خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رحیم‌پور ازغدی: اگر مردم نپذیرند معصومین هم وظیفه حکمرانی ندارند

حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حکومت اسلامی باید دارای ملاک های اسلام باشد، فرم آن باید جمهوری باشد و مسئولین باید با رای اکثریت انتخاب شوند. در عصر حضور معصوم هم مردم حق انتخاب دارند. یعنی تا مردم نپذیرند آن ها حق حاکمیت دارند، اما وظیفه حکمرانی ندارند، چون کار دینی فقط حکومتی نیست اصل دین تربیت است و حکومت وسیله ای برای هدف دین است.

به گزارش خبرگزاری فارس، رحیم‌پور ازغدی در نشست مجازی تخصصی «مبنا» با موضوع تبیین مبانی حکمرانی دینی در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) خاطرنشان کرد: امام (ره) به عنوان یک مرجع، نهضتی را شروع کرد و مردم را به میدان آورد و سلسله ای که خارجی ها به ایران آورند را در حالی که مورد موافقت شرق و حمایت غرب قرار داشت، بدون جنگ و خونریزی بیرون کرد و با رای اکثریت مردم حاکمیت دینی را تشکیل داد. وی افزود: مقام معظم رهبری نیز در تمام این مقاطع در قبل و بعد از انقلاب بحث های نظری و عملی داشتند. کسی ادعایی ندارد که ایشان یک نظریه مخصوص دارند. اما این نظریه در راستای دیدگاه امام(ره) و همه در تدارم یک نگاه خاص انسان ساز، ضد ظلم با چشم انداز نظام سازی از دین و با تعریف اهل بیت(ع) است.

اولین بحثی که شهید داد، بحث حکمرانی دینی بود

وی خاطرنشان کرد: اولین مرتبه ای که در تظاهرات های شهر مشهد شهید دادیم، از همین مدرسه نواب شروع شد. در همین مدرسه نواب، شهید هاشمی نژاد سخنرانی کرد و اولین بحثی که شهید داد، همین بحث حکمرانی دینی بود. ایشان فرمودند: چون ممنوع المنبر هستم، ایستاده سخن می گویم و بر روی منبر نمی نشینم و یک سخنرانی محکم داشتند که حق حاکمیت را در چارچوب دینی عنوان کردند. عدالت، شریعت، معنویت و برداشت مردم از این بحث به شعار استقلال، آزادی، حکومت عدل علی منتهی شد. استقلال یعنی استبداد جهانی را نمی پذیریم ، آزادی یعنی حق انتخاب و امر به معروف و مشارکت و … را می خواهیم.

حکومت شیعی بر خلاف نظام های زرسالار، زورسالار و تزویرسالار است

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: حکومت شیعی بر خلاف نظام های زرسالار، زورسالار و تزویرسالار است. امام (ره) فرمودند: حکومت اسلامی باید دارای ملاک های اسلام باشد، فرم آن باید جمهوری باشد و مسئولین باید با رای اکثریت انتخاب شوند. در عصر حضور معصوم هم مردم حق انتخاب دارند. یعنی تا مردم نپذیرند آن ها حق حاکمیت دارند، اما وظیفه حکمرانی ندارند، چون کار دینی فقط حکومتی نیست اصل دین تربیت است و حکومت وسیله ای برای هدف دین است.

وی افزود از امیر المومنین(ع) خاص تر نداریم. معصوم و منسوب به نسل خاص الهی هستند. ولی وقتی بیعت اجتماعی نشد، ایشان در خانه نشستند. البته بیکار ننشستند و کارهای بسیار زیادی انجام دادند و به تعبیر من همکاری انتقادی انجام دادند. ایشان فرمودند: من ابتدا مخالفت کردم، ولی نهایتا با کراهت بیعت کردم و اجازه درگیری با خلفا و براندازی این نظام را نمی دهم. خدمات این نظام را تایید می کنیم، امر به معروف می کنیم، اما صد در صد آن را قبول نداریم.

مقام معظم رهبری یک تجربه کم نظیر در نظام هستند

رحیم پور ازغدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مقام معظم رهبری چند مشخصه دارند که شاید هیچ‌کس این‌ها را با هم نداشته باشند. غیر از امام (ره) و رهبری هیچ فقیهی نداشتیم که در راس حکومت شیعی قرار بگیرند. مقام معظم رهبری تنها فقیه زنده و شیعه، مدرس فقه و اصول و خارج بودند که در متن مبارزات بوده و از نظر علمی با تفکرات سرمایه‌داری و همچنین جریان متحجر دینی شیعه و سنی آشنا بودند و 40 سال هم تجربه حضور حاکمیت در بالاترین سطوح را دارند و راجع به تاریخ سیاسی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نیز مطالعاتی داشتنه اند. ایشان یک تجربه کم نظیر در میان نظام هستند چون با کسی که در حجره یا کتابخانه نظریه بدهد خیلی متفاوت هستند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان خود گفت: رهبری می فرمایند: می دانید چرا تنها مذهبی که همه رهبران آن کشته شدند، شیعه هستند؟ اگر فقط بحث فقه فردی بود و موعظه اخلاقی بود و اگر امر به معروف و جهاد و مسئله سیاسی نبود چرا تمام اهل بیت(ع) را کشتند. هیچکدام عمر طبیعی نکردند چون مرزهای حکمرانی دینی را مطرح کردند. زمان حضرت امیر المومنین(ع) سه جنگ داخلی بر ایشان تحمیل کردند همان همرزمان و سربازان خود حضرت علی(ع) بودند کسانی که در جنگ جمل و صفین در رکاب ایشان بودند اما بعد مقابل ایشان ایستادند.

وی افزود: ظاهرا حکمرانی دینی بود اما در عمل مشکلات و موانع زیادی وجود داشت. طلحه و زبیر، ام‌المومنین و هزاران حافظ قرآن در دو طرف جبهه و… و اگر الان چنین جنگی رخ دهد بسیاری از ما شک می کنیم و نمی رویم. در میان علمای حوزوی کمتر کسی را چون مقام معظم رهبری دیده ام که با این دقت این مسائل را خوانده و تحلیل کرده اند و کتاب صلح حسن گواه همین تحلیل ها است.

حرف زدن آسان است، ولی اجرا کردن سخت است

رحیم پور ازغدی افزود: حرف زدن آسان است، ولی اجرا کردن سخت است. همه باید کمک کنند. برخی ها می گویند از وقتی انقلاب شد روحانیت احترامش کم شد، اصلا چنین نیست. قبل انقلاب روحانیت جرات حرکت در خیابان را نداشت. اصل اسلام محترم نبود چه برسد به روحانیت. چه کسی گفته است وقتی اسلام محترم نیست روحانیت باید محترم باشد. حوزه های علمیه هم خیلی وظیفه خود نمی دانستند مقابل فحشاء و رفتارهای ناهنجار بایستند.

وی خاطرنشان کرد: امروز تمام مقامات دنیا تظاهر به دینداری می کنند. برخی طلبه ها می گویند به ما بی احترامی می کنند به ما فحش می دهند خوب خیلی از انبیاء را مورد تمسخر قرار دادند. تو باید به وظیفه ات عمل کنی حتی اگر فحش دهند ما نباید فقط به فکر خودمان باشیم .

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: رهبری فرمودند: از امام پرسیدم کی به فکر تشکیل حکمرانی دینی افتادید ایشان فرموند: هیچ وقت، من همیشه فکر می‌کردم در هر شرایط تکلیف من چیست؟ گفتم یا من را می کشند که خوب من به تکلیفم عمل کردم یا پیروز می شوم و اقبال مردمی بیشتر می شود و وظیفه من هم بیشتر می شود. اگر می توانی قدرت را از فاسدین بگیری این وظیفه تو است و هر بخش از اسلام را بیشتر بتوانیم ترویج کنیم باید دنبال آن برویم و این اصل حکمرانی دینی در دوران غیبت است. خیلی از وظایف را به امام زمان(عج) نسبت می دهند و می خواهند خودشان زندگی کنند و فقط رفتارهای متدینی انجام می دهند و این یعنی بستر سکولاریسم در حوزه ساخته می شود یعنی اینکه هیچ وظیفه ای برای خود ندانیم.

وی در ادامه گفت: آشنایی دیگر مقام معظم رهبری با جریان های روشنفکری مثل دکتر شریعتی و پدر ایشان، بهشتی، مطهری و … است. همه اینها و نگاهشان را دقیق می شناختند و این مزیت دیگر ایشان است که می توانند راجع به حکمرانی دینی نظریه بدهند و رهبران دینی و نظریه پردزان مذاهب مختلف را می شناسند و ایشان حلقه وصل بین طرفداران شیعه و سنی بودند. بنابراین ۴۰ سال حضور در اولین و تنها حکومت دینی و مردم سالار در عصر مدرن، مطالعات وسیع در تاریخ سیاسی اهل بیت(ع) و عصر غیبت و اتفاقاتی که در حوزه حکمرانی افتاد، آشنایی با تفکر متحجر در حوزه ها و آشنایی با جریان های افراطی شیعی و… از خصیصه های ایشان است.

حکومت صد درصدی دینی جز به دست مهدی فاطمه (عج) محقق نمی شود

رحیم پور ازغدی اظهار کرد: رهبری بعد سیاسی زندگی همه ائمه(ع) را در کتاب انسان ۲۵۰ ساله تحلیل کرده اند و ما کمتر کسی داشتیم در آن زمان چنین فکرهایی بکنند. در آن به بعد سیاسی اهل بیت(ع) ومرجعیت علمی آن ها پرداخته شده است. باید جریان های درون شیعی را بشناسیم. توجیه شیعی می کنند اما صد درصد خلاف مبانی شیعی است. ۷۰- ۸۰ سال است جهان اسلام سقوط کرده است و غربی ها جهان اسلام را بین خودشان تقسیم کردند کشورهای اسلامی را تکه تکه کردند اولین باری که این جریان شکست خورد، انقلاب اسلامی بود و حالا چند کشور دیگر در حال خارج شدن از دست انها است.

وی خاطرنشان کرد: هر کس ادعا کند در زمان غیبت حکومت صد درصدی دینی ایجاد می کنیم دروغ می گوید. می توان درصد آن را بالا برد اما صد در صد دروغ است و جز به دست مهدی فاطمه(عج) صد درصد محقق نمی شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. این پیشرفت را در نظریه حکمرانی دینی ، که اکثریت مردم بایدموافق یا تعیین کننده، انتخاب حاکم باشند را تبریک می گویم (1 )،ولی چگونه بفهمیم که اکثریت مردم موافق یا مخالف هستند؟برگزاری انتخابات یا بزرگان دین باید حاکم را تاییدو تعیین کنند؟با این شورای نگهبان(استصوابی ) آیا می توان انتخابات (جمهوری )برگزار کرد؟یا انتخاب مردم فقط تزیینی است ؟اصل حاکم کسی دیگری است؟و یا………………….

    1- امام (ره) فرمودند: حکومت اسلامی باید دارای ملاک های اسلام باشد، فرم آن باید جمهوری باشد و مسئولین باید با رای اکثریت انتخاب شوند. در عصر حضور معصوم هم مردم حق انتخاب دارند. یعنی تا مردم نپذیرند آن ها حق حاکمیت دارند، اما وظیفه حکمرانی ندارند، چون کار دینی فقط حکومتی نیست اصل دین تربیت است و حکومت وسیله ای برای هدف دین است.

    1. خیرآقای جانباز ! سخنان رحیمپور و امثالِ او یک پیشرفت نیست .موقعی یک پیشرفت است که حداقل خوِدِ رحیم پور ازغدی بهره مندی از رانتِ انحصاریِ صداو سیما و دیگر تریبونها را ترک گوید . آیا بهره مندیِ انحصاری ایشان مورد رضایت مردم است ؟! بالاتر از ایشان هم همینطور./

      1
      1
  2. نه..اقای رحیمپور….این حرف ها نه بشمامی اید ونه از بالاتراز شما…مردم رامانندخودتان فرض نکنید…
    .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا