خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنان چالش برانگیز نقویان درباره‌ی نوشیدن شراب [+بشنوید]

بخشی از سخنان حجت الاسلام ناصر نقویان دبیر سابق هیات عالی گزینش کشور درباره‌ی نوشیدن شراب واکنش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

به گزارش انصاف نیوز، او در برنامه‌ای لايو در اینستاگرام با ايرانيان ساكن سوئد، وقتی به شعر «شب است و شاهد و شمع و شراب و شیرینی / غنیمت است چنین شب که دوستان بینی» می‌رسد، درباره‌ی شراب تفسیری می‌کند که چالش برانگیز شده است. صدای این بخش را بشنوید:


تعدادی از توییت‌ها در این باره را بخوانید:

روح الله: این سخنان جناب حجت‌الاسلام #نقویان ناشی از هم‌سفره بودن با غرب‌گرایان، سران اصلاحات و حضور در کابینه حسن روحانی نیست؟

محمدعلی: آقای نقویان رسما از آپدیت جدید دین اسلام رونمایی کردن. این شخص دیگه برای ایمپرشن بدعت در دین انجام میده

حامد: جریان اصلاحطلب داره چیکار میکنه؟ از بین بردن زشتی شراب خواری این بار از زبان آخوند نقویان معلوم حال، چند روز پیش هم زیباکلام. ظاهرا دستور جدید جماعت اصلاحطلب بر ریخته شدن قبح شراب خواری است (شراب حتی یک ذره هم ضرر داره و هم گناه بسیار بزرگی است)

مهدی (روحانی): دادگاه ویژه نمیخواد ورود کنه؟ «نقویان: دورهمی با شراب بهتراز دوری جمع!». فرمود:دوست دارم بنده ایُ که از گناه دوری میکنه. شیخ بخدا زشته یکم قرآن بخون.

رضا نادری درختی (روحانی) در پاسخ: درود. به نظر می رسه که برداشت حضرتعالی از کلام استاد نقویان صحیح نیست. ایشان در مقام مقایسه بین گناه قطع رحم و گناه شراب خواری می گویند که گناه قطع رحم بالاتر از گناه شراب خوری است.

پاسخ مهدی: سلام. استادشماست برادر نه بنده، قطع رحمی که بخاطر گناه باشه بسیار کار خوبیه. لطفا کمی بیشتر در قرآن و روایات مطالعه داشته باشید.

پاسخ مجدد رضا نادری درختی با اشاره به استفتایی از آیت الله خامنه‌ای [لینک] : اگر يكى از اقوام انسان مبادرت به ارتكاب معصيت كند و نسبت به آن لاأبالي باشد، تكليف ما نسبت به رابطۀ با او چيست؟ جواب) اگر احتمال بدهيد كه ترك معاشرت با او موقتاً موجب خوددارى او از ارتكاب معصيت مى‌شود، به عنوان امر به معروف و نهى از منكر واجب است، و در غير اين صورت، قطع رحم جايز نيست.


تکمیلی: آقای نقویان بعدازظهر جمعه ۱۰ دیماه در صفحه‌ی شخصی خود نوشت:

پيرو سخنرانی بنده به مناسبت شب يلدا در جمع ايرانيان خارج از كشور عده‌ای قربة الی الله! قطعه كوتاهی از آن سخنرانی را جدا كرده و خواستند القاء كنند كه اين شيخ، شراب خواری را حلال كرده است.

غافل از اينكه اين تلاشهای مذبوحانه برای تخريب اشخاص راه به جایی نبرده و مطلب واضح و گويا است.
پيرو اين هياهو برای روشن شدن ذهن دوستان نازنين و منصف، اين متن كوتاه به همراه توضيحی بصورت ويس در كانال گذاشته خواهد شد و البته بيمار دلان بايد همواره منتظر سخنرانی ديگری و طعمه چرب و نرمتری باشند فزادهم الله مرضا.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. وقتی زاویه ای احساس شدکوبیدن وتخطئه جائز وواجب است باهروسیله وابزاری….مهم نیست طرف چه گفته وچی نتیجه ای قصد داشته…فرمان حمله صادرشده است..پیادگان..حمله…چقدربدبختیدچقدرتهی از هرچه شعور وشرف وانسانیتید..معلوم است …که پایان…

    6
    3
    1. حالت خوبه؟! قاطی کردی ها؟! وقتی زاویه ای احساس کردی، به جای تخطئه هدایت کن. اگر حوصله ی هدایت نداری، سرت رو بذار تو آخورت و کاری به کار کسی نداشته باش

      4
      2
  2. نمی دانم چرا همش صحبتهای ایشون تقطیع میشه .در ضمن بعضی کارها اصول صحیحش در خفا برگزار کردنش

    2
    1
  3. جناب حامد که در پایان توئیت خود آورده ای : (شراب حتی یک ذره هم ضرر داره و هم گناه بسیار بزرگی است) ؛ آیا بنظر تو دروغ چه حکمی دارد!؟ حتی یک ذره اش ضرر دارد و گناه بزرگی است یا نه!؟ دزدی/اختلاس چطور؟ حتی یک ذره اش ضرر دارد و گناه بزرگی است یا نه!؟ اسیدپاشی چه حکمی دارد؟ حتی یک ذره اش ضرر دارد و گناه بزرگی است یا نه!؟ و… بسیار موارد مشابه دیگر.

    4
    4
    1. برادر مغلطه نکن!
      هر کدوم از احکام خدا جای خودشو داره و بجای خودش حساب و کتاب میشه!

  4. این شعر کامل سعدی هست این فقط اون تیکه ش رو برداشته.
    سعدی در این شعر فقط داره از شراب معنوی و مست عشق الهی بودن و تواضع و قدرت خالق سخن می گه..

    شب است و شاهد و شمع و شراب و شیرینی

    غنیمت است چنین شب که دوستان بینی

    به شرط آن که منت بنده وار در خدمت

    بایستم تو خداوندوار بنشینی

    میان ما و شما عهد در ازل رفته‌ست

    هزار سال برآید همان نخستینی

    چو صبرم از تو میسر نمی‌شود چه کنم

    به خشم رفتم و باز آمدم به مسکینی

    به حکم آن که مرا هیچ دوست چون تو به دست

    نیاید و تو به از من هزار بگزینی

  5. به گفته ایشون الان بعضی ها ممکنه بگن رابطه با همسر شرعی ثواب نداره چون خدا نیست رابطه گروهی و دور همی خوبه چون همه جمع هستن و خداهم هست … ما که در حد اینا سواد دینی نداریم بیشتر از اینا اعتقاد داریم

    7
    1
  6. سلام علیکم

    بنده نیز وقتی موضوع را از طریق برخی دوستان شنیدم ، باورش برایم بسیار سخت و دور از ذهن بود ، زیرا با خود می گفتم یک روحانی شیعه چطور ممکن است چنین سخنانی را به زبان آورده باشد ، خصوصا با خود می اندیشیدم که آقای نقویان که بارها در حین سخنرانی از اشعار حافظ و مولانا استفاده می کند ، حداقل فرق شرابی که در اشعار حافظ و عرفا بعنوان استعاره بکار می رود با شراب انگور را می داند ، اما هنگامیکه فایل مزبور را با دقت مشاهده و استماع کردم ، با کمال ناباوری و تاسف دیدم که ایشان همین شراب انگور را مد نظر دارد و با استناد به سخن استاد قمشه ای ، مدعی است که همین شراب ظاهری از جنس نور است و کم خوردنش موجب نورانی شدن انسان و البته زیاد خوردنش موجب تاریکی است .

    حال آنکه قرآن کریم این شراب ظاهری را مصداق رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ می داند .

    چیزی که رجس و پلیدی و از عمل شیطان است ، چگونه می تواند مصداق نور و موجب نورانیت باشد ، چه کم خوردنش و چه زیاد خوردنش ، جز تاریکی و ضلالت نیست .

    کما اینکه بعنوان نمونه در سه روایتی که در کتاب اصول کافی ( ج 6 ص 409) از امام صادق علیه السلام وارد شده ، آن حضرت نوشیدن شراب و هر مسکری را ولو اینکه یک جرعه باشد حرام می داند .

    روایت 8 : ….قَالَ علیه السلام كُلُّ مُسْكِرٍ حَرَامٌ وَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص كُلُّ مَا أَسْكَرَ كَثِيرُهُ فَقَلِيلُهُ حَرَامٌ …
    روایت 9 : … فَقَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص كُلُّ مُسْكِرٍ حَرَامٌ قَالَ قُلْتُ أَصْلَحَكَ اللَّهُ كُلُّهُ حَرَامٌ فَقَالَ نَعَمْ الْجُرْعَةُ مِنْهُ حَرَامٌ.
    روایت 10 : … قَالَ علیه السلام مَا أَسْكَرَ كَثِيرُهُ فَقَلِيلُهُ حَرَامٌ .

    حتی آندسته از روحانیونی که از مشی آنها ( تصوف حوزوی ) است نیز مدعی هستند که هرگاه در اشعار و سخنانشان نام شراب برده می شود ، منظورشان شراب قرآنی و عرفانی است نه این شراب ظاهری ، اما شگفتا که آقای نقویان صراحتا همین شراب ظاهری را از جنس نور می داند .

    آقای قمشه ای در کلیپی ویدئویی که در خصوص شراب های قرآنی است تصریح می کند که این شراب ظاهری ، شیطانی و موجب تاریکی است ، لیکن آقای نقویان کلیپ دیگری از آقای قمشه ای در کانال و نیز صفحه اینستاگرام ارائه کرده که در آن کلیپ استاد قمشه ای نیز همین حرف آقای نقویان را زده .

    بدیهی است که اگر استاد قمشه ای و یا هر شخص دیگری چنین حرف غلطی را زده باشد ، از یک طلبه آشنا به مبانی شرع مقدس ، انتظار می رود که آن را نقد و رد نماید نه نقل و تایید .

    آقای نقویان اجتماع فسقه و فجره را بهتر از تنهایی در عبادت و بندگی خدا می داند ، گویا این سخن مولا امیرالمومنین (ع) بگوش ایشان نرسیده که می فرماید :

    «لاَ تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيْقِ الْهُدى لِقِلّةِ أَهْلِهِ ; هرگز در مسير هدايت از کمى همراهان وحشت نکنيد»

    آقای نقویان اجتماع و جماعت انسان های خبیث و ناپاک را بر تنهایی انسان های پاک و با تقوا ، ترجیح می دهد ، حال آنکه قرآن کریم عکس این را می فرماید :

    قُلْ لاَ يَسْتَوِي الْخَبِيْثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَکَ کَثْرَةُ الْخَبِيْثِ فَاتَقَوُا اللهَ يا اُولي الاَْلْبابِ

    اتفاقا اهل سقیفه نیز همین استدلال آقای نقویان را برای اثبات حقانیت خود ارائه نموده و به احادیث جعلی مانند :(لا تجتمع أمتى على خطأ) استناد می کنند .

    آقای نقویان چگونه می تواند جماعت اهل سقیفه را بر تنهایی علی (ع) ارجح بداند .

    گویا آیا آقای نقویان اجتماع قوم ثمود برای پی کردن ناقه صالح (ع) را حق و تنهائی حضرت صالح (ع) را باطل می داند؟ به راستی چرا دست خدا با جماعت ثمود نبود ، بلکه همه آنها را صرفا بخاطر هم عقیده بودن در آن خطا هلاک کرد حال آنکه فقط یکنفر شتر را نحر کرد .

    از همه اینها قبیح تر ، توجیهات جناب نقویان و ادعای تقطیع سخنانش می باشد ، که به منزله عذر بدتر از گناه و توهین به شعور مخاطبان فهیم می باشد . اگر ایشان مدعی تقطیع سخنان خود می باشد ، به راحتی می تواند برای ختم قائله و رفع سوء تفاهم بعنوان پاسخی کوبنده به منتقدان ، کلیپ تقطیع نشده سخنانش را منتشر نماید

    سخن آخر با خطاب به آقای نقویان اینکه :

    عشق را بی معرفت معنا مکن
    زر نداری ، مُشتِ خود را وا مکن

    دل شود روشن ز شمعِ اعتراف
    گر خطائی کرده ای حاشا مکن

    زر به دستِ طفل دادن ابلهيست
    دینِ خود را خرج این دنيا مکن

    پشت بر محرابِ دل کردن خطاست
    قامتت را جای ديگر تا مکن

    پيش بی رنگان که مَستِ حيرتند
    گر دو رنگی مي کنی ، با ما مکن

    والسلام

    14
  7. خداییش چند دلار گرفته این حرفا را بزنه؟
    برای هر جمله ضد دینی و شیعی چند دلار میدن؟
    برای ریختن آبروی شیعیان چند دلار میدن؟
    اصلا دلار یا یورو یا هر دو

    5
    2
  8. من همین الان کلیپشو دیدم و اقای نقویان نیایید بهونه تقطیع بیارید چون حرف شما دقیق مشخص بود..این حرفا نیاز به تقطیع نداره:شراب نور هست اگه کم بخوری و اگه زیاد بخوری تاریکیه..دیده شدن به چه بهایی!

  9. آیا می دانستید که یزید علیه العنه نیز در اشعار خود ، شراب را به خورشید تشبیه کرده و او هم معتقد است که بزن روشن شی

    اشعار یزید در توصیف شراب به خورشید

    شُمَیْسَهُ کَرْمٍ بُرْجُها قَعْرُ دَنِّها
    وَ مَشْرِقُهَا الساقى وَ مَغْرِبُها فَمى‏

    فَانْ حُرِّمَتْ یَوْماً عَلى‏ دینِ احْمَدٍ
    فَخُذْها عَلى‏ دینِ الْمَسیحِ بْنِ مَرْیَمِ

    ترجمه ابیات فوق :

    خورشیدِ من از انگور ( شراب ) است که بُرج و محل طلوع آن تَهِ خُمره شراب است . از مشرق دستِ ساقی طلوع کرده و در مغربِ دهانِ من غروب می کند ،
    اگر این شراب در دین احمد حرام است ، تو آن را بر دین عیسی بگیر و بنوش .

    کتاب تتمة المنتهی ص 43 و مجموعه آثار شهید مطهری ج 17 ص 666

    البته از امثال یزید چندان دور از انتظار نیست که چنین خزعبلاتی را به هم ببافد ، لیکن سخن آقای نقویان را بعنوان یک طلبه شیعه کجای دلمان بگذاریم که بعد از 1400 سال از تحریم شراب و بعد از گذشت قرونی بسیار که یزید علیه العنه به زبال دان تاریخ پیوسته ، ایشان هم سخنان او را تکرار کرده و می گوید بزن روشن شی

    آقای نقویان برای توجیه سخن خود می گوید فقط من این حرف را نمی زنم بلکه استاد قمشه ای نیز این را گفته

    که در تکمیل سخن ایشان باید گفت بله امثال یزید هم همین را گفته اند اما ثم ماذا

    هی خودمان را تسلی می دادیم که نکند منظور آقای نقویان شراب عرفانی است ، اما هربار که کلیپ اصلی و تقطیع نشده سخنان ایشان را به تکرار می شنویم با ناباوری به این حقیقت تلخ می رسیم که خواب نمی بینید ، ایشان همین شراب ظاهری را از جنس نور می داند ،

    همان شرابی که قرآن کریم آنرا رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ معرفی کرده و امام صادق علیه السلام حتی یک جرعه از آن را نیز حرام می داند .

    برای برخورد با چنین افرادی شاید فقط تنها امیدمان به این باشد که امام زمان علیه السلام ظهور فرماید و سنت جدش را احیاء کند .

    امیدواریم که دست ولائی ایشان از غیب برون آید و کاری بکند

    والسلام

  10. این حرفها چیه
    حدیث داریم که هر کس سخنش زیادتر اشتباهش هم زیادتر است.یعنی پرحرفی نباید کرد
    اگر این سخنان از ایشان باشد اشتباه کرده اند.
    حداقل این است که شارب خمر و قاطع رحم هر دو صنف، از رحمت خدا بدورند.
    نه این شاربان خمر بدلیل دور هم نشینی ثواب میبرند و احیانا خدا به جمع شرابانه اشان رحم میکند و ایشان را داخل رحمت خودش میگرداند و نه ان قاطعان رحم.نه خیر ابدا این طور نیست و طبق احادیث و روایات و نص صریح قران شرب خمر حرام است.اگر در مجلس شراب، مرگ یکی از خورندگان شراب برسد قطعا مورد عنایت خداوند که هیچ بلکه موجبات خشم خداوند را هم فراهم کرده.

  11. اگه کلیت سخنرانی ها و طرز فکر نقویان که از حرف ها و واکنش هاش به موضوعات مختلف آگاه باشید و منصف باشید می فهمید که نه اهل دروغ نه چاپلوسی و تملق بلکه اینقدر دغدغه دین رو داره که موقعیتش رو بارها به خطر انداخته و انتقادات تندی هم به روحانیت هم به مسئولین داشته. دور از عقل هست با قصد و غرض و منظور شراب رو حلال کرده باشه چون همه ردش می کنن. یه عده ای عمدا سعی در تخریب ایشون دارن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا