خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کرامتِ ایرانی بر اساسِ تکلیفِ قرآنی

غلامرضا بنی اسدی، روزنامه‌نگار: کرامت، عظمت و بزرگی، حقِ ماست. از جمله مسلم ترین حقوقی که آدمی بدان حقیقت انسانی خود را می‌یابد. وظیفه حاکمیت هم احقاقِ این حق مسلم است حتی اگر به شعار فریاد نکنیم.

این یک حقِ دینی است چنان که حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به آن تصریح کردند:

“خداوند مردم را «کریم» آفرید؛ «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ»، روی این اصل کشور را کمیته امدادی اداره کردن برخلاف فرهنگ خلقت است، انسان همانند حیوان نیست که صرفا به دنبال سیر کردن شکم خود باشد، خداوند انسان را با کرامت خلق کرد و دستور داد کرامت انسان محفوظ باشد.”

این دستور یک حکم حکومتی الهی است برای حاکمان تا جوری مدیریت کنند که هر روز بر کرامت مردم افزوده شود. این که خلق خدا هر روز گرفتار مشکلی تازه شوند، شایسته هیچ نظامی نیست چه رسد به نظامی که به شاخص‌های دینی می خواهد مردم را صاحب شخصیت و کرامت کند.

به گزارش خبرگزاری ها، این مرجع تقلید این “بایسته” را در کلماتی چنین به رئیس جمهور گفتند که:

“مسئولان باید همت بلند داشته باشند و بدانند که مدیریت و اقتصاد یک کار علمی است، باید همه تلاش کنند که مردم محترمانه و آبرومندانه زندگی کنند چرا که فقر به معنای نداشتن و نداری نیست، اسلام به شخص ندار، فقیر نمی گوید! در فرهنگ اسلام، فقیر کسی است که ستون فقراتش شکسته است، چنین فردی به هیچ کس اعتماد نخواهد کرد. در بیان قرآن، اقتصاد عامل قیام و ایستادگی جامعه است اگر اقتصاد خراب باشد و ستون فقرات جامعه مشکل داشته باشد، مجبور خواهد بود به دیگران باج بدهد.”

پس برای این که مردم فقیر نشوند و کشور به این خاطر به ضعف مفرط دچار نشود باید همه ظرفیت های داخلی و خارجی را به خدمت بگیریم. راه همان است که این مفسر قرآن به آن توجه می دهد؛ “ما هرگز در را به روی خود نمی‌بندیم، ما با کسی قهر نیستیم و با همه کشورها تعامل می‌کنیم.”

اما هوشیار هم باید باشیم و بعد دست دادن، انگشت‌های خود را بشماریم. این گونه می‌توان به موفقیت رسید. چیزی که همه باید هم تلاش ها را مضاعف کنیم و هم دعا کنیم که رئیس جمهور رئیسی بتواند مردم و کشور را به موفقیت برساند. در این توفیق است که ما به حقِ مسلم خویش که همانا عزت و کرامت است خواهیم رسید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا