خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقدی بر سخنان امام جمعه تبریز درباره اعتراضات 88

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، درباره‌ی اظهارات اخیر امام جمعه تبریز درباره‌ی اعتراضات ۸۸ نوشت:

بزرگترین ناتوانی‌ حکومت‌ها این است که نتوانند اعتراض‌ها را جواب قانع کننده داده، معترضان را راضی کرده و آتش اعتراض را سرد و خاموش سازند. پس از انتخابات ریاست جمهوری 88 جمع میلیونی مردم به صحت و نتیجه انتخابات معترض بودند و اعتراض خود را در خیابان‌ها اظهار کردند که متأسفانه مقابله غلط، اعتراضات را به خشونت سوق داد و مدتها [حداقل تا 25 بهمن 1389] تداوم داشت و نهایتا با حصر خانگی رهبران جنبش سبز، اعتراضات خیابانی تمام شد ولی اعتراض همچنان در سینه مردم بود و به صورت‌های مختلف اظهار می‌شد.

حکومت هم با استفاده از تریبون‌های بی‌شمار یک طرفه که در اختیار داشت، به جوابگویی و قانع کردن معترضان همت کرد ولی به حکم سنت تاریخ، هر چه بیشتر تلاش کرد، کمتر نتیجه گرفت. بارها و بارها تأکید کردند «فتنه 88 تمام شده» ولی خودشان هم قبول داشتند و می‌دانستند تمام نشده و آتش این خشم را فقط زیر خاکستر پنهان کرده‌اند؛ از این رو دوباره بعد از مدتی شاهد تلاش نافرجامشان در جوابگویی و قانع کردن مردم بودیم.

امسال هم در سالگرد تظاهرات 9 دی که آن را «ختم کننده» به قول خودشان «فتنه 88» می‌شمارند، شاهد تلاش ناکام برای جوابگویی و قانع کردن هستیم و این بار یکی از امامان جمعه خوش‌نام که در مدت امامت جمعه‌اش نشانه‌هایی از مردمی بودن را ابراز کرده، به جرگه جوابگویان و توجیه‌گران برخورد ناصواب با اعتراضات 88 پیوسته و در خطبه جمعه‌اش گفته: «فتنه‌گران در سال ۸۸ با ساختارشکنی به اسلامیت و جمهوریت نظام هجمه وارد کردند … زیرسوال بردن نهادهای قانونی نظام از دیگر اقدامات فتنه‌گران ۸۸ بود. 40 روز مانده به برگزاری انتخابات بدعت گذاردند و کمیته صیانت آراء تشکیل دادند و…».

سخنان امام جمعه محترم تبریز مفصل است و جواب آن برای همگان روشن؛ ولی چند تأمل قابل توجه است:

  1. تشکیل «کمیته صیانت از آراء» بدعت حساب شده است! حال آن که طبق «قانونِ حضور نمایندگان نامزد‌های ریاست‌جمهوری در شعب اخذ رأی»، مصوب ۳۰ ۵/۷۹ مجلس شورای اسلامی؛ «هریک از نامزد‌های ریاست‌جمهوری به‌تنهایی و یا چند نامزد مشترکاً می‌توانند در هریک از شعب اخذ رأی، اماکن استقرار دستگاه شمارشگر رایانه‌های آرا و هیأت‌های اجرایی شهرستان‌ها و بخش‌ها، یک نفر نماینده داشته باشند و درصورت مشاهدۀ تخلف، مراتب را کتباً به ناظرین شورای نگهبان و هیئت‌نظارت و ستاد انتخابات اعلام نمایند. حضور آنها تا پایان اخذ رأی و شمارش و تنظیم صورت‌جلسات بلامانع است و ممانعت از حضورشان ممنوع بوده و جرم است». مگر «کمیته صیانت از آراء» غیر از استیفای سازماندهی شده حق مذکور توسط کاندیداهای انتخابات 88 بود؟ چطور یک امام جمعه عادل به خود اجازه می‌دهد اقدام برای استیفای حق قانونی را بدعت بنامد؟
  2. از ابتدای انقلاب در بسیاری از انتخابات‌ها رئیس جمهور فردی را منصوب کرده تا با تشکیل گروهی، بر جریان انتخابات نظارت و اقدامات خلاف قانون احتمالی را به وی گزارش دهد و این را وظیفه قانونی خود دیده است. به طور طبیعی این گروه جز نظارت و گزارش‌دهی به رئیس جمهور، حق و وظیفه دیگری ندارد و اگر این نظارت بدعت بود، باید جلوگیری می‌شد ولی ضمن اذعان به وظیفه رئیس جمهور، چنین اقدامی را بدعت نشمرده‌اند.
  3. نزد جهانیان ضرب المثل شده که «آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است». طبیعی است وقتی دولت به عنوان مجری و شورای نگهبان به عنوان ناظر قانونی انتخابات، تمام اقداماتشان در چارچوب قانون و قابل دفاع باشد، از نظارت هیچ کمیته و ناظر دیگری [به شرط آن که در کار انتخابات دخالت غیر قانونی و اخلالگرانه نداشته باشد] گریزان نبوده بلکه استقبال خواهند کرد. مخالفت با نظارت کاندیداها و نظارت مردمی؛ جز ترس از آشکار شدن اقدامات غیرقانونی، چه معنای دیگری دارد؟
  4. اگر نهاد ناظر بر انتخابات در طول تاریخ نظارتش به گونه‌ای عمل کرده باشد که اکثریت مردم به نظارت قانونی و سلامتجویانه انتخاباتی‌اش یقین یافته باشند، دیگر نه کاندیداها و نه هیچ نهاد مردمی دیگری دنبال نظارت بر انتخابات نخواهد بود و به سلامت انتخابات با توجه به نظارت نهاد ناظر و با توجه به سابقه اعتمادساز آن نهاد، اکتفا خواهد کرد. ولی وقتی مردم و کاندیداها با توجه به سابقه، عملکرد و موضع‌گیری‌های سیاسی اعضای نهاد ناظر به نظارت سالم آن نهاد اعتماد نداشته باشند، طبیعی است که دنبال ایجاد ساز و کارهای نظارتی دیگر بر‌آیند. پس باید نهاد ناظر را توبیخ کرد نه مردم را!

امید که روزی عملکرد مجری، ناظر و معترضان انتخابات 88 با حضور همه، نقد سالم گردد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. انصاف نیوز عزیز با سلام

    بنده در تکمیل و یک پاسخ کوچک به آقای حیدری عرض می نمایم که :

    مطالب حضرتعالی خوب بود اما فقط یک جمله از شهید دکتر مصطفی چمران و یک جمله از معلم شهید دکتر علی شریعتی پاسخ امام جمعه محترم تبریز است :

    1- خدایا ؛ ارشادم کن که بی انصافی نکنم زیرا کسیکه انصاف ندارد شرف ندارد!( دکتر مصطفی چمران)

    2- خدایا مگذار که ایمانم به اسلام ، عشقم به خاندان پیامبر ، مرا با کسبه دین ، حمله تعصب و عمله ارتجاع هم آواز کند .

    انصاف نصف دین است .

    6
    3
  2. جناب اقای حیدری…چه بگوید؟چه میتواندبگویدغیرازانکه وقتی پذیرفت که سخن بگویدبایدبگوید…طریقی دیگرهم هست؟؟اینجاست که عدالت ومیزان ان قابل داوریست…

    1
    1
  3. سلام‌همه‌ائمه‌جمعه‌واستانداران‌و….از
    نه‌دی‌گفتند‌خوب‌امام‌جمعه‌محترم‌تبریز
    هم‌گفت‌‌…هرحاکمیت‌بسته‌به‌نوع‌نگاهی
    که‌دارد‌تصمیماتی‌واقداماتی‌‌میکنداگر
    این‌اقدامات‌‌باعقل‌و‌وسنجش‌تجارب
    موفق‌باشددورنمای‌‌آن‌‌برای‌حکومت‌
    وآینده‌‌شیرین‌میشود‌آنصافا‌آقای‌
    موسوی‌وکروبی‌هم‌رفتار‌سیاسی‌خوبی
    نداشتند‌تمام‌ورشکستگان‌سیاسی‌چپ
    منافق‌وچه‌وچه‌‌ازآن‌آب‌گل‌آلود‌‌
    میخواستندماهی‌بگیرند.حکومتی‌که
    تمام‌اجزای‌آن‌ازقانون‌اساسی‌‌تدوین‌
    شده‌مستقر‌شده‌باید‌به‌بقیه‌اصول
    آنهم‌احترام‌بگذارد‌‌مثلا‌اصل‌پانزده
    چرا‌باید‌نامحرم‌شمرده‌شود‌آقای
    حیدری‌که‌خود‌را‌منصف‌میداند
    چرا‌به‌این‌مورد‌اشاره‌نمیکند‌‌.عدم
    تقسیم‌‌تجمیع‌بیت‌المال‌برحسب
    آمار‌جمعیتی‌‌دراشکال‌سرمایه‌گذاری
    واشتغال‌وگردش‌پولی‌ورونق‌کسب
    وکاراگر‌محاسبه‌وانجام‌میشد‌امروز
    شاهد‌چنین‌فاصله‌طبقاتی‌و
    اشراف‌زدگی‌وتبعات‌ضد‌فرهنگی‌آن
    مانند‌بی‌حجابی‌لجام‌گسیخته‌‌ذبیحیان
    گونه‌نبودیم‌شاهد‌تجمیع‌جمعیت‌در
    برخی‌مناطق‌وایجاد‌بحرانهای‌آب
    نبودیم‌ومحیط‌زیست‌تا‌این‌حد
    تضعیف‌نمیشد‌برخی‌مناطق‌آذربایجان
    با‌کاهش‌شدید‌جمعیت‌مواجه‌شدند
    جناب‌عاملی‌امام‌جمعه‌محترم‌اردبیل
    در‌سفر‌ریاست‌محترم‌جمهوری‌آقای
    رئیسی‌به‌مواردی‌آشاره‌داشتند،،….

    3
    2
  4. نویسنده محترم اگر کمیته صیانت از آرا را که مدعیان تقلب در ادعایهایشان مطرح کرده بودند همان حضور نمایندگان داوطلبین می داند چرا. این مقدار حاشیه می رود به قول ایشان این موضوع که در همه انتخابات اتفاق افتاده

    پس اگرمطلب جدیدنبوده چرا این روی آن مانور دادند

    3
    1
  5. بعیده منتشر کنید ولی خودتون هم بخونید خوبه . حالا کاری به حرف این امام جمعه ندارم ولی یادمون نرفته استدلال های تاریخیه همسر میرحسین رو که گفته بود مگه میشه مردم تبریز به فرزندشون و مردم لرستان به دامادشون رای نداده باشن!! راستش رو بخواهید استدلاها برای اثبات تقلب هم محکم نبود همانطور که آخوندی از اعضای ستاد موسوی اعتراف کرد ما نمیگیم تقلب شده . لطف کنید بس کنید این لجبازیها رو

    4
    2
    1. سلام،محمدرضا خاتمی در دادگاه ثابت کرد 8 ملیون رای در صندوق ها ریخته بودند.دیگر اینکه ،دیدی که بار کج(احمدی نژاد) به منزل نرسید.

      2
      5
      1. محمد رضا خاتمی به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

        برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما، به موضوع ادعای محمدرضا خاتمی درباره تخلفات انتخابات ۸۸ پرداخت. میهمان این برنامه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان بود.
        کدخدایی در این برنامه گفت: «بعد از ده سال آمار پراکنده از رسانه‌ها گرفتید که تقلب شده و ۸ میلیون رأی جابه‌جا شده است و حالا می‌گویی ثابت کن و می‌گویند شورای نگهبان بیاید و اعلام کند. شورای نگهبان که قبلاً اعلام کرده است. ضرورت ندارد من کدخدایی الان شهادت بدهم. شهادت را ما ده سال پیش دادیم و اسناد و مدارک روشن است. شما باید مدارک متقن و محکمه‌پسند داشته باشید. بنابراین این ادعای مضحک و کذبی است که ارزش پاسخگویی ندارد. به همین دلیل ما نه شکایت کردیم و نه تعقیب».
        کدخدایی در ادامه برای اینکه دفاعیات محمدرضا خاتمی را غیرمستند بداند، مثالی نغز می‌آورد: «از اینجا که بیرون رفتم ادعای عجیب و غریب می‌کنم و می‌گویم؛ کره مریخ ۱۰ درجه شمالی منحرف شده و شاهدم آقای مهدی‌قلی است. در مورد ادعای عجیب و غریب نباید خیلی به آن توجه کرد. بسیاری از دوستان این فرد در سال ۸۸ اعلام کردند تخلفی صورت نگرفته است. در رسانه‌ها گفتند. بحث تقلب را خودشان اعلام کردند امکان‌پذیر نیست. نماینده آقای موسوی در شورای نگهبان نزد رهبری گفتند؛ در کشور ما اصلاً تقلب امکان‌پذیر نیست. حالا بعد از ۱۰ سال آمار گنگی را که هر کسی در هر جایی و موقعیتی اعلام کرده است، کنار هم می‌گذارید و گفتید؛ ایهاالناس، تقلب شده و من کشف مهمی انجام دادم.»
        سخنگوی شورای نگهبان برای اثبات سخنانش باز هم دلیل آورد و گفت: «شورای نگهبان وظیفه دارد در انتخابات که همه آمار و ارقام را بررسی می‌کند و می‌گوید آمار نهایی این است. معمولاً آمار نهایی شورای نگهبان با آمار وزارت کشور متفاوت است. شورای نگهبان حجت و اسناد و مدارک داشته است که نتیجه را اعلام کرده است. یعنی همه دستگاه‌های نظارتی چشم‌های خود را بستند و ۸ میلیون رأی اضافه شده است؟ شما این را می‌پسندید؟ دوستان ایشان که از ایشان هم تندتر هستند، در سال‌های قبل و ادوار گذشته مسئولیت اجرای انتخابات را داشتند. من اگر آمار آن دوره را بررسی کنم، خیلی آرای مخدوش می‌توانم در بیاورم. آیا دلیل این است همه انتخابات گذشته مخدوش بوده و تقلب صورت گرفته است؟ این ادعا سند می‌خواهد.»

        1
        2
  6. سلام.
    این به اصطلاح حجه الاسلام حیدری چه کسی هستند؟ مسئولیتش؟ سطح سوادش؟ و….

    1
    1
    1. خیلی به سواداشخاص میپردازید به سخنان اقای محقق داماد درباره……مراجعه کنید…

  7. سلام.امیدواریم‌امام‌جمعه‌محترم‌‌
    ومبارزتبریز‌‌با‌کمک‌استاندار‌بسیجی
    یک‌‌محل‌برای‌‌ایجادمصلای‌‌بزرگ‌تبریز
    مانند‌مصلای‌تهران‌‌شناسائی‌کنند‌تا هم
    مصلای‌زمستانی‌وتابستانی‌جدا‌داشته
    باشد‌فضای‌سبز‌‌داشته‌باشد‌‌‌تا‌به‌وقتش
    اطراف‌مسجد‌نهصد‌ساله‌ارک‌آزاد‌سازی
    ‌وبزرگترین‌مسجد‌عهد‌کهن‌‌‌نماد‌اسلامی
    شهرتبریز‌جلوه‌نمایی‌کند‌موسوی‌و
    کروبی‌‌سهمی‌میخواستند‌که‌‌قسمت
    شان‌نبود‌‌در‌اتهران‌شلوغ‌کردند‌در تبریز
    خبری‌نبود‌مرحوم‌آیت‌الله‌شبستری
    ‌اولین‌قدم‌را‌در‌افشاآنها‌برداشت

    1
    1
  8. سلام‌.آقای‌موسوی‌وکروبی‌بایداز‌طریق
    قانونی‌ادعای‌خود‌را‌دنبال‌میکردندچون
    اینها‌قسمتی‌از‌آدمهای‌سرشناس‌حاکمیت
    بودندوالا‌صلاحیتشان‌تائید‌نمیشد‌نباید
    همچون‌اپوزیسیون‌وارد‌عمل‌میشدند
    و…..آآپارتمان‌سازی‌‌بی‌کیفیت‌باآهن‌نمره
    دوازده‌بدون‌پی‌کنی‌ودوخت‌پی‌بامیگرد
    وبتن‌به‌گفته‌خود‌مسئولین‌بیش‌از‌یکصد
    هزارشده‌اخیردراثرنشت‌‌گازوآتش‌
    سوزی‌یکی‌ازاین‌آپارتمان‌های‌بی‌کیفیت
    فروریخت‌وطبقات‌آن‌‌روی‌هم‌پرس‌شد
    ‌وپنج‌نفر‌از‌جمله‌مادر‌یک‌شهید‌فوت‌کردند
    درآپارتمان‌با‌کیفیت‌دراینگونه‌موارد
    شیشه‌ها‌ترک‌برمیدارد‌‌ویا‌دیواری‌ترک
    برمیدارد‌باتوجه‌به‌قرار‌گرفتن‌تبریز
    روی‌گسل‌فعال‌تبریز‌باید‌در‌خانه‌های
    ویلایی‌یکی‌دوطبقه‌گسترش‌یابد
    واگر‌آپادتمانی‌هم‌ساخته‌میشود‌باید
    یک‌زلزله‌هشت‌ریشتری‌رویهم‌پرس‌نشود
    متاسفانه‌وزارت‌کشوربا‌بخش‌اعاام‌کردن
    باسمنج‌‌عملا‌مانع‌گسترس‌شهر‌درشرق‌
    گردیده‌وباسمنج‌وروستاهایش‌با‌این‌
    وضعیت‌به‌یک‌حاشبه‌نشین‌بزرگ‌تبریز
    تبدیل‌خواهد‌شد‌تبریز‌باید‌با‌ایجاد‌روگذر
    ازخط‌آهن‌در‌غرب‌بسوی‌مایان‌نیز
    گسترش‌یابد‌وسردرود‌نیز‌به‌تبریز‌ملحق
    شود‌وسیاست‌دولت‌ویلاسازی‌‌در‌این‌
    شهر‌شودآنهم‌با‌سازه‌یکپارچه‌باتوجه
    به‌زلزله‌های‌تاریخی‌تبریز‌در‌صورت
    وقوع‌زلزله‌با‌ین‌آپارتمان‌سازی‌ودر‌هم
    فشردگی‌شهر‌امیدوارم‌‌عمدی‌نباشد
    ‌اما‌عقل‌سلیم‌کجا‌رفته‌

    1
    1
  9. خواهش میکنم ویدیو شهید مظهری که ذکر کردم در سایت بگذارید(برای رضای خدا)
    هیچ خبرگذاری تا الان سخنان شهید بهشتی درباره ویژگی مدیران رو نذاشته همه میترسن بزارن.تو اینترنت بزنید
    “شهید بهشتی و دگم اسلامی”

  10. همه میدونن تقلب شد . خودشون هم گفتند تو آرا مشکل وجود داشت . حتی خیلی ها هم که بالا رتبه بودند در چند سال گذشته به مصاحبه گفتند اتفاقات عجیب رخ داد و دسترسی خیلی ها بسته شد بود بفهمند چه خبره.

    چجوری 40 میلیون رای رو توی 2 روز شمردند؟ الان چرا خود احمدی نژاد به خاطر مصاحبه با بی بی سی و معاند ممنوع التصویر و حصر نمیشود ولی بقیه شدند فتنه گر ؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا