خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقای رئیسی! سفرهای استانی بعد از تحقق وعده‌های انتخاباتی

رضا سلطان‌زاده، مدیرمسئول هفته‌نامه آئینه یزد در یادداشتی با عنوان «آقای رئیس‌جمهور! سفرهای استانی بعد از تحقق وعده‌های انتخاباتی» نوشت:

سیدابراهیم رئیسی در سومین مناظره انتخاباتی گفت: «اگر من نبودم کاندیداها چه می‌خواستند بگویند؟ برجام را یک دولت مقتدر باید اجرا کند، اقتدار خارجی امتداد اقتدار داخلی است و شما وقتی جوجه‌کُشی و صف مرغ دارید نمی‌توانید برجام را اجرا کنید».

رئیسی در اولین مناظره انتخاباتی گفت: «من در برنامه‌ریزی برای حل مشکلات کشور 12 اندیشکده‌ای فعال و زبده در کشور را به خط کردم و برنامه‌های خوبی برای بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و شناخت گره‌های مردم دارم». برنامه اجرایی 7هزار صفحه‌ای به روسای 200 دانشگاه کشور ارسال شد. فرشاد مومنی اقتصاددان که معتقد است رئیس سازمان برنامه و بودجه فهمی از اقتصاد ایران ندارد می‌گوید: «کو آن برنامه 700صفحه‌ای اقتصادی که خبرش را دادید لااقل یک‌بار به آن استناد کنید.»

رئیس‌جمهور در یزد اعلام می‌نماید در کوتاه‌ترین زمان فقر مطلق را ریشه‌کن می‌کند و این بدان معنی است که در مدت کوتاهی زندگی ثلث مردم ایران سامان می‌یابد. چگونه می‌توان به این گفته‌ها اعتماد کرد درحالی که در 4ماه اخیر نه تنها ارز و سکه روز‌به‌روز گران‌تر شده بلکه دولت نتوانسته است به مهم‌ترین وظیفه خود که توزیع کالا و رسیدگی به امور اقتصادی و معیشت مردم است بر بازار نظارت کند و جلوی گرانی و تورم سرسام‌آور را بگیرد.

شگفت آنکه گفته می‌شود هیچ سازمانی مسئولیت گرانی محصولات لبنی را به گردن نمی‌گیرد لبنیات در این 6ماه چندین‌بار تغییر قیمت پیدا کرده عده‌ای می‌گویند در شش ماه اخیر 6بار گران شده و سرانه مصرف به نصف رسیده است.

قیمت حبوبات به اصطلاح لاکچری شده نخود، لپه، لوبیا، عدس بسته‌بندی 900 گرمی از 50 تا 70 هزارتومان به فروش می‌رسد، در آخر شهریورماه سال جاری قیمت هر کیلوگرم برنج داخلی از 31 تا 43 هزارتومان و در هفته آخر آذرماه بهای برنج در بازار تهران از 28 تا 72 هزارتومان و اکنون می‌گویند قیمت برنج 80 هزارتومان می‌باشد. روغن نباتی، آب معدنی تا دویست درصد گران شده است و بسیاری از مایحتاج زندگی هفته به هفته و روزبه‌روز گران‌تر شده و مسئولان ذی‌ربط تاکنون برای مهار گرانی کاری نکرده‌اند عده‌ای از نمایندگان و تعدادی از ائمه جمعه درباره سفرهای استانی سیدابراهیم رئیسی و گرانی‌های اخیر و حذف دلار 4200 تومانی هشدار داده‌اند. آیا این افزایش قیمت‌ها که روز‌به‌روز سفره مردم را کوچکتر کرده و کمر مردم را شکسته با شعار و صدور بخشنامه و سخنرانی و بیان این مطلب که هرچه زودتر باید فقر مطلق از بین برود و لازم است چنین و چنان کنیم، مشکلات مردم رفع می‌گردد؟

«احمدی‌نژاد پس از آغاز به کار در مرداد 84، در 18 آبان‌ماه و پس از گذشت 3ماه از شروع به کار دولت نهم، نخستین سفر استانی خود به مقصد خراسان جنوبی انجام داد. دولت نهم و دهم طی 8سال فعالیت خود تا سال 92، در کنار 118سفر خارجی احمدی‌نژاد، حدود 120سفر داخلی داشت که به‌طور میانگین سهم هر استان 4سفر و در 96ماه عمر این دولت، هر 23روز یک سفر استانی انجام شده است… (و دیدیم و دیدند که با فروش نفت بشکه‌ای 120دلار چه بلایی به روزگار این مردم و کشور آمد.) حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق ایران درخصوص مسئله سفرهای استانی گفته بود: اقدامات دولت در سفرهای استانی مبتنی بر مطالعات توسعه‌محور، کاهش تعداد مصوبات و پرهیز جدی از مصوبات غیرکارشناسی‏ شده و آنی بوده است. «صادق» مشاور روحانی در دی‌ماه 92 پیش از نخستین سفر روحانی در دولت یازدهم به خوزستان گفته بود: در این سفر که سه روزه خواهد بود، شاهد استقبال مردمی نخواهیم بود چون دولت بنا ندارد کار تبلیغاتی انجام دهد بلکه هدفش حفظ کرامت انسان‌ها و خدمت به مردم است اما در عمل با ورود روحانی تفاوت چندانی در تشریفات پدید نیامد و روحانی نیز با خودرو و تحت تدابیر شدید امنیتی از میان مردم گذشت. روحانی پس از گذشت حدود 6ماه از دولت خود در نخستین سفر استانی در خوزستان وعده‌هایی همچون آماده‌سازی 550هزار هکتار اراضی زراعی، ایجاد 300هزار موقعیت شغلی، احیای کارون، اختصاص درصدی از درآمدهای نفتی به استان خوزستان و… به مردم داد که جز قسمت کوچکی از اراضی زراعی هیچ‌یک از موضوعات تا پایان عمر دولت نیز عملیاتی نشد…»(1)

«دولت سیزدهم در سفر به ده استان، 854 طرح را تصویب و ابلاغ کرد؛ اما اجرای طرح‌های مذکور نیازمند چندهزار میلیارد تومان است… حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی درباره تحقق مصوبات انجام شده در سفر‌های رئیس‌جمهور اظهار کرد که مردم وقتی قول‌ها و وعده‌های رئیس‌جمهور را می‌بینند منتظرند تا دو سه ماه آینده کاری آغاز شود و کار باید تا دو سه ماه آینده در مواردی که تصمیماتی اتخاذ شده و یا قول‌هایی داده شده آغاز شود تا مردم تغییر را حس کنند. اعتبار چندهزار میلیارد تومانی 854 طرح در دولت سیزدهم چگونه تهیه می‌شود؟ آنچه اهمیت دارد سفر‌های استانی با مدت زمان کمی است که تعیین شده، اما خروجی آن مصوبه‌هایی به تعداد بالا است. سفر‌ها زمانی ثمربخش خواهد شد که نتایج مصوبات بر زندگی مردم نقش ببندد…»(2)

مدیر ستاد پاسخگویی در خرم‌آباد لرستان اعلام کرد: «10هزار نامه مردمی در سامانه ثبت شده است که به دلیل حجم بالای نامه‌های دریافتی، ثبت 150هزار نامه و درخواست مردم لرستان از رییس‌جمهور تخمین زده می‌شود… وی ادامه داد: 700نفر از کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان در ستاد پاسخگویی برخط و پردازش نامه‌های مردمی ریاست جمهوری حضور دارند…»(3)

سیدابراهیم رئیسی در خرم‌آباد اظهار داشت: «چنانچه با همین روند حرکت کنیم به اندازه 50سال پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد…». در سفر به یزد که دوازدهمین سفر هیات دولت می‌باشد 153پروژه به تصویب رسیده که نیاز به هفت‌هزار و هفتصد و پنج میلیارد تومان بودجه می‌باشد. و لایحه بودجه 1401 که در چند روز گذشته به مجلس تقدیم شد تراز عملیاتی آن نشانگر این است که سیصدهزار میلیارد تومان کسری دارد یعنی دولت 965 هزارمیلیارد تومان هزینه دارد و فقط 664 هزارتومان درآمد بنابراین اگر در بر همین پاشنه بچرخد در آینده‌ای نه چندان دور و در دوران چهارساله همین دولت خدای ناکرده شاهد گزارشی خواهیم بود که حسن روحانی درباره عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد گفت: «در این هشت‌سال در سفرهای استانی، تعهداتی که داده شده 211 هزارمیلیارد تومان است که از این تعهدات فقط 32درصد انجام شده و 68درصد برای دولت‌ بعدی باقی‌مانده است. از آن طرف اعتبارات و تسهیلاتی که در همین سفرهای استانی به مردم تعهد شده، 30درصد این تسهیلات تحقق یافته و 70درصد باقی‌مانده است. در مجموع اگر بگوییم که 30درصد تعهد داده شده و 70درصد تعهد باقی‌مانده، اگر همان پول و امکانات باشد، یعنی 16سال طول می‌کشد تا آن تعهدات را بخواهیم عملی و اجرایی کنیم…»(4)

هریک از دولت‌ها اعم از اصلاح‌طلب یا اصولگرا وظیفه دارند ارتباط خود را با بدنه جامعه حفظ کنند بنابراین حضور هریک از مدیران در هر لباس و جایگاهی که قرار دارند اعم از این‌که در قوه مجریه، مقننه، قضائیه و یا در مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا شورای نگهبان انجام وظیفه می‌نمایند باید به مسائل و مشکلات مردم آگاهی داشته باشند، درد مردم را حس کنند و در حد توان و وظیفه در پی حل مشکلات باشند و بنابر مقام و مسئولیتی که بر عهده دارند زمینه‌هایی فراهم نمایند که ارزش‌ها به ضدارزش تبدیل نشود، با باورها و اعتقادات مردم بازی نکنند، آنگاه که برنامه سفر سیدابراهیم رئیسی به یزد چندماه زمان طلبیده است تا برنامه‌ریزی کنند عده‌ای در این مدت سفرهای متعددی به تهران یا به مرکز استان داشته‌اند تا ترتیب برگزاری یک روز سفر رئیس‌جمهور و تعدادی از وزراء و همراهان داده شود دیگر مردم چندان به دیدار غیرمنتظره و سرزده باور نخواهند داشت! رفتار محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی در سفرهای استانی هریک در جای خود می‌تواند درسی برای مسئولان و دولتمردان باشد و این نکته را فراموش نکنند که مردم بگویند: وعده‌های داده شده دولت سیزدهم همانند وعده دولت‌های قبلی حرف است و بی‌اعتبار و آیا اینها وعده‌های بی‌پشتوانه است؟

در تاریخ این سرزمین ثبت و ضبط شد که رئیس دولت نهم و دهم با روش‌های پوپولیستی به سفرهای استانی می‌رفت حرمت و کرامت شهروندان را حفظ نمی‌کرد و چندبار در دولت حسن روحانی نیز این روش ناپسند تکرار گردید به گونه‌ای که ساعت‌ها در مسیر حرکت اتومبیل رئیس و اعضای دولت، مردم را به صف نگه می‌داشتند تا برای میهمانان هلهله کنند یا کف بزنند به عنوان نمونه در استان یزد بعضی از دارندگان تریبون‌های رسمی که از کارشناسان و سخنگویان ثابت صدا و سیما هستند به جای یادآوری داستان مردم شهر انبار و بیان سخنان گهربار مولای متقیان حضرت علی‌بن ابی‌طالب(ع) به مردم آن دیار، با یادآوری احادیثی از مهمان‌نوازی سخن می‌گفتند و به نحوی مردم را تشویق می‌نمودند تا تعداد بیشتری در میدان شهر حضور بهم رسانند و برای اعضای دولت در واقع هورا بکشند!! و از همه مهم‌تر مصوبات سفرها نیز اجرایی نشد.

حسن ختام مقاله به درج فرازی از فرمان همیشه جاوید مولای متقیان حضرت علی(ع) با شرح و توضیح علامه بزرگوار محمدتقی جعفری اختصاص می‌یابد که آن حضرت به مالک فرمود: «…و برای نیازمندان قسمتی از اوقاتت را اختصاص بده که خود تو شخصاً با آنان رویاروی شوی و برای آنان اذن عمومی بدهی که با تو همنشین شوند. در این مجلس که با متن مردم همنشین می‌شوی می‌توانی برای خدایی که ترا آفریده است تواضع و فروتنی نمایی. وقتی که این مجلس تشکیل یافت (برای تشکل چنین جلسه مگر در صورت ضرورت) سربازان و دستیاران و نگهبانان و پاسبانهایت را از تعرض به مردم جلوگیری کن تا گوینده بدون بیم و لکنت زبان و نقص، سخن خود را با تو در میان بگذارد، زیرا من بارها از رسول خدا(ص) شنیدم که می‌فرمود: هیچ امتی به مقام رشد و قداست نائل نخواهد گشت مگر اینکه حق ناتوانان آن امت از اقویایشان بدون نقص و لکنت زبان گرفته شود. حالاتی که متن اصلی مردم، مخصوصاً نیازمندان در موقع رویاروئی با مقاماتی که جریان زندگی آنان را در اختیار دارند، از خود بروز می‌دهند، می‌تواند برای آن مقامات درس‌ها بیاموزد و بر آگاهی‌های آنان درباره مردم که مدیریت حیات آنان را در اختیار خود دارند بیفزاید.»(5)

پی‌نوشتها:

1- خبرگزاری فارس، 22/8/1400
2- باشگاه خبرنگاران جوان، 15/9/1400
3- ایرنا، 21/9/1400
4- خبرآنلاین، 13/8/1400
5- «حکمت اصول سیاسی اسلام»، ترجمه و تفسیر فرمان علی(ع) به مالک‌اشتر، محمدتقی جعفری، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ 1386

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا