خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقای مصدق! «محکم و حقوقی» سخن بگویید

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی با عنوان «آقای «معاون اول» قوه قضائیه، «محکم و حقوقی» سخن بگویید!» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، در نقد اظهارات اخیر حجت‌الاسلام مصدق نوشت:

قرآن می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديداً(سبأ/70) ای مؤمنان، تقوا داشته و به استحکام سخن بگویید». اجابت این دستور بر همگان واجب و بر مسئولان واجب‌تر است. اخیراً معاون اول و دومین شخص قوه قضائیه، سخنانی بر زبان رانده که از استحکام حقوقی برخوردار نیست از جمله:

  1. «قوه قضائیه براساس اسناد بالادستی مکلف است زمینه اجرای عدالت را فراهم کند [لذا در قبال «کانون وکلا»، «مرکز مشاوران» راه انداخته و به آنان حق وکالت داده است. با توجه به این اقدام] گاهی به شما برچسب «وکیل حاکمیت» می‌زنند! چه فرقی بین شما و وکلای کانون‌های دادگستری است؟ استقلال وکیل به معنای نفی نظارت نیست. جایی هم که قانون برای قوه نظارتی پیش‌بینی کرده، قطعا قوه اعمال حاکمیت می‌کند. وجود نهاد موازی وکالت را به مصلحت نمی‌دانیم. قانونی در این زمینه تدوین کنید. می‌دانیم مجلس انقلابی هم ظرفیت تصویب آن را دارد.»
  2. وکیلی که نظام و قانون را قبول ندارد، صلاحیت وکالت ندارد، چرا پروانه وکالت این قبیل وکلا باطل نمی‌شود؟

در ارتباط با مورد اول گر چه ماده 187 برنامه سوم توسعه به این قوه اجازه داده «به منظور اعمال حمایت‌های لازم حقوقی و تسهیل دستیابی مردم به خدمات قضایی و حفظ حقوق عامه، نسبت به تأیید صلاحیت فارغ التحصیلان رشته حقوق جهت صدور مجوز تأسیس مؤسسات مشاوره حقوقی و انجام امور وکالت، اقدام کند»، ولی این اجازه به هیچ وجه مستلزم این نیست که این قوه رأسا امور وکالت را عهده‌دار شود و برای فارغ التحصیلان حقوق، پروانه مشاوره و وکالت صادر نماید و برایشان کانون ترتیب دهد و مسئول نصب نماید!

از نگاه قاطبه عقلا و حقوقدانان جهان، وکلا باید مستقل از قوه قضائیه و در کنار آن باشند. وقتی وکلا تحت اشراف قوه قضائیه انتخاب شوند، از این قوه حکم بگیرند، کانونشان زیر نظر این قوه باشد و رئیس کانونشان را رئیس این قوه انتخاب کند، دیگر نمی‌توان بخصوص در جرم‌های سیاسی و امنیتی و جرم‌هایی که یک طرف دعوا حاکمیت و قدرت است، مدعی بود و انتظار داشت آنان را «وکیل حاکمیت» نخوانند.

وقتی استقلال نهاد وکالت خدشه‌دار ‌شود و قوه قضائیه وکیل تعیین ‌کند، طبیعی است که اشتهای سیری‌ناپذیر سلطه، با عنوان «مخالفت با موازی کاری» به برچیدن نهاد «کانون وکلا» ترغیب کند [همچنان که این اشتهای سیری ناپذیر، دیگر کانون‌های قدرت را به سلطه بر سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام مهندسی و دیگر سازمان‌های مردم نهاد و غیر حاکمیتی فرامی‌خواند] در حالی که مخالفت با موازی‌کاری یعنی وانهادن امر وکالت به نهاد مردمی و حقوقی «کانون وکلا» و کمک به استقلال و قدرتمندی این نهاد و اجرای وظیفه «بسط وکالت و نظارت بر آن»، از طریق این نهاد؛ نه برچیدن آن و واگذاردن این امور به «نهادی حاکمیت ساخته»!

اما محور دوم سخن، مخالف صریح فقه کهن و ریشه‌دار شیعی است. گر چه جمعی از فقیهان با استناد به اجماع و این که مسلمان نبودن وکیل مستلزم سلطه غیر مسلمان بر مسلمان و رکون و تکیه نهی شده بر ظالم است (نساء/141 و هود/113)، گفته‌اند وکیل باید مسلمان باشد (ر.ک: الکافی فی الفقه/338 و مفتاح الکرامه 21/84 و …) ولی قاطبه عالمان شیعه وکیل شدن فاسق و کافر و مرتدّ را جایز شمرده و آن را مصداق سلطه کافر بر مسلمان و رکون و تکیه بر ظالم و مورد نهی قرآن ندانسته‌اند (شرایع الاسلام2/156 و سرائر 2/87 و …) زیرا وکیل موضوعیتی ندارد و اگر سلطه‌ای هست، مربوط به موکّل مسلمان است. این فتوای صریح بنیانگذار جمهوری اسلامی است: «شرط وکیل، مسلمان بودن نیست و وکیل می‌تواند کافر، فاسق و حتی مرتدّ فطری باشد»(تحریر الوسیله 2/40) با وجود این فتوای صریح از اعاظم فقه در طول تاریخ و از بنیانگذار جمهوری اسلامی چگونه معاون اول قوه قضائیه که باید متقن و حقوقی سخن بگوید، اظهار داشته: «وکیلی که نظام و قانون را قبول ندارد، صلاحیت وکالت ندارد، چرا پروانه وکالت این قبیل وکلا باطل نمی‌شود؟». بدیهی است که وقتی کافر و مرتد و فاسق حق وکیل شدن داشته باشند، کسی هم که به نظام اسلامی و به قوانین اسلام مثلا اصل ولایت فقیه اعتقادی ندارد، حق وکیل شدن دارد و هیچ کس نمی‌تواند این حق را از او و از کسانی که خواهان وکالت او هستند، سلب کند. البته طبیعی است که وکیل هم مثل دیگران باید ملتزم و پایبند به قانون باشد و قانون را، تا زمانی که قانون است، محترم بشمارد و اجرا کند. با استقلال وکلا و کانون وکلا، در پرونده‌های حکومتی، سیاسی و امنیتی جامعه به اجرا شدن عدالت مطمئن می‌شود و در مواردی مثل برخی اتفاقات در زندان‌ها و …، که شبهه قانون‌شکنی اصحاب قدرت می‌رود، با نظارت آنان، این شبهه برطرف می‌‌گردد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. قبلانوشته بودم….ماحقوق خوان هاازاشخاصی که دارای سمت هایی درمراجع قضایی دارندانتظارسخن منزه وبدوراز شرائط سیاسی بالخصوص جناحی وتنگ نظرانه داریم..چه..بیان سخن وگفته هایی دراین سطح از نزول حقوقی تضعیف شان ومنزلت مرجع داوری کشوراست…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا