خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی | بمب‌گذاری دانشجویان دانشگاه امام صادق

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

دوشنبه 6 دى 1372

با آقاى عباس واعظ طبسى، تولیت آستان ‏قدس رضوی، درباره رياست دانشگاه فردوسى مشهد صحبت كردم. ايشان با رياست دكتر بهرامى كه فعلاً به عنوان سرپرست منصوب شده، مخالف است. معتقد است كه حاكميت دفتر تحكيم وحدت خواهد بود. بلافاصله عازم تهران شدم. فرماندار قم در ماشين سوار شد و گزارشى از تلاش‌هاى زياد منتظرالمرجعيت‌ها را داد. مطالب پياده شده از نوار صحبت آقاى احمدآذرى قمي در درس را داد كه با مرجعيت آيت‌الله خامنه‌اى مخالفت كرده است.

چهارشنبه 8 دى

همراه اعضاي مجلس خبرگان، به دفتر رهبرى براى ملاقات با ايشان رفتيم.آقاى علي مشكينى، رييس مجلس خبرگان صحبت كرد و درباره تعيين مرجع‌تقليد و مذاكره درباره مبارزه با تورم پيشنهادى داد كه آيت‌الله خامنه‌اى هر دو مطلب را به تلخى رد كرد. ايشان همين شيوه موجود براى تعيين رهبرى را خوب خواندند و ضرورت حفاظت صريح از رهبرى را تأكيد نمودند و از من با عبارات رسا تمجيد كردند.

ناهار اعضاي مجلس خبرگان ميهمان من بودند. آقاى مشكينى مقدارى صحبت كردند و تذكراتى درباره موسيقى و… دادند. من هم مطابق معمول، توضيحات دادم. آقايان مشكينى و سيد مهدي روحاني براى استراحت ماندند. آقاى روحانى از مزاحمت‌هاي دادگاه ويژه نسبت به سيدمحمد روحانى انتقاد داشت، ولى آقاى مشكينى به خاطر اينكه او از اول از مخالفان امام بوده، ايجاد مانع در راه توسعه نفوذ او را حق مى‌دانست.

شنبه 11 دى

شب شوراىعالى امنيت ملي جلسه داشت. سياست حج سال آتى بررسى شد. قرار شد به هر قيمت به حج برويم و سعى كنيم كه امتياز براى عمره و برائت هم بگيريم؛ عمره بر برائت مقدم است. پيشنهاد ادغام سازمان حج و بعثه را هم بپذيريم و نيز قرار شد، ابتدا من نامه‌اى و پيكى به آقاى فهد بفرستم.

سه‌شنبه 14 دى

شب به عيادت آيت‌الله سيدعبدالكريم موسوى اردبيلى در بيمارستان خاتم‌الانبياء رفتم. با سكته ناقص، طرف چپ بدنش بى‌حركت شده و با اشكال صحبت مى‌كند؛ رو به خوبى است.

شنبه 18 دى

آقاي سيد ابوالفضل موسوي تبريزي، دادستان كل كشور آمد. گزارش سفر به استان سيستان و بلوچستان و توفيقات سپاه قدس در بستن مرزها براى قاچاقچيان را داد و از امكانات ستاد مبارزه با مواد مخدر براى امورى استمداد كرد.

آقايان سيد ابراهيم رييسى و غلامحسين محسنى اژه‌اي از دادسراى انقلاب آمدند. گزارشى از مسائل اخير بانك‌ها دادند و نظر من براى سياست برخورد با اين گونه موارد را خواستند؛ گفتم با هماهنگى با مسئول هر دستگاه باشد. در مورد اموالى كه وزارت اطلاعات توقيف مى‌كند، پرسيدند؛ گفتم مطابق مقررات عمل شود. در مورد پرونده رمضانى، گفتم زورگويى نكنند.

يكشنبه 19 دى

آقاى سيدمحمد خاتمى، مشاور رييس‌جمهور و رييس‌كتابخانه ملي آمد. از عدم تصويب طرح انتقال كتابخانه ملى به وزارت ارشاد اظهار خوشحالى كرد و از سخت‌گيرى‌هاى فرهنگى و فكرى در محيط‌هاى علمى و فرهنگى و جامعه و بى‏‌تفاوتى بعضى از نيروها اظهار نگرانى نمود.

دوشنبه 20 دى

به دفتر رهبرى رفتيم. يك عباى نايينى، هديه عيد به ايشان دادم. در حسينيه، در مراسم عيد، من و رهبرى صحبت كرديم. صحبت‌هاى ايشان مصلحت‌جويانه بود؛ ديروز هم صحبت خوبى كرده‌اند.

چهارشنبه 22 دى

آقاى علي‌محمد بشارتى، وزير كشور، اطلاع داد عوامل تيراندازى در سفارتخانه‌‌هاى انگليس و روسيه بازداشت شده‌اند؛ گروهى با افكار شبيه فرقان هستند.

شنبه 25 دى

آقاى محلوجى، وزير معادن و فلزات آمد. گزارش پيشرفت توليد در معدن گل‌گهر و فولاد مباركه را داد و از كارهاى ايذايى وزارت اطلاعات شكايت كرد.

آقاى علي‌محمد بشارتى، وزير كشور اطلاع داد كه عوامل بمب‌گذارى در ميدان فردوسى را گرفته‌اند؛ از دانشجويان دانشگاه امام صادق‌اند.

آقاي علی‏محمد بشارتي، وزير كشور آمد. گزارشى از عوامل خرابكار داد كه اخيراً از دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) دستگير شده‌اند و براى كارهاى جنبى كمك خواست.

شب ميهمان آيت‌الله خامنه‌اى بودم. دربارة نامه آقاى فهد و سفر آينده دكتر ولايتى به عربستان سعودي و مطالبى كه بايد پيغام بدهيم، همچنين دربارة وضع فعلى مصلاى تهران و مسايل جارى مذاكره كرديم. ايشان گفت، با فكر بعضى‌ها كه دنبال چادر اجبارى هستند، موافق نيستند؛ با اينكه چادر را بهترين حجاب مى‌دانند و نيز گفتند، پس از آنكه مطلع شدند كه دادستان گفته آلمانى متهم به جاسوسي، محكوم به اعدام شده، به آنها پيغام داده‌اندكه اعدام نكنند. به خانه آمدم. برف خفيفى مى‌بارد.

چهارشنبه 29 دى

آقاى محمدرضا مهدوىكني، گزارشى از گروهى افراطى از دانشجويان دانشگاه امام صادق را داد كه در گذشته، مزاحم مديريت دانشگاه بوده‌اند. شبانه اتاق‌ها را قفل زده‌اند و تهديد نموده بودند و اخيراً به سفارتخانه‌هاى انگليس و فرانسه حمله كرده بودند و اعلاميه‌هاى بد، شبيه گروه فرقان پخش كرده بودند و دستگير شده‌اند. آقاى محمد يزدى، گزارش بحث‌هاى جامعه مدرسين حوزه علميه قم در مورد مرجعيت را داد. سپس در اين مورد بحث كرديم و پيشنهاد شد كه جريان را به حال خود بگذاريم؛ مثل گذشته‌ها بحث ناتمام ماند.

آقاى سيدهادي خسرو شاهى از سفر عُمره برگشته بود، گفت كف محل قبر ائمه در بقيع را سيمان كرده‌اند و صورت قبرها محو شده و پنجره مقبره حضرت زهرا(س) را كه به مسجد باز بوده، بسته‌اند.

پنج‌شنبه 30 دى

به وزارت اطلاعات، دادستان انقلاب و نيروى انتظامى گفتم كه مسأله گروه افراطى دانشگاه امام صادق(ع) را كه اخيراً شرارت كردند و دستگير شدند، پيگيرى كنند.

منبع: خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۲

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا