خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بررسی کیفیت فوت بکتاش آبتین در کمیسیون حقوق بشر کانون

نشست کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز در باره‌ی بررسی فوت بکتاش آبتین با هدف بررسی وضعیت قصور و تقصیر و اهمال در اعزام وی جهت طی مراحل درمانی با حضور وکلای وی در کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز برگزار شد.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، در این جلسه با اشاره به وضعیت بیماری مرحوم آبتین و اعلان درخواست مرخصی استعلاجی و از دست رفتن فرصت دوره درمانی وی، تاکید شد که از ١١ اذر ١٤٠٠ و قبل از آن، هشدارها و درخواست‌ها برای پیگیری درمانی وی مورد بررسی قرار گرفت. حسب اعلان وکلا تصمیم بهنگام گرفته نشده و روند درمان با سه بار ابتلا به کرونا و بیماری زمینه‌ای وی قابل احراز برای عدم تحمل کیفر بوده است.

در این نشست با تاکید بر اینکه این پرونده تنها مورد از این سنخ وقایع نبوده و روا است با اتخاذ سازوکارهای مراقبتی و تامینی اثربخش، از تکرار این موارد پیشگیری شود، تصریح شد که نظام هنجاری و قانونی موجود ناظر بر صیانت از حق سلامت و بهداشت زندانیان به‌ویژه بیست مورد از وظایف مصرحه در آیین نامه سازمان زندان‌ها و نیز بخشنامه اخیر این سازمان جهت رعایت حقوق متهمین، دلالت‌های حائز اهمیتی دارد اما مهم اصلاح الگوهای عملی و پرهیز از اقدامات فراقانونی به‌ویژه در زمینه مواجهه با زندانیان امنیتی است.

همچنین بر ضرورت بررسی و گزارش گری افشای بدرفتاری با زنداینان توسط نهادهای مدنی و وکلای مستقل تاکید شد.

در این نشست بر ضرورت تشکیل کمیته حقیت یاب در کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز برای بررسی این مورد و موارد مشابه تاکید شده و به این نکته یادآوری شد که صرف گزارش نهادهای مسئول مکفی برای اقناع وجدانی نبوده و باید نهادهای بی طرف و مستقل نظیر کانون وکلا دیده بانی و گزارش گری کنند.

افشای موارد نقض حقوق به جامعه و ابلاغ آن به افکار عمومی مطمح نظر بوده و بر این نکته تاکید شده که کانون وکلا مسئولیت ویژه‌ای در حفظ حقوق شهروندان داشته و اقدام ساختارمند وکلای دادگستری، بر مبنای سوگند وکالتی وظیفه حرفه‌ای وکلا است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا