خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایران استاندارد فائو برای استفاده از سم را پذیرفته است

مسعود گیل آبادی، رییس انجمن تولیدکنندگان سم کشور می‌گوید میوه‌های برگشتی هیچکدام به باقی ماندن سم در محصولات ارتباطی نداشته است  کیفیت سموم ایرانی نیز مشکلی ندارد چرا که ایران استانداردهای جهانی تولید سم را پذیرفته است. وی در همین رابطه به انصاف نیوز گفت: برگشت هیچ کدام از این مجصولات ارتباطی به باقی ماندن سموم نداشته است؛ در این رابطه مسولان جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو توضیح داده‌اند و موضوع را روشن کرده‌اند.

آیا میوه‌های ایرانی سمی هستند؟

چرا روسیه فلفل‌های ایرانی را برگرداند؟

گیل آبادی در پاسخ به این سوال که چرا «فلفل» از روسیه برگشت خورده است، گفت: برگشت بار فلفل از روسویه به دلیل عدم ثبت سموم استفاده شده در محصولات در کشور روسیه بوده است. وی در ادامه با توضیح وضعیت استاندار سموم کشاورزی در ایران گفت: سمومی که در محصولات کشاورزی ایران استفاده می‌شود در 120 کشور دیگر ثبت شده، اما مشکل اخیر به دلیل عدم ثبت این سموم در کشور روسیه بوده است.

گفتنی است چند روز پیش ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که از محتوای آن چنین برداشت می‌شد که گویا فلفل دلمه‌های برگشت خورده از روسیه در حال توزیع بین نیازمند است. انصاف نیوز درباره خطر مصرف این محصولات در داخل پرس و جو کرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سم با اطمینان به مردم بابت استاندارد سموم کشاورزی در ایران گفت: فلفل دلمه‌های صادراتی به روسیه هیچ مشکلی دارند و اصلا آزمایش نشده است که کسی بابت باقی ماندن سم نگران باشد. لذا استفاده از این محصولات در داخل سلامت کسی را به خطر نمی‌اندازد.

چرا سیب ‌زمینی‌های ایران برگشت خوردند؟

 گیل آبادی در پاسخ به این سوال که چرا سیب‌ زمینی‌های کشاورزان ایرانی برگشت خورده‌اند، گفت: علت برگشت سیب زمینی‌ها به دلیل خاک داشتن و ناخالصی بوده است و اصلا مساله باقی ماندن سم در این محصول مطرح نیست. وی در همین رابطه گفت: بخشی از این محصولات بنا بود به کشور ترکمنستان صادر شود که توسط خود ایران برگشت خورده است.

میوه کیوی

چرا هند کیوی تولید ایران را نپذیرفت؟

آذر 1400 هندوستان کیوی‌های تولید ایران را برگشت زد. در همان زمان مشخص شد حفظ نباتات و قرنطینه هندوستان به علت وجود ذرات سفید روی پوست کیوی که اصطلاحا سفیدک می‌گویند، کیوی ایران را تایید نکرده است.

از مسعود گیل آبادی درباره علت برگشت بار کیوی ایرانی پرسیدیم که وی پاسخ داد: کیوی تولید ایران شپشک توت داشته است بنابراین در این محصول آفت کشی مصرف نشده است که الان درباره باقی ماندن سم درباره آن صحبت می‌شود. نکته دیگر این اتفاق است که صادرات کیوی ایران به هند از طرف تاجری اماراتی انجام می‌شده است و این تاجر محصول را از ایران به مقصد هند تهیه کرده بوده است.

ایران استانداردهای فائو برای تولید سم را اجرا می‌کند

رئیس انجمن تولید کنندگان سم ایران به مردم اطمینان داد که سموم کشاورزی در ایران استانداردهای فائو را دارا هستند. وی در همین رابطه گفت: استاندارد تولید سموم در تمام دنیا ثابت است و تحت استاندارد سازمان فائو هست که سازمانی بین‌المللی است. علاوه بر فائو در داخل کشور نیز  سازمان حفظ نباتات دائم سموم را کنترل و ارزیابی می‌کند.  ایران همانند تمام دنیا استاندارد تولید و استفاده از سموم کشاورزی را رعایت می‌کند.

وی در همین رابطه افزود: در ایران همان مولکول‌هایی را استفاده می‌کنیم که در سایر نقاط دنیا استفاده می‌شود. در ایران هم بایستی این فرآیند به ثبت برسد. علاوه بر آن وقتی سمی تولید می‌شود ابتدا باید طی دوره دو ساله توسط سازمان تحقیقات گیاه پزشکی آزمایش شودد و بعد از تصویب هیات نظارت به ثبت برسد. الان شصت سال است این فرآیند انجام می‌گردد.

گیل آبادی در خصوص میزان مساله باقی ماندن سم در محصولات کشاورزی گفت: حد مجاز باقی ماندن سم در محصولات کشاورزی برای هر کشوری متفاوت است. در ایران سازمان غذا و دارو دائم محصولات را رصد و آزمایش می‌کند و چنانچه محصولی از حد مجاز تخطی کند، با ورود محصول به بازار مصرف کننده، مقابله می‌شود.

وی در پایان به انصاف نیوز گفتک مطمئن باشید که سموم استفاده شده در محصولات کشاورزی استاندارد هستند. ما و خانواده‌مان از همین محصولات استفاده می‌کنند. ما بلافاصله بعد از انتشار این ادعای غیرکارشناسی در رسانه‌های خارجی، در داخل کشور نشست خبری برگزار کردیم و با کمک رسانه‌های داخلی برای مردم اصل ماجرا را توضیح دادیم.

انتهای پیام.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا