خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو دیدگاه نسبت به خبر وام 960 میلیونی مسکن و توانایی خرید 13 متر خانه

سایت اصولگرای تسنیم با تیتر «افزایش قدرت خرید وام مسکن؛ خرید ۱۳.۷ متر مسکن با وام ۹۶۰ میلیون تومانی» و سایت اصلاح طلب اعتمادآنلاین «با وام 960 میلیون تومانی می‌شود حدود 13.7 مترمربع در تهران خانه خرید!» یک خبر را منتشر کرده اند؛ سوال این است که هزینه اقساط این وام چقدر است؟ چقدر باید برای خرید اوراق حق تقدم هزینه کرد؟ آیا توانایی خرید 13-14 متر مسکن با گرفتن وام خوب است یا خیر؟

اعتمادآنلاین نوشته است:با وام 960 میلیون تومانی خرید مسکن (بدون کسر هزینه خرید اوراق حق‌تقدم) می‌توان حدود 13.7 مترمربع واحد مسکونی در تهران خریداری کرد. / البته هزینه خرید این اوراق حداقل 160 میلیون به گزارش ایسنا است.

بررسی بازار مسکن تهران حاکی از آن است که وام مسکن در مناطق شمالی و جنوبی شهر به ترتیب کمتر از ۱۰ و ۳۰ درصد قیمت واحدهای مسکونی را پوشش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گرچه حدود 6 ماه است که انتشار گزارش تحولات بازار مسکن از سوی بانک مرکزی متوقف شده، اما رئیس کل این بانک 3 روز قبل در سخنانی از کاهش قیمت مسکن در 15 منطقه تهران خبر داد.

فرزین در این‌باره گفته بود: گزارشهای موجود حاکی از این است که متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران در تیرماه نسبت به ماه های گذشته کاهش قابل توجهی داشته و بررسی اطلاعات مناطق 22 گانه تهران هم نشان می‌دهد قیمت مسکن در 15 منطقه کاهشی بوده است و این امر متعاقباً تاثیر قابل توجهی بر کاهش قیمت مسکن در تمامی مناطق کشور می گذارد.

وی افزود: این امر در کنار معاملات مسکن حاکی از خروج تقاضای سفته بازانه از بازار مسکن و برقراری آرامش در این بازار است. این دستاورد ناشی از ثبات در بازار ارز و مدیریت انتظارات تورمی است و امیدواریم ضمن ثبات بازارهای طلا، مسکن و خودرو شاهد رونق در بخش واقعی و کاهش تقاضای سفته بازانه و تامین نیاز داخلی مردم در این بازارها باشیم.

به گزارش تسنیم، اخیراً سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم افزایش یافته و زوجین تهرانی می‌توانند با احتساب وام جعاله، 960 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. اقدامی که می‌تواند بخشی از کاهش قدرت خرید مردم را جبران کرده و باعث شود تعداد کمی از تقاضاهای مصرفی وارد بازار شود. در این وضعیت سری به قیمت روز واحدهای مسکونی در برخی مناطق 22گانه می‌زنیم.

بر این اساس یک واحد 70 متری نوساز در چیذر با قیمت هر مترمربع 120 میلیون تومان (8.4 میلیارد تومان) برای فروشه عرضه شده است. در قیطریه واحد 100 متری نوساز با پارکینگ، انباری و … به قیمت هر مترمربع 200 میلیون تومان یعنی 20 میلیارد تومان آگهی شده است.

یک دستگاه آپارتمان 100 متری واقع در خیابان شکوفه با قیمت 4.3 میلیارد تومان یعنی هر مترمربع 43 میلیون تومان، واحد مسکونی 75 متری در آپادنا با قیمت حدود 6 میلیارد تومان (هر مترمربع حدود 81 میلیون تومان)، آپارتمانی با همین متراژ در پونک با قیمت 9.2 میلیارد تومان و واحد 80 متری در آجودانیه با قیمت 12 میلیارد تومان (هر مترمربع 150 میلیون تومان) برای فروش عرضه شده است.

در امام‌زاده حسن یک واحد نوساز 98 متری با پارکینگ، انباری و آسانسور 4 میلیارد و 400 میلیون تومان (هر مترمربع حدود 45 میلیون تومان) آگهی شده است. در انبار نفت نیز واحدهای نوساز با قیمت پیشنهادی حدوداً هر مترمربع 45 میلیون تومان عرضه می‌شود.

به گزارش تسنیم، در مناطق شمالی شهر تهران 960 میلیون تومان وام مسکن کمتر از 10 درصد قیمت واحدهای مسکونی را پوشش می‌دهد. اثرگذاری وام مذکور در مناطق جنوبی نیز حدود 30 درصد است.

با آن‌که حدود 6 ماه است انتشار گزارش تحولات بازار مسکن متوقف شده اما فعالان بازار متوسط قیمت مسکن را بالای 70 میلیون تومان اعلام می‌کنند. بنابراین با وام 960 میلیون تومانی خرید مسکن (بدون کسر هزینه خرید اوراق حق‌تقدم) می‌توان حدود 13.7 مترمربع واحد مسکونی در تهران خریداری کرد.

همچنین روزنامه اعتماد تحلیلی را در کنار این خبر منتشر کرده است

تیتر این مطلب «قدرت خرید وام جدید مسکن برای مردم عادی؛ تنها 14 متر» است .

روزنامه اعتماد نوشت: با نگاهی به یکی از سایت‌های فروش آنلاین خرید و فروش املاک می‌توان دریافت که قیمت‌ها به گونه‌ای رشد کرده که با این مقدار وام اندک در مناطق شمال شهر تهران کمتر از ۱۰ درصد و در مناطق جنوبی تهران هم کمتر از ۳۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی را می‌توان خریداری کرد.قدرت خرید وام جدید مسکن برای مردم عادی؛ تنها 14 متر

ندا جعفری- یکی از معتبرترین مراجعی که در گذشته می‌شد برای تحولات بازار مسکن به آن مراجعه کرد درگاه ملی آمار یا سایت مرکز آمار ایران بود که متاسفانه عملکرد این سامانه هم پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم بسیار ضعیف شده به گونه‌ای که یا آمارها منتشر نمی‌شود یا با فاصله زمانی زیادی آمارها را اعلام می‌کند، به عنوان نمونه آخرین آماری که مرکز آمار ایران از تحولات بازار مسکن شهر تهران منتشر کرده مربوط به 6 ماه قبل و 16 بهمن ماه می‌شود گزارشی تحت عنوان «شاخص و متوسط قیمت آپارتمان‌‌های مسکونی شهر تهران دی‌ماه ١٤٠1» که در آن تغییر قیمت‌ها را اعلام کرده و پس از آن دیگر گزارشی در مورد قیمت آپارتمان‌های شهر تهران در این سایت بارگذاری نشده است و در سال جاری هم تنها به یک گزارش در این حوزه بسنده کرده که آن‌هم در مورد نتایج طرح گردآوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور در پاییز 1401 است که در 20 اردیبهشت‌ماه در این سایت بارگذاری شده است.

به گزارش اعتماد، پس از آن دیگر هیچ گزارشی در مورد تحولات قیمتی مسکن در 5 ماهی که از سال 1402 می‌گذرد در این سایت نمی‌توان دید. بانک مرکزی نیز به عنوان مرجع آماری دیگری است که 7 ماه است به سانسور اطلاعات در این زمینه دست زده. در حالی که رییس کل بانک مرکزی به تازگی از کاهش قیمت مسکن در کشور گفته و گویا ایشان و مدیران دیگری به آمارهایی دسترسی دارند که نباید به عامه مردم و حتی کارشناسان داده شود! در عین حال، میزان وام خرید مسکن به 960 میلیون تومان افزایش پیدا کرده و سود آن‌هم 22.5 درصد اعلام شده اما با نگاهی به یکی از سایت‌های فروش آنلاین خرید و فروش املاک می‌توان دریافت که قیمت‌ها به گونه‌ای رشد کرده که با این مقدار وام اندک در مناطق شمال شهر تهران کمتر از ۱۰ درصد و در مناطق جنوبی تهران هم کمتر از ۳۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی را می‌توان خریداری کرد.

وام 960 میلیونی و قیمت‌های مسکن در تهران

به عنوان مثال؛ هر متر مربع از یک واحد 66 متری در چهارراه پاسداران در این سایت دیوار 113 میلیون و 636 هزار تومان و با قیمت کل 7 میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام شده، همچنین قیمت هر متر مربع یک واحد 89 متری در سعادت‌آباد خیابان صراف‌های شمالی 162 میلیون و 921 هزار تومان و با قیمت کل 14 میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام شده و در تهرانپارس هم قیمت هر متر مربع یک واحد 88 متری 93 میلیون و 181 هزار تومان و با قیمت کل 8 میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام شده است و در خیابان رودکی مترو نواب هم قیمت هر متر مربع واحدی 79 متری 79 میلیون و 746 هزار تومان و به قیمت 6 میلیارد و 300 میلیون تومان اعلام شده و می‌بینیم که وام 960 میلیون تومانی تنها می‌تواند بخش اندکی از این قیمت‌های نجومی مسکن در شهر تهران را پوشش دهد. وام مسکن در مناطق شمالی و جنوبی شهر به ترتیب کمتر از ۱۰ و ۳۰ درصد قیمت واحد‌های مسکونی را پوشش می‌دهد. با آنکه حدود ۶ ماه است انتشار گزارش تحولات بازار مسکن متوقف شده، اما فعالان بازار متوسط قیمت مسکن را بالای ۷۰ میلیون تومان اعلام می‌کنند؛ بنابراین با وام ۹۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن (بدون کسر هزینه خرید اوراق حق‌تقدم) می‌توان حدود ۱۳.۷ مترمربع واحد مسکونی در تهران خریداری کرد.

نرخ بهره‌های بانکی در دنیا بسیار کم است

عباس اکبرپور، کارشناس بازار مسکن در مورد میزان این وام به «اعتماد» گفت: این رقم 960 میلیون تومان برای خرید ملک از سوی طبقات مختلف متفاوت است، در صورتی که قشر کارمند متقاضی این وام باشد این رقم با نرخ 22.5 درصد برای این قشر بسیار بالاست ضمن آنکه این نرخ بهره در سطح جهانی هم اینگونه نیست و نرخ‌های وام خرید مسکن در دنیا و به خصوص در کشورهای اروپایی و امریکا بین 1.5 تا 2 درصد است. این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: نکته بعدی نحوه احتساب بهره وام‌هاست. این بهره‌ها با هر نرخی که باشد باید روی متوسط این وام اعمال شود به این معنی که وام‌گیرنده اگر یک رقمی را در ابتدا دریافت می‌کند در انتهای دوره بازپرداخت باید یک‌دوم این وام را در نرخ بهره مربوطه و تعداد سال‌ها ضرب و پس از آن نرخ بهره را دریافت کنند این در حالی است که از 10 سال گذشته برای درآمدزایی بیشتر از این وام‌ها میزان آن را دوبرابر کرده‌اند و عملا این نرخ بهره حتی بیشتر از 22.5 درصد هم می‌شود.

وام‌های زیر 1 میلیارد تومان مردم را سمت خانه‌های کوچک متراژ می‌کشاند

اکبرپور خاطرنشان کرد: هرچند افزایش میزان وام‌های مسکن مثبت است اما فرآیند اخذ وام سخت بوده و میزان بهره بانکی آن‌هم بسیار بالاست و با این میزان نرخ تورم‌های بالا تاثیر آنچنانی هم بر بازار خرید و فروش املاک ندارد.

این فعال حوزه مسکن افزود: با وجود قیمت‌های بالای مسکن، پرداخت وام‌های زیر 1 میلیارد تومان برای خرید مسکن به اندازه‌ای ناچیز شده که اگر برخی از مردم هم متقاضی دریافت این وام‌ها باشند به ناچار باید آپارتمان‌هایی با متراژهای پایین را انتخاب کنند. اکبرپور با تاکید بر اینکه باید نرخ بهره‌های بانکی خرید مسکن را کاهش دهند، گفت: بهتر آن است که دولت تمهیداتی در مورد کاهش نرخ بهره‌های بانکی بیندیشد چرا که این وام‌ها با وام‌های صنعتی متفاوت است در دنیا هم این وام‌ها را تفکیک کرده‌اند و مسوولان ما هم باید در این خصوص بررسی‌های میدانی انجام دهند.

نرخ بهره بانکی در دنیا بین 0.5 تا 5 درصد است

او افزود: حتی در کشورهای همسایه نظیر ترکیه، عراق و آذربایجان و پاکستان و … هم نحوه وام‌دهی بخش مسکن با ایران متفاوت است و ما هم باید از این کشورها برای خانه‌دار کردن مردم الگو بگیریم. این فعال حوزه مسکن ادامه داد: نرخ بهره بانکی در دنیا بین 0.5 تا 5 درصد است چرا که همه می‌دانند افرادی که برای دریافت وام مسکن به بانک‌ها مراجعه می‌کنند قشر کارگر و کارمندی هستند که باید توان پرداخت این وام‌ها را داشته باشند و نرخ بهره‌های بالا را برای این قشر از جامعه در نظر نمی‌گیرند و معمولا بخشی از اعتباری که بانک مرکزی در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد را به اعطای وام برای خرید مسکن تخصیص می‌دهند.

پرداخت وام باید بر اساس توان مالی افراد باشد

اکبرپور با بیان اینکه در کشورهای دیگر افراد باید تنها 5 درصد قیمت کل مسکن را پرداخت کنند خاطرنشان کرد: در سایر کشورها معمولا تا 95 درصد قیمت یک ملک را به متقاضی وام می‌دهند و نرخ بهره بانک‌ها هم به صورت کنترل‌شده است و از این رو سعی می‌شود تا رضایت قشر کارگر و کارمند را هم جلب کنند. او افزود: در سایر کشورها موضوعی با عنوان سقف وام وجود ندارد و توانایی افراد در اخذ وام هم باهم متفاوت است و بر اساس اظهارنامه مالیاتی سال قبل متقاضی وام و در نظر گرفتن میزان درآمد این افراد میزان وامی که متقاضی می‌تواند دریافت کند را به او اعلام می‌کنند و میزان وام‌ها برای همه مردم یکسان نیست و بر اساس توان مالی افراد در بازپرداخت‌ها این وام‌ها را می‌دهند.

اکبرپور در انتها در مورد حبس آمار قیمت مسکن از سوی مرکز آمار ایران نیز گفت: این اقدام مرکز آمار تحلیل فعالین بازار مسکن را تضعیف کرده و دسترسی به اطلاعات صحیح و به روز را هم با مشکل روبرو می‌کند این در حالی است که هر روز مردم شاهد تورم در این حوزه هستند و ضرورت دارد هر ماه این آمار منتشر شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا