خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در مناظره‌ی رفیعی و آقامیری چه گذشت؟

مناظره‌ی حجت‌الاسلام ناصر رفیعی و سیدحسن آقامیری صبح امروز برگزار شد.

به گزارش انصاف نیوز در این مناظره که به میزبانی حجت‌الاسلام سرلک برگزار شد و از طریق اینستاگرام به شکل زنده پخش می‌شد رفیعی و آقامیری بر ادامه یافتن چنین گفت‌وگوهایی تاکید داشته و از مسئولان صداوسیما نیز خواستند تا امکان لازم برای پخش برنامه‌های مناظره در موضوعات دینی را فراهم کنند.

گزیده‌ای از سخنان آقایان آقامیری و رفیعی در این مناظره را در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی: تشکر می‌کنم از دوستانی که مقدمات برگزاری این مناظره را فراهم کردند و امیدوارم متولیان فرهنگی و حوزه‌ی علمیه باب چنین گفت‌وگوهایی را باز کنند. استقبالی که از این مناظره شد نشانگر آن است که بر خلاف برخی صحبت‌ها مردم جامعه‌ی ما دغدغه‌ی دین دارند. به‌عنوان مقدمه عرض می‌کنم که صحبت‌های آقای آقامیری به شکل کلی در سه بخش قابل تقسیم‌بندی است. بخش نخست مسائل اجتماعی‌ست که در این حوزه بنده هم مثل ایشان انتقاداتی دارم. دومین بخش موضوعات اقتصادی‌ست که در این موضوع هم با برخی ملاحظات نسبت به سخنان آقای آقامیری من هم منتقد وضعیت موجود هستم. اما بخش سوم به مسائل اعتقادی و دینی بازمی‌گردد که در اینجا اختلاف نظر داریم و موضوع این مناظره نیز در همین حوزه است. ایشان البته می‌گویند بعضی مطالب ناقص و تقطیع شده بوده که در ادامه درباره‌اش حرف می‌زنیم.

سیدحسن آقامیری: من هم متشکرم از دوستانی که مقدمات برگزاری این مناظره را فراهم کردند. مشکل اساسی همین است که این نوع گفت‌وگوها وجود ندارد و به جای گفت‌وگوی رودررو از طریق رسانه‌ها و به شکل تقطیع‌شده دیدگاه همدیگر را می‌شنویم. در چنین فضایی چیزهایی به آدم نسبت می‌دهند که تعجب می‌کنیم. ما که از اتحاد شیعه و سنی و مانند آن می‌گوییم ضرورت تحقق پیدا کردنش گفت‌وگو کردن، تفاهم و مدارا است. من بسیار نگران بودم که برخی شما را شماتت کنند که چرا در این گفت‌وگو شرکت کردید.

رفیعی: ما اکنون در دانشگاه و حوزه کرسی آزاداندیشی داریم اما این کرسی‌ها تخصصی است و در نتیجه از عموم مردم غافل هستیم. در حالی که باید گفت‌وگوهای این چنینی در زمینه‌های اعتقادی، تاریخی و… انجام شود.
اما نکات بنده درباره‌ی آقای آقامیری؛ دین یک مجموعه به هم پیوسته است که اگر هر بخش آن را برداریم و حذف کنیم ناقص خواهد شد. جنبه‌ی عفو و رحمت الهی گسترده است اما خداوند «نذیر»، «غیر المغضوب علیهم» و «شدید العقاب» هم است. مثلا گفته‌اید «فرد برای همیشه در عذاب جهنم نمی‌ماند، مگر خدا از عذاب دادن دیگران خوشش می‌آید؟!»، این در حالی‌ست که در قرآن آمده که کفار برای همیشه در جهنم خواهند بود یا درباره‌ی امام حسن و حضرت زینب هم چیزهایی درباره‌ی دعای‌شان برای دشمنان و مانند آن گفته‌اید که در ادامه عرض می‌کنم. به طور خلاصه عرض بنده این است که دین اسلام، دینی رحمانی است اما در قرآن تعابیر دیگری هم هست که ناظر بر غضب الهی‌ست و باید در بیان این مسائل تعادل را حفظ کرد.

آقامیری: هدف از عقوبت تادیب است، در نتیجه جهنم نیز از رحمت خداوند است. برخی طوری عذاب جهنم را برای مردم توضیح می‌دهند که گویی موجوداتی در جهنم آماده‌اند تا مردم را رنده کنند. این در حالی‌ست که آن عذاب، همین رفتار ما است. ما در فقه اختلاف نظر را قبول کرده‌ایم و به‌عنوان مثال کسی را به دلیل اختلاف نظر در اعلام زمان عید فطر بی دین نمی‌دانیم اما متاسفانه اختلاف نظر در حوزه‌ی معارف را نمی‌پذیریم و به همین علت باب گفت‌وگو بسته شده است. تفسیر سوره حمد حضرت امام چرا تعطیل شد؟! من تعطیل کردم یا همین افرادی که اختلاف نظر را نمی‌پذیرند و باب گفت‌وگو را می‌بندند؟! علامه طباطبایی چرا از حوزه رفت سر زمین کشاورزی در تبریز، از بس به او فشار آوردند و…
در معارف همه‌ی آیات قرآن را باید با هم دید و نمی‌توان به استناد یک آیه درباره‌ی غضب الهی سخن گفت. ادعیه، تفسیر قرآن است و از آن این موضوع که جهنم شکنجه‌گاه است در نمی‌آید بلکه هدف از عقوبت، تأدیب است. خداوند برای عذاب، عذاب نمی‌کند؛ عذاب برای بازگشت بنده است. عذاب از درون خود اوست، فاعل خودِ شخص است.

رفیعی: آیا این گفته‌های شما شامل مشرکین هم می‌شود؟!

آقامیری: مشرک یعنی چه؟!

رفیعی: منکر خدا

آقامیری: در برزخ می‌تواند رشد کند.

رفیعی: بحث درباره‌ی مشرک است.

آقامیری: برای مشرک راه برگشت نیست؟!

رفیعی: خیر، در قیامت برای مشرک راه برگشت نیست.

آقامیری: فطرت در عالَم دیگر هم هست، در نتیجه راه برگشت و ارتقا در برزخ و قیامت هم هست. راه برگشت برای مشرک هم وجود دارد. در عمیق‌ترین نقطه جهنم هم «ادعونی استجب لکم» وجود دارد.

رفیعی: مهربانی و رحمت الهی حتماً گسترده و وسیع است و به فرمایش پیامبر (ص) مهربانی خداوند از مهر مادر به فرزند هم بیشتر است اما صفاتی مثل «شدید العقاب» هم از صفات خداوند است. در چنین موضاعاتی اختلاف نظر هست و جای این گفت‌وگوها در برنامه‌های تلویزیونی مثل «سمت خدا» خالی است.
نکته‌ی دیگر آن که دین هم حب دارد و هم بغض. خداوند مهربان است اما آیا امثال ابولهب یا جنایتکارانی مثل صدام یا عاملان جنگ یمن و… هم به بهشت می‌روند؟!
باید در سخن گفتن مبنا داشته باشیم، قرآن و حدیث مبنای ما است و از سویی دیگر نباید به شکلی سخن گفت که تمسخر دیگران برداشت شود. عبارات بایستی دقیق به کار برده شوند.
و نکته‌ی دیگر این که در بیان انتقادات اجتماعی و اقتصادی به وضعیت کشور به گونه‌ای نگویید که مردم از انقلاب پشیمان شوند.

آقامیری: درباره‌ی بخش پایانی صحبت ایشان عرض می‌کنم که ما با ظلم مخالفیم. تفاوتی ندارد چه کسی ظلم کند. باید با ظلم مخالفت کرد، ظالم هر کسی که باشد. هنگامی که فقط با ظالم مخالفت کنیم و نه باظلم سبب آن می‌شود که ما هم در همان مسیر خطای گذشته حرکت کنیم.

رفیعی: بله، این آیه‌ی قرآن است که هم باظلم و هم با ظالم باید مقابله کرد. در گفته‌های شما جنبه‌ی نقد و اعتراض بسیار است و در نتیجه نکات مثبت بیان نمی‌شود و برخی ممکن است بگویند «پس چرا انقلاب کردیم؟!».
باید به مسائل دینی جامع‌تر نگاه کنید؛ خوف و رجا را کنار هم ببینید. اختلاف عقیدتی اشکالی ندارد و محل بحث درباره‌ی آن هم همین گفت‌وگوها است. بر اساس گفته‌های شما هم قبول دارم که در برخی موارد مطالب تقطیع شده و ناقص بوده است.

آقامیری: از شما که قبول فرمودید در این گفت‌وگو شرکت کنید خیلی ممنونم. همه به ما از راه دور سنگ می‌زنند اما شما تشریف آوردید و گفت‌وگو کردیم. بزرگواری کردید.

رفیعی: امیدوارم باب گفت‌وگوهای این چنینی باز شود و دیگران هم در آن حضور پیدا کنند و صداوسیما نیز از این قافله عقب نماند و فضای لازم برای این گفت‌وگوها را فراهم سازد.

فیلم کامل مناظره آقامیری و رفیعی – ۱

فیلم کامل مناظره آقامیری و رفیعی – ۲

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. وجود آقا میری ها برای برقراری تعادل خیلی هم مفید ولازم است.مسئولین فرهنگی کشور خودشان را گول نزنند. حقیت این است که شریعت اسلامی انجامش برای در صدی از جوانان و میانسال ها مشکل است ، صادقانه باید از خود پرسید که چندتا از جوانان فامیل ویا خانواده برای ادای نماز صبح از خواب بیدار میشوند ؟ حالا یک شیخی پیدا شده که این بخش از جامعه را سریع خارج از دین قلمداد نمی کند ویک جوری کجدار ومریض با این جماعت رفتار میکند و مانع از بی قیدی کامل این اشخاص می شود، آقا میری هم همانند امیر تتلو ساسی مانکن جزو سرمایه ملی کشور که هر کدامشان ارزشی بیش از چند چاه نفت برای کشور داشتند که متاسفانه از دستمان در رفتند. همین الان هم مسئولین باید تا دیر نشده با گذاشتن فرش قرمز زیر پای تتلو و مانکن این افراد را برگردانند.این مطلب را به عنوان عضوی از خانواده شهید عرض می کنم.

    10
    12
    1. ای کاش بعد از بیان نظرات بسیار ارزشمند و پرمغزت!!!! خودت را منتسب به خانواده شهدا نمیکردی
      احتمالا خودت را هم با این تفکرات کاملا معقول و منطقی، معادل هزاران چاه نفت می بینی!

      8
      9
  2. خسته نباشید حالا که زحمت کشیدید حداقل تصور مناظره را چپکی به مردم ارایه ندهید برای بینندگانتان ارزش قایل بشوید

    4
    1
  3. سلام ، این یعنی مناظره بود ؟ اصلا هیچ شباهتی به مناظره نداشت هرکدام یک ابهامی را مطرح کرده و بدون مشخص شدن دیدگاه یک چیز دیگری را طرح کرده اند . خیلی متاسف شدم که عنوان پر طمطرق مناظره بدون دیدگاه ها پایان یافته است .

    7
    1
  4. به نظرم همینکه این طرز تفکر رسمیت پیدا کرد و حالا روحانیون محترم نمیتونن جلو این موج ایستادگی کنند و مجبور میشن به گفتگو یک برد مذهبی برای اسلامی. در مورد مناظره اگر کاملا بی طرفانه قضاوت کنیم انصافاً آقا میری از گفته های خودش به حقانیت دفاع کرد و جناب رفیعی نتوانست سخنی از سخنرانی های ایشان را محکوم کند. ضمن اینکه به نظرم جا داشت جناب رفیعی بابت قضاوت عجولانه از آقا میری عذر خواهی بکند. در هر صورت این اتفاق مهمی در پوست اندازی دین بود و انشاءالله سر آغاز یک راه زلال باشد

    7
    7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا