خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاهش ۲۰ درصدی آلودگی تهران با فیلتر‌های استاندارد

سرویس اجتماعی انصاف نیوز: معمولا هنگامی که آلودگی هوا شدید می‌شود، بحث‌های مرتبط با آن از جمله تاثیر کیفیت فیلترهای خودرو در میزان تولید آلودگی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. از طرفی اخیرا بسیاری از شهروندان از وجود انواع فیلتر تقلبی در بازار گلایه می‌کنند که علاوه بر تاثیرات زیست محیطی باعث آسیب دیدن خودرو و تحمیل هزینه‌های تعمیر به افراد می‌شود.

برای بررسی وضعیت صنعت و بازار فیلتر در ایران سراغ محمد چراغی، کارشناس خبره صنعت خودرو و رییس انجمن فیلترسازان ایران رفته‌ایم. او می‌گوید کارخانه‌های رسمی که در زمینه تولید فیلتر در ایران فعالیت می‌کنند تنها نیمی از بازار را در اختیار دارند و روی سایر محصولات ارائه شده در صنف‌های تعویض روغنی، نظارت‌های لازم وجود ندارد.

متن این گفت‌و گو را می‌خوانید:

چند درصد از بازار فیلتر هوا و روغن خودرو در ایران، تولید داخل است؟

از لحاظ مصرف ما حدودا ۳۵۰ الی ۳۶۰ میلیون بار در سال تعویض فیلتر هوا و روغن در ایران داریم. فیلترهای مصرفی در صنعت خودرو فقط فیلتر هوا و روغن نیست، فیلتر سوخت و فیلتر کابین هم به این‌ها اضافه می‌شود. در ماشین‌های سنگین فیلترهایی مانند فیلتر گیربکس، فیلتر فرمان و… را هم داریم. چیزی که در حال حاضر در کارخانه‌های ایران تولید می‌شود حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد بازار مصرف را در اختیار دارد. مابقی بازار مربوط به فیلترهای وارداتی و همچنین فیلترهایی است که در «کارگاه‌های زیرپله‌ای» تولید می‌شود.

چرا سهم تولیدکنندگان داخلی از بازار خودمان پایین است؟

در ایران این مشکل وجود دارد که برندهای خارجی محبوبیت بیشتری نسبت به برندهای داخلی دارند و همیشه مردم دوست دارند فیلتر خارجی استفاده کنند. این باعث می‌شود خیلی از تولیدکنندگان غیر رسمی که اصطلاحا به آن ها «زیرپله‌ای» گفته می‌شود هم محصولاتشان را به نام فیلترهای خارجی معروف وارد بازار کنند. حتی بعضی واردکنندگان هم برای فروش فیلترهای خود در بازار ایران،‌ کالای خود را به نام برندهای معروف بسته‌بندی می‌کنند. برای مثال یک برند فیلتر فرانسوی است که برای خانواده‌ پژو زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فیلتر در ایران هیچ نمایندگی ندارد و از فرانسه هم وارد نمی‌شود اما در تمام تعویض روغنی‌های ما پر است از این برند فرانسوی و مردم نادانسته این فیلترهای تقلبی را با قیمت گزافی خریداری می‌کنند. در صورتی که این فیلتر خریداری شده یک کالای نامرغوب است که دارد به خودروی آن‌ها آسیب می‌زند. از آنجا که این فیلترها به نام فیلتر خارجی به فروش می‌رسند و روی آن‌ها هیچ قیمتی وجود ندارد، مبالغ بالایی هم در ازای آن‌ها از مشتریان دریافت می‌شود.

بازار خودرو

از لحاظ کیفی و قیمت محصول، فیلترهای تولید داخل چه وضعیتی نسبت به نمونه‌های خارجی دارند؟

اغلب رانندگان خودروهای سنگین آدم‌هایی فنی هستند و حساسیت برای کیفیت فیلترهای خودروهای سنگین خیلی بالاتر از خودروهای سواری است. خوشبختانه ما شاهد هستیم که رانندگانی که فنی هستند معمولا برای خودروهای سنگین‌شان از فیلترهای داخلی استفاده می‌کنند چون به تجربه دریافته‌اند از کیفیت بالایی برخوردارند و امکان تقلبی بودن آن‌ها به مراتب کمتر از فیلترهایی است که به نام برندهای خارجی به فروش می‌رسد. این نشان می‌دهد تولیدکنندگان رسمی فیلتر در ایران توانایی این را دارند که محصولاتی تولید کنند تا با برندهای دنیا رقابت داشته باشند. صنعت فیلتر ما فقط در حوزه خودرو فعال نیست بلکه ما در صنایع پزشکی، شیمیایی، نفتی،‌ هواپیمایی و… نیز از فیلترهای تولید داخل استفاده می‌کنیم.

 آیا این صنعت در زمینه صادرات نیز توفیقی داشته است؟

ما در انواع مختلف فیلتر تجربه صادرات به کشورهای دیگر مانند حوزه اوراسیا، عراق، سوریه و … را داشته‌ایم. تا جایی که تحریم‌ها این اجازه را به صنعت فیلتر داده ما توانسته‌ایم کار صادرات را انجام دهیم. در دوره‌هایی وقتی پژو فرانسه یا رنو در ایران بودند با فیلترسازهای داخلی ما کار می‌کردند.

این ذهنیت میان مردم وجود دارد که تحریم‌ها باعث پایین آمدن کیفیت خیلی از قطعات خودرو شده است، چه بخش‌هایی از صنعت خودرو تحت تاثیر تحریم قرار گرفته و چالش‌ها و راه‌حل‌های مربوط به تحریم چه بوده است؟

درست است که بعد از تحریم‌ها ما با هر کدام از شرکت‌هایی که در گذشته کار می‌کردیم نمی‌توانیم کار کنیم اما در حال حاضر عمده‌ترین چیزی که در صنعت فیلتر وارد می‌شود مدیای آن است که درباره آن مشکلی وجود ندارد. بقیه مواد مورد استفاده در فیلتر، فلز و چسب و چنین موادی است که ما در ایران موجود داریم و تحریم اثری روی آن ندارد.

دلیل گلایه‌های زیادی که این روزها درباره کیفیت پایین فیلترهای هوا، روغن و دیگر انواعش و روغن ماشین به گوش می‌رسد چیست؟

بخش زیادی از این پایین آمدن کیفیت وجود کالای تقلبی در بازار است که در همان کارگاه‌های زیرپله‌ای تولید می‌شود و به نام کالای خارجی به فروش می‌رسد. شما وقتی از یک عمده فروش فیلتر خارجی می‌خرید زیر فاکتور آن می‌نویسند به هیچ عنوان پاسخگو نیستند و در قبال آن کالا ضمانتی وجود ندارد. اما فیلترساز داخلی مجبور است به خاطر نام و اعتبار خود هم که شده پای کارشان بایستند و پاسخگو باشند. مشکل اغلب برمی‌گردد به همان ۵۰ درصدی که یا در کارگا‌ه‌های زیرپله‌ای تولید می‌شود و یا جز محصولات کم کیفیتی‌ است که وارد می‌کنند.

 آیا برای برخورد با افراد سودجویی که اقدام به تولید و فروش فیلترهای تقلبی می‌کنند، اقدامی صورت گرفته است؟ چه نهادهایی وظیفه دارند جلوی چنین سواستفاده‌هایی را بگیرند؟

این یک کار چند وجهی است و احتیاج به تشکیل کارگروه دارد که در آن اعضایی از اداره تعزیرات، سازمان‌ استاندارد و متخصصین حوزه فیلتر حضور داشته باشند تا زمانی که به یک تعویض روغنی می‌روند بتوانند محصولات اصلی را از محصولات تقلبی تشخیص دهند و در صورت تخلف برخورد کنند. یک مثال برای شما بزنم، در گمرک ما تا حالا تعداد بسیار زیادی فیلتر برای خودروی مازراتی وارد شده است، مگر ما چند خودروی مازراتی در ایران داریم؟ خب ماموری که درگمرک وجود دارد متخصص فیلتر نیست که بداند این چه نوع فیلتری است که دارد با این عنوان وارد می‌شود. تعزیرات معمولا سراغ محصولاتی می‌رود که اطلاعات مورد نیاز درباره آن را در دست داشته باشد، مثلا روغن ایرانی را بررسی می‌کند که می‌داند قیمت مصوب آن چه‌قدر است تا اگر کسی گران‌فروشی کرد با آن برخورد شود. در این کارگروه که گفتم باید کسی باشد که بتواند کالای اصل را از تقلبی تشخیص دهد. مامورین وقتی به تعویض روغنی می‌روند نباید چون یک جنس خارجی است از بررسی کردن آن خودداری کنند. باید از فروشنده بپرسند اگر این کالا اصل است، برگ سبز آن کجاست؟ از کجا و به چه قمیتی خریده‌ای و آن را به مردم با چه قمیتی می‌فروشی؟

استفاده از فیلترهای تقلبی برای خودرو چه آسیب‌هایی به دنبال دارد؟

در حال حاضر گران‌ترین دارایی هر خانواده‌ای بعد از مسکن، وسیله نقلیه آنان است. با بالا رفتن قیمت خودروها در بازار هزینه تعمیرات آن هم افزایش یافته است. شما فرض کنید یک فرد در خودرو خود، ندانسته از فیلتر خارجی تفلبی یا روغن تقلبی استفاده کند، این مسئله باعث وارد شدن آسیب به موتور خودرو شده که تعمیر آن هزینه‌های زیادی را به صاحب خودرو تحمیل می‌کند. متاسفانه متخصصی هم وجود ندارد که بررسی کند و بگوید که بخاطر استفاده از فیلتر بی‌کیفیت این بلا سر خودرو آمده است.

از سویی دیگر ما در خودروها یک فیلترکابین داریم که هنگام استفاده از کولر و بخاری خودرو، هوای بیرون از این فیلتر عبور می‌کند تا تصفیه شود. متاسفانه در فیلترهایی که در کارگاه‌های زیرپله‌ای تولید می‌شود از لایه چسب کت و شلوار استفاده می‌کنند و هوایی که از میان این فیلترها می‌گذرد نه تنها فیلتر نمی‌شود بلکه آلوده‌تر شده و می‌‌تواند به سلامتی افراد صدمه بزند. ما هنوز در زمینه فیلترکابین خودروها استاندارد مناسبی نداریم.

آیا کیفیت فیلترها در آلودگی هوا نیز تاثیر دارند؟

استفاده از فیلترهوای مناسب می‌تواند تا ۲۰ درصد مصرف سوخت را کاهش دهد. این به معنای کاهش آلودگی هوا تا ۲۰ درصد است. وقتی فیلتر درست عمل نکند و ذرات بزرگ وارد محفظه موتور شوند، راندمان آن پایین می‌آید و اصطلاحا ماشین از نفس می‌افتد. برای جبران این راندمان پایین، باید سوخت بیشتری وارد موتور شده و مصرف سوخت بالا می‌رود و در نتیجه آلودگی هوا نیز افزایش می‌یابد.

مردم چطور می‌توانند فیلترهای اصلی را از تقلبی تشخیص دهند؟

تشخیص تقلبی بودن فیلتر از روی ظاهر آن خیلی امکان‌پذیر نیست و این عملکرد فیلترهاست که اصل یا تقلبی بودن آن را مشخص می‌کند. بحث ما در فیلتر در مقیاس میکرون است که با چشم قابل تشخیص نیست. تنها راه این است که مردم از جای قابل اطمینانی فیلتر خود را خریداری کنند. در حال حاضر خریدن برندهای ایرانی کار مطمئن‌تری است، چون اغلب تولیدکنندگان زیرپله‌ای ترجیح می‌دهند برای کسب سود بیشتر، فیلترهای تقلبی خود را به جای فیلترهای خارجی جا زده و به فروش برسانند.

این را هم توجه داشته باشید که فیلتر و روغن‌هایی که در ایران تولید می‌شود برای انواع ماشین داخلی و خارجی جواب‌گو است و این ذهنیت اشتباه است که چون فلان ماشین خارجی است و فلان مقدار قیمت دارد پس حتما باید برای آن فیلتر و روغن خارجی و قیمت بالا تهیه کرد. در این مورد تنها کافی است که کالای مورد استفاده استانداردهایی که خودروی مورد نظر لازم دارد را دارا باشد. از لحاظ روانی وقتی قیمت خودرو بالا رفته مردم ترجیح می‌دهند هزینه بیشتری برای فیلترهای آن پرداخت کنند و این ذهنیت وجود دارد چون پول بیشتری می‌پردازند پس حتما کیفیت بالاتری را دریافت می‌کنند که با توجه به وجود فیلترهای تقلبی در بازار این طرز فکر همیشه درست نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا