خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره سونامی سویه‌های جدید کرونا

تدروس آدهانوم هشدار داد سویه دلتا و اومیکرون که همزمان در حال جولان هستند به سونامی موارد ابتلا منجر می‌شوند. او ابراز نگرانی کرد این سونامی کادر درمان و سیستم‌های بهداشتی را به مرز فروپاشی سوق می‌دهد.

تدروس آدهانوم، مدیر سازمان بهداشت جهانی در یک نشست خبری تاکید کرد عمیقا نگران است که سویه مسری‌تر اومیکرون که همزمان با سویه دلتای ویروس کرونا در حال گردش است باعث سونامی موارد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ شود.

آدهانوم چهارشنبه ۲۹ دسامبر در این نشست افزود این وضعیت، کادر درمانی و سیستم‌های بهداشتی در حال فروپاشی را بیش از پیش تحت فشار قرار می‌دهد.

سویه اومیکرون ویروس کرونا که نخستین بار ماه گذشته در آفریقای جنوبی شناسایی شد طی چند هفته در برخی کشورها به سویه غالب تبدیل شده و موارد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ را به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش داده است.

کاترین اسمالوود از دفتر اروپایی سازمان بهداشت جهانی به خبرگزاری فرانسه می‌گوید انتظار می‌رود گسترش سویه اومیکرون باعث افزایش شدید موارد بستری در مراکز درمانی کشورهای اروپایی شود.

دو برابر شدن مبتلایان طی دو تا سه روز

سازمان بهداشت جهانی برآورد می‌کند شمار مبتلایان به سویه اومیکرون می‌تواند طی دو تا سه روز دو برابر شود و این مسئله افزایش شدید موارد ابتلا و بستری را در پی خواهد داشت.

بنابر این گزارش در هفته منتهی به ۲۹ دسامبر (هشتم دی) به طور میانگین روزی ۹۳۵ هزار مورد ابتلای جدید در جهان ثبت شده که نسبت به هفته قبل ۳۷ درصد افزایش داشته و بالاترین میزان ابتلا از ابتدای پاندمی تا کنون بوده است.

اومیکرون در ایالات متحده آمریکا به سویه غالب تبدیل شده و میانگین موارد جدید ابتلای روزانه در آن طی هفته گذشته ۲۶۵ هزار نفر بوده است.

رکوردهای جدید موارد ابتلا در اروپا

در برخی کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا، فرانسه، دانمارک و پرتغال نیز موارد ابتلا به کرونا به شدت در حال افزایش است. روز چهارشنبه ۲۰۸ هزار مورد جدید ابتلا در فرانسه شناسایی شد که برای دومین روز پیاپی بالاترین آمار از ابتدای پاندمی است.

در بریتانیا هم طی یک روز ۱۸۳ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا شناسایی شده که بالاترین رقم ثبت شده در این کشور تا روز چهارشنبه است.

با وجود روند نگران‌کننده روزهای گذشته، سازمان بهداشت جهانی نسبت به وضعیت پاندمی در سال میلادی جدید خوش‌بینی محتاطانه‌ای دارد.

خوش‌بینی محتاطانه

مایک رایان، اپیدمیولوژیست و مدیر ارشد بحران این سازمان احتمال می‌دهد مرحله حاد پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۲ به پایان برسد. او در عین حال تاکید کرده که این به معنای از میان رفتن کامل ویروس کرونا نخواهد بود.

تدروس آدهانوم در نشست خبری خود، بار دیگر بر اهمیت واکسیناسیون عمومی تاکید کرد و گفت بسیار مهم است که تا میانه سال ۲۰۲۲ در تمام کشورها دست‌کم ۷۰ درصد جمعیت برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ واکسینه شده باشند.

مدیر سازمان بهداشت جهانی از کشورهای ثروتمند خواست فقط به فکر شهروندان خود نباشند و با کارزار توزیع عادلانه واکسن همکاری کنند.

بر پایه آمار سازمان بهداشت جهانی تا پیش از تعطیلات کریسمس در نیمی از ۱۹۴ کشور عضو این سازمان میزان واکسیناسیون شهروندان کمتر از ۴۰ درصد و در ۴۰ کشور کمتر از ۱۰ درصد بوده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا