خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اتحاد چین و روسیه در کمپین جهانی نشر اطلاعات نادرست

ترجمه، سودابه هروی فرد، انصاف نیوز: لیانچائو هان معاون ابتکارات قدرت شهروندی چین است. پس از کشتار میدان تیان آن من در سال 1989، او یکی از بنیانگذاران فدراسیون مستقل دانشجویان بود. او دوازده سال در سنای ایالات متحده به عنوان مشاور قانونگذاری و سیاست گزاری برای سه سناتور کار کرد. جیانلی یانگ، زندانی سیاسی سابق چین، از بازماندگان کشتار تیان‌آن‌من، بنیان‌گذار و رئیس ابتکارات قدرت شهروندی چین و نویسنده کتاب برای ما، زندگی: سفری برای تاباندن نور بر حقیقت است.

ترجمهٔ مقالهٔ لیانچائو هان و جیانلی یانگ در نیوزویک را می‌خوانید:

از زمان شروع حمله روسیه به اوکراین در فوریه، چین با مسکو در کمپین‌های نشر اطلاعات نادرست داخلی و جهانی متحد شد تا ایالات متحده را مسئول اصلی آشفتگی‌های جهانی جلوه دهد. در واقع، پکن از مدت‌ها قبل و به ویژه همزمان با شروع همه‌گیری کووید-۱۹، علیه ایالات متحده جنگ اطلاعاتی به راه انداخته است. طی چند هفته گذشته، حزب کمونیست چین (CCP) تمام تلاش خود را برای انتشار دروغ‌های آشکار به منظور کم‌اهمیت جلوه دادن تجاوز و جنایات جنگی روسیه به کار گرفته است.

شبکهٔ گستردهٔ دولت چین – متشکل از مقامات دولتی، رسانه‌های دولتی و ارتشی از شهروندان چینی موسوم به ارتش 50 سنت- اقدام به نشر ادعاهای ساختگی روسیه در مورد تهاجم و اشغال اوکراین در سطح جهان کرده است. علاوه بر این، دولت چین و هم‌پیمانانش با هوشمندی دروغ‌های روسیه را با رنگ و لعاب جدید بازسازی می‌کنند و دوباره روانهٔ بازار می‌کنند، به طوری که در واقع حزب کمونیست چین به توطئه‌گر اصلی متمایل به کرملین تبدیل شده است.

برای نمونه می‌توان به ادعای ساخت سلاح‌های بیولوژیک در اوکراین توسط ایالات متحده، اشاره کرد. در ماه مارس، مقامات روسی ایالات متحده و اوکراین را متهم به همکاری در جهت تولید چنین تسلیحاتی در آزمایشگاه‌های زیستی اوکراین با بودجه آمریکا کردند. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، نه تنها دروغ‌های پوتین را تکرار کرده، بلکه به آن‌ها شاخ و برگ هم افزود. ژائو به دروغ ادعا کرد که “فعالیت‌های نظامی بیولوژیکی ایالات متحده در اوکراین صرفاً نوک کوه یخ است” و از دولت ایالات متحده خواست تا “فعالیت‌های نظامی بیولوژیکی خود را در داخل و خارج از کشور” شفاف سازی کند.

بلافاصله پس از اتهام ژائو، دیپلمات‌ها، رسانه‌های دولتی چین و مبلغان اینترنتی همزمان این اتهامات را دامن زدند. (CCP) حتی با این ادعای مضحک که ایالات متحده ویروس COVID-19 را ایجاد کرده است، یک کمپین اطلاعات جدید راه اندازی کرد. گلوبال تایمز و چاینا دیلی، سخنگویان رسمی چین، با بازنشر پست تائو ون وبلاگ نویس چینی شایعهٔ تولید سلاح بیولوژیک درآزمایشگاه‌های ایالات متحده در اوکراین و استفاده از خفاش‌ها برای مطالعه ویروس‌های کرونا سال‌ها قبل از همه‌گیری را قوت بخشیدند. در این پست همچنین اشاره شده بود که ویروس COVID-19 اولین بار توسط شرکت داروسازی و بیوتکنولوژی آمریکایی مدرنا با هدف فروش واکسن‌های این شرکت، تولید شده است.

اگرچه بر اساس گزارش صدای آمریکا، کارشناسان ادعای تولید سلاح‌های زیستی را رد کرده‌اند، چین همچنان به انتشار این دروغ از طریق رسانه‌های اجتماعی ادامه می‌دهد. به گونه‌ای که پست تائو ون در چین تا 24 مارس، 1.2 میلیارد بار و تا 31 مارس تا 5.5 میلیون بار در روز مشاهده شده است. همزمان شایعهٔ جدید شروع همه‌گیری کووید-19 از ایالات متحده فضای رسانه‌های جهانی را پر کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱ با رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ، از طریق تماس ویدیویی در اقامتگاه دولتی نوو-اگاریوو در خارج از مسکو دیدار می‌کند.
MIKHAIL METZEL / SPUTNIK / AFP/GETTY IMAGES

در حال حاضرشی جین پینگ سرکردهٔ حزب کمونیست چین دلگرم از موفقیت خود به تولید و انتشار اخباری از این دست، بیش از پیش ادامه می‌دهد. همچنین، مجموعه مقالاتی با عنوان “دست سیاه آمریکا در پس بحران” که در 9 آوریل توسط خبرگزاری شینوا منتشر شد، مجتمع نظامی-صنعتی ایالات متحده را مسئول هرج و مرج در اوکراین و سایر نقاط جهان معرفی کرد. در ادامه، (CCP) شرکت‌های آمریکایی را به آغاز جنگ جاری برای سودجویی از فروش تسلیحات متهم کرد. این مقاله‌ها با روایت روسی، استدلال می‌کنند که ایالات متحده مقصر حمله روسیه به اوکراین است زیرا واشنگتن “فضای امنیتی روسیه را تحت فشار قرار داده است.”

چین تا آنجا پیش رفته که کشتار بوچا را انکارمی کند و به تبع آن هیچ کدام از جنایات جنگی ولادیمیر پوتین را محکوم نکرده است. به عنوان مثال، گلوبال تایمز و دیگر رسانه‌های تحت کنترل دولت چین با بیان اینکه تنش‌های روسیه و اوکراین توسط ایالات متحده به راه افتاده است، «حادثه» بوچا را کم اهمیت جلوه داده‌اند. تمام اطلاعات نادرست به یک پیام منتهی می‌شود: ” هژمونی آمریکا به بزرگترین سرطان جامعه بشری تبدیل شده است” و اینکه ایالات متحده به یک “ابر قدرت سرکش” تقلیل یافته است.

چین و روسیه به خوبی می‌دانند که این دروغ‌ها مضحک و پوچ هستند، اما اساس کار خود را پیروی از اصل منتسب به جوزف گوبلز، مبلغ حزب نازی قرار داده‌اند: «اگر دروغی بگویید که به اندازهٔ کافی بزرگ باشد و آن را تکرار کنید، مردم در نهایت آن را باور خواهند کرد». در عصر دیجیتال، دروغ‌ها به سرعت منتشر می‌شوند و عواقب ناگواری دارند. در ضمن، چین علاوه بر دروغ پراکنی، حقیقت را نیز سرکوب می‌کند. مقاله‌های معتبر و سایر اطلاعاتی که از دنیای آزاد یا توسط جامعه مدنی چین منتشر شده است را مسدود و حذف می‌کند، و حتی اقدام به حملهٔ سایبری علیه کسانی که سعی در بیان حقیقت دارند می‌کند. برای نمونه، پلت فرم رسانه‌ای سازمان ما که مقالات متعددی در انتقاد از سیاست‌های شی در مورد همه گیری و اوکراین منتشر کرده است، در اثر این حملات فلج شد.

ما معتقدیم که جدیدترین کمپین اشاعهٔ اطلاعات نادرست چین با تبعیت از “استراتژی بزرگ” شی، ایالات متحده را به عنوان منشأ شرارت در جهان و در مقابل رئیس حزب کمونیست چین را ابر ناجی معرفی می‌کند تا تسلط چین بر جهان و “نظم جهانی جدید سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی” را توجیه کند. در سال 2021، شی اعلام کرد که ایالات متحده بزرگترین تهدید چین و منبع هرج و مرج جهانی است. به دنبال دستورات شی، رسانه‌های دولتی چین شروع به معرفی ایالات متحده به عنوان “بزرگ‌ترین ویرانگر صلح بین المللی پس از جنگ جهانی دوم” کردند.

انتشار اطلاعات نادرست در مورد منشاء COVID-19 می‌تواند به شی جین پینگ کمک کند تا از زیر بار سوء مدیریت این بیماری همه گیر، که چین و البته جهان را به طور کلی ویران کرده است، شانه خالی کند. با توجه به عواقب ناشی از سیاست‌های ضد انسانی حزب کمونیست چین در خصوص کووید-۱۹ – که بار دیگر خشم شهروندان چینی بی‌شماری را در جریان شیوع مجدد موارد COVID-19 در شانگهای و سراسر چین برانگیخت – شی ناچار است مردم چین را گمراه کند و افکار عمومی را برای تضمین سومین دوره ریاست‌جمهوری خود فریب دهد. ایراد اتهام به ایالات متحده بخشی از این طرح است. شی جین‌پینگ با کمک به روسیه در گسترش دروغ‌های بدخواهانه به پوتین نشان داد که چین در کنار روسیه است و اتحاد چین و روسیه می‌تواند از قدرت آمریکا به عنوان رهبر واقعی جهان بکاهد.

آخرین کمپین نشر اطلاعات نادرست چین نه تنها برای ایالات متحده، بلکه برای اوکراین نیز تهدیدی واقعی است، زیرا این کشور در تلاش برای حفظ تمامیت ارضی و دفاع از حاکمیت خود است. ایالات متحده نباید از هیچ اقدامی از جمله تحریم‌های اقتصادی سخت برای شکست چین در این جنگ اطلاعاتی فروگذار کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. شیوع کرونا از چین این درس را به ما داد که دیکتاتوریسم بالاخره یک جا زهرش را می ریزد در حالی که تمام دنیا نسبت به بازار حیوانات وحشی و قصابی انها هشدار می داد حکومت دیکتاتوری و بی مسولیت و بی پاسخ به هشدارهای بهداشتی توجه نکرد و علی رغم اینکه قبلا بیماری سارس و غیره از حیوان به انسان در همین چین شیوع پیدا کرده بود ولی کو گوش شنوا

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا