خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نادران: اظهارات رئیس بانک مرکزی صحت ندارد

الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه با تاکید بر تلاش مجلس برای تصویب بودجه ضد رانت در مجلس گفت: کمیسیون تلفیق هیچ نرخی برای ارز مصوب نکرده و اظهارات رئیس بانک مرکزی صحت ندارد.

نادران در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه قیمت ارز روی هیچ کاغذی تعیین نمی شود نه در مجلس و نه در دولت گفت: این کمیسیون نرخ ارزی را مصوب نکرده است آنچه آقای همتی رئیس کل محترم بانک مرکزی گفتند صحت ندارد و کمیسیون تلفیق صرفاً به دنبال تصویب بودجه شفاف و ضد فساد و رانت است.

نادران  تاکید کرد: درخصوص نرخ ارز، هر میزانی که دولت تا پایان بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق و مجلس بتواند نرخ ارز را پایین بیاورد ما قیمتی پایین تر از آن را ملاک محاسبه بودجه قرار خواهیم داد.

وی افزود:کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ هیچ  نرخ ارزی را مصوب نکرده است و صرفاً  حجم فروش و ارزش کل میزان فروش را برآورد کرده است.

وی ادامه داد: نکته‌ای که آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی گفتند صحت ندارد و کمیسیون تلفیق صرفاً به دنبال تصویب بودجه شفاف و ضد فساد و رانت است.

نادران تاکید کرد: امروز کسانی دم از گرانی ارز می زنند که عملکردشان ارز ۲۵ هزار تومانی است ولی ادعای ارز ۱۱۵۰۰ تومانی دارند همچنین آنها که از حذف امتیاز خاص و ارز رانتی متضرر می شوند به تصمیم مجلس حمله می‌کنند.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه افزود: قیمت ارز روی هیچ کاغذی تعیین نمی شود نه در مجلس و نه در دولت. قیمت ارز با عملکرد مسئولان و مدیران در اعمال سیاست های مالی و پولی تعیین می‌شود.


اقتصادآنلاین نوشت: عبدالناصر همتی که درباره تصمیم کمیسیون تلفیق برای افزایش نرخ محاسباتی ارز در بودجه ۱۴۰۰ به ۱۷۵۰۰ تومان، گفت: موضوع نرخ ارز در بودجه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای همین دربحث های مربوط به لایحه بودجه در جلسات دولت در خصوص نرخ تسعیر درآمدهای ارزی دولت (ناشی از صادرات نفت ومیعانات گازی ) با حساسیت خاصی تصمیم گیری شد.

همتی تاکید کرد: تعیین نرخ ۱۷۵۰۰ تومان به ازای هر دلار و رسمیت دادن به این نرخ تسعیر ارز در بودجه را با توجه به توفیقات اخیر در صدور نفت و فرآورده های نفتی و خنثی کردن تحریم های جاری از یک طرف و نیز روند تحولات و احتمال کاهش تحریم ها در سال آتی از طرف دیگر، به صلاح اقتصاد کشور نمی دانم.

رییس کل بانک مرکزی افزود: نکته ای که باید توجه شود موضوع تأثیر آن  بر رشد پایه پولی است. ممکن است در ظاهر این اقدام با کم کردن از میزان صادرات نفت موجب تراز دخل وخرج بودجه بشود ولی براساس تجربه کشور و رابطه مالی دولت و بانک مرکزی ، تاثیر آن در نقدینگی را نمی توان نادیده گرفت.

همتی تصریح کرد: به جای بالا بردن نرخ تسعیر ارز دربودجه که مبنای محاسباتی آن نیز مشخص نشده است ، بهتر است تلاش مجموعه نظام به صدور نفت بیشتر که حق مردم ایران است متمرکز شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا