خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زینب سلیمانی نباید مستقل از قاسم سلیمانی قضاوت شود؟

سرویس سیاسی انصاف نیوز: بخش‌های از جامعه به انتشار تصویری از زینب سلیمانی که آیفون 13 در دست دارد واکنش نشان داد و این رفتار او را در تناقض با ارزش‌های سردار سلیمانی قضاوت کرد. هرچند شاید این قضاوت جامعه، حقوقی نباشد اما به گفته کامبیز نوروزی، حقوق‌دان، افکار عمومی مستقل از معیارهای حقوقی قضاوت می‌کند.

در ادامه بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه معتقد است گروه‌های اپوزیسیون و برخی نیروهای داخلی با مشغول کردن افکار عمومی با این مسائل، فرصت تفکر را از جامعه می‌گیرند.

انصاف نیوز از کامبیز نوروزی و بیژن عبدالکریمی در این رابطه پرسیده است که چرا این تفکر مدرن در جامعه جا نیافتاده است که هر انسان شخصیت مستقل حقوقی خود را دارد و نباید آن را با بستگانش سنجید. شرح این گفت‌و گوها را بخوانید:

کامبیز نوروزی
کامبیز نوروزی

نوروزی: قضاوت افکار عمومی مستقل از معیارهای حقوقی است

کامبیز نوروزی، حقوق‌دان در گفت‌و گو با انصاف نیوز در پاسخ به این سوال که « در ماجرای گوشی آیفون زینب سلیمانی چقدر واکنش‌ها از نظر حقوق شهروندی قابل فهم است» گفت: در جامعه مواقعی هست که حقوق بلاموضوع می‌شود. یعنی فهم برخی اتفاقات محدود به حدود قانون و حقوق نیست.

این کارشناس مسائل حقوقی با تاکید بر اینکه «افکار عمومی در قضاوت‌های خودش پایبند قوانین نیست» گفت: برخی رویدادها در فضای رسانه‌ای واکنش‌ها دارد و افکار عمومی را درگیر می‌کند. برای مثال در پرونده‌ای ساکنان یک روستا به خانه متهم به قتلی حمله کردند. وی در همین رابطه گفت: حمله به خانه متهم به قتل توسط ساکنان یک روستا در شرایطی است که دستگاه‌های قانون مسئول برخورد با متهم به قتل هستند و حقوق متهم نیز باید رعایت شود اما در جامعه هیجان زده و آسیب دیده، این واکنش‌های غیرحقوقی دور از انتظار نیست.

کامبیز نورزوی گفت: افکار عمومی مستقل از معیارهای قانونی است. این سوال مهم است که چرا جامعه چنین واکنشی دارد! اما حقوق نمی‌تواند به این سوال پاسخ بدهد. چون افکار عمومی مبتنی بر قانون شکل نمی‌گیرد. وی افزود: خیلی اوقات ممکن است دادگاه حکمی بدهد که جامعه آن را نمی‌پذیرد و واکنش نشان دهد. اما فهم این چرایی از دل حقوق بیرون نمی‌آید.

نوروزی در ادامه یادآور شد: در این پرونده جامعه واکنش عاطفی نشان می‌دهد چون ضربه عاطفی دیده است. مردم از تناقض‌های رفتاری مسئولان رنجیده‌اند. برای مثال وزیری می‌گوید واکسن ایرانی تزریق کرده است در حالیکه مدتی بعد مشخص می‌شود چنین نبوده و واکسن خارج تزریق کرده است.

این حقوق‌دان به انصاف نیوز گفت: این تناقضات برای مردم دردناک است و مردم نمی‌توانند این دوگانگی‌ها را تحمل کنند. به دلیل شیوه‌های نادرست تبلیغاتی جامعه آزرده خاطر شده است. من واکنش به ماجرای دختر سردار سلیمانی را در همین چارچوب تفسیر می‌کنم. این مسائل باید تحلیل روان شناختی شود.

نوروزی: هرکس شخصیت مستقلی دارد

کامبیز نوروزی در پاسخ به این سوال که «آیا نباید شخصیت زینب سلیمانی را از نظر حقوقی مستقل از پدرش دانست» گفت: تایید می‌کنم هرکس شخصیت مستقلی دارد. هر شخص باید مستقل از بستگان سببی و نسبی خود قضاوت گردد.

نوروزی در ادامه با تاکید بر آنکه حواشی پیش آمده برای زینب سلیمانی را باید «واکنش افکار عمومی دانست تا یک مساله حقوقی» گفت: وقتی فرد خودش بر انتسابش تاکید می‌کند و خود را در چنین چارچوبی تعریف می‌کند، پس نمی‌توان از جامعه انتظار داشت او را مستقل از بستگانش قضاوت کند.

سخنرانی زینب سلیمانی در مراسم دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در مصلی تهران

این حقوق‌دان در پاسخ به این سوال که «آیا این واکنش می‌توان نشانه‌ای از مدرن نبودن جامعه ایران دانست» گفت: در جوامع مدرن هم این واکنش‌ها اتفاق می‌افتد. برای مثال در بریتانیا خانواده سلطنتی همیشه مورد توجه افکار عمومی هستند و خیلی از رفتارهایی که اشخاص عادی انجام می‌دهند، اگر توسط یکی از اعضا خانواده سلطنتی انجام شود، جامعه واکنش نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که «چطور می‌توان ادعا کرد، فرزندان افراد مشهور به سبب نسبت خانوادگی نباید شخصیت مستقل و عقاید متفاوتی داشته باشند» گفت: ما نباید این سوژه را مجرد نگاه کنیم، کسانی را می‌بینیم که به دلیل انتساب به شخصیت قدرتمند پست‌هایی را ‌گرفته‌اند که شایسته آن نیستند. در چنین مواردی نمی‌توان با تاکید بر آنکه آنها شخصیت مستقل دارند، از چگونگی تصاحب آن شغل غافل شویم.

نوروزی ادامه داد: اما هر مقوله با نمونه‌ دیگر تفاوت‌هایی دارد. گاهی اوقات اشخاص با خانواده خودشان تفاوت و تضاد دارند، برای مثال فرزند آیت الله جنتی، یا فرزند آیت الله گیلانی یا فرزند محسن رضایی. اما حتی رفتار فرزندان این افرد نیز با کنجکاوی از سوی جامعه دنبال می‌شد چرا که با افراد مشهوری نسبت داشتند.

کامبیز نوروزی در پایان گفت: این موضوع منحصر به ایران نیست و در تمامی کشورهای مدرن همینطور هست. پس نوع واکنشی که نسبت به زینب سلیمانی دیده می‌شود، ناشی از این نیست که جامعه ایران مدرن نشده بلکه ناشی از این است که ایشان از بستگان سردار سلیمانی است و به طور طبیعی مورد توجه خواهد بود. پس مدرن بودن یا نبودن جامعه در نوع واکنش جامعه نسبت به شخصیت‌های برجسته دخالت ندارد.

بیژن عبدالکریمی
بیژن عبدالکریمی

عبدالکریمی: این خبرها فرصت تفکر را از جامعه ایران می‌گیرد

بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه معتقد است، توجه افراطی جامعه به این اخبار آسیب زاست و باعث می‌شود، تفکر و عقل در جامعه شکل نگیرد. وی در همین رابطه به انصاف نیوز گفت: گروهی درباره دختر شهید سلیمانی خبر می‌نویسند و برخی دیگر درباره دختر دکتر شریعتی خبر منتشر می‌کنند. نتیجه کار هر دو گروه این است که جامعه را درگیر مسائل بیهوده می‌کنند.

این استاد فلسفه با تاکید بر انکه «وقتی به فردی که جایگاه خاصی ندارد، جایگاه داده می‌شود، چنین مسائلی قابل انتظار است» گفت: در این فضای هیجانی و پوپولیستی که از سوی اپوزوسیون و نیروهایی در داخل تقویت می‌شود، «حقیقت» شنیده نمی‌شود و تفکری وجود ندارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آنچه مردم را عصبانی می کند
    1-افرادوابسته به انسان های مشهور – انقلابی، ادعای را مطرح می کنند که با رفتار و عملکردشان متفاوت و متضاد است
    2-سخن گفتند منسوبین از موضع بالا و حق به جانب و طلبکارانه ( برخی ، معتغداند که نفر مشهور و خانواده بسیار زحمت و رنج بردند )
    3-تبلیغات بیش از اندازه برای یک فرد مشهور و حتی منسوبین با دلیل و بی دلیل ( چون مردم فکر می کنند این تبلیغات عظیم ، سرپو شی برای بی کفایتی و سوء مدیریت و سرگرم کردن مردم برای مدتی)
    4-……………….غیر قابل چاپ
    ………………………….

    11
    1
  2. نمی توان مردمی را علیه امریکا 4 دهه به خیابانها ریخت و شعار مرگ بر امریکا داد ، آنوقت خود از امکانات امریکایی بهره جوییم ، این اگر نامش فریب نیست پس چیست ؟

    9
    3
    1. لطفا یک بار در عمرتون برای 5دقیقه هم که شده فکر کنید.
      چه ربطی داره؟ با این استدلال شما اگر جنگی بین امریکا و ایران شکل گرفت، ما نباید از f14ها استفاده کنیم چون امریکایی هستند و داریم با امریکا می‌جنگیم و وسیله‌ی امریکایی جیزه
      اگر این استدلال مزخرف شما رو مسئول گمرک کشور داشته باشه باید واردات هر چی جنس آمریکایی رو ممنوع کنه که… از جمله همین گوشی اپل و…

      نکته‌ی دیگه؛ مگه واردات و فروش گوشی اپل در ایران ممنوعه یا تعداد خیلی کمی از مردم اپل دارند که این حرف رو می‌زنید، انگار فقط یک اپل وجود داره در ایران و اون هم دست ایشونه
      ما که از هر 10 نفر، دستکم 2 نفر رو می‌بینیم که با گوشی اپلش جلوی آینه عکس پروفایل انداخته

      واقعا فکر کنید قبل از اظهار نظر

      2
      4
  3. سردار سلیمانی، شخصیتی ملی، فراگیر و موثر در معادلات کشور و منطقه بود و مورد عنایت و اقبال مردم (گرچه عنایت و اقبال و نظر مردم از نظر فقهی جایگاه و اعتباری ندارد و بارها و بارها این موضوع گفته شده تا مردم هم به آن آگاهی پیدا کنند – مصباح یزدی) ، اما این جایگاه و اقبال نمیتواند بهانه ای باشد برای تقدس و قدیس سازی!! افراط و تفریط در این نظام و حکومت در حد اعلای خودش بروز و نمود دارد و عجیب است حکومت می بیند که با این رفتار، بازخوردی معکوس در نسبت با هدف مورد نظر خود از طرف جامعه صورت میگیرد، باز هم بر این عملکرد افراط و تفریط خود اصرار دارد که احتمالا به همان اصل فقهی نادیده گرفتن مردم و اهمیت نداشتن بازخورد آنان برخواهد گشت. حالا سردار سلیمانی که بجای خود، برای دخترش هم اصرار دارند تا تقدس و جایگاه ویژه بسازند!!!!

    2
    1
  4. هعی خدا مملکتی داریم که به همه فضول آن آقا هرکس پول داشت آیفون می‌خرید اینم داشت خرید

    چرا سرتون تو لاک خودتون نیست به ابرو بازیگر خانواده شهید آرتیست و هرچی هست کار دارین

    نمیگم خبر نزارین بزارین اما با جلوه خوب نه اینکه چرا این آیفون داره اما فرزند شهید و….

    2
    8
  5. ما عاشق این هستیم از آدمها تصاویر خیالی و بت بسازیم و دورش بگردیم. ولی اگر روزی بت ما کاری کرد که با تصویر خیالی تفاوت داشت به جای اصلاح دیدگاه خود به او میتازیم و توهین میکنیم. در خانواده شهید سلیمانی فقط زینب زیر ذره بین است و از بقیه شان زیاد خبری نیست . شاید بازی رسانه ای و تبلیغاتی رسانه های اصولگرا باشد که بخواهند برای شهید سلیمانی یک راوی بسازند و از طریق زینب مقاصد تبلیغاتی خود را دنبال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا