خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا همیشه حالت تهوع دارم؟

طبق گفته پزشک خانواده آمریکایی، حالت تهوع حاد کمتر از یک ماه طول می کشد. از طرف دیگر حالت تهوع مزمن شدید است و ممکن است بیش از یک ماه طول بکشد.

چرا همیشه حالت تهوع دارم؟

چه چیزی باعث تهوع مزمن می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از shoregastro، ما به دلایل مختلف، از جمله سوار شدن بر ترن هوایی، بیماری ماشین، بارداری یا حتی پرواز با هواپیما، احساس تهوع پیدا می کنیم. با وجود شرایط، همه ما می دانیم که حالت تهوع یک احساس ناراحت کننده است. حالت تهوع احساس ناراحتی در معده است که باعث می شود فرد احساس کند نیاز به استفراغ دارد. با این حال، به این معنی نیست که هنگام احساس تهوع باید استفراغ کنید.

تهوع به خودی خود یک بیماری در نظر گرفته نمی شود؛ بلکه بیشتر نشانه یک بیماری زمینه ای در بدن است، مانند بارداری در مراحل اولیه و عفونت ها یا عوارض جانبی برخی داروها. از شدید، جایی که فرد احساس می‌کند هر زمان ممکن است استفراغ کند تا ناراحتی معده خفیف متغیر است. همچنین می‌توانیم تهوع را بسته به شدت و مدت زمان آن، به حاد یا مزمن طبقه‌بندی کنیم.

حالت تهوع حاد خفیف است و ممکن است در نتیجه شرایطی باشد که به طور ناگهانی مانند تروما، مسمومیت غذایی، میگرن، پرخوری، گاستروانتریت، نوشیدن الکل، یا آنفولانزای معده.

طبق گفته پزشک خانواده آمریکایی، حالت تهوع حاد کمتر از یک ماه طول می کشد. از طرف دیگر حالت تهوع مزمن شدید است و ممکن است بیش از یک ماه طول بکشد.

علائم تهوع مزمن

همانطور که قبلاً ذکر شد، حالت تهوع به خودی خود یک بیماری در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه نشانه‌ای از بیماری های زمینه‌ای است. در حالی که استفراغ یکی از شایع ترین و قابل توجه ترین علائم تهوع است، افراد مبتلا به تهوع نیز احتمالاً موارد زیر را تجربه می کنند:

  • سرگیجه و سبکی سر
  • ضربان قلب تند
  • معده درد
  • تغییر دمای بدن
  • افزایش براق
  • مشکل در بلع
  • احساس ناراحتی در قفسه سینه، بالای شکم یا پشت گلو

اگر حالت تهوع دائمی دارید، بهتر است برای تعیین علت و یافتن راه حل به پزشک یا متخصص گوارش مراجعه کنید.

دلایل حالت تهوع مزمن

حالت تهوع مزمن یا ثابت بیش از یک ماه طول می کشد و می تواند نشان دهنده یک وضعیت شدید در بدن شما باشد. ممکن است در مواردی عود کند، ممکن است به صورت دوره ای بیاید و برود، خفیف یا شدید باشد، یا تقریباً همیشه وجود داشته باشد.

تشخیص علت حالت تهوع مداوم و مزمن آسان نیست. با این حال، پزشک شما می تواند به علائم همراه و نحوه متفاوت بودن آنها نگاه کند. در زیر برخی از علل شایع تهوع مزمن توضیح داده شده است که ممکن است شما را ملزم به کمک گرفتن از یک متخصص گوارش کند.

1. زخم معده

زخم پپتیک با زخم های باز در پوشش داخلی معده (زخم معده) و قسمت فوقانی روده کوچک یا دوازدهه (زخم اثنی عشر) مشخص می شود. افراد مبتلا به زخم معده به احتمال زیاد به دلیل تجمع اسید معده دچار درد معده می شوند که می تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود. تهوع یکی از علائم شایع زخم معده است.

باکتری هلیکوباکتر پیلوری شایع‌ترین علت زخم معده است. یکی دیگر از علل شایع تهوع و زخم معده، استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) است. با این حال، شایان ذکر است که استرس و مصرف غذاهای تند برخلاف تصور رایج باعث ایجاد زخم معده نمی شوند. آنها فقط می توانند علائم شما را بدتر کنند.

زخم معده می تواند باعث تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، سوزش معده، آروغ زدن و نفخ شود. پزشک شما ممکن است برای کمک به کاهش علائم آنتی بیوتیک تجویز کند.

2. گاستروپارزی

گاستروپازیس یک بیماری گوارشی است که بر حرکات طبیعی عضلات معده تأثیر می گذارد. این اتفاق روی عصب واگ که عضله معده شما را کنترل می کند و انقباضات عضلات معده را کاهش می دهد، تاثیر می گذارد و از تخلیه صحیح معده جلوگیری می کند.

برخی از علل و عوامل خطر گاستروپارزی عبارتند از: مصرف داروهای دیابت، عفونت‌های ویروسی، مواد مخدر، اسکلرودرمی، پرکاری تیروئید و عوارض سیستم عصبی مانند بیماری پارکینسون.

اگر گاستروپارزی دارید، احتمالاً این موارد را تجربه خواهید کرد:

  • کاهش وزن
  • دل درد
  • رفلکس اسید
  • از دست دادن اشتها

3. بیماری التهابی روده

بیماری التهابی روده (IBD)، مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و کولیت نامشخص باعث التهاب در قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش می‌شوند و ارتباط نزدیکی با حالت تهوع دارند. IBS باعث تغییر یا اختلال در عملکرد روده می شود که می تواند باعث درد شکم، اسهال، یبوست و نفخ شود و برای مدت طولانی حالت تهوع داشته باشید.

هنگامی که به پزشک خود مراجعه می کنید، قبل از توصیه یک روش درمانی، علت آن را تعیین می کند. آنها همچنین ممکن است شامل یک گزینه درمانی برای التهاب ناشی از IBD باشند.

4. سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) که به آن کولون اسپاستیک یا تحریک پذیر نیز گفته می شود، یک اختلال عملکردی دستگاه گوارش (GI) است که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد.

برخی از علائم و نشانه های رایج IBS عبارتند از:

  • درد شکمی
  • نفخ
  • اسهال
  • یبوست
  • گرفتگی عضلات
  • تولید گاز بیش از حد

سابقه خانوادگی IBS، عدم تحمل غذایی، استرس عاطفی، اضطراب، و سابقه سوء استفاده جنسی یا جسمی برخی از عوامل خطر IBS هستند. در حالی که علل دقیق IBS ناشناخته است، برخی از عوامل رایجی که می توانند منجر به IBS شوند عبارتند از ناتوانی حرکتی، حساسیت احشایی، و اختلال عملکرد مغز و روده.

علائم و نشانه های IBS با حالت تهوع مزمن همراه است. اگر هر یک از این علائم را شناسایی کردید، توصیه می شود در اسرع وقت به دنبال کمک پزشکی باشید.

5. بیماری رفلاکس معده به مری

بیماری رفلاکس معده (GERD) یک اختلال گوارشی است که باعث تضعیف یا شل شدن بیش از حد اسفنکتر تحتانی مری می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، محتویات معده به مری باز می گردد و باعث سوزش سر دل، برگشت اسید معده، سوء هاضمه و حالت تهوع می شود.

اگر GERD برای مدت طولانی درمان نشود، می تواند باعث تهوع مزمن شود.

علائم شما احتمالاً بعد از غذا یا در طول خواب بدتر می شوند. به احتمال زیاد همیشه آن را تجربه می کنید، به خصوص هنگامی که اسید به گلو برگشته است. خوشبختانه، GERD با داروهای OTC یا داروهای تجویزی قابل درمان است. تغییر سبک زندگی، مانند کاهش وزن و اجتناب از محرک های ریفلاکس نیز می تواند کمک کننده باشد.

با این حال، مراجعه به پزشک برای تشخیص قطعی تر برای تعیین علت و قرار دادن شما تحت درمان مناسب توصیه می شود.

6. سایر شرایط

سایر شرایط گوارشی که ممکن است باعث تهوع مزمن شوند عبارتند از:

  • پانکراتیت
  • سنگ کیسه صفرا
  • هپاتیت
  • بیماری سلیاک
  • انسداد روده

اگر حالت تهوع مزمن دارید چه باید کرد؟

حالت تهوع مزمن ناراحت کننده است و می تواند منجر به عوارض بیشتری شود و در صورت عدم کنترل به دستگاه گوارش شما آسیب برساند. هنگامی که علائم آن را احساس کردید، بهترین قدم این است که برای جلوگیری از مشکلات بیشتر، در اسرع وقت به متخصص گوارش مراجعه کنید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا