خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش سخنگو به اظهارات سرلشکر رشید درباره‌ی حمله‌ی احتمالی به مراکز هسته‌ای

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات سرلشکر رشید درباره‌ی پاسخ ایران به حمله‌ی احتمالی به مراکز هسته‌ای گفت: آنچه توسط فرمانده نظامی ایران گفته شده قاطع و روشن است. پاسخ‌های ما در فضای نظامی، امنیتی کوبنده بوده است و پیام نیروهای مسلح ما روشن است. توصیه می‌کنم آنهایی که داعیه نرم‌های بین‌المللی به این توجه کنند که رژیم اشغالگر قدس چه اقداماتی را صورت می‌دهد.

به‌گزارش انصاف نیوز، این مقام ارشد نظامی گفته بود: در صورتی که تهدیدات جنبه عملی به خود بگیرد، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بدون درنگ، تمامی مراکز، پایگاه‌ها، مسیر و فضای استفاده‌شده برای عبور و مبدأ تجاوز را بر اساس طرح‌های عملیاتی تمرین‌شده مورد حمله کوبنده قرار خواهد داد.

به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی فرارسیدن شب یلدا و همچنین میلاد حضرت عیسی مسیح را به ویژه به هموطنان مسیحی تبریک گفت.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه درباره برنامه هسته‌ای ایران به ایران مستقیم پیام داده است، گفت: ما در خصوص گفت وگوهای وین هیچ صحبت مستقیمی با آمریکا در طی این‌ ماه‌ها که گفت‌وگوها در وین در جریان بوده، انجام نشده است برخی پیام‌ها به واسطه انریکه مورا به صورت مکتوب و غیرمکتوب از ابتدای گفت‌وگوها در وین درباره موضوعات مذاکراتی دریافت و جواب‌ها هم در جا داده شده است.

خطیب‌زاده درباره بازداشت ۹ شهروند کرد ایرانی توسط ترکیه و تحویل آنها به معارضان سوریه نیز گفت: جزییاتی که شما گفتید با این جزییات تایید نمی‌شود. درباره چندین شهروند ایران که به خاطر ورود غیرقانونی یا ادعای ترکیه مبنی بر ورود غیرقانونی گفت‌وگو شده است در سفر وزیر خارجه ترکیه نیز در این باره گفتگو شد. همچنان این موضوع در دست پیگیری است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخبار منتشر شده در خصوص سفیر ایران در یمن گفت: روابط ایران و انصارالله مستحکم است. ایران کماکان متعهد است به مردم یمن از همه ابزارهای سیاسی و اقتصادی کمک کند. آنهایی که این خبرسازی‌ها را می‌کنند بهتر است بدانند تنها راه کمک به موضوع یمن ایرلو احتیاج به رسیدگی فوری پزشکی داشت و چندین کشور در منطقه از جمله عراق به ما کمک کردند. ان شاءالله که حال آقای ایرلو بهتر شد اطلاع رسانی می‌کنم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد سه کشور اروپایی گفت: سه کشور اروپایی وارد کارزارهای رسانه‌ای شدند و اطلاعات غلط و برساخته داده شده است. ما امروز دو متن توافق شده جدید داریم که ماحصل گفت‌وگوهای بسیار فشرده‌ای است که طی چند روز گذشته در وین همراه با تنفس چند روزه به دست آمده است. متن‌هایی است که نظرات ایران به همراه متون قبلی در آن لحاظ شده است و الان متونی داریم که براساس آن به گفت‌وگوهای آتی ادامه دهیم.

وی گفت: اگر طرف‌های مقابل با همین رویکرد که وارد شدند از ابتدا وارد می‌شدند زودتر می‌توانستیم به این متون برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای آمریکا مبنی بر اسکان به سران القاعده توسط ایران نیز اظهار داشت: اینها ادعاهایی است که به صورت ادواری روی اتوپایلوت وجود دارد و هر از چندگاهی منتشر می‌شود و پاسخ این ادعای بی اساس ضروری نیست.

خطیب‌زاده درباره نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع کرج بیان کرد: از روزی که خرابکاری‌ها در کرج اتفاق افتاد به آژانس گفتیم باید اقداماتی صورت گیرد و بررسی‌های امنیتی و قضایی انجام شود و باید مجرم محکوم شود و طبیعتا وقتی چک‌های امنیتی و فنی درباره دوربین‌ها صورت بگیرد می‌تواند این دوربین‌ها نصب شود. در سفر گروسی توافقات کاملی انجام شده بود به دلیل برخی مشکلات و نقاط اختلافی این اعلام نشد و بعد از سفر کمالوندی به وین و گفت‌وگوهایی که صورت گرفت وقتی مقدمات فراهم شد ایران اعلام کرد دوربین‌ها مجدد نصب می‌شود مادامی که روابط ایران و آژانس در چارچوب فنی بماند هیچ مشکلی نیست.

وی گفت:‌در چارچوب فنی آسمان بسیار آفتابی و صاف است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره افزایش رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی در راستای توسعه دیپلماسی اقتصادی نیز اظهار داشت: ما دو نوع کارشناس در سفارتخانه‌ها حوزه‌های دیپلماسی اقتصادی را پیگیری می‌کنند یکی رایزنان و کارشناسان اقتصادی هستند برای همکاری‌های اقتصادی جامع بین دو کشور فعالیت می‌کنند و یکی رایزنان بازرگانی که توسط وزرات صمت منصوب می‌شوند و ما باید حضور آنها را تسهیل کنیم. رایزنان اقتصادی حفظ شدند و در برخی کشورها کاهش نیرو داشتیم. برآورد ما این است که طی چند ماه آینده به سرعت از این وضعیت وزارت صمت خارج شود و ۳۰ تا ۴۰ نفر از وابستگان بازرگانی اگر وزارت صمت همکاری را داشته باشد بتوانیم اعزام کنیم.

خطیب‌زاده درباره مذاکرات ایران و عربستان نیز خاطرنشان کرد: تحولی در این زمینه نداشتیم. همچنان منتظر پاسخ ریاض هستیم. پیشرفت مذاکرات منوط به جدیت طرف مقابل خواهد بود. ریاض را دعوت می‌کنیم به راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بدهی انگلیس به ایران گفت: متاسفانه دولت انگلیس تا امروز جر حرف کاری صورت نداده است. لندن هر چند در بیان بدهی قطعی خودش را اعلام می‌کند ولی در عمل هرگاه به بهانه‌ای اینها را منوط به موضوع دیگری می‌کند. تا مادامی که این بدهی پرداخت نشود پرونده مهمی در روابط دو کشور باز خواهد بود.

خطیب‌زاده درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان افزود: دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان برگزار نشده است.

وی گفت: هفته آینده در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی نکات دقیق‌تری را عرض خواهم کرد. ما در سطوح دوجانبه در ابعاد قضایی و کیفری در فضای بین‌المللی در مراودات با کشورهای مختلف در طی ماه‌های گذشته و این دوران به ویژه دستورکار مشخصی را پیگیری کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مطلب منتشر شده در روزنامه کیهان درباره این‌که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد غنی سازی ۹۰ درصد را انجام می‌دهیم، گفت: ایران به عنوان عضو آژانس همواره به تعهداتش در ذیل پادمان و ان.پی.تی پایبند بوده است. ایران عضو این معاهده بین‌المللی است و هر آنچه ایران انجام داده مطابق و در چارچوب و منطبق بر بندهای تعهدات بین‌المللی ایران بوده است و آژانس از کلیه اقدامات ما مطلع بوده است. همه کارهای ما در چارچوب مقررات آژانس بوده است.

وی افزود: سطح، میزان و کیفیت غنی سازی منطبق بر نیازهای برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد و همه را با اطلاع آژانس انجام داده ایم و در آینده نیز چنین خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: بر خلاف آنچه امروز آمریکا بیان می‌کند هیچ پیشنهاد ملموس یا متن ملموسی را به ۱+۴ ارائه نکرده است. این به نیت آمریکا علامت سؤال بزرگی می‌گذارد. در خصوص آغاز گفت‌وگوهای وین ایران آمادگی دارد براساس توافقی که صورت می‌گیرد و انریکه مورا اعلام می‌کند به گفت‌وگوها ادامه می‌دهد. تمام انرژی خود را صرف می‌کنیم به توافق برسیم. اساسا منطق ما در تصمیم گیری مسیر بومی تصمیم سازی است براساس اولویت‌های خودمان. طرف مقابل اگر با پیشنهادات ملموس به وین بیاید در کمترین زمان ممکن می‌توانیم به توافق برسیم.

وی درباره سفر امیرعبداللهیان به باکو نیز اظهار داشت: دعوت از قبل داشت و این برنامه در دستور کار است و اگر هماهنگ شود آخر این هفته این سفر انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پیام‌های مثبت از سوی کشورهای منطقه و اخبار خنثی سازی تحریم‌ها نیز خاطرنشان کرد: بیش از آن چیزی که هفته پیش گفتم نمی‌توانم اضافه کنم. در گفت‌وگوی معاون دیپلماسی اقتصادی برخی درباره راه‌های مواصلاتی و ترانزیتی گفته شد. هر زمان لازم باشد اطلاع رسانی خواهم کرد.

خطیب‌زاده درباره این‌که اگر اسرائیل حمله‌ای به تاسیسات هسته‌ای ایرانن صورت دهد گفت: رژیم جعلی اشغالگر قدس که از روز اول پنهان نکرد هیچ توافقی شکل نگیرد. ریشه این رژیم در ترور و بی ثباتی است. آنچه توسط فرمانده نظامی ایران گفته شده قاطع و روشن است. بسیار برای نظام بین‌الملل تاسف برانگیز است که یک رژیم غاصب که دارای کلاهک‌های هسته‌ای است و در عمر نکبت بار خود چه میزان از ترور و جنگ و خونریزی را انجام داده است کشوری در این پهنه گیتی که تمدن ساز است را تهدید می‌کند. پاسخ‌های ما در فضای نظامی، امنیتی کوبنده بوده است و پیام نیروهای مسلح ما روشن است. توصیه می‌کنم آنهایی که داعیه نرم‌های بین‌المللی به این توجه کنند که رژیم اشغالگر قدس چه اقداماتی را صورت می‌دهد.

وی گفت: ۱+۴ درباره خروج آمریکا از برجام موضع واحدی دارد. روش مقامات آمریکایی بر ما پوشیده نیست. از تلاش‌هایشان برای این‌که کشورهای اروپایی را در ارکستر مصنوعی علیه ایران ترغیب کنند اطلاع داریم. اینها مسیرهای اشتباهی است که واشنگتن می‌رود. آزموده را آزمودن خطاست. مسیر فشار حداکثری به شکست حداکثری انجامیده و مسیر کارزاهای رسانه‌ای و تصمیم در اتاق‌های بسته نیز همچنین. تنها مسیری که آمریکا باید طی کند که بلیت عضویت در برجام را دریافت کند مسیر در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر آیت‌الله رئیسی به امارات گفت که هنوز تاریخی در این زمینه تعیین نشده است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت حسن ایرلو سفیر ایران در یمن و بازگشت وی به صنعاء نیز اظهار داشت: ایرلو امروز در وضعیت پایداری از نظر سلامتی هستند. وضعیت کرونای ایشان حاد بوده و باید تحت مراقبت‌های ویژه باشد و امیدواریم سلامت را هر چه زودتر به دست بیاید و به ماموریت بازگردد.

خطیب‌زاده درباره خوشبینی به آینده مذاکرات که سؤال یکی از خبرنگاران بود گفت: ما در عملیات‌های روانی برای اعلام خوشبینی و بدبینی وارد نمی‌شویم. برخی از این اعلام‌ها بخشی از عملیات‌های روانی است. در معماری که برخی طرف های آمریکایی و اروپایی انجام می‌دهند و خوشبینی‌های لحظه‌ای برای تاثیر در اتاق‌های گفت‌وگو است. در طول مذاکرات ما همواره به نتیجه فکر می‌کنیم ولی به نیات طرف مقابل و آمریکا و متاسفانه برخی کشورهای تروئیکا اعتماد نداریم. راه درست این است که از قضاوت زودهنگام اجتناب کنیم و همه توان را بگذاریم که به نتیجه برسیم.

وی بیان کرد: ما با این امید می‌رویم که اگر طرف مقابل با اراده رفع تحریم‌ها به صورت موثر و راستی آزمایی وارد شود به نتیجه برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: احوالپرسی سرپایی بین امیرعبداللهیان و وزیر خارجه عربستان در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد انجام شده است.

وی در پاسخ به سؤالی خاطرنشان کرد: درباره پایان گفت‌وگوها در وین طرف‌ها صحبت‌هایی را با هم داشتند برخی طرف‌ها نظرشان این بود تا جمعه باشد و بعد از کریسمس بیایند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره عکس منتشر شده از دیدار امیرخان متقی وزیر خارجه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در حاشیه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد اظهار داشت: در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی نشست و گفت‌وگوهای این طوری کاملا طبیعی است گفت‌وگویی از طرف وزیر خارجه هیأت سرپرستی افغانستان با امیرعبداللهیان به صورت مختصر انجام شد و عکس آن را همه دیدند.

وی در پاسخ به سؤالی گفت: تأکید اولیه ما مردم افغانستان هستند. تمامی تلاش خود را در تهران و در اسلام آباد انجام دادیم که کمک‌های بین‌المللی را صورت بدهیم که به افغانستان برود. متاسفانه افغانستان در شرایطی قرار دارد. به هیأت سرپرستی افغانستان به صراحت گفتیم و در پاکستان همه هیات‌ها گفتند که مسیر آینده افغانستان از طریق یک دولت شمولگرا از همه قومیت‌ها در افغانستان می‌گذرد.

وی جزییات بیشتری درباره مباحث مورد گفت‌وگو در این خصوص ارائه نکرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی تصریح کرد: تمامی تهدیدات رژیم اشغلاگر قدس را در سازمان ملل مستندسازی می‌کنیم و اینها پرونده قطور رژیم اشغالگر قدس است. رژیم صهیونیستی می‌داند اگر دست به اقدامی بزند چه پاسخی از ایران دریافت خواهد کرد.

خطیب‌زاده بیان کرد: آمریکا الان موضوعیتی در برجام ندارد. زمانی که ترامپ گردنکشانه از برجام خارج شد تصویری تاریخی است. اگر سیاستمداران و تصمیم گیران آمریکا دچار آلزایمر هستند همه نظام بین الملل آن روزها به خاطرشان است. بیش از سه سال است آمریکا لحظه به لحظه بر این ملت فشارهای غیرقانونی و یکجانبه آورده و تحریم‌ها را اعمال کرده است. آمریکا تمام انرژی خود را صرف این می‌کند که عضو برجام به حساب بیاید.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سند همکاری بین ایران و ترکیه نیز بیان کرد: این طرح در سفر چاووش اوغلو به تهران بیان شد. دو طرف در حال انجام مقدمات سفر اردوغان هستند و اگر بتوانیم پیش از سفر این متون را نهایی کنیم این متون در سفر امضا خواهد شد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی عنوان کرد: در گفته‌های که هشدار است گفته‌های عمیقی نیستند. با صراحت می‌گویم طرف مقابل و تروئیکا بداند برجام برای ایران وقتی توخالی شد که آمریکا از برجام خارج و تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی علیه ایران اعمال و سه کشور همنوایی با آمریکا کردند. توصیه می‌کنم همه انرژی خود را صرف مذاکرات در داخل اتاق‌ها کنند. ما نه خوشبینی داریم نه بدبینی. ما به اصل گفت‌وگوها خوشبین هستیم ولی در خصوص مسیری که باید طی کنیم بسیار واقع نگر هستیم.

خبر تکمیل می‌شود…

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. وقتی اجازه بدهید نظامی ها جای دیپلماتها تصمیم بگیرند نتیجه اش میشود همین : آش شلم شوربای شور!!!!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا