خرید تور تابستان ایران بوم گردی

««سینه‌ما رکس» تصویری از یک فاجعه انسانی‌ست»

علیرضا تابش، مشاور سینمایی رئیس فرهنگستان هنر در گفت‌وگو با وبسایت «هنروتجربه» درباره مستند «سینه‌ما رکس» ساخته میترا مهتریان و صادق دهقان گفت: این اثر پرده از یک فاجعه برداشته و تماشای فاجعه دردناک و سخت است اما «سینه‌ما رکس» به ویژه از سوی جامعه سینماگران باید دیده شود.

وی ادامه داد: در لحظاتی که مستند را در سینما تماشا می‌کردم، هم ذهنم درگیر روایت خانواده‌های قربانیان و اظهارات جلسات دادگاه سینمارکس بود و هم اینکه خودم داخل یک سالن سینما و در حین تماشای فیلم، فاجعه آدم‌سوزی در سینمارکس آبادان را تصور می کردم و این حس عجیب و غریبی بود و می‌توان گفت به همین دلیل، مستندی تاثیرگذار است.

مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه «سینه‌ما رکس» به زوایای نویی از فاجعه سینمارکس آبادان پرداخته است، اظهار کرد: به لحاظ پژوهشی هم میترا مهتریان و صادق دهقان زوایای نویی را از فاجعه سینمارکس آبادان توانستند برای مخاطب به نمایش بگذارند یعنی ما بعد از ۴ دهه می‌بینیم که پرونده سینمایی درباره فاجعه انسانی در سینمارکس بازگشایی می‌شود که از نظر من کارشان از این زاویه هم قابل تحسین است.

تابش افزود: همچنین پیدا کردن خانواده قربانیان این حادثه و راضی کردن آن‌ها برای گفتگو قطعا کار سختی برای عوامل پروژه در پیش‌تولید و تولید بوده است.

وی با اشاره به اینکه مخاطب این مستند در بخشی از داغ و درد مردم آبادان سهیم می‌شود، اظهار کرد: همانگونه که در این فیلم از دید شاهدان فاجعه، بدان اشاره می‌شود، جامعه سینمایی باید به مردم خوب و عزیز آبادان ادای دین داشته باشد چراکه سال‌های سال این مردم سینما می‌رفتند و سینماها در این شهر پر مخاطب بوده است اما به واسطه حادثه آتش‌سوزی سینمارکس که عزیزان زیادی داغدار شدند، و بعد ویرانی ناشی از جنگ ، شلوغی سینماها هم کمتر شد و عده‌ای همانگونه که در فیلم بدان اشاره شده است تحت تاثیر فاجعه سینما رکس دیگر به سینما نمی‌روند.

مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه «سینه‌ما رکس» تصویری از یک فاجعه انسانی‌ست، یادآور شد: این مستند تلنگر بزرگی به جامعه ایرانی است تا خود را در غم بزرگ مردم آبادان و واقعه هولناکی که آبادانی‌ها در آن سال‌ تجربه کرده‌اند و اثرات آن هنوز پابرجاست، شریک بداند. در این مستند سینمایی بازخوانی حادثه سینمارکس آبادان پس از ۴۰ سال تماشاگران را تحت تاثیر قرار می دهد، چراکه سوژه‌ ملتهبی دارد.

تابش افزود: جستجوگری درباره روایت‌های جدیدتر از این واقعه می‌تواند کنجکاوی‌ها را برانگیزاند تا پژوهشگران ما درباره آن بخش از تاریخ سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی بازخوانی داشته باشند. در حقیقت «سینه‌ما رکس» این کار را انجام داده است یعنی روایت‌های شنیده شده را تکرار نکرده بلکه به سراغ مردم، خانواده‌های داغدار و شاهدان این حادثه رفته است تا روایت دست اول و تازه‌تری را بعد از چهار دهه به مخاطب مستند ارایه بدهد.

مشاور سینمایی رییس فرهنگستان هنر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه به یاد دارد در آغاز انقلاب اسلامی مردم شعاری را تحت عنوان «سینمارکس آبادان را شاه به آتش کشید» سر می‌دادند، گفت: شروع جنگ تحمیلی بلافاصله پس از تمام شدن دادگاه سینمارکس در سال ۵۹ و تدوام جنگ ۸ ساله در جنوب ایران و ترک شهر توسط ساکنان اصلی آبادان، ناچار و ناگزیر جستجوگری و پرده برداشتن از راز این فاجعه را برای سال‌ها به تاخیر انداخت اما مستند «سینه‌ما رکس» ابعاد تازه ای از این فاجعه تاریخی را به ما گوشزد می‌کند.

مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی در پایان با بیان اینکه منطقه آزاد اروند، ادارات کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و مسئولان استان خوزستان باید پای کار بیایند تا امکان بیشتر دیده شدن مستند «سینه‌ما رکس» فراهم شود، خاطرنشان کرد: این مستند را باید در سالن سینما دید چراکه مخاطب می‌تواند خود را جای کاراکترهای فیلم بگذارد و حسی را که آن زمان داشته‌اند، بهتر درک کند. در حقیقت با دعوت از مخاطبان و معرفی درست این مستند می‌توان مخاطبان را نسبت به قطعه‌ای از تاریخ معاصر که مغفول مانده است، آگاه کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا