خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حاشیه‌های ادامه‌دار «قاتل و وحشی»

ایسنا نوشت: «، 29 آذرماه دست‌ اندرکاران فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله با بیان اینکه با استفاده از ساختارهای قانونی کشور امکان نمایش این فیلم به‌زودی فراهم خواهد شد، نسبت به منتفی شدن بازبینی این فیلم توسط هیات انتخاب جشنواره فجر معترض شدند.

در اطلاعیه روابط عمومی این فیلم آمده بود:‌ «تولید و مراحل فنی «قاتل و وحشی» ماه گذشته به پایان رسیده و آماده نمایش شده و این فیلم هیچ نمایش داخلی و خارجی هم نداشته بنابراین بر اساس سایر بندهای فراخوان مشکلی برای حضور آن در جشنواره فجر وجود نخواهد داشت.»

حالا دبیرخانه جشنواره فیلم فجر اعلام کرده، «بر اساس بند هفت آئین‌نامه جشنواره، فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» امکان حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر را (به دلیل عدم تطابق با آئین‌نامه جشنواره) ندارد.»

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، در بند هفت آیین‌نامه چهلمین جشنواره فیلم فجر آمده است: «به عنوان قاعده کلّی، جشنواره فیلم فجر، فقط فیلم‌هایی را که حداکثر در سالِ پیش از برگزاری جشنواره تولید شده و قبلاً به جشنواره ارائه نشده باشد، می‌پذیرد. بنابراین، کلیه فیلم‌های متقاضی شرکت در هر یک از بخش‌های رقابتی، باید از سال 1399 به بعد تولید شده و در دوره‌های‌ گذشته جشنواره نیز مورد بازبینی هیأت انتخاب قرار نگرفته باشند.»

دبیرخانه جشنواره چهلم اعلام کرده: «بر اساس مستندات موجود در دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، فیلم «قاتل و وحشی» ساخته آقای حمید نعمت‌الله، پیش از سال 1399 تولید شده، فرم شرکت در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده، مورد بازبینی هیأت‌انتخاب قرار گرفته و صورتجلسه آن به امضای هفت عضو هیات انتخاب دوره سی و هشتم رسیده است. لذا برخلاف فضاسازی رسانه‌ای صورت گرفته، با توجه به آیین‌نامه جشنواره، فیلم «قاتل و وحشی» از نظر قانونی امکان حضور در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر را نخواهد داشت. بدیهی است در صورت لزوم، روابط عمومی جشنواره، سند ارائه و بازبینی فیلم مذکور در جشنواره سی و هشتم فجر را منتشر خواهد کرد.»

دبیرخانه جشنواره در حالی این اطلاعیه را منتشر کرد که سال 98 در اطلاعیه‌ای دیگر «فیلم قاتل و وحشی» را از دستور کار هیات انتخاب خارج کرد.

20 دی‌ماه سال 1398 اعلام شد: «خارج شدن فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» به کارگردانی «حمیدنعمت‌الله» از بررسی هیات انتخاب بخش سودای سیمرغ این دوره جشنواره (دوره سی‌وهشتم)، به دلیل برخی مشکلات مالکیتی پیرامون این فیلم و براساس نظر معاونت نظارت و ارزشیابی و خانه سینما (مکاتبات پیوست 1 و 2 و 3) به عنوان مراجع ذیصلاح موضوع تهیه‌کنندگی و مالکیتی فیلم است.»

حمید نعمت‌الله با فیلم «قاتل و وحشی» در دو دوره قبلی جشنواره فجر خواستار شرکت در این رویداد بود که یک بار به دلیل مشکل مالکیت و بار دیگر مخالفت شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی، فیلم در جشنواره نبود.

لیلا حاتمی، امین حیایی، شهرام حقیقت‌دوست، ستاره اسکندری، عزت‌الله رمضانی‌فر، شهرام قائدی، علی اعلائی و سام‌ نوری از جمله بازیگران این فیلم هستند که به طور خاص لیلا حاتمی، امین حیایی و شهرام حقیقت‌دوست بازی قابل توجهی دارند.

در خلاصه داستان «قاتل و وحشی» آمده است: «”زیبا”، مهیای عروسی دخترش می‌شود که بطور اتفاقی اسیر یک باند گانگستری مخوف می‌شود. او سعی می‌کند از این بند خود را رها کند. وقت زیادی ندارد، چون دخترش نیز بی‌خبر از همه‌چیز عازم همان‌جاست و این اتفاقی است که نباید بیفتد. “زیبا”، برای نجات خود و دخترش می‌جنگد».


درحالی که فقط چند روز به پایان کار هیأت انتخاب چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر باقی مانده، حاشیه‌های آخرین فیلم حمید نعمت‌الله که متقاضی شرکت در این رویداد بوده، همچنان ادامه دارد.

در روزهای گذشته و پس از اینکه دبیر جشنواره فجر، پر کردن فرم جشنواره در سال‌های گذشته را دلیل کنار گذاشتن این فیلم «قاتل و ‌وحشی» از جشنواره فجر عنوان کرد، روابط عمومی این فیلم در متنی، استدلال مسعود نقاش‌زاده را خلاف آیین‌نامه این دوره دانست و در پاسخ دبیرخانه جشنواره فجر نیز اعلام کرد که این فیلم در دوره سی‌وهشتم توسط هیات انتخاب بازبینی شده و اسناد آن نیز موجود است.

اما یکی از اعضای هیات انتخاب آن دوره روایتی دیگر را مطرح می‌کند که از قضا با اطلاعیه‌ای که در همان سال ۹۸ از سوی دبیرخانه جشنواره فجر منتشر و بر خارج شدن فیلم نعمت‌الله از دستور کار هیأت انتخاب دلالت دارد، همخوان است.

همایون اسعدیان در گفت‌وگویی با ایسنا درباره ابهامی که نسبت به بازبینی و حضور فیلم «قاتل و وحشی» در دوره‌های پیشین جشنواره به وجود آمده است، توضیح داد: هیات انتخاب جشنواره فجر در سال ۹۸ فیلم «قاتل و وحشی» را دید، اما حدود نیم ساعت از فیلم آماده نبود و نسخه کامل را به ما ندادند. با این حال در همان اندازه‌ای که دیدیم هم فیلم بررسی نشد، چون آقای داروغه زاده – دبیر جشنواره – اعلام کردند به دلیل اینکه بین تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاران فیلم اختلاف به وجود آمده و فیلم مشکل مالکیت دارد هیچ بررسی‌ صورت نگیرد، در نتیجه فیلم نه بررسی شد و نه نظری درباره آن ارائه شد.

او تاکید کرد: هیچ برگه یا نوشته‌ای برای ارزیابی درباره این فیلم امضا نشد، چرا که از دستور کار خارج شد و در واقع مثل این بود که هیات انتخاب اصلا فیلم را ندیده است.

اسعدیان در پاسخ به اینکه با توجه به تجربه‌ حضور در هیات انتخاب جشنواره و براساس ضوابط، آیا چنین فیلمی را ارزیابی شده می‌داند؟ گفت: خیر، چون به دستور دبیر جشنواره هیچ گونه بررسی درباره فیلم «قاتل و وحشی» صورت نگرفت و اگر بازبینی شده بود ما حتما مثل بقیه فیلم‌ها باید به آن نمره می‌دادیم تا مشخص شود از هیات انتخاب نمره لازم برای ورود به بخش سودای سیمرغ را گرفته است یا خیر. مسئله اینجاست که این فیلم اصلا به مرحله بررسی در هیات انتخاب نرسید. ضمن اینکه اگر این اتفاق افتاده بود سال گذشته در دوره سی‌ونهم جشنواره اعلام می‌شد که فیلم در دوره سی‌وهشتم ارزیابی شده و امکان حضور در جشنواره را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: هیچ سند مکتوبی مبنی بر ارزیابی و نمره‌دهی به فیلم «قاتل و وحشی» با نام و امضای اعضای هیات انتخاب دوره سی‌وهشتم فیلم فجر وجود خارجی ندارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا