خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مقدمه‌ای که تا حل نشود مذاکرات به سرانجام نخواهد رسید

حجت‌الاسلام شهاب‌الدین حائری شیرازی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «مقدمه‌ای که تا حل نشود مذاکرات به سرانجام نخواهد رسید» نوشت:

حل مسئله هسته‌ای ایران بیش از آنکه متوقف بر مسائل هسته‌ای باشد متوقف بر یک سری تفاهم‌هاست که حاکمیت ایران را از حکومتی خطرناک به حکومتی قابل تعامل مبدل میکند.

کار بزرگ دکتر ظریف همین بود که توانست طی مذاکرات طولانی این تغییر نگرش را ایجاد کند.

دنیا خواهان تعامل با کشوری که قواعد بین‌المللی را به حساب نمی‌آورد نیست.

آنچه می‌تواند به بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی و سیاسی ایران کمک کند تغییر در رویکردش نسبت به مسائل منطقه است و این تغییر، متوقف بر فهم چند مسئله ساده است.

فهم این مسئله ساده که فلسطین و لبنان و سوریه و عراق و یمن را اگر ما به فرض از دست اسرائیل و داعش یا عربستان نجات دهیم اما آنها پس از نجات، حاضر نیستند برای حفظ منافع ملی ما منافع ملی خود را قربانی کنند.۱

فهم این مسئله ساده که آنچه برای ما امنیت‌آفرین است رضایتمندی مردم در داخل و ایجاد حس اعتماد در صحنه بین الملل است و الّا مردم کره شمالی علی رغم داشتن پیشرفته‌ترین سلاح‌ها با انواع فقر و فلاکت دست به‌گریبانند و روی آسایش و أرامش ندیده‌اند.

فهم این مسئله ساده که حکومت مکلف به مبارزه با فرعون‌های عالم نیست اما اگر چنین وظیفه‌ای را برای خود تعریف کنیم برای همراه کردن جبری مردم ایران، خود به فرعون مبدل می‌شویم.

امیرمومنان فرمودند آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند. حل مسائل ایران با جهان متوقف بر عمل به همین دستور کلی است.

اگر هر کشوری به‌خاطر باورش بدون پایبندی به قواعد پذیرفته شده بین‌المللی آنچه خود، حق می‌پندارد را اعمال کند نظم وامنیت و حیات در زمین باقی نمی‌ماند.

[1] تجربه عراق و سوریه به‌خوبی این مدعا را به اثبات رساند وقتی عراق منجی خود از دست داعش را در تحریم‌ها تنها گذاشت وحاضر نشد بهای برق و… که از ایران خریداری کرده بود را به بهانه تحریم بدهد.

سوریه نیز که تمام موجودیت و بقاء خود را مدیون حضور و پشتیبانی نظامی و مالی ما می‌داند علاوه بر آنکه به ما اجازه مقابله به مثل در قبال حملات هوایی اسرائیل به پایگاه‌هایمان در سوریه را نداد با توجه به تحریم ایران، ترجیح داد قراردادهای بازسازی را با چین و روسیه ببندد و ایران را از تنها راه جبران هزینه‌هایش درسوریه محروم کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. استاد فراموش کرده اند که ایران ظریف به تعهدات خود عمل کرد اما با عدم صداقت و پایبندی طرف غربی مواجه شد .. به نظر من موعظه استاد را برای امریکایی ها بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا