خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نئوبانک‌ چیست؟

نئوبانک‌ها منطق جدید بانکداری هستند که به دلیل ورود تکنولوژی و استارتاپ‌ها به عرصه بانکداری منطق این خدمات مالی را متحول کرده‌اند. در همین رابطه با مدیر محصول یکی از نئوبانک‌های ایران گفت‌و گو کرده‌ایم؛ به همین ترتیب از مدیرمحصول بلوبانک، احمد ابراهیمی سوالاتی را پرسیدیم که در ادامه می خوانید:

احمد ابراهیمی مدیر محصول بلوبانک در پاسخ به این سوال انصاف نیوز که در این مدت نئوبانک‌ها چقدر جای خود را پیدا کرده و شناخته شده‌اند گفت: شناخته شدن اسم نئو بانک اهمیتی ندارد، مهم این است جامعه احساس کند سیستم نئوبانک ارزشمند است. قرار نیست اسم را به جامعه بفروشیم ما می‌خواهیم به جامعه سرویس بدهیم. باید زمان داد تا بازیگران بتوانند خود را معرفی کنند.
وی افزود: در همین مدت محدود بانک‌های آینده، دی، سامان، خاورمیانه، ملی در این زمینه فعال شده‌اند. بقیه بانک‌ها مثل ایران زمین و “با همراهی” های‌وب هم در این زمینه وارد شده‌اند و فعلا در شروع راه هستند.

نئوبانک چیست؟

احمد ابراهیمی در پاسخ به این سوال که «نئوبانک چیست؟» گفت: نئوبانک واژه‌ای است که در دنیا کم کم جا می‌افتد و در ایران هم بحث‌های آن جدی شده است اما با توجه به جوان بودن مفهوم آن، هنوز ابعاد آن دقیق نیست لذا این روزها هرکسی درباره نئوبانک صحبت می‌کند در واقع از موجودیتی مبهم صحبت می‌کند.
وی در همین رابطه اضافه کرد: من فکر می‌کنم تفاوت نئوبانک با بانک‌های سنتی در این است که این سیستم، تقاطع خطوط پیشرفت صنعت بانکداری با تکنولوژی و استارتاپ‌هاست. از زمانی که استارتاپ‌ها وارد فضای بانکداری شده‌اند، آنها فقط به دنبال دیجیتالی کردن بانکداری نیستند.
ابراهیمی با توضیح این نکته که امروزه اغلب بانک‌ها اغلب خدمات خود را دیجیتالی کرده‌اند، گفت: مرحله دیجیتالی شدن خدمات عمومی بانک‌ها پیش‌تر انجام شده است، به طوریکه که امروزه بسیاری از خدمات بانکداری در بستر آنلاین انجام می‌شود. پس نئوبانک را نباید آنلاین شدن خدمات بانکی یا بدون شعبه شدن آن دانست. بلکه ما نئوبانک را بانکی می‌بینیم که با تفکری از پایه دیجیتال باز تعریف می‌شود و در واقع قرار است بانکداری با نگاه جدیدی بازتعریف شود.

کارت بانکی

فرق نئوبانک با اینترنت بانک چیست؟

احمد ابراهیمی در خصوص تفاوت نئوبانک با اینترنت بانک گفت: ریشه فکری تفاوت اینجاست که اینترنت بانک تلاش بانک‌ها برای آنلاین کردن خدمات بانکی است اما نئوبانک تلاش سیستم‌های استارتاپی برای بازتعریف خدمات بانکی در بستر آنلاین است. نئوبانک‌ها ساده سازی بیشتری دارند و همین الان در فضای بین المللی بانک‌هایی هستند که همه خدماتشان آنلاین شده است اما اینها نئوبانک نیستند.
این مدیر نوآور حوزه بانک در پاسخ به این سوال که «منطق نئوبانک ها چیست؟» گفت: بازار از پیاده‌سازی نوین خدمات بانکی استقبال کرده است. برای مثال انلاین شدن فرآیند احراز هویت برای مصرف کننده‌ها جذاب بوده است. باید گفت، از نظر فنی آنلاین شدن فرآیند احرا هویت توان کارشناسی و فنی زیادی را برد. بکارگیری این تکنولوژی نیازمند بکارگیری مقدمات منطقی و استدلالی برای قانون‌گذار و نهادهای ناظر “است”. ما برای آنکه این تکنولوژی را عمومی کنیم، باید همه دغدغه‌های قانونی را پاسخ می‌دادیم. در واقع هنر ما این بود که تکنولوژی را وسط بیاوریم تا به استدلال‌های قابل دفاعی برسیم.

ایرانیان خارج از کشور می‌توانند از نئوبانک‌ها استفاده کنند؟

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که «آیا فرآیند احراز هویت به ثبت نام ایرانیان خارج از کشور کمک کرده است» گفت: در احراز هویت ساکنان خارج از کشور، قانون گذار ملاحظاتی دارد و ما هنوز نتوانسته‌ایم خیال قانون گذار را راحت کنیم موضوع از جهات مختلف فنی و امنیتی و ضدپولشویی پیچیدگی‌های متعددی دارد که در حال ارائه راه‌حل‌های مختلف هستیم و امید داریم در آینده نزدیک احراز هویت ایرانیان خارج از کشور نیز امکان پذیر گردد. به همین دلیل احراز هویت فعلا مختص داخل مرزهای جغرافیایی ایران هست.

وی در خصوص میزان اقبال مردم به بلوبانک گفت: از فروردین ماه که ثبت نام آغاز شده است، بیش از 900 هزار کاربر داریم. در ابتدای کار فضا خیلی محدود بود و به صورت عمومی جذب کاربر نمی‌شد و از ابتدای خرداد ماه آغاز شد. الان در کل کشور مشتری و کاربر فعال داریم و 75 درصد کاربران ما از شهرهای غیر از تهران، عضو بلوبانک هستند و نسبت ورود کاربران به بلوبانک تقریبا با جمعیت شهرها متناسب است. اما تهران، مشهد، شیراز و کرج بیشترین استقبال را از این سیستم جدید بانکی داشته‌اند.


وی در پاسخ به این سوال که «مزیت نئوبانک‌ها چه هستند» گفت: دلیل جذب مخاطبان به بلوبانک این است که انجام خدمات روزانه بانکداری را آسان کرده است. با نئوبانک برخی خدمات مانند انتقال وجه، مدیریت کارت، مدیریت هزینه‌ها و درآمدهای زندگی راحت‌تر می‌شود و نیازی نیست مشتری تا شعبه بانک برود؛ در نئوبانک‌ها خدماتی مانند صدور کارت، فعال یا مسدود کردن کارت بانکی به راحتی امکان پذیر است و حتی درصورت بروز مشکل به صورت آنی پشتیبان‌ها مشتریان را راهنمایی می‌کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر این به مرور محصولاتی اضافه خواهد شد که مدیریت مالی شخصی افراد دیده شود. ما در نقطه شروع هستیم و طعم این تفاوت را مشتریان احساس کرده‌اند.

انتهای پیام.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا