خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو نفر: ایرلو و شهلایی

پس از اعلام خبر درگذشت «حسن ایرلو» سفیر ایران در یمن بر اثر کرونا، در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها ادعا شد که او همان سردار شهلایی بوده است اما هم منابعی داخلی و هم وزارت خارجه‌ی آمریکا گفته‌اند که آنها دو نفر هستند.

سایت صدای آمریکا نوشته است که وزارت خارجه آمریکا در پاسخی کتبی اعلام کرد که این وزارتخانه «از گزارش‌های مبنی بر درگذشت حسن ایرلو، سفیر ایران در یمن، به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ مطلع است» و همچنین یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش صدای آمریکا تصریح کرده است: «حسن ایرلو و عبدالرضا شهلایی یک فرد نیستند».

اما چرا شایعه در ابتدا تقویت شده بود؟

ایرنا همان ابتدا در بخشی از گزارشی با تیتر «به بهانه شهادت سفیر کشورمان در یمن / نقش شهید ایرلو در کنار حاج قاسم سلیمانی فراموش نمی‌شود»، درباره‌ی او نوشته بود که «وی که به سردار شهلایی نیز معروف بود از فرماندهان مقاومت بوده و نقش محوری ایشان در کنار شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی در خروج اول آمریکا از عراق و همچنین اخراج سازمان منافقین از این کشور یکی از مجاهدتهای فراموش ناشدنی ایشان بوده است».

اما این نوشته پس از انتشار حذف شد. نمونه‌های مشابهی هم در برخی رسانه‌های دیگر این اشتباه را تکرار کرده بودند.

تحلیل ایندیپندنت از جایگاه سردار شهلایی

نویسنده‌ی ایندیپندنت هم در تحلیلی در این باره می‌گوید که آنها دو نفر هستند. او نوشته است: «فرماندهی پرونده یمن [در سپاه قدس] به عبدالرضا شهلایی، یکی از قدیمی‌ترین و مرموزترین فرماندهان سپاه، واگذار شده بود. هیچ عکسی از شهلایی در رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران منتشر نمی‌شود و آمریکا نیز فقط یک تصویر نه‌چندان باکیفیت از چهره او منتشر کرده است. حتی هیچ‌یک از خبرگزاری‌های متعدد حکومتی و غیرحکومتی جمهوری اسلامی ایران نیز هنوز خبر یا گفت‌وگویی از او منتشر نکرده‌اند. … شواهد و قرائن نشان می‌دهد که عبدالرضا شهلایی دست‌کم از زمان تصرف صنعا به دست شبه‌نظامیان حوثی در ابتدای سال ۲۰۱۵ مسئول پرونده یمن در نیروی قدس سپاه پاسداران بوده است. با وجود اینکه از سال ۲۰۲۰، حسن ایرلو به‌عنوان سفیر ایران به صنعا نزد دولت تحت کنترل حوثی‌ها اعزام شد، به نظر می‌رسید مسئولیت عالی عبدالرضا شهلایی در یمن همچنان برقرار است و او حتی فراتر از یمن فعالیت می‌کند و نوعی بازیکن آزاد نیروی قدس در سرتاسر فضای خاورمیانه و آسیای مرکزی است. با وجود این، جمهوری اسلامی ایران حتی در واکنش به خبر حمله آمریکا برای کشتن او هم سکوت اختیار کرده است؛ سکوتی که ۳۰ سال است درباره یکی از مرموزترین فرماندهان سپاه پاسداران ادامه دارد».

قصد ترور همزمان با سردار سلیمانی

خبرگزاری فارس در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به نقل از یاهونیوز نوشت: «یک مقام ارشد سابق دولت آمریکا افشا کرد که در شب ترور [سردار شهید] سلیمانی، گزینه‌های دیگری در حال بررسی و اقدام بود اما سیال بودن وضعیت باعث شد لیست دقیق اهداف در طول عصر تغییر کند. چند مقام آمریکایی گفتند که در واقع این کشور در شب ترور [سردار شهید] سلیمانی، تلاش کرد عبدالرضا شهلایی فرمانده ارشد نیروی قدس در یمن را نیز ترور کند». یک مقام نظامی آمریکایی در این‌باره مدعی شد: «شهلایی تنها هدف دیگر در آن شب نبود. کماندوهای آمریکایی همچنین دو عملیات جداگانه برای ترور یا ربودن [افرادی از] نیروهای الحشد الشعبی در عراق انجام دادند که در جریان آن یک نفر را اسیر کرده ولی دیگری موفق به فرار از چنگ مأموران آمریکایی شد. اهداف متعددی نیز قرار بود آن شب در سوریه هدف قرار بگیرند اما به دلایل نامعلومی این برنامه لغو شد». [لینک]

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا