خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ثبت چک‌های صیادی از طریق خودپردازها تا پایان دی 1400

آمنه نادعلی‌زاده، سخنگوی قانون جدید چک گفت: بانک مرکزی به منظور سهولت در زمینه ثبت و انتقال چک صیادی، خودپرداز بانک ها را به این امکان فراهم کرده است.

به گزارش اخباربانک، نادعلی‌زاده گفت: در حال حاضر صادرکنندگان چک می‌توانند به خودپردازهای بانک‌هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند، مراجعه کنند و عملیات ثبت، صدور، تایید و انتقال چک را از طریق خودپردازها انجام دهند. برای انجام دادن این اقدام در دست داشتن کارت بانکی الزامی است.

او ادامه داد: کارت بانکی باید مرتبط با بانکی باشد که خدمات خودپردازی را ارائه می‌دهد. اما در مرحله تایید و انتقال چک افراد می‌توانند هر چکی متعلق به هر بانکی را از طریق خودپرداز عملیات تایید و انتقال آن را انجام دهند. افراد می‌توانند در منوی مدیریت چک عملیات مرتبط با ثبت، تایید و انتقال چک را انجام دهند.

نادعلی زاده گفت: این روش از ابتدای امسال مد نظر بانک مرکزی بود و مستندات فنی لازم هم در اختیار بانک‌ها قرار داده شد، اما به تدریج این خدمات در حال اضافه شدن به شبکه بانکی است و در حال حاضر دو بانک این خدمات را اضافه کرده‌اند و تا پایان دی ماه سال ۱۴۰۰ تعداد کثیری از بانک‌ها این خدمات را ارائه خواهند کرد.

او ادامه داد: ثبت چک از طریق پیامک هم در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد و فرآیندهای فنی آن طی شده است و به محض برطرف شدن ملاحظات، این سیستم راه اندازی خواهد شد.

سخنگوی اجرای قانون جدید چک گفت: از ابتدا که سامانه صیاد راه اندازی شد، افراد دارای حساب‌های مشترک و چند امضا می‌توانستند از این سامانه استفاده کنند. هر کدام از افرادی که دارای امضای حساب هستند، می‌توانند به سامانه چک صیاد مراجعه کنند و عملیات ثبت و صدور چک را انجام دهند.

او ادامه داد: تاریخ مشخصی برای از رده خارج شدن چک‌های قدیمی مشخص نیست اما این موضوع در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد که چک‌های قدیمی را از چرخه اقتصادی خارج کند.

نادعلی‌زاده در آخر در رابطه با آمار چک‌های برگشتی گفت: نصف شدن تعداد چک‌های برگشتی نسبت به گذشته نشان دهنده این است که چک صیادی در کاهش چک‌های برگشتی موثر عمل کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا