خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو بیانیه در حمایت از سعید مدنی

چهار جامعه‌شناس در متنی مشترک از سعید مدنی در مقابل برخی محدودیت‌ها حمایت کردند.

مقصود فراستخواه، سعید معیدفر، حسن محدثی و احمد بخارایی در متنی مشترک نوشتند:

جامعه‌ی دانشگاهی و نویسندگان در ایران هر روز با مشکل جدیدی مواجه می‌شوند که یکی از آنها اقدامات انجام شده نسبت به جامعه شناس و پژوهشگر برجسته آقای دکتر سعید مدنی هنگام خروج از کشور برای فرصت مطالعاتی و اعلان ممنوع الخروجی در تاریخ هفتم دی ماه سال جاری بود که با اصول نهم، بیستم، سی ام و سی وسوم قانون اساسی و ماده‌ی سیزدهم اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و نیز بند دو ماده‌ی دوازدهم میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مغایرت صریح دارد. ما روند تضییقات و محدودیت‌های غیرقانونی اعمال شده در مورد انتشار آثار ایشان از طریق مداخله‌ی نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را محکوم می‌کنیم و خواهان تعقیب متخلفین از قوانین مزبور هستیم. بدون تردید چنین برخوردهای غیرقانونی در مورد ایشان و دیگر جامعه شناسان، نویسندگان و اهل دانش خلاف عرف بین المللی، حقوق اساسی و ارزش‌ها و اخلاق دانشگاهی است و تاثیراتی منفی بر روند تحول و توسعه‌ی دانشگاهی دارد و موجب افت انگیزش‌های علمی می‌شود، ضمن آن که با اصول حقوق و آزادی‌های فردی و مدنی نیز در تضاد است.


اعضای هیأت مدیره‌ی ادوار انجمن جامعه شناسی ایران نیز بیانیه‌ای درباره‌ی «محدودیت‌ها و مضایق ایجادشده» برای سعید مدنی منتشر کرده‌اند که به نقل از کانال تلگرامی انجمن جامعه شناسی ایران در پی می‌آید:

به نام خداوند جان و خرد

ز دانش درِ بی نیازی بجوی، وگر چند سختیت آید به روی «فردوسی»

اخیراً شاهد تصمیم‌ها و اقداماتی هستیم که موجب نگرانی جدّی درباره‌ی حال و آینده‌ی علم و اهل علم در ایران است. نحوه‌ی ممانعت از انتشار آثار علمیِ جناب آقای دکتر سعید مدنی، جامعه‌شناس کوشا و اهل تحقیقِ جدّی، و سپس ممانعت از سفر مُطالعاتیِ ایشان از نمودهای اینگونه اقدامات است.

دکتر سعید مدنی یک محقّق جدّی و متخلّق به اخلاق علمی است که هیچ‌گاه یافته‌های علمی و پژوهشی را تابع دیدگاه و عقاید سیاسی خود قرار نداده و از مصادیق تفکیک نقش علمی از نقش سیاسی بوده است. این تفکیک از جمله اصولی است که هم برای پیشبرد امر علم ضروری است و هم امکانی ضروری برای ایفای نقش اهل علم در مُشارکت و مشورت دادن دانشمندان در رفع مسائل کشور ایجاد می‌کند.

نشانه‌های روشنی وجود دارند که اینگونه اقدامات شامل نقض صریح موادّی از قانون اساسی و سایر قوانین و میثاق‌های ملّی و بین المللی هستند. امّا گذشته از نقض واضح قانون و برخوردهای فراقانونی در چنین مواردی، یک نگرانی اصولی دیگر هم برانگیخته می‌شود که همانا بی توجهی به تفکیک امر سیاسی از امر علمی است. آنچه اکنون در عرصه‌ی سیاست رُخ می‌دهد، از این روی موجب بیم و نگرانی است که این تفکیک رعایت نشده و مخالفت برخی از متصدیّان با عقاید یک پژوهش گر و دانشگاهی به حوزه‌ی اندیشه و فرهنگ و علم تسرّی یافته است، به نحوی که متاسفانه شاهد مواردی از مداخله‌های غیرقانونی نهادها و افراد غیرمسئول در امور علمی و فرهنگی مثل انتشار آثار، ادامه کار، تبدیل وضعیت استخدامی و ارتقاء مرتبه علمی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها هستیم.

ما برای حفظ کیان و استقلال کشور، نائل شدن به توسعه‌ی پایدار که خواسته و آرزوی همه‌ی ایرانیان، از جمله متولیّان و مسؤولان سیاسی کشور است؛ و برای حفظ جان و مال و آبروی شهروندان و بهروزی آنان، محتاج علم هستیم و انکار اهمیّت و ارزش علم، جفای آشکاری به حال و آینده‌ی جامعه و کشور است و باعث ایجاد اختلال جدّی در ایفای وظایف نهاد علم می‌شود. در عین حال، همین اختلال باعث خواهد شد نهاد سیاست هم نتواند کارکردهای خود را تماماً و به درستی اجرا کند و آسیبی همه‌جانبه متوجّه کشور خواهد شد.

حفظ و صیانت از اصول و مرزهای اجتماعی اگر مهم‌تر از صیانت و حراست از مرزهای کشور نباشد، به همان اندازه ضروری است و ضامن و مناط حفظ مرزهای سیاسی کشور هم خواهد بود. حفظ و صیانت از اصول و مرزهای اجتماعی و رعایت تفکیک کارکردیِ این نهادها، وظیفه‌ای است که همه باید بدان بکوشند ولی در درجه‌ی اوّل این اولیای امور کشورند که باید آن را رعایت کنند و از دیگران هم رعایت آن را بخواهند. ما از مسؤولان کشور و متولّیان امور در وزارت خانه‌ها و نهادهای ذی ربط مُصرّانه می‌خواهیم با رفع ممانعت‌ها و محدودیت‌ها برای فعالیت‌های علمی جامعه شناسِ پژوهنده، جناب آقای دکتر سعید مدنی و برای همه‌ی دانشگاهیان، محقّقان، دانشجویان و معلّمان جامعه، هم زمینه‌ی رُشد و اعتلای علم را، که کشور ما برای عبور از بحران‌ها سخت بدان محتاج است، فراهم آورند و هم زمینه‌ساز مُشارکت همه‌ی اهل علم، دانشمندان و محقّقان در رفع مسائل بسیار حادّ کشور گردند.

اعضای هیأت مدیره ادوار انجمن جامعه شناسی ایران

1. تقی آزاد ارمکی

2. پرویز اجلالی

3. شیرین احمدنیا

4. فرهنگ ارشاد

5. علی‌اصغر اصغری

6. شهلا اعزازی

7. حمید انصاری

8. پرویز پیران

9. محمد توکل

10. حمیدرضا جلایی پور

11. فاطمه جواهری

12. علی محمد حاضری

13. اسماعیل خلیلی

14. پیام روشنفکر

15. محمد جواد زاهدی مازندرانی

16. سیامک زندرضوی

17. سیدحسین سراج زاده

18. ژاله شادی طلب

19. محمود شارع پور

20. داور شیخاوندی

21. محمد فاضلی

22. ناصر فکوهی

23. سعید معیدفر

24. محمد میرزایی

25. اسداله نقدی

26. علی یوسفی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا