خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت «مشاور امنیتی سابق» از ترور محمد بن سلمان

فارس نوشت: «حساب توییتری «رجل دوله» در یک افشاگری از تلاش برای ترور «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی خبر داد.

وی مدعی شده، پس از این ترور نافرجام، ولی‌عهد سعودی به سرعت به یک مکان امن در جزیره «جبل حسان» در دریای سرخ منتقل شده و تا زمانی که تحقیقات تکمیل شود، تحت تدابیر شدید امنیتی قرار داشته است.

این افشاگر سعودی که خود را مشاور امنیتی سابق نامیده، همچنین نوشته است که پیش از این ترور نافرجام، دهها تن از افسران وزارت کشور عربستان به شکلی که رسانه‌ها بویی از آن نبرند بازداشت و روانه زندان شده‌ بودند.

وزارت کشور عربستان که برای سال‌ها تحت کنترل «محمد بن نایف» عموزاده بن سلمان بود، بارها شاهد پاکسازی و بازداشت‌های گسترده بوده است. خود محمد بن نایف نیز در پنجم مارس ۲۰۲۰ به همراه «احمد بن عبدالعزیز» دو رقیب اصلی بن سلمان برای تخت پادشاهی روانه زندان شدند.

در مرداد ماه گذشته نیز وبسایت سعودی‌لیکس افشا کرد که بالغ بر ۲۰۰ تن از افسران وزارت کشور عربستان به دلیل وفاداری به محمد بن نایف بازداشت شده‌اند.

در اردیبهشت ماه نیز منابع خبری معارضان عربستان سعودی گفتند که نیروهای امنیتی سعودی دهها تن از هواداران «محمد بن نایف» ولی‌عهد سابق این کشور را که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشتند، بازداشت کرده‌اند.

ادعای برخی کاربران در خصوص تلاش برای ترور «محمد بن سلمان» در حالی است که هفته گذشته هفته‌نامه اکونومیست در گزارشی به اقدامات محمد بن سلمان در عربستان پرداخت و نوشت که سه گروه از جامعه این کشور بر علیه او هستند؛ شاهزادگان ناراضی، علمای سلفی و حامیان آن‌ها.

یک مقام عالی رتبه سابق عربستانی نیز در گفت‌و گو با اکونومیست، ضمن یادآوری ترور «ملک فیصل» به دست برادرزاده‌اش در سال ۱۹۷۵ گفت: «شاهزاده محمد می‌داند که خاندان پادشاهی چه کاری می‌توانند با او بکنند.»

این نشریه پس از تحقیقات خود از جامعه عربستان نوشت: «فقط عده کمی هستند که معتقدند که روحانیون دینی تا ابد در برابر ولیعهد جوان سکوت خواهند کرد و برخی این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا فردی چون روح‌الله خمینی که حکومت شاه را از میان برداشت در عربستان نیز ظهور خواهد کرد؟»

از سوی دیگر وبسایت سعودی‌لیکس به نقل از منابع دیپلماتیک عربستانی نوشت «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه بیمار سعودی ماههاست که در انظار عمومی ظاهر نشده و به نظر می‌رسد دیگر توانایی برای اداره امور نداشته باشد، در این میان ولی‌عهد به طور کامل اوضاع را در دست گرفته و سعی دارد با بازداشت دیگر افسران و شاهزادگان باقی مانده که اندکی در وفاداری آن‌ها تردید دارد، پروسه انتقال پادشاهی به خود را هموارتر از گذشته کند.

به نوشته این وبسایت، پادشاه سعودی در ۱۰ ماه گذشته فقط یک بار خود را نشان داده است. حتی زمانی که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به ریاض آمد، این محمد بن سلمان بود که به استقبال وی رفت. این سفر از آن جهت حائز اهمیت بود که پس از ترور جمال خاشقچی و تحریم دیپلماتیک ریاض از سوی کشورهای غربی، ماکرون اولین رهبر غربی بود که به عربستان می‌آمد تا این تحریم را به نوعی بشکند.

در جریان ورود رهبران کویت، امارات، قطر، عمان و بحرین به عربستان در ماه دسامبر ۲۰۲۱ نیز عدم حضور پادشاه سعودی در مراسم استقبال کاملا به چشم می‌آمد».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا