خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ناگفته‌ای از همکاری ایران و ترکیه در مسکن مهر

یک عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: با شرکت ترکیه‌ای کوزو در مسکن مهر تجربه همکاری ناموفقی داشته‌ایم و این شرکت هنوز نتوانسته بخشی از قراردادهای این طرح را به اتمام برساند. بر اساس آمار اخیر وزارت راه و شهرسازی حدود 30 درصد از پروژه‌های مسکن مهر کوزو به پایان نرسیده،‌ اما در مقابل مبالغ خیلی بالایی به این شرکت پردخت شده است. قراردادهای این شرکت دلاری است

تسنیم نوشت: چند روز قبل احمد دنیامالی یکی از اعضای شورای‌عالی مسکن از مذاکره با شرکت‌های چینی، ترکیه‌ای و اروپایی برای ساخت مسکن در نهضت ملی مسکن با قیمت 3 میلیون تومان خبر داده بود.

وی با بیان این‌که قیمت پیشنهادی سازندگان داخلی برای نهضت ملی مسکن به‌ازای ساخت هر مترمربع 5 میلیون و 500 هزار تومان است، افزود: در مذاکره با خارجی‌ها به قیمت کمتر از 3 میلیون تومان رسیده‌ایم.

این اظهارات عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی واکنش انبوه‌سازان را به‌دنبال داشت. سیدمحمد مرتضوی عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان “اظهارات عضو شورای‌عالی مسکن منطقی نیست” گفت:‌ با توجه به تورم امسال، هزینه ساخت یک متر مسکن 8 میلیون تومان است، این کار با توجه به قیمت فولاد، سیمان و دستمزدهایی که پرداخت می‌شود،‌ امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر با مدنظر قراردادن ارزش نهاده‌های ساختمانی و تورم امسال به هیچ وجه نمی‌توانیم یک مترمربع مسکن را با قیمت اعلام شده از سوی عضو شورای عالی مسکن بسازیم.

وی ادامه داد: ضمن این‌که بعید می‌دانیم با توجه به تجربه‌ همکاری با شرکت‌های خارجی در ساخت و ساز مسکن بتوانیم پروژه‌های نهضت ملی مسکن را با این قیمت‌ها بسازیم. با شرکت ترکیه‌ای کوزو در مسکن مهر تجربه همکاری ناموفقی داشته‌ایم و این شرکت هنوز نتوانسته بخشی از قراردادهای این طرح را به اتمام برساند.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان افزود: بر اساس آمار اخیر وزارت راه و شهرسازی حدود 30 درصد از پروژه‌های مسکن مهر کوزو به پایان نرسیده،‌ اما در مقابل مبالغ خیلی بالایی به این شرکت پردخت شده است. قراردادهای این شرکت دلاری است و این اظهارنظر عضو شورای عالی مسکن به هیچ وجه منطقی نیست.

مرتضوی با یادآوری این‌که با قیمت ساخت 3 میلیون تومان خیلی فاصله داریم، اضافه کرد: بر اساس اعلام سازمان نظام مهندسی ساختمان قیمت تمام شده هرمتربع مسکن با احتساب تمام هزینه‌های آن در سال 1400 بالغ بر 8 میلیون تومان است که 5 میلیون تومان با رقم اعلام شده عضو شورای عالی مسکن فاصله دارد.

وی با تاکید بر این‌که قطعا شرکت‌های خارجی با رویکرد استفاده از خدمات شرکت‌های ایرانی با تورم خدمات روبرو خواهند بود، گفت: باید به این نکته توجه شود که مصالح ساختمانی در داخل تولید می‌شود و امکان واردات آنها وجود ندارد. با توجه به قیمت نهاده‌های ساختمانی، ادعای ساخت مسکن نهضت ملی مسکن با قیمت 3 میلیون تومان را رد می‌کنم.

وی بیان کرد: اگر با قیمت مساوی و با شرایط برابر به شرکت‌های ایرانی و خارجی نگاه کنیم، ایرانی‌ها اولویت دارند چون در ایجاد اشتغال در اثرگذار هستند.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان اظهار کرد: ورود شرکت‌های خارجی به بخش صنعت ساختمان باعث می شود تولید داخل معطل بماند و این احتمال وجود دارد که در فرآیند استفاده از مصالح ساختمانی اقبالی برای تولیدات ایرانی نباشد.همین مسئله این هشدار می‌دهد که به هیچ وجه نباید با شرکت‌های خارجی وارد معامله شویم، در واقع این اظهارات با این نیت پذیرفتنی نیست.

واکنش وزیر راه به خبر ورود شرکت‌های خارجی به ایران

این در حالی است که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که هدف وزارت راه و شهرسازی از مذاکره با شرکت‌های خارجی فقط ورود فناوری‌های نوین ساخت و ساز مسکن است، گفت: ما به‌دنبال ارزان‌سازی مسکن هستیم.

وی توضیح داد: قرار نیست هیچ کارگر، مهندس و مصالح ساختمانی چینی وارد کشور شود. قرار است فناوری‌‌های نوین ساخت مسکن در راستای ارزان‌سازی آن وارد شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. مسکن مهر 70 هزار میلیارد تومان در دولت احمدی نژاد و وزارت آقای نیکزاد بدهی بالا آورد ، این سخن آقای آخوندی وزیر وقت راه در سال 1392 بود که همه را شوکه کرد .

    دولتهای نهم و دهم به دنبال مسکن سازی فله ای بودند تا کشور را اکتیو و فعال در حوزه اقتصاد نشان دهند و متاسفانه این فریب بزرگ را هم مسئولین عالیرتبه کشور باور کردند و هم مردم شریف ایران .

    غافل از اینکه این مسکنی که ساخته میشود زیر ساخت می خواهد ( آب و برق و گاز، تلفن ، بهداشت و درمان ، پلیس ، محیط زیست ، مدرسه ، دانشگاه ، مترو،فروشگاه های تامین کالاهای اساسی و ……) که هیچکدام وجود نداشت و اساسا مردم را بیابان نشین کردند تا شهرک نشین و شهر جدید نشین ، کم و کیف آن مسکنها بماند .

    اگر به تصویری که خودتان منتشر کرده اید دقت کنید (البته اگر ماکت نباشد) محیط زیست عظیمی نابود شده تا این برجهای بی کیفیت به اصطلاح”مهر” بالا برود و به ثمر برسد ، محیط زیست ایران از آن دولت ایران نیست که آنرا به مسکن بدل می کند ، اگر احمدی نژاد خائن بجای اینکه فله ای مسکن میساخت ، بافتهای تاریخی و سنتی در تهران و شهرستانها را احیا میکرد و بافتهای فرسوده قابل اصلاح و تجمیع را با معماری اصیل و ناب ایرانی به بهره برداری میرساند امروز مسکن دیگر نه دغدغه بود ، نه گران بود و نه معضل اجتماع !

    بن مایه همه ی مرام های پوپولیستی دروغ است کشورما در 8 ساله احمدی نژاد براساس اصل شیطانی دروغ و کلک اداره شد و باز متاسفانه باید عرض کنم مسئولان عالی کشور فریب این رفتارهای خام و خطرناک را خوردند و احمدی نژاد فاسد و دولتش را دولت کار و منجی ایران خواندند .

    وقتی برادر آقای نیکزاد نائب رئیس فعلی مجلس با رانت خود ایشان و دوستانشان در مجموعه دولت 13 میشود “رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی” یعنی اینکه همان روند و مدیریت خطرناک فله ای دوباره در ایران و در دولت سیزدهم آغاز خواهد شد ، آقای نیکزاد نایب رئیس فعلی مجلس در گفتگویی تلویزیونی در ابتدای همین دولت سیزدهم تاکید کردند که ما لازم باشد در روستاها هم آپارتمان خواهیم ساخت !!!!!

    بنده هشدار میدهم و از رسانه های عزیز نیز تمنای انعکاس ملی دارم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا