خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعضای شورا با فروش شهروند و شهرآفتاب مخالفت کردند

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با فروش شهروند و شهر آفتاب در راستای تصفیه دیون شهرداری به بانک شهر مخالفت کردند.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از ایلنا، در دویست و هفتادمین جلسه شورا بررسی یک فوریت”اصلاح جز یک و شش بند (الف) و بند (ج) تبصره 27 مصوبه بودجه سال 95 ” که از سوی شهرداری ارائه شده بود در دستور کار قرار گرفت.

در ابتدای بررسی این یک فوریت، ناصر امانی معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در تشریح دلایل یک فوریت این لایحه گفت : سه موضوع استفاده از بی. او. تی در حمل و نقل عمومی به ویژه مترو ، هوشمند سازی و ساختن شهر الکترونیک و تصفیه دیون به موسسات مالی و بانک های کشور از جمله دلایلی بود که این یک فوریت را مطرح ساختیم.

امانی ادامه داد: تاثیری که این 3 موضوع بر بودجه می گذارد جز اولویت های ما و شورا است .

وی افزود: تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی و خطوط مترو ، تصفیه مطالبات بانک ها که این مطالبات خود مربوط به حمل و نقل عمومی می شود از جمله مواردی است که باید هر چه سریعتر نسبت به آن تعیین تکلیف شود.

بر اساس این لایحه واگذاری شهروند و شهر آفتاب به بانک شهر عمده ترین راه تامین هزینه های فوق خواهد بود.

در ادامه جلسه موافقان و مخالفان یک به یک سخنان خود را ایراد نمودند.

اقبال شاکری به عنوان مخالف گفت : این امر اگر توجیه اقتصادی داشته باشد من مخالف نیستم چرا که پرداخت دیون یکی از اولویت های مدیریت شهری است اما اینکه دلایل توجیهی با مبانی لایحه در تضاد باشد اشکال دارد.

وی ادامه داد : بهره گیری از بی. او. تی به عنوان مشارکت بخش خصوصی به این معنا است که ما نباید سرمایه گذاری کنیم و سرمایه گذار در مدت معین از بخش مورد نظر بهره برداری می کند و عواید آن را نیز به مجموعه می پردازد این در حالی است که فروش شهروند و شهر آفتاب در تضاد با این مهم است .

شاکری افزود: bot یک روش پسندیده و جهان شمول است که در همه دنیا استفاده می شود در حالی که فروش این مجموعه ها در تناقض با تعریف بی او تی است.

وی همچنین افزود: باید دقیقا ذکر شود که برای تکمیل کدام خطوط اعتبارات را می خواهند چرا که برای همه خطوط قبلا اعتبار تصویب شده است.

احمد دنیا مالی نیز به عنوان موافق گفت: شهرداری دیون زیادی دارد و باید هر چه زودتر به این وضعیت سر و سامان دهیم. بهتر است مباحث تخصصی آن در کمیسیون ها مطرح شود و یک فوریت آن را به تصویب برسانیم.

حبیب کاشانی نیز گفت: قریب به دو ماه پیش شهرداری لایحه ای آورده بود مبنی بر واگذاری شرکت کنترل کیفیت هوا به بخش خصوصی و در همان زمان هم موضوع واگذاری شهروند مطرح بود که اعضای شورا با اصرار به دنبال این بودند که شهروند را نگاه داریم.

کاشانی افزود؟: تهران سه نماد دارد ؛ برج میلاد ، شهروند و شهر آفتاب حال اگر بخواهیم دو نماد از این 3 را بفروشیم و واگذار کنیم عملا دارایی برای تهران و نماد هویتی برای آن نمی ماند.

در ادامه جلسه اسماعیل دوستی نیز به عنوان موافق گفت: شهرداری تهران بیش از 5 هزار میلیارد تومان به بانک شهر مقروض است که با در نظر گرفتن سود سالانه 20 درصد باید سالی 1500 میلیارد تومان به بانک شهر پرداخت کند.

وی ادامه داد: من از شما اعضای محترم سوال می کنم این پول باید از کدام منبع درآمدی تامین شود. این در حالی است که برای خط 6 و 7 مترو 9 هزار میلیارد تومان نیاز است که آن وقت باید سالی 2300 میلیارد تومان به بانک شهر سود پرداخت کنیم.

دوستی افزود: این در شرایطی است که در برنامه ششم منابع مالی ارزش افزوده را هم می خواهند از شهرداری ها بگیرند.

وی خاطر نشان کرد : این لایحه شهرداری به خاطر آن است که می خواهد هر چه زودتر این پرداخت سود ها قطع شود . به علاوه در شهر آفتاب هیچ سرمایه گذاری آمادگی ندارد که ورود کند در حالی که ما برای شهر آفتاب نیاز مبرم به اسپانسر مالی داریم.

دوستی افزود: شهروند ملکی ندارد و همه املاک آن استیجاری است از اینرو سود سالانه شهروند به اندازه اجاره اش هم نیست.

احمد حکیمی پور نیز گفت: هنوز دو ماه و نیم از تصویب بودجه سال 95 نگذشته و این اصلاحیه سنگین از سوی شهرداری داده می شود . به نظرم این موضوع باید به صورت جداگانه بررسی شود.

محسن پیرهادی نیز گفت: ما برای تامین اعتبارات دیون باید به دنبال منابع درآمدی باشیم یک راهش این است که به تغییر کاربری ها و افزایش تجاری ها در شهر بپردازیم که پر واضح است همه با این امر مخالفند چرا که شهر نباید کاملا تجاری شود .

وی ادامه داد: این در حالی است که شهر یک بنگاه اقتصادی است و باید متناسب با نیاز هایش ساخته شود و مترو در آن وجود داشته و درآمد هم داشته باشد.

پیرهادی تصریح کرد : پس باید منبع مناسبی برای تامین این اعتبارات پیدا کنیم که به نظر واگذاری به بانک شهر راه مناسبی باشد اما با قید این شرط که تا 5 سال این بانک حق واگذاری این مجموعه ها را نداشته باشد.

محمد مهدی تندگویان نیز گفت: من از روز اول هم با واگذاری شهروند و شهر آفتاب موافق بودم چرا که بخش خصوصی هم رونق بهتری به آن می دهد و هم خدمات بهتری ارائه می دهد.

وی افزود: پیشنهاد من این است که این مجموعه ها به صندوق بازنشستگی و هلدینگ مجموعه واگذار شود تا هم این مجموعه ها کاملا از بدنه جدا نشود ، هم سود آوری دارد و هم تامین اعتبارات مورد نیاز خواهد شد.

در ادامه جلسه مهدی چمران نیز پیشنهاد داد: موضوعات این لایحه از هم تفکیک شوند و هر کدام جداگانه مورد بررسی قرار گیرند. یعنی حمل و نقل عمومی ، سیستم های هوشمند، دیون به بانک ها و نیز واگذاری شهروند و واگذاری شهر آفتاب هر کدام جداگانه از سوی شهرداری ارائه شوند.

با این وجود در نهایت یک فوریت این لایحه رای نیارود و مقرر شد تا به صورت عادی در کمیسیون های تخصصی شورا به صورت تفکیک شده از سوی شهرداری مطرح شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا