خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«درباره ترور سردار سلیمانی دو پرونده تشکیل شده است»

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به در پیش بودن سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: در محاکم داخلی دو پرونده حقوقی و کیفری در این رابطه تشکیل شده است. درون نظام قضایی عراق به عنوان‌ کشور محل وقوع جرم نیز پرونده کیفری تشکیل شده است. همچنین، کمیته تحقیق مشترک میان ایران و عراق تشکیل شده که تاکنون دو نشست در بغداد و تهران برگزار کرده است و نشست سوم نیز ظرف یک ماه و نیم آینده در بغداد برگزار خواهد شد. کیفرخواست طرف ایرانی تا قبل از پایان سال جاری آماده ارسال به محکمه برای رسیدگی خواهد بود. تقاضای ما از طرف عراقی نیز تسریع در رسیدگی به این پرونده است.

گفت‌وگوی تسنیم با کاظم غریب‌آبادی را می‌خوانید:

تسنیم: همچون سنوات گذشته آمریکایی‌ها و کشورهای اروپایی به ویژه اکنون که مذاکرات وین در جریان است، هجمه‌های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده اند، آیا این اقدامات می‌تواند به دلیل بهره‌برداری‌های سیاسی در مذاکرات باشد؟

متأسفانه آمریکا و کشورهای غربی همواره از حقوق بشر به عنوان‌ یک ابزار برای حصول به اهداف سیاست خارجی خود سوءاستفاده می‌کنند. با این وجود، باید تأکید کنم که مذاکرات وین هیچگاه از عوامل بیرونی دیگر تاثیر نمی‌پذیرد. در واقع، هیئت ایرانی چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.

تسنیم: همه این اقدامات در حالی است که موارد نقض حقوق بشر در خود آمریکا به اذعان بسیاری از مصادیقی که وجود داشته و دارد، کم نیست. در راستای افشای این موارد چه اقداماتی از سوی جمهوری اسلامی ایران و مشخصا ستاد حقوق بشر انجام شده و چه اقداماتی در دستور کار است؟

سابقه غرب و آمریکا مشحون از نقض‌های گسترده حقوق بشر در حوزه‌های مختلف و اعمال استانداردهای دوگانه و رویکردهای تبعیض آمیز نسبت به مقوله حقوق بشر است. برخوردهای خشن و تبعیض‌آمیز نسبت به سیاهپوستان، وضعیت اسفناک سیاهان، نقض گسترده حقوق مهاجران و پناهندگان، اشغالگری و تجاوز و کشتن مردم بی گناه در کشورهای دیگر، فقط بخش محدودی از سابقه سیاه آمریکا در حوزه حقوق بشر هستند.

در ستاد حقوق بشر مرکز پایش وضعیت حقوق بشر در دست راه‌اندازی است که یکی از وظایف این مرکز، تهیه و انتشار گزارشات نقض حقوق بشر در آمریکا و برجسته‌سازی آن در سطح سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشری است. مصادیق مختلف نقض حقوق بشر از سوی آمریکا، به طور مکرر در سازمان‌های بین‌المللی ذی‌ربط از سوی نمایندگی‌ها و هیئت‌های جمهوری اسلامی ایران مطرح و برجسته می‌شود.

از سوی دیگر، برابر قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، مصوب 1396 مجلس شورای اسلامی، دولت موظف شده است نسبت به نقض حقوق بشر در سطوح ملی، منطقه‌ای یا جهانی توسط ایالات متحده یا مشخصاً با حمایت این کشور با استفاده از ظرفیت سازمانهای بینالمللی و از جمله شورای حقوق بشر اقدامات مقتضی را انجام دهد و گزارش مربوط را هر سه‌ماه یک‌‌بار به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

همچنین، طبق قانون افشای نقض حقوق بشر توسط آمریکا و انگلیس در جهان امروز، مصوب 1391، وزارت امور خارجه موظف است سالانه گزارش نقض حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا و انگلیس را تهیه و در روز سیزدهم آبان ماه منتشر کند.

تسنیم: آیا موارد نقض حقوق بشر قابلیت گزارش به نهاد خاصی و در نتیجه پیگیری‌های حقوقی از سوی نهادهای حقوق بشری دارد؟ به طور کلی آیا می‌تواند منجر به تعیین گزارشگر حقوق بشر برای آمریکا شود؟

شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، مسئول رسیدگی به وضعیت‌های حقوق بشری است. متأسفانه به دلیل رهیافت‌های سیاسی حاکم بر این شورا و ترکیب نامتوازن و سیاسی آن، شورا تاکنون نتوانسته برخی وضعیت‌های واقعی حقوق بشر، از جمله برخی کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا، را در دستور کار خود قرار دهد.

تسنیم: چگونه می‌توان با یک مکانیزم مشخص آمریکا و کشورهای اروپایی را در خصوص نقض حقوق بشر پاسخگو کرد؟ نهادهای حقوق بشری موجود چه میزان چنین قابلیتی را دارند؟

باید کمپینی از کشورهای مختلف و مستقل و سازمان‌های مردم نهاد در حوزه حقوق بشر راه‌اندازی شود. سازوکارهای حقوق بشری و کشورها، به‌ویژه اعضای شورای حقوق بشر، باید از موارد نقض به‌طور مداوم مطلع شوند. فشار روانی و سیاسی بر آمریکا و برخی کشورهای آمریکایی در حوزه حقوق بشر باید ایجاد و افزایش یابد.

به دلیل عدم پاسخگویی سازوکارهای بین المللی حقوق بشری، باید تلاش کرد افکار عمومی جهانی آمریکا را برای نقض حقوق بشر محکوم کنند.

تسنیم: در ایام نزدیک به سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید سلیمانی و یارانشان توسط آمریکا هستیم. با توجه به اینکه همگان بر نقض حقوق بشر در این اقدام جنایتکارانه آمریکایی‌ها اذعان دارند در داخل و به ویژه خارج از کشور و مشخصا نهادهای بین‌المللی چه پیگیری‌های حقوقی در این خصوص انجام شده است؟

در محاکم داخلی دو پرونده حقوقی و کیفری در این رابطه تشکیل شده است. درون نظام قضایی عراق به عنوان‌ کشور محل وقوع جرم نیز پرونده کیفری تشکیل شده است.

همچنین، کمیته تحقیق مشترک میان ایران و عراق تشکیل شده که تاکنون دو نشست در بغداد و تهران برگزار کرده است و نشست سوم نیز ظرف یک ماه و نیم آینده در بغداد برگزار خواهد شد. کیفرخواست طرف ایرانی تا قبل از پایان سال جاری آماده ارسال به محکمه برای رسیدگی خواهد بود. تقاضای ما از طرف عراقی نیز تسریع در رسیدگی به این پرونده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا