خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه به وزیر ارشاد: در تغییر مدیریت نهاد کتابخانه‌ها لحظه‌ای درنگ نکنید

جمعی از کتابداران و کارشناسان نهاد کتابخانه های عمومی کشور در نامه‌ای به وزیر ارشاد تاکید کردند: در تغییر دبیرکل و هیأت امنا لحظه‌ای درنگ نکنید. ترکیب فعلی مدیریت نهاد مسئول مشکلات و چالش های موجود است و باید پاسخگوی وضع موجود و اعتراضات به حق کتابداران باشد نه مدعی استمرار چنین وضعیت ناامید کننده‌ای.

متن کامل این نامه که برای انتشار در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته است در پی می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
جناب آقای دکتر اسماعیلی

با سلام و عرض احترام

اکنون که زمزمه‌های تحول در مدیریت نهاد کتابخانه‌های عمومی به گوش می‌رسد ما جمعی از کتابداران و کارشناسان در نهاد کتابخانه های عمومی کشور، برآن شدیم تا حقایقی را از قلب مدیریتی این نهاد به استحضار جنابعالی برسانیم. قطعاً موارد مطرح شده جنابعالی را به تغییر ترکیب فعلی مدیریتی نهاد مصمم‌تر خواهد کرد. پیش از ذکر موارد مورد نظر، به استحضار می‌رسانیم که تنها هدف از مطرح کردن این موارد نجات نهادی است که تعالی آن می‌تواند نجات‌دهنده آینده این جامعه باشد. نهاد کتابخانه های عمومی دارای ظرفیت‌های فراوان و بی‌نظیری است که توجه به آن نتایج بسیار پرباری را به همراه خواهد داشت. همینجا از جنابعالی استدعا  می‌کنیم که برای اثبات صداقت گفتار در این متن، موارد مطرح شده را به صورت محرمانه از بدنه این نهاد جویا شوید و نگاه خود را به زاویه دید مدیران فعلی محدود نکنید زیرا، نتیجه این نگاه تبدیل کارکنان و کتابداران زحمتکش و مظلوم نهاد کتابخانه های عمومی به افرادی تنبل و نیازمند تنبیه خواهد بود که در برنامه پیشنهادی جنابعالی به مجلس شورای اسلامی در هنگام رأی اعتماد از این عبارت استفاده شده بود.

و اما موارد مورد نظر به شرح ذیل به استحضار حضرتعالی  می‌رسد:

  1. حوزه مالی نهاد کتابخانه‌ها یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که به ویژه در چند سال گذشته با اشکالات فراوانی همراه بوده است. برداشت بی ضابطه از محل ماده 64 که براساس قانون تأسیس کتابخانه‌های عمومی باید به حساب انجمن هر شهر واریز شود، ‌اما نه تنها در میزان و شیوه برداشت تخلفات بسیاری در حال وقوع است، بلکه بر خلاف قانون به حساب شهرها واریز نمی‌شود و در جاهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. عدم شفافیت، عدم رعایت قانون به ویژه در خصوص ماده ۶۴ قانون تأسیس کتابخانه‌ها، عدم واریز نیم درصد دریافتی از محل ماده ۶۴ به حساب انجمن‌ شهرها و بسیاری موارد دیگر از جمله تخلفاتی است که در این سال‌ها در این نهاد در حال وقوع است ولی به دلایل مختلف تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است و این در حالی است که برداشت از محل ماده 64یک شهر که حق آن شهر و مردم آن شهر است و هزینه کردن آن در سایر شهرها براساس نظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) خلاف شرع و همچنین خلاف صریح قانون است، در دوره مدیریت فعلی رویه شده و متاسفانه از دید دستگاه های نظارتی پنهان نگه داشته شده است. براین اساس امروز شهرداری های کشور می توانند مدعی اعتبار شهرهای خود از محل ماده 64 باشند که تاکنون نهاد از واریز آنها به حساب انجمن شهرشان امتناع کرده است.
  2. استخدام‌های بی‌ضابطه و سفارشی در نهاد کتابخانه‌ها در سال‌های گذشته تبدیل به روالی کاملاً عادی شده است که نیروهای استخدام شده فقط با یک دستور آن هم در حالی که هزاران فارغ‌التحصیل رشته کتابداری چشم انتظار برگزاری آزمون استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی هستند. جذب تعداد قابل توجهی  نیروی کتابدار  به صورت قراردادی در این سال‌ها باعث بروز مشکلات بسیاری در نهاد کتابخانه‌ها شده است به طوری که نیروهایی که در سال‌های گذشته به صورت پیمانی و از طریق آزمون جذب شدند امکان دریافت کد استخدامی سازمان استخدامی کشور را ندارند. نکته بسیار جالب توجه در این قسمت جذب نور چشمی‌ها و آقازاده‌های مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سابق است که فقط با یک امضای دبیرکل در ستاد نهاد کتابخانه‌های عمومی جذب شده اند و این نمونه جذب کاملاً مصداق توهین به فارغ‌التحصیلانی است که سال‌ها منتظر برگزاری آزمون استخدامی در نهاد کتابخانه‌های عمومی هستند ولی دریغ از برگزاری حتی یک آزمون جذب کتابدار. در مواردی شاهد بودیم که مدیرکل جدید یک استان برای استخدام نیروهای سفارش شده از خارج از نهاد اقدام به فرستادن کارشناسان و حتی رؤسای ادارات به کتابخانه‌ها و یا شهرستان‌های اطراف کرده تا فضا برای استخدام بی‌ضابطه نیروهای مورد نظر باز شود.
  3. عزل کارشناسان متخصص و انقلابی ستاد نهاد و فرستادن آنها به کتابخانه‌های استان تهران به دلیل مقاومت در مقابل درخواست‌های غیرمعمول و غیرمعقول و جایگزینی آنها با نیروهایی که بدون هیچ تخصص و تجربه‌ در کلیدی‌ترین پست‌های ستاد نهاد به کار گرفته می‌شوند، از دیگر اقدامات غیرقابل دفاع و مذموم مدیریت فعلی نهاد می باشد. متعاقبا مشخصات کامل نیروهای متخصص و ستادی که در این سال‌ها از ستاد عزل شده و همچنین لیست کامل همراه با سوابق کاری افرادی که جایگزین این کارشناسان شده‌اند به صورت محرمانه به مرکز حراست وزارت ارشاد جهت بررسی جنابعالی ارسال خواهد شد.
  4. استفاده از نیروهای چند شغله در پست‌های مدیریتی نهاد در این سال‌ها باعث شده حضور این افراد، که عمدتاً در پست‌های حساس و کلیدی نیز فعال هستند، محدود به دو الی سه روز در هفته شود. این حضور پاره وقت باعث آسیب‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف شده است. برخی از این مدیران را جنابعالی به خوبی و حتی بهتر از ما می شناسید نکته جالب توجه و تأسف برانگیز این است که از نیروهای پاره وقت در چند پست و حتی در پست سرپرستی اداره کل استان‌های دیگر نیز استفاده شده و همین باعث کندی حرکت در همه بخش‌های زیرمجموعه این مدیران و توهین و تحقیر مدیران جوان و متخصص آن استان شده است.
  5. جستجویی ساده در روزنامه رسمی، نشان می‌دهد که معاونان این سازمان در چه شرکت‌های خصوصی و نیمه خصوصی فعالیت دارند و به همان اندازه چه میزان از وقت و انرژی خود را صرف آن شرکت‌ها می‌کنند. برخی از این مدیران به واسطه چندشغله بودن و جریان‌های درآمدی بیشتر از این شرکت‌ها، عملاً نهاد را به چشم سرگرمی می‌نگرند و عمده وقت خود را صرف مراکز خصوصی خودشان می‌کنند.آیا عضویت دو مدیر عالی نهاد به صورت همزمان در 5 شرکت که از سال 1396 تاسیس شده اند شائبه برانگیز نیست؟ آیا این مساله تعارض منافع نیست؟
  6. بزرگترین سرمایه هر سازمانی نیروی انسانی آن سازمان است. هر سازمان موفقی، بیشترین تمرکز خود را روی آموزش، ‌ارتقا منزلت و معیشت نیروهای خود قرار می‌دهد و این در حالی است که در دوره مدیریت فعلی نهاد در عمل کتابداران افرادی متوقع، با سطح سواد پایین و نیازمند به تنبیه و مجازات فرض و معرفی شده‌اند. سند آن نیز پیش روی شما در برنامه‌تان برای ارائه به مجلس شورای اسلامی است که آنقدر کتابداران در آن تحقیر شده بودند که خودتان در اقدامی قابل تقدیر آن برنامه را حاصل تفکر و نظر دیگران دانستید نه دیدگاه شخصی خود.
  7. جناب وزیر، سال‌هاست در نهاد نظر کارشناسی هیچ جایگاهی ندارد. در حوزه مالی، اداری و کتابخانه‌ای بدون دقت و توجه به نظرات کارشناسی، طرح‌های موفقی مانند طرح کتاب من،‌ ایستگاه‌های مطالعه، سامانه بوکی و بسیاری طرح‌های دیگر تنها به دلیل اینکه از ابتکارات دبیرکل سابق بوده در دوره مدیریت فعلی متوقف می‌شود و نه تنها جایگزینی برای آن‌ها نداشته‌اند بلکه با طرح‌های نامربوط و عمدتاً نمایشی سعی در پنهان کردن رخوت و رکود حاکم بر نهاد شده است.
  8. در این دوره از مدیریت نهاد شاهد بودیم که برای خاموش کردن هر نوع اعتراضی، و لو به حق، مدیران فعلی اقدام به حاکم کردن فضای امنیتی در این نهاد صددرصد فرهنگی نمودند و دست به شکایت از برخی کتابدارانی زدند که به صورت مسالمت‌آمیز درخواست افزایش حقوق و دستمزدشان را داشتند اما مدیران نهاد در پاسخ به آنها اقدام به پیگیری قضایی و تشکیل پرونده در قوۀ قضائیه کرده و حتی برخی از کتابداران به واسطۀ این امر از کتابخانه های عمومی عزل شدند. البته نمونه دیگری هم وجود دارد که کتابدار مظلوم و جانباز مدافع حرم لرستانی پس از اعلام شکایت نهاد کتابخانه های عمومی از وی توانست در روزهای گذشته حکم برائت و منع تعقیب خود را از دادگاه دریافت نماید. این شکایت‌های بی مبنا و ایجاد رعب و وحشت‌ها در فضای فرهنگی نه تنها هیچ کمکی به اعتلای فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه نمی‌کند بلکه انگیزه‌ای نیز برای خلاقیت و حفظ روحیه جهادی تلاشگران این عرصه باقی نخواهد نگذاشت.
  9. داشتن بیش از 2700 باب کتابخانه در سرتاسر کشور با حدود 8000 نفر نیروی انسانی، یکی از افتخارات نهاد کتابخانه های عمومی است که معمولاً در گزارش‌های مقامات ارشد این سازمان بدان اشاره می‌شود. اما این گستردگی شعبات در پهنه سرزمینی و این تعداد نیروی خدمت‌رسان در حوزه کتابداری، همیشه نقطه مثبت یک سازمان نیست. در ایام همه‌گیری کرونا که شاهد بودیم این تعداد کتابخانه‌های عمومی حدود 20 ماه تعطیل بوده و کتابداران در منزل بودند و یا اینکه کتابداران برای امورات داخلی کتابخانه در محل کار حضور یافتند ولی درب‌های کتابخانه به روی مردم بسته بود و خدمات کتابخانه‌ای رخ نمی‌داد. در تمام این ماه‌ها علیرغم آمادگی کامل کتابداران در سراسر کشور برای خدمت، به دلیل بی برنامگی مدیران عالی نهاد و رهاکردن امور، فعالیت‌های کتابخانه‌ها محدود به معرفی کتاب در اینستاگرام یا بازنشر پوسترها و اخبار ستاد مرکزی نهاد در صفحات اینستاگرام کتابخانه بود. تقلیل خدمات کتابخانه‌ای به انتشار عکس در اینستاگرام هیچگاه نیازهای واقعی مردم را برآورده نمی‌کرد. جالب است که تا پیش از همه‌گیری ویروس کرونا، علیرغم درخواست عموم اعضا و کاربران کتابخانه ها، مدیران عالی نهاد کتابخانه ها با فضای مجازی قهر بوده و کمترین بهره برداری از این ظرفیت صورت می گرفت.
  10. عدم توجه نهاد کتابخانه‌های عمومی به سخنان دلسوزان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در سال‌های قبل از کرونا در خصوص ایفای نقش پررنگ در فضای مجازی مخصوصاً کتاب‌های دیجیتالی و تعطیلی طرح‌های کتابخانه دیجیتال، خیلی زودتر خود را در این ایام نمایان کرد. این شکاف آنقدر زیاد بود که حتی وقتی این نهاد با یکی از سرویس‌دهندگان کتاب دیجیتالی قراردادی منعقد کرد تا فقط 210 هزار نفر از اعضا (یعنی حدوداً یک دهم کاربران این سازمان) بتوانند فقط 1 ماه از منابع دیجیتالی استفاده کنند نیز به سرانجام نرسید و نه تنها این همکاری تمدید نشد بلکه هیچ گزارش از میزان استفاده و رغبت اعضاء نیز منتشر نشد. در نهایت این نهاد نه تنها نتوانست خدمات قابل قبولی در فضای مجازی ارائه دهد، بلکه بیش از 1.5 میلیون متر مربع فضای کتابخانه‌ای را نیز از حضور اعضاء محروم کرد تا در هر دو عرصه باخته باشد.
  11. تعطیلی كارگروه‌های بررسی منابع که وظیفه بررسی و شناسایی و گزینش منابع لذت‌بخش و کاربرپسند را داشتند در کنار تعطیلی طرح کتاب من در اوایل شروع به کار مدیریت جدید نهاد صورت گرفت و اخراج و جابه‌جایی نیروهای توانمند و زبده در حوزه منابع در ستاد مرکزی و استانی و به کارگیری آنها در پست‌های نامربوط، در عوض جایگزین شدن خرید منابع بدون در نظر گرفتن تناسب موضوعی و سیاست‌گذاری کلان و نیاز و خواست واقعی کاربران کتابخانه های عمومی و خرید منابع بدون طی کردن فرآیندهای کارشناسی شفاف و ضابطه‌مند از دیگر اقدامات نهاد بوده که این اقدامات نسنجیده نارضایتی امروز کاربران را از مجموعه منابع کتابخانه‌ها در پی داشته است.
  12. هیأت‌امنای کتابخانه های عمومی کشور، طبق قانون تأسیس این نهاد، شأن سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت دارد؛ اما طی این سال‌ها، جلسات هیأت‌امنا، تبدیل به دورهمی های گزارش‌خوانی دبیرکل و معاونین شده و عملاً خاصیتی که روح قانون برای آن پیش‌بینی‌ کرده بود، نداشته است. شخصیت‌های فرهنگی و تخصصیِ حقیقی عضو هیأت امنا نیز تبدیل به ماشین امضا شده‌اند.

جناب آقای وزیر

مواردی که در بالا عنوان شد بخشی از کوتاهی ها، کم کاری ها و ترک فعل‌های صورت گرفته توسط مدیران عالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال‌های گذشته است. مواردی نیز وجود دارد که نیاز است تا نهاد کتابخانه های عمومی نسبت به آن پاسخگو باشد که در نامه بعدی تقدیم حضورتان خواهیم کرد.

 جناب آقای دکتر اسماعیلی

حرف‌آخر ما جمعی از کتابداران و کارشناسان نهاد کتابخانه‌های عمومی این است که در تغییر دبیرکل و هیأت امنا لحظه‌ای درنگ نکنید. ترکیب فعلی مدیریت نهاد مسئول مشکلات و چالش های موجود است و باید پاسخگوی وضع موجود و اعتراضات به حق کتابداران باشد نه مدعی استمرار چنین وضعیت ناامید کننده‌ای. مدیریت و معاونان فعلی همینقدر ظرفیت دارند و نه تنها توان تحول ندارند بلکه نوع مدیریتشان نهاد را به قهقرا خواهد برد.

 زمان به سرعت در حال از دست رفتن و سرمایه اجتماعی عظیم و تاثیرگذاری چون کتابداران که امید فراوانی به تحول در دولت انقلابی آیت الله دکتر رئیسی دارند در حال مأیوس شدن هستند.

نگذارید این حجم از سرمایه انسانی موثر فرهنگی و کارشناسان زبده، جوان و انقلابی به حاشیه رانده شده در نهاد که می‌توانند بازوان فرهنگی دولت باشند سرخورده شوند.

بی صبرانه منتظر تحول انقلابی در نهاد کتابخانه های عمومی کشور هستیم.

جمعی از کتابداران و کارشناسان نهاد کتابخانه های عمومی کشور

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. زمان خواهد برد تا متوجه شویم از ۸ سال اخیر در اداره منابع چه افرادی جایگزین چه افرادی شدند. […]. زمین گرده آقای مختارپور. انشالله محاکمه شما را به چشم خودمون ببینیم.

    60
    5
  2. قطعا نویسندگان این نامه نیز می بایست در برابر اتهامات و گزارش های خلافی که داده اند در برابر قانون پاسخ گو باشند.
    من به عنوان کتابدار و کارشناس پیشین ستادی نهاد از نزدیک شاهد تلاش انقلابی مدیران در ستاد نهاد بوده ام.
    پاک دستی و البته شفافیت از ویژگی های مدیران فعلی نهاد است و نویسندگان نامه قطعا کسانی هستند که دست شان از بیت المال بریده شده است و امروز وا اسلام شان بلند شده است.
    لطفا این نامه ها را با اسم منتشر کنید تا همه با نام خبیث شان آشنا شوند.
    افزایش چند برابری حقوق، استاندارسازی، ساختن زیرساخت های عظیم یکی از شاهکارهای مدیریتی این دوره است که تا سال ها به خوبی می توان از آنها استفاده کرد.

    12
    69
    1. خبیث تویی که با اسم جعلی کامنت میذاری. آخرین احمدی که از ستاد نهاد رفت، مدیر کل امور اداری واعظی بود

      29
      5
    2. با سلام
      در ابتدای نامه اومده که جناب وزیر می توانند در مورد مسایل مطرح شده بررسی های خودشونو انجام بدن . پس خباثتی در کار نیست .

      16
      1
    1. هم مرگ بر جهان شما نیز بگذرد

      هم رونق زمان شما نیز بگذرد

      باد خزان نکبت ایام ناگهان

      بر باغ و بوستان شما نیز بگذرد. درمملکت چو غرش شیران گذشت و رفت

      این عوعو سگان شما نیز بگذرد. آن کَس که اسب داشت غبارش فرو نشست

      گرد سم خران شما نیز بگذرد

      25
      2
  3. سلام عزیزان ، واقعا باید فکری به اوضاع نابسامان ما کتابداران بشه ، تا کی باید در بدترین شرایط اقتصادی زندگی کنیم

    36
    3
  4. انشالله خداوند داور این اظهارات کذب محض خواهد بود و نگارنده اش عقوبت را در همین دنیا خواهد چشید.

    7
    41
  5. بیچاره به پرسنل نهاد که با بدترین وضعیت حقوق هنوز زنده اند ،در حالیکه اجاره بها در تهران به ۵ میلیون تا ۸ میلیون رسیده ، یک کتابدار میگیره ۴ میلیون تومان واقعا این انصاف؟، اونم کتابداری با مدرک ارشد لطفا پاسخگو باشید

    44
    5
  6. دستت درد نکن با این افشاگری

    خدا بهت سلامتی بده
    واقعا حق مطلب رو اَدا کردی احسنت

    40
    5
  7. شرافت و انصاف هم خوب چیری است. یعنی در ابن دوره هیچ وادی نشده؟ شرم کنیم.

    3
    30
    1. با سلام و عرض ادب
      قطعا بکار بردن جملاتی که در بعضی کامنت ها می خوانیم شایسته شخصیت یک کتابدار نیست،یا دوستان کتابی تا به حال نخوانده اند یا دنبال منفعتی با رفتن آقای مختارپور هستند،کتابخانه ها تعطیل بود ولی خدا که شاهد هست کتابداران فعال و وظیفه شناسی بودند که شب و روز در فضای مجازی و حقیقی تلاش کردند،اگر دوستان قلم بدست نه منتقد بلکه تخریب کننده در خانه فقط چشم به راه حقوق شأن بودند برخی جهادی کار کردند،شما کتابدار نیستید که کتابداران را تخریب می کنید ،موجودات بی ریشه آیی هستید که با آبروی ما کتابداران بازی می کنید .آقای مختارپور چه برود چه بماند مطمئنا وجدانش راحت هست گذر زمان مشخص می کند که حقیقت چیست،باتمام وجود از زحمات ایشان سپاسگزاریم و از وزیر محترم ارشاد بابت این لحن نامه به اصطلاح منتقدانه که شخصیت ما کتابداران را زیر سوال می برد عذرخواهی میکنیم و اطمینان خاطر می دهیم این نامه متعلق به کم کارترین و بی مسئولیت ترین کتابداران است
      وضع معیشتی کتابداران نیاز به همت مجلس و دولت دارد آقای مختارپور تمام تلاش خود را بکار برد.

      4
      24
  8. علیرضا مختارپور هم معصوم نبود و مطمئنا مثل تمام مدیران قبل و بعدش ایرادات و انتقاداتی به ایشان وارد است اما کسانی که دوره ایشان را با دوران سیاه و تاریک دبیرکل قبلی که نفس کتابداران را بریده بود و بودجه های کلان صرف طرح ها و لوس بازی های (نظیر بوکی آ آر که قرار بود مثلا رقیب فیس بوک باشد) کارشناسان مغرور و پرادعای آن دوران می کرد مقایسه می کنند واقعا خیلی خوش انصاف هستند

    اینها پرونده مالی دبیرکل قبلی که تا مدت ها در سازمان بازرسی مانع اختصاص بودجه به نهاد می شد را فراموش کرده اند…دبیرکل قبلی همان کسی است که می گفت یک هفته ای می شود کل کتابداری را به یک غیر متخصص آموزش داد و مدیرانش می گفتند باید فارغ التحصیلان کتابداری را از نهاد بیرون کرد چون ادعای سواد و تخصص دارند و بجایش از سایر رشته ها استخدام کرد…همان زمانی که دسترسی به اینترنت در کتابخانه تخلف و جرم بود و عضویت در شبکه های اجتماعی باعث اخراج کارکنان و کارشناسان و کتابداران می شد

    خدا کند به آن روزهای سیاه و خط و مشای مدیران جادویی برنگردیم…آمین

    6
    17
  9. وامصیبتا خدا به داد دل اسناد وکتابخانه ملی برسه این می خواد بیاد بشه مدیر اونجا؟ پس همینه که مدیران فعلی کتابخانه ملی با معرفی ایشون ککشون هم نگزید ظاهرا از یک قماشن قراره بیاد اینجا با همکاری هم ادامه بدن و هوای هم رو داشته باشن !

    20
    4
  10. این نامه غیر منصفانه پر از دروغ از طرف ما کتابداران نیست.
    ما از صمیم قلب از جناب آقای مختارپور و جناب آقای رمضانی به خاطر سرپانگه داشتن نهاد در سخت ترین شرایط ممنونیم.

    8
    29
  11. برادر ارجمند آوردن نام یکی از بهترین نیروهای نهاد که صادقانه در این ایام کرونا برای محافل زحمت کشیده اند دور از انصافه. شما هم اگر مثل ایشان خلاق و فعال باشید حتما مورد تایید مجموعه قرار می گیرید.

    2
    4
  12. در نامه اشاره شده نامه از طرف جمعی از کارشناسان و کتابداران است!!!

    اما صد در صد تاکید می کنیم که این نامه با اغراض کاملا شخصی نوشته شده و هرگز نه از کارشناسان نظری خواسته شده نه به اطلاعشون رسیده…

    اهداف نویسنده یا نویسندگان خیلی واضح است و به دور از هرگونه دغدغه سازمانی و نقد سازنده می باشد.

    4
    22
    1. ما کتابداران که با فقر و تنگ دستی زندگی می کنییم از دست مسببان این ظلم به خدا شکایت می کنیم .خداوند مسببان وضعیت بغرنج معیشتی کتابداران رالعن و نفرین کند

  13. اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از خدا پروا كنيد و با راست‌گويان باشيد». {سوره توبه، آیه ۱۱۹}
    بیش از ۶ سال به عنوان کارشناس استانی در حوزه اداری مشغول به کارم و فرآیند جذب نیروی انسانی به صورت کاملا شفاف در طول سالها انجام شده، در این سالها نیروها یا از طریق آزمون و یا انتشار اگهی و مصاحبه های تخصصی با ۳ برابر ظرفیت، جذب شده اند‌.تقریبا با همکاران سایر استانها هم‌ در ارتباطم و وضعیت در کل کشور همینطور است.
    اتفاقا بد نیست نیم‌ نگاهی به وضعیت جذب در سنوات گذشته و قدیم بیاندازید.
    در کتابخانه ها که جز فارغ التحصیل رشته کتابداری، نیروی دیگری جذب نمی شود مگر اینکه در آن منطقه و روستا و شهر، دانش آموخته این رشته وجود نداشته باشد.
    حوزه جذب و استخدام در کتابخانه ها و استان ها کاملا شفاف و روشن است و خیلی راحت قابل بررسی است.

    3
    20
    1. خخخخخ
      کاملا شفاف…همه می دانند سازمان امور استخدامی کشور در پی جذب بی ضابطه و خلاف قانون تذکر صادر کرده و دو هزار نفر تبدیل وضعیت خلاف قانون شده اند….
      خخخخخخ
      کسانی که مشمول این بیجاکاریها می شوند اندکند و لذت می برند، اما بدانید سفره تحصیلکردها، سنوات دارها، و آنها که گروه و رتبه و سابقه دارند با همین خیانتها کوچک می شود.
      چون این کارها پوپولیستی و بدون پشتوانه مالی و از جیب کارکنان باسابقه است…

    2. به خدا قسم که دروغ می گید .
      آزمونها فقط زمان مهندس واعظی برگزار شد و در زمان مختارپور حتی یک آزمون استخدامی هم برگزار نشده . تقریبا تمام نیروها بصورت قرارداد ساعتی و خلاق قوانین استخدامی جذب شده اند و خیلی هاشون هم نور چشمی بودند .
      حتی الان هم آگهی استخدام قرارداد ساعتی می زنند . کو آزمون ؟
      آزمون نیاز به کسب مجوز سازمان مدیریت دارد . آیا تا الان برای یک نفر هم چنین مجوزی دریافت شد ؟

  14. جناب آقای دکتر اسماعیلی
    وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
    با سلام و تحیت

    به عنوان کتابدار خدمت شما عرض میکنم که برای اولین بار در تاریخ کتابخانه های عمومی از سال گذشته دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی برای همه ی مردم و مخاطبین فراهم شده و آن هم در شرایطی که به دلیل کرونا دانشگاه ها غیرحضوری بودند و هزینه های اشتراک پایگاه های اطلاعاتی انقدر زیاد که بیشتر دانشگاه ها و دانشجویان محروم از دسترسی بودند.باعث افتخار و خوشحالی من است که به عنوان کتابدار پایگاه های اطلاعاتی این امکان را به صورت رایگان در اختیار پژوهشگران، دانشجویان و علاقه مندان میگذارم و موجبات رضایتمندی اعضا را از همین درگاه خدمت شما و مسوولین نهاد اعلام میکنم.یکی از بزرگترین خدماتی است که خود من در دوران دفاع از رساله کارشناسی ارشد به شدت به آن نیاز داشتم و الان خیلی راحت در دسترس همه حتی در شهرستان های دور قرار گرفته است و نمیدانم در این نامه با چه هدفی این‌ همه خدمات نادیده گرفته شده است.

    4
    18
  15. آقای دکتر اسماعیلی
    درود و خدا قوت
    ایکاش افرادی که اقدام به انتشار این نامه کردند،حداقل ذره ای انصاف میداشتند.در یکی از قسمتهای نامه به فعالیت های کتابداران در دوران کرونا اشاره شده.اتفاقا نکته خوبیست.
    آقای دکتر به استحضارتان میرسانم که در این دوران خدمات تحویل مدرک در برخی از کتابخانه ها در بیشتر استان ها انجام شد تا کتاب را به دست مخاطبان برسانیم.
    به عنوان کسی که سالها در این رشته تحصیل کرده ام شهادت می دهم که در سالهای اخیر، خدمات تخصصی و نوین کتابداری در کتابخانه های عمومی به خوبی آغاز و برنامه ریزی شده و نوید حرکت به مسیر مبتنی بر علم و تخصص را می دهد.
    آموزش هایی که در این دوران توسط نهاد ارائه شد واقعا موثر و باعث رشد و توسعه مهارتهای فردی و حرفه ای ما شد.
    به فضای مجازی اشاره شده، اتفاقا از حضرتعالی استدعا دارم گزارشی از روند فعالیت تخصصی و ترویجی کتابخانه ها در فضای مجازی احصا کنید تا حق را از باطل تمیز دهید.

    3
    18
  16. سلام
    بی شک زحمات هیچ مدیری را نمیتوان نادیده گرفت
    یک مدیر با توجه به جامعه و ریاست جمهور مجلس و بودجه و… میتونه مانور بده
    مثلا وضع معیشتی کشور این سالها خیلی بد بوده
    ما نهادیم
    مارو بررین زیر نظر وزارت کشور تا حقوقمون منطقی بشه

    کار فرهنگی رو که به والله ۲ ستاااال من جوان انقلابی زندگی نکردم
    همش کار فرهنگی ک عضو خودمون رو از دست ندیم
    نگهش داریم …
    اونهایی ک تو خونه خواب بودن باید حداقل یه نامه کتبی میگرفتن تا بیدار بشن این ضعف ومهر زیادی نهاد بوده
    هم اینکه با توجه به تخصص نیروها جایگذین نشدن من ارشد کتابداری یک کتابدار ساده م یه نفر غیر رشته
    کتابداری پیر و فرتوت وبا سابقه بد شده مسیول ومدیر چرا؟؟؟؟
    چون اون بالایی ها خودشون غیرمرتبطن تا این پایینی ها
    نتیجه میشه رکود کتابخانه
    نتیجه میشه افتضحاح مدیریتی

    14
    4
  17. جناب آقای اسماعیلی
    وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی

    سلام علیکم
    سخن ها بسیار است و مجال اندک، در خصوص این نامه اگر نیروی شاغل در مجموعه این نامه را نوشته که گویی در خواب بوده و یا اساسا شناختی از مقوله کتابخانه و کتابداری ندارد و یا اینکه اهداف شخصی را دنبال میکند چرا که رویکرد کتابخانه ها در سالهای اخیر خود گویای آغاز نهضت علمی و فنی و تخصصی است.
    فعالیت ها، منابع و خدمات بخش های کودک و نوجوان، و نابینایان در کتابخانه های عمومی مدتهاست به صورت مستمر، به شکل کاملا علمی و تخصصی برنامه ریزی و اداره می شود.
    کتابدار کتابخانه مرکزی و فعالیت در چنین فضا و سطحی، تا چند سال پیش به ذهنم هم‌ نمیرسید.اما مفتخرم که در حال حاضر در کشور عزیزم میتوانم در بالاترین کیفیت و استاندار به مخاطبین،خدمات ارائه کنم.
    از حضرتعالی خواهش و دعوت میکنم بازدیدی از کتابخانه ها داشته باشید و نویسندگان این نامه را نیز دعوت میکنم اول به مطالعه دقیق در خصوص کتابداری و کتابخانه ها و سامانه ها و امکانات فعلی و دوم به تفکر و انصاف ورزی و دوری از نظرات شخصی و غرض ورزی

    4
    19
    1. سلام آقازاده ها وام خودشون گرفتند به ما رسید میکن بانک دیگه وام نمیده بانک ملت گفته به هزار نفر کلا وام میدم نه هفت هزار نفر که اونم به ۴۰۰نفر کارمندان دادند ۶۰۰نفر دوستان و فک فامیلاشون .تازه مبالغ ۲۰۰میلیون برای خودشون با سود ۱۰درصد وتازه آقایون برای شرکت پیمانکاری که دارند وام گرفتند

  18. جناب آقای دکتر اسماعیلی
    شنیده ها حاکی از عدالت گرایی شما می باشد.در همین راستا در پاسخ به یکی از موارد مطروحه این نامه، از جنابعالی میپرسم که سالها در حوزه فرهنگ صاحب تجربه هستید: آیا اساسا زیرساخت راه اندازی کتابخانه دیجیتال فراهم است؟
    اگر کارکنان و کتابداران این نامه را نوشتند که وا اسفا که هنوز هم واقف بر قوانین حاکم بر نشر و رعایت حق مولف و بسترهای راه اندازی کتابخانه های دیجیتال نیستند.
    ایکاش حداقل شبکه کتابخوانان حرفه ای را می شناختند و نامش را صحیح بیان می کردند و بعد ناراحت جمع شدن آن می شدند.

    بعید نیست سامانه مسابقات کتابخانه های عمومی را نیز ندیده و نشناسند و کارکردش را ندانند.

    پناه میبرم به خداوند از ارائه نظرات همراه با حب و بغض

    6
    15
    1. سلام و سپاس از انصاف شما در انتشار کامنت های کتابداران و کارکنان واقعی نهاد، نویسنده های این نامه جمعی از طردشدگان از نهاد هستند.

      2
      17
  19. سلام
    اینکه جناب مختارپور یک فرد دلسوز و پیگیر برای ما کتابداران بوده کاملا درست است ولی اینکه مدیرانش به هیچ عنوان معتقد و مجری سیاست های اراِئه شده از سوی ایشان نبودند و نیستند یک امر کاملا درست و مشهود است پس من به عنوان یکی از طرفداران جناب مختارپور ضمن تشکر از زحمات و تلاش هایشان در جهت بهبود وضعیت معیشت و امنیت شغلی مان دو نکته رو مطرح میکنم و به دبیر کل عزیزمان میگویم ما را ببخش که نمک خوردیم و نمکدان شکستیم چرا که این سنت دیرینه ی ما کتابداران است. مگر با آقای ملک احمدی و واعظی هم همین کار را نکردیم ؟مطمئن باشید برای مدیران بعدی هم اینچنین خواهیم کرد! چون از درون داغونیم روح و روان مان آنقدر درگیر زیرآب زنی,تهمت ،خودخواهی ،بداخلاقی های حرفه ای،بخل و حسادت و فقر فرهنگی مان است که یه سر سوزن برایمان انصاف باقی نمانده پس شما از ما رنجیده خاطر نباش که ما خود در رنج مان جاودانه ایم … اما نکته دوم : قبول کنید که هیچ کدام ،تاکید میکنم هیچ کدام از مدیران و زیر دستان نخواست و نتواست حتی پنجاه درصد از آنچه شما وعده دادید و سیاست و خط مشی خواندی را به مرحله ی ظهور برساند شما بگویید آیا این اتفاقی افتاد ؟؟؟؟ من در دوران شما همان پست مسئولیت ی را که دوازده سال قبل از شما به نحو احسن انجام داده بودم را هم ازدست دادم فقط بخاطر ناکارآمدی معاون محترم کتاب و کتابخوانی شما …. من آنقدر انصاف دارم که با تمام وضعیت ناخوشایندی که در زمان شما برایم اتفاق افتاده حداقل جناب انصاف را رعایت کنم و صادقانه بگویم با زجری که در زیر سایه ی شما کشیدم بازهم به عنوان یک مدیردلسوز و یک آدم شریف و خوب قبول تان دارم و میدانم که ما کتابداران ، کارکنان نهاد و ادارات کتابخانه ها هر مدیری را از خوب بودنش پشیمان میکنیم چون اولا به دلیل ضعف اقتصادی نمیتوانیم در مسایل اخلاقی لاکچری و روشن فکر و قوی و متفکر باشیم که البته این مسئله شامل 90 درصد کارکنان کشور میشود ثانیا روی فکر و اعتماد به نفس و اخلاق مان کار نشده و یاد نگرفتیم چطور با هم بسازیم و چطور همدیگر را تحمل کنیم …. بگذریم حاج آقا دوستان شما مثل دوستان آقای واعظی و جناب ملک احمدی عرصه را بر ما تنگ کردن ، نمیدانم برای انجام بعضی کارهایشان چطور توانستند شما را راضی کنند مثلا حراست با چه ترفندی شما را توانست راضی کند که تعداد 500 پرونده کارکنان را به 5000 پرونده برساند؟؟؟؟؟ البته (این فقط مثال بود ولی مثال دور از ذهنی نبود و نیست )و چه ادله و دلیلی برایتان آوردند وقتی رضایت شما را برای خیلی از کارها می گرفتند؟؟؟ولی نتیجه همین است که می بینید …. امیدوارم که روزی بیایید که ما به خودمان بیاییم و حالمان را خودمان خوب کنیم و منتظر هیچ مدیری و منجی برای حال خوب نباشیم… آمین

  20. با سلام
    قطعا این نامه اشارات دقیقی به مقوله وضع اسفناک مدیریتی در نهاد دارد.همین چند نفس کوتاه کتابخانه ها هم به برکت دلسوزی کتابداران بوده وگرنه اطرافیان کم تجربه دبیرکل بدجوری به کلیت نهاد آسیب زدند
    اطلاعات مندرج در این نامه از فهم و درک کامل نویسندگان نشات میگیرد

  21. باسلام
    وزیر محترم فرهنگ ورشاد اسلامی خواهشا کتابخانه ها را دوباره با ارشاد ادغام کنید .جدایی نهاد از ارشاد ضربه ی خیلی محکمی به پیکره ی کتابخانه هاوکتابداران زده وخیلی سخت قابل جبران است . نهاد، کتابخانه ها و کتابداران را درحاشیه قرار داده .را به نیروهای ستادی داده اند .ان شاالله به زودی شاهد ادغام کتابخانه با ارشاد باشیم.

    7
    1
  22. وزیر محترم ارشاد
    این نامه توسط عده ای نوشته شده که بویی از انصاف نبرده اند، خدا شاهد و ناظر است که آقای مختارپور قلب ما کتابداران مناطق محروم را با عدالت فرهنگی چه قدر یاد کرده، ممنون از حضور شما در استان کردستان. حرفهای عادلانه شما ما را خیلی امیدوار کرد.

    3
    5
  23. سلام خدمت همکاران عزیز، دوستانی ادعای کذب بودن مطالب بالا رو دارن صد درصد از عوامل خود آقای مختارپور هستن، این مطالب علاوه بر اینکه حقیقت هستن نویسنده محترم خیلی از واقعیت هارو نگفتن و اگر واقعا رئیس جمهور محترم و وزیر محترم ارشاد بخوان واقعیت سنجی کنن این مطالب رو ازشون خواهش میکنم از سازمان بازرسی کل کشور بخواهند در این خصوص پیگیری کنند و نتیجه رو به استحضارشون برسونن، که قطعا در این صورت خیلی از مدیران فعلی نهاد باید به مقامات قضایی پاسخگو باشند.
    انشالله که سازمان بازرسی به این قضیه ورود کنه حقایق برای همه کارکنان و کتابداران محترم نهاد روشن بشه

  24. ,سلام تا کی باید ما حقوق کم بگیریم مگر با ۴ تومان میشه زندگی کرد تا کی باید منتظر شد تا حقوقا اصلاح بشن تا کی باید مسافرکشی کرد تا از عهده مخارج زندگی برآمد .من و خانواده کتابداری مخالف هیچ کس نیستم که دبیر کل شود ولی یه چیزی میدونم اونم افزایش حقوق است تا افزایش نباشد انگیزه نیست که کار کنیم همه ما به فکر معیشت و رفاهی خانوادمون هستیم . امروزم اگر مختارپور یا هر کس دیگری دبیرکل شود واسه ما مهم نیست فقط مهم این است که حقوقا اصلاح شود و شرمنده خانوادمون نشیم.

    8
    1
  25. نهاد کتابخانه هادر خصوص دلایل انتقال ۵میلیاردتومن پول صندوق پس انداز کارکنان به بانک رسالت که به واسطه و اصرار مدیر سابق اداری نهاد اقای (م.ص) که متعلق به کل پرسنل است پاسخگو باشد
    ضمن اینکه قرار بود از این پول وام داده شود
    ۱. دلیل انتقال و هدف از این کار درصورتی که وام به راحتی در گذشته توسط صندوق پرداخت میشد
    ۲_ ارتباط مدیر سابق اداری با بانک رسالت
    ۳. علت گرفتن تسهیلات به مبلغ ۶۰ میلیون تومن توسط مدیر سابق اداری در زمان جابجایی پول به بانک رسالت که طبق استعلامات از بانک مرکزی ضامن ایشان هم همسرشان هستند
    ۴. علت اینکه بیش از یک ساب است پول صندوق در بانک رسالت دپو شده است چیست و هیچ اقدامی جهت استرداد آن صورت نمیپذیرد

  26. شرم آور است که رییس یک سازمان عده ای را مامور کنه در برابر منتقدینش. نهاد کتابخانه ها در دوره مختارپور موفق نبوده. این را مجموعه های مستقل هم میدونن. یه بررسی جزیی هم اینو نشون میده. یک عده صرفا حقوق میگیرن که در حمایت از دبیر کل پیام بنویسند. دنیاتون هیچ أخرتتونو به چی می‌فروشید. بالاخره مختارپور میره یه روز ولی وجدان شما چی؟ حقوق زن و بچه کتابدار بی نوا چه؟

  27. بنده بعنوان کسی که بیش از 20سال سابقه کار در نهاد کتابخانه های عمومی کشور را دارم .به عینه تفاوت محسوسی بین فعالیت و تلاشهای آقای مختار پور و همکاران ستادی ایشان با دوره قبلی و دوره آقای واعظی به خصوص دیده و‌چشیده ایم.
    تفاوت از زمین تا آسمان است.
    افزایش حقوق کارکنان کتابخانه های عمومی کشور و ارج و قرب و منزلتی که به کتابداران کتابخانه های عمومی کشور در دوره آقای مختار پور هست قابل تقدیر و تشکر است .
    دوره آقای واعظی کل افزایش حقوق بچه ها طی هشت سال همه 400هزار تومن یعنی سالی 50هزاز تومن .
    ولی دوره جدید جهشی نسبتاً خوبی داشت ولو الان با توجه به رشد تورم و نقدینگی در کشور باعث کاهش قدرت خرید مردم شده .
    دوره واعظی طرح کتاب من که اینجا گفتند طرح خوبی بود اما و اما نکته مهم ومعفول این بود که ما کتابداران وادار می کنند به جای اعضا کتاب سفارش بدهیم تا کارکرد و سفارش زیاد بشه و پول جای دیگر هزینه میشد .
    یا هزینه غرفه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در نمایشگاه های کتاب هر سال که اردیبهشت ماه برگزار میشد فقط اینو بگم که اجاره یک غرفه تو اون دوران واعظی 400میلیون اما دوره مختار پور،50میلیون .
    دیگه بقیه اش نگم .
    آقای مختار پور چه باشند و چه بروند دعای این بنده حقیر و قشر عظیمی از کتابداران کتابخانه های عمومی کشور پشت سر ایشان هست و بدرقه راه ایشان .

    6
    7
    1. بله عملا به بنده که تازه استخدام شده بودم لیستی از کتابهای انتخاب شده توسط مسئول کتابخانه داده شد و ازم خواستن در طرح کتاب من ثبت کنم

  28. با سلام
    اصلا اساس نهاد کتابخانه ها اشتباه است و باید کلا نهاد جمع شود و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات آن ادامه فعالیت کند تا آنهایی که از سیستم مدیریتی فعلی نهاد دفاع می کنند بعد از این در لباس کتابدار خدمت کنند و به خدمت خالصانه شان ادامه بدهند .
    از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تقاضامندیم که بر صحت و سقم نامه مذکور به صورت محرمانه از کتابداران تحقیق و تفحص فرمایند .

    5
    1
  29. همکاران عزیز چرا متوجه نمیشید که مختار حکم شمارو درست نکرد نماینده ها بهش فشار اوردند تازه باید مال سال گذشته هم بهمون پرداخت میکرد که نداد گفت پول نداریم پس چرا کتابهای خودش میخره برای نهاد اسناد انقلاب اسلامی . تازه حقوق خدوتون با یک کتابدار شهرداری مقایسه کنید ببینید اونها چی میگیرند ماچی

    8
    1
  30. با سلام و درود خدمت همه همکاران و وزیر محترم ارشاد

    قطعا در نگارش این نامه کمی بی انصافی شده است چرا که همه ما شاهد تلاشهای دبیر کل محترم برای ارتقای شغلی، معیشتی و اجتماعی کتابداران در طی سالهای مدیریتی ایشان بودیم . اما متاسفانه در یکی دو سال اخیر قبل از کرونا از سرعت و کیفیت این تلاشها کاسته شد اهداف و برنامه ای مهمی نظیر ساماندهی به نشریات ، شرح وظایف کارکنان ، دستورالعمل کتابخانه ها و …ناتمام گذاشته شد. در ابتدا به خوبی با آمارسازیهای کاذب (که تیشه به ریشه کتاب و کتابخوانی و کتابدار خواهد زد) برخورد میشد اما رفته رفته کمرنگ تر شد. و بنده هم دیدم که چطور در زمان آقای واعظی به بنده گفتن اگر از شرایط راضی نیستی برو استعفا بده ارشدها پشت در منتظر این شغل هستن .

    3
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا