خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نوپا بودن حکومت طالبان باعث اختلافات امنیتی در مرز می‌شود»

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تغییرات رخ‌داده در افغانستان بسیار غافلگیرکننده بود و کسی گمان نمی‌کرد به این سرعت صورت بگیرد و متأسفانه گروهی که امروز دولت این کشور را اداره می‌کنند هنوز در ایجاد ساختارهای حکومتی در ابعاد مختلف ضعیف هستند و همین عدم آگاهی و نوپا بودن بعضاً باعث ایجاد اختلافات امنیتی در مرز می‌شود که باید سریعتر برطرف شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فداحسین مالکی شب گذشته در نشست پرسش و پاسخ با مطالبه‌گران شهرستان زاهدان که به‌همت مجمع استانی مطالبه‌گران برگزار شد، اظهار داشت: مسیر و حرکت مطالبه‌گران در سیستان و بلوچستان باید به‌نحوی باشد که ضمن شفاف‌سازی امور، دنبال تغییر و اصلاح رویه‌های غلط در استان پیش بروند.

وی افزود: یکی از اولویت‌های کاری مطالبه‌گران باید شناسایی و احصاء مشکلات و موانع سدراه خدمت‌رسانی به مردم باشد و این موارد و کم‌کاری‌ها و ترک‌فعل مدیران را به مسئولان مربوطه و نمایندگان مجلس اطلاع دهند تا ما از مجاری قانونی موجود جلوی تضییع حقوق شهروندان را بگیریم که در نهایت خروجی همه این کارها به نفع مردم و افزایش آرامش آنها ختم شود.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان گفت: مغفول ماندن ظرفیت‌های موجود یکی از دلایل عقب‌افتادگی است و معتقدیم که توسعه سیستان و بلوچستان باید بر اساس توان و تکیه به دارایی‌های موجود در داخل باشد و نباید تنها نگاهمان به بودجه و اعتبار دولتی خشک شود.

وی ادامه داد: دلیل دیگری که توسعه سیستان و بلوچستان را کند کرده ضعف مفرط و مشهود زیرساخت‌های استان است که به‌دفعات مختلف نیز به مسئولان ارشد دولتی گوشزد شده است که اگر این زیرساخت‌ها در ابعاد مختلف تقویت شود پیشرفت استان شتاب چشمگیری خواهد گرفت.

وی با اشاره به نارضایتی‌های مردم از خدمات‌رسانی‌های شهری و عدم پاسخگویی مسئولان، گفت: متأسفانه کتمان، سرپوش گذاشتن و ملاحظه‌کاری در برخی دستگاه‌های اجرایی نهادینه شده که حل این رویه غلط عزم و اراده مطالبه‌گران و مردم استان را می‌طلبد چرا که بسیاری از مواردی که تاکنون برطرف شده نتیجه گزارشات مردم و مطالبه‌گران دلسوز و متعهد استان بوده است که باید ادامه‌دار باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات اخیر در کشورهای همسایه، تأکید کرد: تغییرات رخ‌داده در افغانستان بسیار غافلگیرکننده بود و کسی گمان نمی‌کرد به این سرعت صورت بگیرد و متأسفانه گروهی که امروز دولت این کشور را اداره می‌کنند هنوز در ایجاد ساختارهای حکومتی در ابعاد مختلف ضعیف هستند و همین عدم آگاهی و نوپا بودن بعضاً باعث ایجاد اختلافات امنیتی در مرز می‌شود که باید سریعتر برطرف شود.

وی ادامه داد: به‌هرحال موضع جمهوری اسلامی ایران همان مواضعی است که رهبر معظم انقلاب مطرح فرمودند که ما همواره در کنار ملت افغانستان بوده و خواهیم بود اما اداره آن کشور باید توسط دولت فراگیر مردمی و برخاسته از متن مردم انجام شود.

رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تعیین دقیق و بررسی کارشناسی دیوار مرزی و افزایش گذرگاه‌ها به‌منظور گسترش مبادلات اقتصادی مرزنشینان همواره مورد تأکید است و در تلاش هستیم با ایجاد سازوکارهای قانونی، در راستای رونق معیشت مردم و استفاده از تمام ظرفیت‌های مرز گام‌های مؤثری برداشته شود.

به‌گفته مالکی؛ پیگیری حق‌آبه هیرمند جزو اولویت‌های مجلس و دولت مستقر است و در سفر اخیری که هیئت بلندپایه ایرانی به افغانستان داشتند نیز به‌طور جد مطرح شد و طالبان هم قول همکاری لازم و تحویل حق‌آبه طبق توافق را داده‌اند اما آنچه آنها مطرح کرده‌اند این است که وضعیت ذخایر آبی این کشور نیز مساعد نیست و با خشکسالی مواجه هستند.

وی ابراز کرد: البته این موضوع به توافق طرفین نرسید و مقرر شده است هیئتی مشترک از ایران و طالبان وضعیت آبی این کشور را از نزدیک مشاهده کنند تا پس از آن تصمیمات نهایی گرفته شود که امیدواریم خبرهای خوبی برای منطقه به ارمغان بیاورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا