خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ یک حقوقدان به ادعای «ظریف برجام را نخوانده»

رضا نصری، حقوقدان و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در صفحه‌ی توییتر نوشت:

«۱) بر کسی پوشیده نیست که در متون حقوقی واژه‌ها تاثیرفوق‌العاده‌ای دارند. به عنوان مثال، در قطعنامه ۲۲۳۱ شواری امنیت، صرفِ اضافه شدن یک عبارت به متن باعث شده حتی موشک‌هایی که «قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای» دارند از حیطه درخواست شورا در مورد فعالیت‌های موشکی ایران خارج شوند.

۲) در واقع، در قطعنامه ۱۹۲۹، شورای امنیت تصمیم گرفته بود فعالیت‌های مرتبط با «موشک‌های دارای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای» را ممنوع کند.

۳) اما پس از انعقاد برجام، در قطعنامه ۲۲۳۱، صرفِ اضافه شدن عبارت «طراحی شده برای» – پیش از عبارت «قابلیت حمل…» – این دسته موشک‌ها را از شمول درخواست شورا خارج کرد.

۴) منطق این است که عبارت «طراحی شده برای» مستقیم به عنصر «نیت» طراح موشک (Element of intent) برمی‌گردد؛ و لذا کسی که قصد داشته باشد اتهامی را متوجه ایران کند و او را به نقض قطعنامه متهم سازد، باید ابتدا نشان دهد نیت‌ سازنده از ساخت موشک ایجاد قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای بوده است!

۵) حال اینکه اگر این عبارت نبود، کافی بود صرفاً نشان دهد آن موشک از نظر فنی – مثلاً از لحاظ قابلیت حمل وزنی برابر وزن کلاهک‌های هسته‌ای – در زمره موشک‌های مورد نظر شورای امنیت قرار می‌گیرد!

۶) بعضاً، برهمین اساس هم چندین تلاش دولت آمریکا برای محکوم کردن ایران بعد از رزمایش‌های موشکی نیروهای مسلح کشور در شورای امنیت به شکست انجامید. دلیل دیگر اینکه عبارت الزام‌آور شورا «تصمیم‌ می‌گیرد» در قطعنامه ۱۹۲۹ به عبارت تشویقی شورا «فرامی‌خواند» در قطعنامه ۲۲۳۱ تغییر یافت.

۷) البته، حضرات می‌گویند آقای ظریف برجام را نخوانده، انگلیسی هم نمی‌داند؛ در مذاکرات هم دیکته می‌نویسد و از دیگران هم قاطعیت کم‌تری دارد. صدا و سیما هم مدام برای تاکید بر این موضوع «مستند»‌هایی می‌سازد که البته در آن‌ها اثری از این اسناد مذکور نیست!

۸) پس احتملاً این عبارت‌ها – که صنعت موشکی و فضایی ایران را از زیر ضرب شورای امنیت خارج کرده و رزمایش موشکی را برای نیروهای مسلح نزد افکار عمومی کم هزینه ساخته – در آن قطعنامه مثل سبزه بر اثر تابش آفتاب روییده‌‌‌‌اند واعضای دائمی شورا هم نخوانده متن را امضاء و تصویب کرده‌اند!

۹) پس هیچ نیازی نیست از دکتر ظریف و عراقچی و دیگر کارشناسانی که ۴۰ سال سابقه کار در عالی‌ترین سطوح دیپلماتیک و متن‌خوانی و متن‌نویسی دارند در مذاکرات وین استفاده کنیم. به جای آن، دور بعدی مذاکرات را در جایی برگزار کنیم که آفتاب می‌تابد و مساعد رویش واژه‌هاست!».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا