خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توضیحات رئیس و سخنگوی انرژی اتمی درباره جزییات توافق با آژانس

ایسنا نوشت: «رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مذاکرات اخیر ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: ما با آژانس چیزی به نام مذاکره نداریم. بر اساس روال جاری و موازین و مقررات فعالیت هایمان را تنظیم کرده ایم و انجام می دهیم. برای مواردی که مطرح می شود و در تبادلات وجود دارد تنظیم برنامه می کنیم و برای اقداماتش تصمیم می گیریم. در سفر اخیری که آقای گروسی به کشور داشت در خصوص سایت کرج و مسائلی که باقی مانده بود گفتگوهای ما نیمه تمام ماند و لازم بود این گفتگوها را برای تداوم برنامه های نظارتی ادامه دهیم تا بتوانیم به فهم مشترک برای اقدام مشترک برسیم.

وی همچنین در خصوص موضوع دوربین های آژانس در سایت کرج گفت: برای کمک به فرآیند قضایی و امنیتی که برای سایت کرج پیش آمده مقرر شد بازرس آژانس یک دوربین نو بیاورد و این دوربین در حضور مقامات امنیتی و قضایی ما سوالات فنی اش پاسخ داده شود تا تحقیقات پرونده به اتمام برسد و مشخص شود چه عواملی در آن حادثه تروریستی موثر بوده است. بعد از آن، می توانند مجدداً دوربین ها را در سایت نصب نمایند.

اسلامی در ادامه درباره ادامه گفتگوها با آژانس گفت: مطلب مهم تر، موضوعات باقی مانده است که تلاش داریم این موارد توامان با هم تا قبل از پایان سال، گفتگوها و مبادلات اطلاعاتی اش صورت گیرد تا مسائل باقی مانده را هم خاتمه دهیم و ممانعت کنیم از عناصر بدخواه این ملت و صهیونیست ها که مرتب سعی می کنند با عملیات روانی و دروغ پردازی، آژانس را دچار التهاب کنند نسبت به اینکه از فعالیت های ایران اطلاع ندارد و بهانه دست دشمن ندهیم تا تیم مذاکراتی ما که هدفش برداشتن تحریم هاست سریع تر به نتیجه برسد. ما تلاش موثر خود را همچنان ادامه می دهیم که کسی بهانه ای ایجاد نکند و توجیه نکند که تحریم ها بایستی ادامه پیدا کند. تحریم ها باید برداشته شود و ما طبق چارچوب تعهدات خود را انجام می دهیم»

تسنیم نوشت: «بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به خبرهای متناقض و برخی مطالب منتشره در فضای رسانه‌ای و به منظور تنویر افکار عمومی توضیحاتی در ارتباط با شرایط نصب دوربین های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی و تبادل نظرهای دو طرف ارائه کرد.

کمالوندی در این خصوص اظهار داشت: به دنبال تبادل نظرهای صورت گرفته بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بخصوص بر مبنای آخرین صحبت‌های آقای مهندس محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و آقای رافائل گروسی، مدیرکل آژانس مقرر شد آژانس همکاری های لازم را به منظور بررسی دقیق فنی، امنیتی و قضائی دوربین های آژانس در مجتمع “تسا” کرج داشته باشد. این امر به منظور رفع نگرانی درباره اطمینان از عدم استفاده خرابکارها از این دوربین ها صورت می گیرد.

وی در توضیح بیشتر تصریح کرد: اگرچه بررسی هایی در این خصوص پیشتر صورت گرفته است و بطور کلی این دوربین ها هنگام نصب نیز مورد بررسی های دقیق حفاظتی و امنیتی قرار می گیرند، اما به دلیل حادثه مزبور مقرر بود بررسی های دقیق تری صورت گیرد. البته به خاطر مصونیتی که این دوربین ها دارند، امکان بازکردن آنها بدون موافقت آژانس وجود ندارد. به همین منظور بین دو طرف تفاهم شد که یک دوربین برای بررسی های فنی دقیق در اختیار ایران قرار داده شود همچنین طی آن افراد فنی آژانس به سوالات فنی که متخصصین حفاظتی و امنیتی ما در ارتباط با این دوربین ها دارند، پاسخ می دهند. نهایتا پس از بررسی های دقیق و لازم، دوربین های آژانس مجدداً نصب خواهند شد.

سخنگوی سازمان افزود: نصب دوربین ها به این صورت انجام می شود که دوربین ها عکسبرداری خواهند کرد و عکس ها در حافظه دوربین ها حفظ می شوند. هنگامی که حافظه ها پر شوند، کارت های حافظه استخراج می شوند و در مهر و موم مشترک ایران و آژانس قرار می گیرند. به عبارت دیگر آژانس به هیچ وجه به این اطلاعات دسترسی نخواهد داشت. این امر بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران، مصوب مجلس شورای اسلامی صورت می گیرد که بر مبنای آن آژانس نمی تواند نظارت های فراپادمانی داشته باشد. هر چند کلیه نظارت های فراپادمانی مدت ها قبل از اسفند ماه سال گذشته متوقف شده است و عملاً از آن تاریخ دوربین های آژانس اگر در مواردی کار کرده‌اند، دسترسی آژانس به اطلاعات آنها مقدور نیست.

وی در خصوص زمان تحویل اطلاعات به آژانس، گفت: تنها در صورتی اطلاعات ضبط شده در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت که هدف قانون مذکور حاصل شود. به عبارت دیگر هنگامی که تمامی تحریم ها لغو شوند، می توانیم این اطلاعات را در اختیار آژانس بگذاریم تا از آنها در تداوم دانش نظارتی خود موسوم به knowledge of continuity استفاده نماید.

کمالوندی در پایان گفت: مسئله دیگر در ارتباط با موضوعات مورد علاقه طرفین است که بر اساس گفتگوها مقرر شده است بحث ها و تبادل نظرها به منظور رفع و حل و فصل این موضوعات، ادامه پیدا کند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا