خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جوابیه‌ی افشار سلیمانی به «آب از سرچشمه گل‌آلود است»

افشار سلیمانی، سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان، در یادداشتی با عنوان «خالق اکبر از نیات و اعمال مخلوقش آگاه است» در جواب به یادداشت امیر هاشمی مقدم، پژوهشگر فرهنگی و عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز با عنوان «آب از سرچشمه گل‌آلود است»، آن یادداشت را «سخیفنامه» خواند. متن یادداشت ارسالی آقای سلیمانی که حاوی ادبیاتی توهین آمیز است در پی می‌آید:

امیر هاشمی مقدم باصطلاح پژوهشگر فرهنگی و عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در چرکنامه‌ای  که لینک آن ذیلا مندرج است تحت عنوان “آب از سرچشمه گل آلود است” [لینک] با نفرت پراکنی و کینه، اتهامات بی پایه و سخیفی را که شایسته شخص اوست به بنده وارد نموده است ازجمله اینکه گویا سایت و یکی لیکس افشاگری کرده است که بنده تلاش کرده‌ام به هر قیمتی از آذربایجان کارت اقامت دریافت کنم و اخیرا در مناظره با بهمنی قاجار، اتهامات فراوان و بی‌پایه‌ای به ایران و به سود باکو وارد کرده‌ام و همچون چند سفیر دیگر ایران (که به اسامی آنها اشاره نموده) نسبت به باکو در دوره‌ای که سفیر بودیم رفتارهای متملقانه و چاپلوسانه داشته‌ایم و شیفته آذربایجان شده‌ایم و آشکارا از منافع  این کشور دفاع کرده‌ایم و علیه منافع کشورمان تلاش به خرج داده‌ایم! و گویا سیاست معروف به «خاویار» جمهوری آذربایجان دامان ما را هم گرفته است!؟ و به راحتی منافع و مصالح ملی ایران را زیر پا گذاشته‌ایم واز پشت خنجر بر پیکر میهن‌مان وارد نموده‌ایم !؟ بنده در اینجا صرفا در رابطه با خودم و از جانب خودم، این نگارنده کذاب و نفرت افکن را مورد خطاب قرار داده و می‌گویم:

۱- اولا ارزیابی فعالیت‌های یک سفیر هیچ ربطی به تو و امثال تو ندارد و دستگاههای ذیربط مسئول این کار هستند.

۲- از شروع بازنشستگی بنده که به درخواست خودم و در اعتراض به عملکرد احمدی نژاد صورت گرفت ۱۴ سال می‌گذرد. 

۳- اگر سایت ویکی لیکس اعتباری دارد، باید بحساب چند مقام سابق عالیرتبه ایرانی که نامشان بعنوان اختلاسگر و انتقال دهنده پول به بانک‌های پاناما و سایر اقدامات که در این سایت درج شده بود رسیدگی می‌کرد. دست کم نام بنده بعنوان دزد و اختلاس‌گر و عامل خارجی در این سایت درج نشده است.

۴- اگرچه این خبر که بنده درخواست اقامت از آذربایجان کرده‌ام کذب محض است اما لازم است به تو و سایر ساده لوحان به نرخ روز نان خور، گوشزد نمایم که اخذ اقامت از آذربایجان به آسانی میسر است و هستند از ایرانیان که دارای هیچ پست و مقام و ثروتی نبوده‌اند و از این کشور نه تنها اقامت بلکه گذرنامه هم دریافت کرده‌اند.

خوانندگان این وجیزه به بنده حق خواهند داد که من بعنوان یک سفیر برای چنین کار کوچکی هیچ وقت به مقامات آذربایجان مراجعه نکردم و نمی‌کنم. اگر هم در پی این مسائل بودم همچون برخی، براحتی می‌توانستم از آمریکا یا کشورهای اروپایی کارت اقامت و گذرنامه (یعنی تبعه می‌شدم) دریافت کنم.

۵- تو تاکنون برای یکبار هم که شده مرا دیده‌ای؟ هم صحبت شده‌ای؟ مصاحبه‌ها و یادداشت‌هایم را خوانده‌ای؟ و بدون شناخت و مدرک این گونه سخیفانه و بی‌پایه در رابطه با من سخن می‌گویی و قلم میزنی؟ 

۶- بنده چه در دوره ماموریت و چه پس از آن همواره با شناخت دقیق از مسائل مربوطه در راستای منافع ملی تلاش کرده، گفته‌ام و نوشته‌ام و با این یاوه گوئی‌ها و اتهامات بی اساس و شانتاژها و تهدیدها از راهی که به آن معتقدم عقب نشینی نخواهم کرد و به سهم خود اجازه نخواهم داد خائنین به کشور و و مردم به نفرت پراکنی و تحلیل‌های غلط در راستای منافع شخصی و باندی خود ادامه دهند.

از همین رو از تو و مدعیانی چون تو دعوت به مناظره در یک رسانه فراگیر می‌کنم و از انصاف نیوز می‌خواهم با احترام به قوانین رسانه‌ای و با احساس مسئولیت حرفه‌ای و  انسانی نسبت به انتشار این جوابیه در اسرع وقت مبادرت نماید.

۷- مناظره با همپالگی نفرت افکن تو یعنی بهمنی قاجار ۵۲ دقیقه بود که قدر مسلم تو نیز همچون برخی ساده لوحان و فرصت طلبان، دقایقی از آن را دیده‌ای، اما بدان که هرچه آنجا گفتم کاملا صحیح و در راستای منافع ملی ایران بود.

۸- خدای ناکرده و بر فرض محال، بنده اگر عزتم، کشورم و ملتم را در معرض فروش قرار می‌دادم اینگونه که تو می‌گویی ارزان‌فروشی نمی‌کردم و در کشورم نمی‌ماندم تا بر سر منافع کشور و ملت بی‌مزد و اجرت، با هزینه شخصی مجادله کنم و در برابر تفکرات دگماتیک خلاف منافع کشور ایستادگی کنم، دست کم می‌توانستم با چاپلوسی و تملق که در ایران مرسوم است به مقام‌های بالاتری برسم.

۹- تو و امثال تو تا حدی کوته بین هستید که ندانید از پشت خنجر زدن به منافع و امنیت ملی با انتقاد آشکار صورت نمی‌گیرد بلکه بعنوان مثال مانند افرادی که در سازمان انرژی اتمی کشور بودند و با موساد همکاری کردند تا چند دانشمند هسته‌ای ترور شوند و چند عملیات انفجاری در مراکز هسته‌ای ایران انجام گیرد و یک تریلی اسناد فعالیت‌های هسته‌ای را از ایران خارج نمایند و در معرض دید جهانیان قرار دهند.

۱۰- به تجربه ثابت شده است از میان کسانیکه در راستای منافع شخصی خود بیش از حد برای حکومت‌ها چاپلوسی و سینه درانی می‌کنند بیشتر عناصر وابسته به دولت‌های خارجی یافت می‌شود و در کشور ما هم این عده کم نبوده‌اند.

۱۱- از اینکه اظهارات، پیام‌ها و یادداشت‌های واقع بینانه و حق طلبانه‌ام در ارتباط با تحولات اخیر قفقاز جنوبی، برخی افراد فناتیک تمامیت خواه و تجزیه طلب ایرانشهری وابسته به محافل خارجی را عصبانی نموده و منجر به نفرت پراکنی و تهمت زنی و ادای جملاتی که شایسته‌ی خودشان است، گردیده خرسندم. واقع بینی و حقگویی ادامه دارد.

۱۲- در پایان تاکید می‌کنم اگر از بابت مطالب سخیفت نسبت به بنده عذرخواهی نکنی و در یک مناظره حضوری مشترک با اینجانب شرکت نکنی، همواره علیه تو خواهم گفت و خواهم نوشت.

حق شکایت و طرح دعوی علیه تو بمنظور اعاده حیثیت را برای خود محفوظ می‌دارم.

از دستگاههای نظارتی و اطلاعاتی کشور عاجزانه می‌خواهم نسبت به رسیدگی به ادعاهای ایشان علیه بنده بررسی لازم را معمول نمایند و تصمیمات مقتضی را نسبت به ایشان و بنده اتخاذ نمایند.

مجددا از انصاف نیوز می‌خواهم نسبت به انتشار سریع این جوابیه در سایت و جریده خود اقدام نماید.

این نگارنده و مشابهانش را به خدا حوالت می‌دهم و مابقی حساب و کتاب را به روز قیامت موکول می‌کنم و هرگز این گونه اقدامات کذب و غیر قانونی و نفرت افکنانه را نخواهم بخشید.

دکتر افشار سلیمانی 

سفیر اسبق ایران در آذربایجان و تحلیلگر مسایل سیاسی و بین المللی 

بیست و پنجم آذرماه ۱۴۰۰


انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. امثال هاشمی مقدم ها یکی از ستونهای تجزیه طلبی و در جنگ دوم قره باغ سنگ ارامنه را به سینه میزدند انگار که جیره خور موسسه هور ارمنی در تهران و لابیگر ارامنه در وزارت امور خارجه هستند
    حالا می بینند یک سفیر در راستای منافع ایران از تنش بیشتر بین ایران و آذربایجان جلوگیری کرده سخت آشفته و پریشانندودوست داشتند یه جنگی بین ایران و آذربایجان رخ می داد که همه می دانیم باعث تضعیف بیشتر ایران می گردید

    15
    34
  2. امثال این سفیر سابق مثل اینکه تمام مرزهای وقاحت رو رد کردن.دربند اول جوابیه اش مدعی هست که ارزیابی عملکرد ایشان در دوران سفارت ربطی به آقای هاشمی مقدم ندارد.مثل اینکه این آقا هنوز متوجه نیست که جراید و رسانه های کشور نماینده افکار عمومی و ملت ایران هستند وقطعا عملکرد ایشون به ملت ایران ربط داره.اتفاقا همان دستگاههای مربوطه ای که آقای سلیمانی ما رو به اون ارجاع میده هم باید جوابگو باشند که چرا در برابر عملکردهای ضدملی امثال این آقا ساکت بودند.به نظر میاد امثال آقای سلیمانی به پشتوانه افرادی در همین نهادهای مسوول ومربوطه اینقدر با اعتماد به نفس سنگ اجنبی رو به سینه میزنند.

    27
    10
  3. عبارت«افراد تجزیه طلب ایرانشهری»که آقای سلیمانی به کار بردند هم از اون جکهای خنده داره مثل اینه به کسی بگید «کچل موفرفری».به نظرمیاد این آقا هنوز معنی ایرانشهر رو نمیدونه.

    21
    11
  4. آقای سلیمانی در بند نهم جوابیه سراسر توهین آمیز و تهدید آمیزش از ترور دانشمندان هسته ای و خرابکاری در تاسیسات هسته ای و انتقال اسنادهسته ای از راه زمینی به خارج ازکشور توسط عوامل موساد گفتند ولی ای کاش این را هم می‌گفتند که موساد این عملیات رو ازطریق خاک کدام کشورهمسایه هدایت کرده.

    27
    9
  5. درودبراميرهاشمي مقدم كه منطقي وبادليل صحبت كرده
    اقاي سليماني ظاهرا فقط فحش بلدبوده

    18
    10
  6. سلام‌‌به‌نظر‌من‌جناب‌امیرهاشمی‌مقدم
    جزآن‌دسته‌از‌فارس‌زبانان‌کشور‌هستند
    که‌به‌باور‌خودشان‌‌مطالبات‌فرهنکی‌و
    حق‌تحصیل‌اقوام‌ایرانی‌به‌زبان‌مادری
    وملی‌خودشان‌را‌‌‌به‌دلایل‌متعدد‌‌ومتفاو
    ت‌خوشایند‌نمیدانند‌واز‌زمان‌روی‌کار‌
    آمدن‌دولت‌پهلوی‌تاکنون‌عقیده‌ونظر
    این‌جماعت‌مبنای‌سیاستگذاری‌کشور
    ایران‌بوده‌چه‌در‌دوره‌پهلوی‌چه‌دوران
    انقلاب‌اسلامی‌وحتی‌اصل‌پانزده‌قانون
    اساسی‌‌را‌صاحبان‌این‌مرام‌بایکوت‌کردند
    این‌جماعت‌به‌کشورجمهوری‌آذربایجان
    نیزبه‌عنوان‌یک‌پدیده‌ای‌نگاه‌میکنند‌که‌
    اگر‌قدرت‌بگیردبه‌علل‌تشابهات‌فرهنگی
    وزبانی‌وتاریخی‌باعث‌‌به‌زعم‌ایشان
    فعال‌شدن‌گسل‌قومیتهامخصوصا
    ترکهای‌ایرانی‌میشود‌لذا‌تمام‌مواضع
    آنها‌در‌مورد‌جمهوری‌آذربایجان‌تحت
    شعاع‌کامل‌اینگونه‌افکار‌است‌وفکر‌
    میکنم‌آقای‌سفیر‌اسبق‌محترم‌هم‌‌این
    مسئله‌راهم‌در‌نظر‌داشته‌باشند‌.اما.
    اشتباه‌این‌جماعت‌چه‌گروهی‌به‌سهو
    وگروهی‌به‌عمد‌گروهی‌به‌عناد‌وخوی
    نژادپرستی.راه‌اشتباهی‌طی‌میکنند
    رای‌انسانهای‌آزاده‌در‌کلیه‌امورسیاسی‌
    و‌اقتصادی‌وفر..مبنایش‌از‌زاویه‌حق‌یا
    باطل‌‌بودن‌مسئله‌اتخاذ‌گردد‌واین‌توصیه
    عقل‌ویکصد‌وبیست‌وچهار‌هزار‌پیامبر
    الهی‌وائمه‌معصومین‌.ع.ومنطق‌قرآن
    است‌‌وهمه‌میدانندکه‌نردبان‌این‌جهان
    افتادنی‌است…‌وانسانها‌مانند‌دانه‌های
    شانه‌برابرند‌‌وبرتری‌آنها‌در‌تقوی‌و
    فضیلتهای‌شایسته‌مقام‌انسان

    9
    15
  7. انصاف گرامی سفیر اسبق پیشنهادخوبی مبنی برمناظره با نویسنده داده اند الانهم که بازارکلاب هاوس کاملا داغه لطفا اینکاررا انجام دهید.تا سیه روی شودهرکه در او غش باشد.

    16
    1. ایشون شخصیت متعادلی ندارن و ازنظراین آقا مناظره و گفتگو یعنی فحاشی و لات بازی و حرفهای رکیک زدن.بنده دو مورد از بحثهای ایشون در فضای مجازی(اینستا)رو دیدم وشرم میکنم بگم این آقا نماینده دیپلماتیک کشور من در یک کشور خارجی بوده.

      20
      8
  8. جناب آقای افشار سلیمانی .
    اکنون که جناب عالی سفیر نیستید به بند 1 متن انتقادی پاسخ دهید . « سفیر سابق » چه شما باشید چه دیگری آیا حضور یا هدیه دادن از نظر آداب دیپلماتیک درست است ؟ اگر چه جنابعالی مقام سفارت را با تصمیم و اراده خود ترک کرده باشید .اگر اشکالی در آن کار « یک سفیر پیشین » نیست ، اعلام کنید .
    من با بند 2 متن انتقادی موافقم . کیست که رفتار الهام را نشناسد و شاخ و شانه کشیدن هایش را نداند . ولی این را ندیده می گیرم .
    بند 3 متن انتقادی را دوباره بخوانید . آیا سفیران ایران در باکو مدافع منافع ملّی ایرانند ؟ خوب است پیشینه رفتار سفیران کشورمان در باکو و پیشینه رفتار سفیران جمهوری آذربایجان در تهران را در رسانه ها بجوییم تا پاسخ پرسش بند 4 را بیابیم . برای بند 5 چطور ؟ من که با بند 6 موافقم . نظر شما چیست ؟ می توان تاریخ را باز هم خواند . گمان نمی کنم بند 7 قابل انکار باشد . به راستی واکنش دیپلماسی ایران در برابر ایران ستیزی های حکومت جمهوری آذربایجان تا اکنون چه بوده است ؟ وزارت امور خارجه باید حالا حالا ها در پیشگاه تاریخ پاسخگو باشد .
    پس از آن شما پاسخی برای امیر هاشمی مقدّم نوشتید که جدا از محتوا ، از لحاظ شکل ، نثری بسیار ضعیف با ظاهری بیش از اندازه ساده دارد . برای شان کسی که سفیر بوده است متنی قوی تر از این بایسته بود . امّا نظر شخصی ام درباره محتوا : من با ویکی لیکس و « سیاست خاویار » و « بازنشستگی جنابعالی » و « اتّهام تقاضای تابعیّت » کاری ندارم . بند 1 پاسختان غلط است . ارزیابی کردار کارگزاران حکومت ، حقّ همه افراد جامعه است . حقّ حتّی عوام ترین افراد ( به ویژه در حکومت های داعیّه دار اسلام ) . حتّی اگر قضاوتشان غیر تخصّصی و پر از غلط باشد . چه باک ؟ تاریخ ، غلط بودن احتمالی آن قضاوتها را آشکار خواهد کرد . اگر هم دایره قاضی ها را به افراد متخصّص محدود کنیم ، قضاوت حقّ همه کارشناسان و رسانه ها است . باز هم حتّی اگر قضاوتشان غلط باشد و فراتر از آن ؛ اگر چه غیر رسمی و بی ضمانت اجرا باشد . هیچ کس هم اجازه سلب این حقّ شرعی و قانونی و میهنی از افراد جامعه را ندارد . اگر چه پایِش و واکنشهای « دستگاههای ذیربط » که ذکر کردید هم به اندازه کافی آشکار است و نشانگر تقصیرهایشان . دیگر افکار عمومی در دهها سال گذشته ، سکوت ها و انفعالهای دستگاههای ذیربط دیپلماسی ایران در برابر گستاخی های همسایه های پررو را می دانند .
    درباره بند 5 پاسختان می پرسم : آیا همه قضاوتها در طول تاریخ بشریّت بر اساس ملاقات یا هم صحبتی بوده است یا کردار هم برای قضاوت اثرگذار است ؟ مذموم ها فقط کرده ها نیستند . ناکرده ها را برشمارید . چه کارها در چهارچوب وظایف و اختیارات سفارت از سفیر بر می آید که می شد کرد و سفیرانمان نکردند ؟ در بند 6 از نفرت پراکنی نوشته اید . هر کس که خبرهای قفقاز را دنبال کند می داند نفرت پراکنی را چه کسانی آغاز کردند . در بند 7 طرف مقابل در گفتگو را نفرت افکن نامیدید . نفرت افکنی سالهاست که توسط کسانی که آسان قابل شناسایی اند آغاز شده است . باید دید کار به کجا رسیده است که اگر کسی درباره توهین ها و اهانت هایی که به کشور و ملّت ایران می شود زنهار بدهد ، نفرت افکن نامیده می شود . نوشته اید : هرچه آنجا گفتم کاملا صحیح و در راستای منافع ملّی ایران بود . من که شک دارم .
    بند 9 پاسختان عجیب است . انتقاد آشکار دلیلی برای اثبات ادّعای کوته بینی در گزینش نوع روش خنجر زدن به منافع ملّی نیست . بلکه خودِ آشکار بودن کار ، نشانگر نیّت خیر منتقد است . حتی اگر قضاوتش غلط باشد . خود شما هم نیّت خیر دارید . آیا این طور نیست ؟ نام موساد را آوردید . چه خوب . یادم آمد که حکومت صهیونیستی در این چند سال خوب قفقاز جنوبی را حیاط خلوت خود کرده است و کسانی که باید کاری کنند کاری نکردند . بماند که بند 9 پاسختان ظاهرا غلط دستوری دارد !
    بند 10 پاسختان عجیب تر است . چاپلوسی و سینه درانی برای کدام حکومت ؟ حکومت کشور ایران ؟ منتقد که هر ادعایی می کند با عنوان دغدغه برای کشور ایران است و نه حکومت و ای بسا به کارهای کارگزاران کشورمان نقد هم دارد .
    در بند 11 اصطلاح جالب توجّهی نوشتید ؛ « تجزیه طلب ایرانشهری » ! این که نظریّه ایرانشهری خوب است یا بد ، غلط است یا درست ، بهتر است صاحب نظران بگویند . با این حال قرابتی میان این دو واژه نمی بینم . بلکه بر عکس ؛ در تقابل با هم هستند .
    آقای سلیمانی ! نوشته اید . « خالق اکبر از نیّات و اعمال مخلوقش آگاه است . » این سخنی درست است . من هم اصل را بر نیّت خیر شما می گذارم . به ویژه که از قدیم گفته اند : « اَلاعمالُ بِالنیّات » . ولی انسانها هم ممکن است کارهای فراوانی با نیّت خیر کنند که نتایجشان لزوماً خیر نیست یا اصلاً خود آن کارها خیر نیستند . بلکه عواقبی مصیبت بار برای کشور به بار خواهند آورد .
    سیاست لبخند و قصد رفع تنش که از فحوای سخناننتان به بهمنی قاجار چنین مضمونی برمی آید ، پاسخ شایسته در برابر کسانی نیست که دهها سال عامدانه به میهنمان توهین کرده اند و می کنند و خصومت خود را هم پنهان نمی کنند . ملّتها عزّت و کرامت دارند و باید حرمت کشور و ملّت ایران رعایت شود . در هر حال خوب است مناظره برگزار شود . برای روشنگری . حتما شنیدنی خواهد بود .
    آقای سلیمانی . شما سفیر کشورمان بوده اید . ولی ادبیّات شما باعث تعجّب شد . بر فرض هر ظلم که در متن انتقادی به جناب عالی شده باشد ، می توانستید با لحنی بهتر و حتی اثرگذار تر پاسخ بدهید . من تنها کسی نیستم که از سبک نگارشتان تعجّب کردم . خدای بزرگ یار و نگهدار ایران باد .

    13
    5
  9. متن صحبتهای جناب سفیر سابق را که خواندم اولین سوالی که در ذهنم ایجاد شد این بود که چه کسی صلاحیت ایشان را به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در نقطه کلیدی مثل جمهوری آذربایجان تایید کرده.
    در تمام کلمات ایشان اثری از اعتقاد به مبانی اسلام و انقلاب اسلامی و اهداف راهبردی انقلاب اسلامی دیده نمی شود ، چه رسد به ایثار و فداکاری در راه این ارزشها و. طبیعی است که بعد از چند سال تصدی ایشان ، ما تمام دستاوردهای قبلی را در کشور مستعدی مثل آذربایجان از دست بدهیم و امروز برای جدایی این پاره تن ایران زانوی غم به بغل بگیریم .
    واقعا آب از سر چشمه وزارت خارجه گل آلود بوده

    2
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا