خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخی به پاسخ حجت الاسلام احمد خاتمی به آیت الله محقق داماد

محمد مهاجری، روزنامه‌نگار، درباره سخنان حجت الاسلام سیداحمد خاتمی، فعال سیاسی اصولگرا، در پاسخ به آیت الله سیدمصطفی محقق داماد، توییت کرد:

«مدتی پیش آقای محقق داماد گفت راه محبوب شدن طلاب، جدایی حوزه علمیه از سیاست است. امروز آقای احمدخاتمی حرفهای او را تکذیب امام علی و برگرفته از روش رضاخان و گروهک تروریستی فرقان دانست. وقتی یک عالم دینی پاسخ هم لباسش را میدهد توقع داریم طبق دستور قرآن، جدال نیکو و سخن آرام ببینیم».

سخنان احمد خاتمی

ایرنا نوشت: عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به نشستی که اخیراً در تهران برگزار شده و برخی از سخنرانان آن خط جدایی حوزه از سیاست را دنبال کرده‌اند، گفت: این‌ها رویشان نمی‌شود که بگویند جدای دین از سیاست، می‌گویند جدایی حوزه از سیاست.

حجت الاسلام سید احمد خاتمی روز پنجشنبه در دوازدهمین اجلاسیه  جامعه مدرسین و علمای بلاد در قم، بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی عده‌ای  دچار التقاط اعتقادی شدند که گروه فرقان در ابتدای انقلاب نمونه بارز این التقاط بود؛ امروز نیز پرورش یافتگان فرقان در کشور خط دهی می‌کنند و فعال هستند.

 وی ادامه داد: پرورش یافتگان فرقان دشمن اسلام نیستند اما مطلقا اعتقادی به فقه و حاکمیت اسلامی ندارند و معتقد به اسلام در بعد فردی هستند؛ اگر امام راحل نبود این افراد انقلاب را به دامن آمریکا باز می‌گردانند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره نامه امام راحل به مهندس مهدی بازرگان، یادآور شد: دولت بازرگان حدود ۹ ماه بر روی کار بود اما پرورش یافتگان این نهضت همچنان وجود دارند، در آذرماه سالجاری یکی از افراد شاخص این جریان در کنفرانسی در تهران عملا بر جدایی حوزه‌های علمیه از سیاست و بازگشت محبوبیت طلاب در بین مردم تاکید کرد در حالی که تکذیب دین از سیاست، یک سیاست رضاخانی و برابر با تکذیب امام علی(ع) است.

وی ادامه داد: این افراد بنای استدلال خود را عقاید شیخ عبدالکریم حائری بیان می‌کنند که از سیاست دوری می‌کرد در حالی که اثبات دوری این عالم شاخص دینی از سیاست را نمی‌توان اثبات کرد چرا که شرایط آن دوران همان مباحث را اقتضاء می‌نمود.

وی تصریح کرد: افرادی در ایران به دنبال تفکر رضاخانی جدایی دین از سیاست هستند، حوزه علمیه یک نهاد فراسیاسی است اما جدایی حوزه از سیاست یک خطر بزرگی است که باید نسبت به آن هشدار داد.

خاتمی درادامه با اشاره به جهاد تبیینی خاطرنشان کرد: جهاد تبیینی یکی از مهمترین انواع جهاد است که مهمترین جلوه آن در جهاد فرهنگی متجلی می‌شود.

وی اضافه کرد: در قرآن کریم رسالت انبیاء تبیین بیان شده‌است و امر به جهاد تبیینی ناظر به روشنگری و مطالب مهمی است که باید گفته شود.امام جمعه موقت تهران  ابراز داشت: جهاد تبیینی دارای دو ویژگی اثبات و نفی است و نمی‌توان در این مسیر ما اثبات برخی امور را داشته باشیم اما نسبت به نفی برخی امور دیگر بی‌تفاوت بود.دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد با شعار «رسالت حوزه‌های علمیه در تحقق و دفاع از اهداف و آرمان های انقلاب»  با سخنرانی ویدیو کنفرانسی رییس جمهور درقم در حال برگزاری  است.چهار کمیسیون «رسالت حوزه‌های علمیه در تولید منظومه معرفتی و ارزشی نظام اسلامی»، «رسالت حوزه‌های علمیه در تحقق خودسازی، فرهنگ سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی»، «رسالت حوزه‌های علمیه در ترویج و تحقق اقتصاد مقاومتی و معیشت جامعه» و «رسالت حوزه‌های علمیه در استفاده از فرصت‌ها و مواجهه با چالش‌ها و تهدیدات انقلاب اسلامی» به همین منظور تشکیل شده‌است.


سخنان محقق داماد در باره بودجه ‌دولتی حوزه‌های علمیه

روزنامه‌ی شرق در ۳۰ آذرماه نوشته بود:

در لایحه بودجه ۱۴۰۱، با اینکه بودجه برخی از سازمان‌ها و مؤسسات مذهبی اعلام نشده؛ اما براساس همین لایحه غیرشفاف، بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه نسبت به سال گذشته صد درصد افزایش داشته است.

امری که انتقادات بسیاری به‌ همراه داشته و حتی آیت‌الله محقق‌داماد عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد از وابستگی مالی حوزه‌های علمیه به دولت گفته است: آیت‌الله بروجردی حوزه را در برابر حکومت با هر مشکلی اداره کرد؛ اما امروز یکی از مشکلات حوزه این است که وابسته به دولت و حکومت شده است.‌

آیت‌الله محقق‌داماد، استاد حوزه و دانشگاه که در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامعه ایران» که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، سخن‌ می‌گفت، افزوده است: «اولین کسی که این اشتباه را کرد و برای حوزه بودجه تعیین کرد، آقای محمد خاتمی بود».

این حقوق‌دان تأکید کرد: «حوزه باید از بودجه مردمی استفاده کند که با طیب خاطر پول را بدهند، حوزه باید استقلال داشته باشد». او ادامه داد: «حاج شیخ عبدالکریم حائری به دلیل آنکه جایگاه روحانیت در جامعه را رو به تباهی دید، در قم ماند و تأکید داشت تا حوزه‌ای مبتنی بر عقلانیت، علم و اخلاق شکل دهد. او بر جدایی حوزه از سیاست تأکید داشت و توانست بار دیگر روحانیت را در قلب مردم جای دهد».

او با استناد به تاریخ حوزه علمیه قم تصریح کرد: «قم هیچ‌گاه جای افراد تندرو نبوده است. این شهر محل درس و اعتدال بوده است. حتی کسانی که در زمان آیت‌الله بروجردی تندروی داشتند، توسط ایشان از قم اخراج شدند».‌

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: «ایشان معتقد بود که اگر طلاب وارد سیاست شوند، دوباره همان بدنامی ایجاد می‌شود. ایشان زمانی حوزه را تأسیس می‌کند که به گفته امام اگر ماشین خراب می‌شد، به طلبه می‌گفتند پایین بیا که به خاطر تو است. مرحوم آل‌طاهای واعظ مطلبی را نقل کردند که شیخ عبدالکریم به دیدن آشیخ محمد ارباب یکی از علما می‌رود. آقای ارباب می‌گوید ریش ما در جنگ مشروطه و استبداد آلوده شده و ما در بین مردم آبرویی نداریم که حوزه داشته باشیم. گاهی چند طلبه می‌آیند و درس می‌خوانند و می‌روند؛ اما شما در سیاست دخالت نکردی و شما فقط می‌توانی اینجا تشکیل حوزه بدهی».‌

او تصریح کرد: «بعد از این 40 سال ما درستی تحلیل ایشان را می‌بینیم. حرف‌ها و نصیحت‌های ایشان به طلبه‌ها هم مؤید این است. او به طلبه‌ها توصیه می‌کرده که ازدواج موقت نداشته باشید. مراقب زنان خود باشید. ایشان روزی در درس گفته بود «طلاب! ازدواج موقت نکنید که خانمتان ناراحت شود». یکی داد می‌زند که یاد خلیفه دوم به خیر. حاج شیخ می‌گوید اگر مخالفت ایشان هم برای این کار بوده، کار خوبی کرده است.‌

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اشکالی که دراین چنددهه ایجادشده حد واندازه اشخاص (تفاوتی درلباس وغیره نیست)دراظهارات انان است ایا یک شخصیت تراز علمی وحقوقی حق اظهارنظر درمسائل مبتلابه جامعه از جمله هم لباسان خودش نباید داشته باشد؟وباید باچنین گفته های سخیف ونسبت های مشمئزکننده پاسخ بدهد…اری اری اری….جناب اقای احمدخاتمی…حدنگهدار اولا…ثانیاشما بدون محافظ وهمراه درجمع عموم واردشویدورفتارمردم(یابقول شماعوام)راببینیدسپس به داوری بنشینید…تبارماهرگز چنین نبودند…

  2. اشکالی که دراین چنددهه ایجادشده حد واندازه اشخاص (تفاوتی درلباس وغیره نیست)دراظهارات انان است ایا یک شخصیت تراز علمی وحقوقی حق اظهارنظر درمسائل مبتلابه جامعه از جمله هم لباسان خودش نباید داشته باشد؟وباید باچنین گفته های سخیف ونسبت های مشمئزکننده پاسخ بدهد…اری اری اری….جناب اقای احمدخاتمی…حدنگهدار اولا…ثانیاشما بدون محافظ وهمراه درجمع عموم واردشویدورفتارمردم(یابقول شماعوام)راببینیدسپس به داوری بنشینید…تبارماهرگز چنین نبودند…

  3. سلام‌به‌صرف‌اینکه‌روحانیت‌وافراد
    مذهبی‌‌درراس‌قدرت‌باشند‌وپستهای
    کلیدی‌را‌در‌اختیار‌داشته‌باشند‌نمیشود
    گفت‌که‌سیاست‌با‌دبن‌‌ودیانت‌یکی‌شده
    وقتی‌‌سیاست‌گذاری‌‌فرهنگی‌اقتصادی‌
    محیط‌زیست‌‌وهمه‌وهمه‌با‌بینش‌
    آموزهای‌دینی‌مطابقت‌داشت‌و اجرا
    گردید‌میتوان‌گفت‌سیاست‌با‌دیانت
    هماهنگ‌گردیده‌والاباشعار‌نمی‌شود
    فاصله‌طبقاتی‌دراسلام‌حتما‌یک‌تعریفی
    دارد‌‌این‌را‌باید‌متخصصین‌مشخص‌کنند
    تبعیضات‌فرهنگی‌وزبانی‌در‌دین‌اسلام
    حتما‌نیست‌‌وشایسته‌سالاری‌در‌سیستم
    اداری‌متمرکز‌وغیر‌پاسخگو‌تحقق‌
    نمی‌یابد‌انقلاب‌اسلامی‌فرصت‌بی‌نظیر
    است‌تا‌شیع‌دوازده‌امامی‌حقانیت‌‌
    استدلالی‌وعقلی‌خود‌را‌درصحنه‌تبیین
    نماید‌‌سطح‌دانش‌بالا‌رفته‌فضای‌مجازی
    به‌تدریج‌جایگاه‌تاثیراتی‌دراتخاذ‌
    سیاستها‌پیدا‌میکند‌فقط‌با‌موج‌سواری
    وگریاندن‌‌نسل‌آینده‌قانع‌نخواهدشد

  4. روحانیت وابسته‌ای که پشتش گرم باشد، هرطور بخواهد با مخالفش برخورد می‌کند.
    مگر آقای اراکی با یک بیانیه، سیدکمال الحیدری را از صفحهٔ روزگار محو نکرد؟

    2
    2
  5. انصاف نیوز عزیز سلام

    در این باره نمی خواستم اظهار نظر کنم ولی نتوانستم در برابر آقای احمد خاتمی خاموش بنشینم .

    پیش از پاسخ به آقای خاتمی نقدی ریز به آقای محقق داماد دارم .

    اولا : جناب محقق این سخن پس از چهار دهه چه معنایی دارد؟!!!

    چهار دهه بهترین مناصب و پستها را عهده دار شدید و از مواهب آن بهره مند شدید (با اینکه هیچ ارتباطی از لحاظ علمی با آن پستها نداشتید) حالا گذشته خود را به بدترین شیوه نقد می کنید که نتیجه اش میشود پاسخ یک فرد افراطی و بدون منطق و استدلال! و مهمترین نتیجه این جدال ، انحراف روزافزون و گسست میان نسلها !!!

    این همان بدعتی است که چهار دهه قبل خودتان بنا کردید و شاگرد همان مکتب (آقای احمد خاتمی) به شیوه ابداعی خودتان به شما پاسخ داد .

    وقتی روحانیت حکومتی شد و مبلغ فرامین حکومت مرکزی شد دیگر نمی توان برای او جایگاه تعریف کرد چون او دیگر مبلغ دین خداوند و انبیاء و اوصیاء او نیست بلکه مبلغ جمعی شبیه به خود است و نه فراتر از خود و معصوم!!!! این درست همان خطایی است که چهار دهه مشترکا امثال جناب محقق داماد و جناب خاتمی آنرا مرتکب شدند .

    اینجا نیز نتیجه ای ندارد جز اینکه روحانیت حاکم بر قدرت سیاسی با اهرم زور اقتصادی دلار 69 ریال دوران شاه سابق( اینجا عرض می کنم : علیه الرحمه) را به حدود 30 هزار تومان درسال 1400 می رسانند و چون نمی توانند عذرخواهی کنند میگویند ” کاخ سفید را نفرین کنید نه ما را ؟!!!! ” این تیکه به آقای دکتر روحانی نیست منظور بنده به تمامی کسانی است که دهه ها عهده دار مسئولیت در این کشور شدند ولی چیزی عاید مردم نکردند و همه را به امریکا و تحریمش حواله دادند .

    به شیخ مفیدها ، شیخ انصاری ها ، علامه طباطبایی ها ، آیت الله العظمی خویی ها ، علامه امینی ها و مرحوم آیت الله حجت ها و …. نگاه کنید چون استقلال خودشان را از حکومتها حفظ کردند امروز مکاتبشان پر خیر و برکت است . جالب است بدانید مرحوم علامه طباطبایی نه از حقوق حوزه استفاده کرد و نه هیچگاه پیش نماز شد!!!!

    روحانیت اصلی ترین هدفش تبلیغ احکام دین و معارف قرآن و اهلبیت علیهم السلام است و دخالت او در امری که در آن تخصصی ندارد بجای خیر ، ضرر ببار می آورد به مانند همین چهار دهه ای که واقعا برای مردم ایران به سختی و خسارت گذشت .

    و اما جناب آقای سید احمد خاتمی ، سید بزرگوار و محترم ، شما چرا هرگاه پاسخی نمی یابید تا منتقدانتان را قانع کنید فورا یقه امیرمومنان علی را می چسبید و از او مایه می گذارید ، چرا از مسلک پیراهن عثمان ، معاویه بهره می جوئید ؟!!!

    باور دارم که شما امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام را نمی شناسید که دائم به بهانه های مختلف در خانه او را آتش می زنید و فدک مادرمان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را از مردم رنج کشیده و فقیر ایران طلب می کنید آنهم طلبکارانه !!!!!!!!

    شما در این چهار دهه رفتاری را از خود به نمایش گذاشتید که فردای قیامت علی و اولاد علی(ع) دائم باید از این رفتارزننده شما با جامعه ایرانی ، از ملت مظلوم ایران عذرخواهی کنند ، شما کاری کردید که شیعه را در جهان تروریست معرفی کردند و به ساحت مقدس نیّر اعظم حضرت مُحَمَّد مُصطَفی صَلی الله عَلیه و آله وسلم اهانت کردند !!! ، کجا در زمان مُحَمَّد رضا شاه پهلوی به ساحت معصومین علیهم السلام در داخل و خارج اهانت شد ؟!!!! شما طی چهار دهه کاری کرده اید که مردم و جوانانشان فوج فوج از دین خدا خارج میشوند فقط بخاطر شما ……دقت فرمایید فقط بخاطر شما .

    قطعا و یقینا که دین و سیاست باید از یکدیگر استقلال داشته باشند و به فریاد جوامع بشری برسند تا مردم دچار انحراف و سستی نشوند .

    من نظرات خودم را صریح و بدون توهین بیان نمودم و از انصاف نیوز عزیز نیز تقاضای انتشار دارم ، چون ما با هیچکس در این مرز و بوم عناد و دشمنی نداریم بلکه دلسوزیم و حقیقتا دلسوزیم و این تندی کلام ما نیز نیش نیست بلکه نوشدارویی است که ما ، پیش از مرگ سهراب رسانده ایم و متاسفانه شما آنرا بواسطه خطای محسباتی رد می کنید و آنرا زهر تلقی می کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا