خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پایان «ورود ممنوع جمعه» اصلاح‌طلبان؟

روزنامه‌ی آرمان در گزارشی نوشت: بالاخره یک چهره اصلاح‌طلب به پشت تریبون نماز جمعه دعوت شد. سیدابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه کن در پشت تریبون قرار گرفت و درباره پنجمين دوره انتخابات شورايارى هاى محلات تهران صحبت کرد.

او در سخنرانی خود نه تنها به مسائل سیاسی نپرداخت بلکه همگان را به وحدت و تلاش برای ساخت کشوری آباد فراخواند. اصلاح‌طلبان به‌خوبی می‌دانند تریبون نماز جمعه، عمومی است و باید تبلور حضور همه گرایش‌ها باشد.

بنابراین از طرح موضوعاتی که سبب نارضایتی اقشار غیر اصلاح‌طلب می‌شود خودداری می‌کنند اما مشکل اصلی آنجاست که جریانی از قرار دادن این تریبون در اختیار اصلاح‌طلبان هراس دارد.

نماز جمعه سمبل وحدت باشد

نماز جمعه مراسم عبادی سیاسی متعلق به همه اقشار جامعه است؛ تریبون نماز جمعه هم به طور طبیعی باید در اختیار نمایندگان همه گروه‌ها قرار گیرد و قابل قبول نیست یک جریان از حضور در پشت این تریبون محروم شود و گروهی دیگر با خیال راحت خود را صاحب و اختیاردار تریبونی که متعلق به همه است، بداند.

اصلاح‌طلبان سال‌هاست از حضور در پشت تریبون نماز جمعه به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه منع شده‌اند و تنها افراد با گرایش اصولگرایانه می‌توانند از این تریبون استفاده و صدای خود را به گوش مردم برسانند که این شرایط با عدالت سازگار نیست.

در اختیار قرار دادن تریبون سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه به یک گرایش به نام اصولگرایی می‌تواند سبب کاهش حضور همه مردم با گرایش‌های مختلف در صفوف نماز جمعه شود.

به عنوان نمونه کریمی قدوسی که روزی در پشت تریبون نماز جمعه مشهد حضور یافت و ادعاهایی را مطرح کرد که با واکنش‌ها و اعتراض‌های زیادی همراه شد.

او گفته بود: «جریانی یک پرچم به دستش گرفت و شعاری داد که هرکه بشنود اعتراض نکند. یک پرچم گرفتند و رمز عبور و کلمه‌شان اعتدال است، اعتدال همان مخ و ریشه انحراف است. جریان اعتدال همان انحراف است».

یا در بخش دیگری مدعی می‌شود: «امروز جناب آقای ظریف به وزیر امور خارجه آمریکا نامه می‌نویسد و در نامه خود چهار درخواست می‌نویسد که متاسفانه کار اینها تکذیب کردن است، مگر بنده کارخانه تولید خبر کذب دارم؟ بنده 40 سال است که برای مردم حرف می‌زنم و آنها حرف مرا می‌شنوند» و…

برخی دیگر از اصولگرایان هم بودند که با قرار گرفتن در پشت تریبون نماز جمعه ادعاهایی را درباره رقیب و مسئولان دولتی که با آنها همفکر نبودند، بیان کردند اما هیچ‌گاه فرصت حضور در پشت تریبون نماز جمعه به اصلاح‌طلبانی داده نشد که نتایج انتخابات‌ها نشان داد حامیان بیشتری در کشور دارند.

سال گذشته خبرگزاری ایرنا در گزارشی به بررسی گرایش سخنرانان پیش از خطبه نماز جمعه تهران پرداخت که نتیجه چنین شد: «از مجموع 25 سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران، تنها سه چهره غیراصولگرا و هم‌راستا با دولت و اكثریت مجلس هستند.»

اصلاح‌طلبان، آماده حضور

آیت‌ا… هاشم هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری درباره علل بروز این مساله و تأثیر سپردن این تریبون به گروه‌های خاص می‌گوید: سپردن تریبون نماز جمعه به گروه‌های خاص تنها علت كاهش اقبال عمومی به نماز جمعه نیست، بلكه می‌تواند یكی از دلایل آن باشد.

وی با اشاره به اینكه شاید این موضوع بتواند عامل دافعه یا جاذبه باشد، تصریح می‌كند: نمازهای جمعه و مراسم‌های مذهبی متعلق به این جناح یا آن جناح نیست. امام حسین(ع) برای همه است، مراسم‌های مربوط به ائمه باید برای همه باشد. یعنی به این دو عرصه رنگ سیاسی بازی و جناحی ندهیم.

هاشم‌زاده هریسی با اشاره به اینكه برخی، از تریبون نماز جمعه و مراسم‌های مذهبی مسائلی را مطرح می‌كنند كه عقاید دیگران را لگدكوب می‌كند، می‌افزاید: همین موضوع ممكن است باعث پشیمانی فرد از حضور در این مراسم‌ها شود. برخی شعرهای سیاسی علیه این جناح و آن جناح می‌خوانند و باعث آزردگی دیگران می‌شوند. در حالی كه این افراد برای خدا به این مراسم آمده‌اند. چه دلیل دارد ما آن‌ها را آزرده كنیم؟

وی در ادامه به برگزاركنندگان نماز جمعه توصیه می‌كند: از سخنرانان و خطیبان بخواهند این مسائل را رعایت كنند. بدانند نماز جمعه برای عموم است و همه در آن مشترك هستیم.

وزیر اسبق کشور هم با بیان اینکه حداقل ۲۰ سال است تریبون نمازهای جمعه در اختیار یک جناح است، گفت: مدت‌هاست نماز جمعه ما در دست یک جریان فکری خاص است و این مساله جدیدی نیست.

حجت‌الاسلام موسوی لاری خاطرنشان کرد: اگر میدان را برای چهره‌های اصلی نظام، زجرکشیده‌ها و مبارزان قبل انقلاب باز کنیم و از افرادی که دل در گرو انقلاب دارند، استفاده کنیم به نفع نظام و فرهنگ غنی اسلامی کشورمان است.

وی تاکید کرد: «روندی که در چندین سال اخیردر نماز جمعه دنبال شده این است که یک طیف و جریان خاص این تریبون را در اختیار دارند و هر طور که بخواهند اظهارنظر و عمل می‌کنند.»

چندی پیش که حجت‌الاسلام ابوترابی فرد به عنوان امام جمعه تهران در این مراسم حضور پیدا کرد بااستقبال اصلاح‌طلبان مواجه شد، چنانکه سایت‌های خبری با انتشار تصویر حجت‌الاسلام سید محمود دعایی در نماز جمعه که چهره اصلاح‌طلب است نشان دادند اصلاح‌طلبان نه تنها به حضور در نماز جمعه تمایل دارند بلکه در جهت تشویق مردم به حضور در این مراسم تلاش می‌کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا