خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاهش 25 درصدی قیمت خانه‌های تهران

هرچند از ابتدای امسال حدود 25 درصد از قیمت خانه‌های تهران کاسته شده اما باز هم خریداران منتظر کاهش قیمت‌ هستند که البته جای تخفیف تا 10 درصد هم وجود دارد و بازار مسکن تا پایان امسال هیچ‌گونه افزایش قیمتی نخواهد داشت و در تا پایان بهار 93 نیز با ثبات نسبی قیمت و افزایش حجم معاملات همراه می‌شود.
حسام عقبایی – رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران – در گفت‌وگویی با ایسنا بازار مسکن امسال را تحلیل و اظهار کرد: امسال با بیشترین رکود در حجم معاملات طی 10 سال گذشته مواجه بودیم و افزایش قیمتی تا پایان سال پیش‌بینی نمی‌شود.
به گفته وی سه ماه ابتدایی سال آینده با ثبات نسبی همراه با افزایش حجم معاملات همراه است.
عقبایی در تحلیل خود از بازار مسکن سال آینده گفت: تغییر قیمتی در فروردین‌ 93 دیده نمی‌شود اما شاید با شوک وارد شده شورای پول و اعتبار و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی،‌ انگیزه خرید مسکن در بازار مهیا شود.
وی گفت: در حال حاضر ابزار خرید مسکن ضعیف است اما پیش‌بینی می‌شود بهار 93 با رونق حجم معاملات مسکن همراه باشد.
راکدترین بازار مسکن طی 10 سال اخیر
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار کرد: با توجه به اوضاع نا بسامان بازار پر تلاطم بهمن‌ گذشته، طی امسال بیشترین رکود طی 10 سال اخیر را شاهد بودیم.
عقبایی با بیان اینکه از سال 83 تاکنون بیشترین رکود معاملات مسکن مربوط به امسال است، گفت: افزایش جهشی و نامتعارف قیمت مسکن در سال گذشته به رکود معاملات مسکن در سال جاری منجر شد.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران افزود: گرچه رکود در معاملات مسکن در ابتدای امسال پیش‌بینی می‌شد اما به نظر می‌رسید پس از انتخابات ریاست جمهوری دولت یازدهم، بازار مسکن کمی رونق گیرد که این امر نیز رخ نداد.
به گفته وی عوامل متعددی در افزایش قیمت مسکن در اواخر سال گذشته همچون نوسانات نرخ ارز و طلا در بازار تاثیرگذار بود؛ به گونه‌ای که حجم زیادی از سرمایه‌ها در سال جاری به سمت بازار بورس رفت و ورود سرمایه‌گذاران به بازار مسکن کاهش یافت.
عقبایی با اشاره به تعطیلی نسبی بازار مسکن در فروردین‌ هر سال گفت: ملاک تحلیل بازار و شاخص بررسی بازار مسکن از اردیبهشت‌ تا بهمن‌ هر سال است که از ابتدای امسال تاکنون، اردیبهشت‌ بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده و پس از آن سیر نزولی معاملات تا مهرماه امسال ادامه یافته است.
بار رونق معاملات مسکن به نیمه دوم سال موکول شد
وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های بازار مسکن پس از انتخابات امسال به وقوع نپیوست، گفت: همانطور که نوید رونق معاملات در سه ماهه تابستان هر سال داده می‌شود، امسال به نسبت سال‌های گذشته رونق بازار مسکن در تابستان ایجاد نشد و بار معاملات مسکن به دوش نیمه دوم سال افتاد.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به افزایش خرید و فروش و اجاره‌نشینی در تابستان هرسال افزود: رونق بازار مسکن در تابستان امسال مشاهده نشد و همه معاملات به شش ماه دوم سال موکول شد.
خریداران منتظر کاهش دوباره قیمت‌ها هستند
عقبایی تاکید کرد: مهرماه امسال به عنوان طلیعه نیمه دوم سال،‌ معاملات خود را با اندکی رونق از سر گرفت و اتحادیه املاک نیز در همین زمان اعلام کرد که قیمت‌ها به کف رسیده و اکنون موقع خرید مسکن است اما بازهم با رکود معاملات مواجه شدیم.
وی افزود: با وجود افزایش حجم معاملات در ابتدای مهر، اواسط این ماه با مثبت بودن روند توافقات ژنو، کاهش قیمت طلا و ارز و آرام شدن نسبی بازار اقتصادی بازهم متقاضیان مسکن به امید کاهش دوباره قیمت‌ها دست از خرید و فروش کشیدند و بازار معاملات مسکن دوباره به سمت رکود رفت.
یک تا سه ماه زمان برای خرید مسکن لازم است
عقبایی اظهار کرد: رونق بازار مسکن با توجه به تقاضای مردم سنجیده می‌شود؛ به گونه‌ای که برای خرید یک واحد مسکونی حداقل یک تا سه ماه زمان لازم است بنابراین با افزایش تقاضا در مهر ماه افزایش معاملات در سه ماه بعد از آن – دی ماه – پپش‌بینی ‌می‌شد.
وی گفت: پس از توافقات ژنو بازار دوباره به سمت رکود رفت و حتی آمار حجم معاملات مسکن در آبان‌ از مهر هم کمتر شد.
رییس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است: متقاضیان امروز بازار مسکن مصرف‌کننده و همان افرادی هستند که از بهمن‌ سال گذشته تاکنون در انتظار آرامش بازار بودند.
به گفته وی در حال حاضر حجم معاملات مسکن در رکود است؛ به گونه‌ای که همچنان در بازار مسکن عرضه بیش از تقاضاست.
25 درصد کاهش قیمت مسکن در تهران
عقبایی افزود: امسال در کنار سیر رکودی معاملات مسکن،‌ سیر کاهشی قیمت نیز ایجاد شد و این سیر نزولی تا پایان آذر ادامه داشت.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به کاهش قیمت مسکن که در کنار رکود ایجاد شده است، تصریح کرد: از اردیبهشت‌ امسال تاکنون در استان تهران به طور میانگین قیمت خانه حدود 20 تا 25 درصد کاهش یافته است.
فروشندگان 10 درصد تخفیف می‌دهند
وی معتقد است: هنوز جای تخفیف در بازار مسکن وجود دارد چراکه به دلیل رکود ایجاد شده فروشندگان به صورت بالقوه تخفیف 10 درصدی در معاملات خود را اعمال می‌کنند و انگیزه فروش همراه با تخفیف ایجاد شده است.
عقبایی تاکید کرد: ثبات نسبی توام با افزایش حجم معاملات مسکن تا پایان امسال پیش‌بینی می‌شود.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا