف دیدگاه بین دو طرف وجود دارد، ولی این اراده احساس می‌شود که طرفین می‌خواهند که هم موضوعات مورد گفت‌وگو را با هم تعیین و تدوین کنند و هم اینکه‌ وارد عرصه‌ای بشوند که درباره موضوعات مورد گفت‌وگو مذاکرات جدی و نتیجه بخش را انجام دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا به نظر شما روند مذاکرات به کندی پیش نمی‌رود؟ اظهار داشت: چون اختلاف بین طرفین وجود دارد، مسیری که حرکت می‌کنیم بعضی وقت‌ها کند می‌شود و بعضی وقت‌ها سرعت می‌گیرد. این طبیعی است و غیرعادی نیست، ولی اراده طرفین بر این است که مسیر به سمت جلو حرکت کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا