خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند نکته درباره‌ی ضرورت مذاکره مستقیم با آمریکا

رضا نصری، حقوقدان و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در کانال تلگرامی خود نوشت:

در سال ۱۹۴۵، در بحبوحه جنگ، یک خبرنگار از نخست‌وزیر وقت ژاپن – کانتارو سوزوکی – پرسید موضع دولت شما در مورد «بیانبه پُستدام چیست؟»

بیانیه پُستدام بیانیه‌ای بود که در آن متفقین – با لحنی تهدیدآمیز – خواستار تسلیم بی قید و شرط امپراطوری ژاپن شده بودند و تاکید کرده بودند در صورت دریافت پاسخ منفی به این درخواست، ژاپن با «نابودی کامل و بی وقفه» ( Prompt and utter destruction) مواجه خواهد شد.

حال در واکنش به سؤال خبرنگار در این باره، آقای سوزوکی با تَک‌‌واژه ژاپنی «Mokusatu» پاسخ می‌دهد و سریع‌ می‌گذرد!

اما این واژه در زبان ژاپنی معانی مبهم و مختلفی دارد. یکی از معانی این واژه این است که «سکوت می‌کنم» یا «کامنتی ندارم» که معمولاً سیاستمداران زمانی که پاسخ رسمی آماده‌‌ای ندارند یا موضوع در دست بررسی است، آن را بکار می‌برند. یکی دیگر از معانی آن اما این است که فلان موضوع «ارزش پاسخ دادن» ندارد!

وقتی نخست‌وزیر ژاپن این واژه را بکار برد، مترجمان آمریکایی آن را با این مضمون ترجمه می‌کنند که «بیانیه پُستدام ارزش پاسخ دادن ندارد»!

همین ترجمه موضع رسمی دولت ژاپن در برابر خواسته بیانیه متفقین تلقی می‌شود و ده روز بعد فاجعه هیروشیما و ناکازاکی رخ می‌دهد.

در مثل جای هیچ مناقشه نیست؛ اما وقتی تاریخ روابط دیپلماتیک سرشار از سوءتفاهم و سوءمحاسبه است، فلسفه مذاکره غیرمستقیم با آمریکا بر سر موضوع حساس فعالیت هسته‌ای و تحریم – آن هم با پنج واسطه غرض‌ورز – چیست؟


آقای نصری در یادداشت دیگری در این باره نوشت:

۱) اسم مذاکرات جامع با آمریکا را گذاشته‌ایم «مذاکرات موشکی» و سال‌ها القاء کرده‌ایم قرار است در فردای این مذاکرات خلع سلاح شویم! با همین نگاه نیز برای نظام و افکار عمومی مانع سیاسی و روانی ایجاد کرده‌ایم و دست خود را برای ایجاد نوعی دِتانت با آمریکا بسته‌ایم.

۲) در نتیجه، در بهترین حالت هم مدام در معرض نوسانات انتخاباتی کنگره و کاخ سفید و ریسک برهم خوردن توافقات برجامی – حتی تحت زمامداری حزب دموکرات – قرار گرفته‌ایم و خواهیم گرفت.

۳) به مردم وعده و اطمینان دهیم در هیچ مذاکره‌ای ذره‌ای از توان موشکی ایران کاهش نخواهیم داد؛ اسم «مذاکرات موشکی» را هم بکار نبریم؛ سپس شجاعانه – مانند آنچه در شأن یک قدرت منطقه‌‌ای‌ست – با آمریکا و متحدانش در خلیج فارس با هدف مشخص دِتانت وارد مذاکرات بلندمدت راهبردی شویم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا