خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای عجیب توقیف «چپ – راست»

ایسنا نوشت: در پی حاشیه‌های پیش آمده برای فیلم «چپ، راست» تهیه‌کننده این فیلم، نامه تندی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت.

«چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی یک کمدی سیاسی است که سال گذشته پس از تمام شدن مراحل فنی متقاضی حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر شد ولی به دلیل ممیزی‌های شورای پروانه نمایش مجوز حضور در جشنواره را پیدا نکرد و از همان زمان یکی از حاشیه‌سازهای جشنواره بود. با این حال سرانجام پروانه نمایش فیلم صادر شد و «چپ، راست» یکی از فیلم‌هایی بود که بارها در دوران رکود سینما در کرونا نامش برای اکران مطرح می‌شد، تا اینکه طبق اعلام شورای صنفی نمایش تاریخ اکران عمومی اول دی‌ماه تعیین شد.

اما ۲۸ آذرماه محمدرضا فرجی – مدیرکل دفتر نظارت برعرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی – رسما اعلام کرد که فیلم «چپ، راست» برای نمایش عمومی به اصلاح نیاز دارد و در دولت قبل هم از سوی شورای پروانه نمایش مشمول اصلاحات شده بود که بخشی از آن اصلاحات از آن زمان هنوز صورت نگرفته است.

حال در پی این اتفاق‌ها و منتفی شدن اکران «چپ، راست» از اول دی‌ماه، منوچهر محمدی – تهیه‌کننده این فیلم – در نامه‌ای تند به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این ماجرا واکنش نشان داده است.

در این نامه آمده است، «من منوچهر محمدی، با کارنامه‌ای مشخص در سینمای ایران، اعلام می‌کنم علیرغم داشتن پروانه نمایش معتبر برای فیلم سینمایی «چپ، راست» از وزارتخانه تحت امر شما، دو هفته است که جز … و جعلیات برای جلوگیری از نمایش این فیلم، چیزی ندیده‌ام و گواهان معتبری برای تصدیق این مدعا وجود دارد».

محمدی همچنین در نامه خود آورده است: «من و همکارانم با این شیوه مدیریت جز روزهای تلخ و اندوهبار برای سینمای ایران تصور نمی‌کنیم»

این تهیه‌کننده سینما در پایان نامه تاکید کرده است، «من از هزینه دادن باکی ندارم. امیدوارم شما هم که باب زبان داغ و درفش با اهل فرهنگ گشوده‌اید، آماده هزینه دادن باشید.»

در حالیکه حاشیه های عدم اکران «چپ و راست» به اظهارنظر و واکنش‌های برخی سینماگران منجر شده است، دبیرخانه اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران، کپی پروانه نمایش این فیلم را که قرار بود از چند روز آینده اکران شود، منتشر کرد.

دبیرخانه اتحادیه تهیه کنندگان سینما اعلام کرده است که همانگونه که در متن پروانه نمایش امده، تماشای این فیلم برای کلیه گروه‌های سنی بلامانع است.

« چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی یک کمدی سیاسی است که سال گذشته پس از تمام شدن مراحل فنی متقاضی حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر شد ولی به دلیل ممیزی‌های شورای پروانه نمایش مجوز حضور در جشنواره را پیدا نکرد و از همان زمان یکی از حاشیه‌سازهای جشنواره بود. با این حال سرانجام پروانه نمایش فیلم صادر شد و «چپ، راست» یکی از فیلم‌هایی بود که بارها در دوران رکود سینما در کرونا نامش برای اکران مطرح می‌شد، تا اینکه طبق اعلام شورای صنفی نمایش تاریخ اکران عمومی اول دی‌ماه تعیین شد.

اما ۲۸ آذرماه محمدرضا فرجی – مدیرکل دفتر نظارت برعرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی – رسما اعلام کرد که فیلم «چپ، راست» برای نمایش عمومی به اصلاح نیاز دارد و در دولت قبل هم از سوی شورای پروانه نمایش مشمول اصلاحات شده بود که بخشی از آن اصلاحات از آن زمان هنوز صورت نگرفته است.

اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران با بیان اینکه “در پی تصمیمات و بدعت گذاری های جدید و فراقانونی وزارت ارشاد در زیر پا نهادن مجوزهای صادر شده و قانونی فیلم‌ها” اعلام کرد که” با انتشار بیانیه ای این رویکرد ضدفرهنگی و غیر تعاملی را شدیداً محکوم می کند.”

متن اطلاعیه بشرح زیر است:

«اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران هر گونه بازبینی مجدد، سانسور و اعمال نظر و سلیقه در فیلم های سینمایی‌ای که دارای پروانه نمایش هستند را شدیدا محکوم می‌کنند و خواستار احترام به قانون است.

برای ما تهیه کنندگان، مالکان و صاحبان حقوق مادی آثار سینمای ایران «پروانه نمایش» فصل الخطاب است و هرگونه عمل و تصمیمی مبنی بر بی اعتبار کردن پروانه نمایش از سوی مدیران و مشاوران و گردانندگان فعلی وزارت، توهین به قانون، سازمان سینمایی و کلیت جامعه سینما محسوب می گردد.

قطعا افرادی که دست به این اقدامات می زنند نه تنها دلسوز سینما نیستند بلکه با ریل گذاری غلط، آگاهانه و یا ناآگاهانه، به دنبال بی قانونی و ملتهب کردن فضای فرهنگی و فراهم کردن زمینه های عصیان سینماگران هستند. این حاکمان فعلی عرصه فرهنگ ، فراموش کرده اند که مجوز نمایش های صادر شده از دولت قبل است و نه حکومت قبل و دلیل عدم نمایش فیلم ها شرایط کرونا بوده نه انتظار برای اکران در دولت جدید!

بسیار جای تاسف است که در شرایط دشوار اقتصادی امروز ، وزارت فرهنگ و ارشادی که حتی از عهده و انجام وعده های خود در برابر سینماگران برنمی آید، این چنین دست به مقابله با سینماگران و نابودی سینما برخواسته است.

ما تهیه کنندگان سینمای ایران هشدار می دهیم در مقابل این بی قانونی ها سکوت نخواهیم کرد و دوشادوش تمامی سینماگران در کنار سازندگان آثار سینمای ایران و برای احترام به قانون و حقوق حقّه، تا انتها خواهیم ایستاد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا