خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخی به چند ادعا درباره‌ی بنی‌صدر

رضا صادقی در جماران نوشت: «اخیرا فایلی ۱۸ دقیقه ای از سخنرانی آقای حمید احمدی در مراسم یادبود دکتر ابوالحسن بنی صدر منتشر شده است که حاوی برخی اطلاعات و ادعاهای اشتباه می باشد. برای روشن شدن اشکالات این گفته ها، توضیحات زیر به آگاهی می رسد:

۱.بنی صدر ۸ ماه رئیس جمهور نبوده اند بلکه در انتخابات ۱۳۵۸.۱۱.۵ پیروز شدند و در ۱۳۶۰.۳.۳۱ عدم کفایت سیاسی ایشان به تصویب مجلس رسید. این مدت حدود ۱۷ ماه می شود.

۲. افزون بر این، دوره زمانی فرماندهی کل قوای ایشان از ۱۳۵۸.۱۱.۳۰ تا ۱۳۶۰.۳.۲۰ بوده است که این مدت هم بیش از ۱۵ ماه می باشد.

۳. سرتیپ ولی الله فلاحی شناسایی شده توسط بنی صدر نیست بلکه قبل از انتخاب ایشان به ریاست جمهوری و از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به فرماندهی نیروی زمینی ارتش منصوب شده بودند و کارنامه درخشانی در سرکوب جریان های تجزیه طلب در کشور داشتند. فقط بنی صدر در خرداد ۱۳۵۹ ایشان را از فرماندهی نیروی زمینی به ریاست ستاد مشترک ارتش تغییر جایگاه دادند.

۴. چنان چه بنی صدر انسانی با دانش نظامی بود؛ هنگامی که فرماندهان سپاه در ۲۴ مرداد ۱۳۵۹، در حضور فرماندهان ارتش اطلاعاتی را به ایشان در کرمانشاه ارائه کردند و هشدار دادند ارتش عراق در حال کسب آمادگی برای حمله به ایران است؛ ایشان نمی گفتند موازنه قوا بین شرق و غرب اجازه نمی دهد عراق به ایران حمله کند! ایشان در حالی که در جایگاه فرماندهی کل قوا مسئولیت داشتند؛ این اطلاعات و سایر گزارشات ارسالی از سوی ژاندارمری خوزستان مبنی بر حمله عراق را نادیده گرفتند و ارتش بعثی عراق سرزمین ایران را مورد هجوم قرار داد.

۵. افرادی که بمباران هوایی را دیده اند می دانند محدوده تخریب یک بمب هواپیما در مناطق مسکونی فقط چند ساختمان است. چطور ۱۴۰ فروند هواپیمای نیروی هوایی ایران، که تعدادی از آن ها ماموریت حمله به تاسیسات صنعتی کشور عراق را داشته اند؛ در یک روز پایگاه های هوایی ارتش عراق را که هر کدام آن ها صدها هکتار وسعت دارد چنان تخریب کرده اند که دولت عراق ناچار شده هواپیماهایش را به اردن و‌کویت انتقال دهد؟!
افزون بر این، چه مدت طول کشیده تا این پایگاه ها بازسازی شوند تا نیروی هوایی عراق بتواند عملیات هوایی را از سر گیرد. آیا در این مدت، جنگنده ها و بمب افکن های عراق برای حمله به ایران از کشورهای اردن و کویت پرواز می کردند؟! بنی صدر چه اعتراضی را به این دو کشور برای همکاری آنان با عراق در جنگ با ایران کرده است؟

۶. در ۵ ماهه ابتدای جنگ تحمیلی، ۴ عملیات تحت فرماندهی بنی صدر انجام شده است که گرچه برخی از آن ها موفقیت اولیه داشته اما بلافاصله منتهی به عقب روی نیروهای ارتش و بازگشت به مواضع قبلی شده است. این به معنای نداشتن دستاورد نظامی برای فرمانده کل قوا می باشد:
الف. عملیات پل نادری در ۱۳۵۹.۷.۲۳
ب. عملیات سوسنگرد در ۱۳۵۹.۸.۲۶
ج. عملیات نصر از ۱۵ تا ۱۸ دی ۱۳۵۹
د. عملیات توکل در ۱۳۵۹.۱۰.۲۰

۷. بهتر بود حمید احمدی توضیح می داد پس از ناکامی های یاد شده در بالا و در حالی که ارتش عراق هنوز چند شهر و بخش وسیعی از سرزمین ایران را در اشغال دارد؛ نیروهای مسلح ایران به چه برتری دست یافته بودند که رژیم بعثی در بهمن ۱۳۵۹ بپذیرد نه فقط از سرزمین های اشغالی خارج شود؛ بلکه کل اروند رود را به ایران واگذار کند و کشورهای عربی هم ۶۰ میلیارد دلار خسارت به ایران دهند!

۸. ایشان اشاره ای به تغییر رویکرد بنی صدر پس از ناکامی در جبهه های جنگ تحمیلی و در پیش گرفتن رویکرد تسویه حساب با مخالفان خودخوانده در غائله ۱۴ اسفند ۱۳۵۹ نکرده است که این تلاش، از نقاط تاریک دوره فرماندهی بنی صدر می باشد زیرا در حالی که دشمن خارجی بخشی از سرزمین ایران را اشغال کرده است؛ رئیس جمهور و فرمانده کل قوا با بهانه های واهی جبهه جنگ را به داخل کشور کشاند تا شاید در این عرصه به موفقیت دست یابد.

۹. امام خمینی از مدت ها قبل که رفتار نامتعارف بنی صدر را مشاهده کردند در سخنرانی ها هشدار دادند اگر تصمیم بگیرم به هر کس هر چه دادم، پس می گیرم. هنگامی که بنی صدر در روز عزل، به ایلام سفر کرده بود؛ پس از بازدید از جبهه میمک، مواجه به مردم خشمگین در امامزاده صالح این استان شد به طوری که با کمک محافظین موفق شد از میان آن ها خارج شود تا سالم به تهران بازگردد. تنزل جایگاه فرماندهی کل قوا توسط ایشان، امام را ناچار کرد بنی صدر را در ۲۰ خرداد ۱۳۶۰ از فرماندهی کل قوا عزل کند و اختیارات خود را در روز بعد به سرتیپ فلاحی واگذار نماید تا خللی در فرماندهی جبهه های جنگ به وجود نیاید.

روایت ایشان از تحت تاثیر قرار گرفتن رهبر انقلاب از اشک های حجت الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی و عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا، حاکی از کم اطلاعی ایشان از حوادث آن دوره و آگاهی نداشتن از شخصیت رهبر کبیر انقلاب اسلامی می باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا