خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«الیت انقلابی» و فرهنگ عامه سلبریتی‌پسند

عبدالله شهبازی، تاریخ‌پژوه در کانال تلگرامی خود نوشت:

گسترش ارتباطات دیجیتال گریزناپذیر است. در آینده نیز دنیای فرا- واقعی جایگاه قدرتمندتری خواهد یافت هم در فرهنگ، هم در اقتصاد و هم در سیاست. رسانه‌های دیجیتال سلبریتی می‌آفرینند چه بخواهیم چه نخواهیم. تصور می‌کنم معضل اصلی ایران تحولات درونی اجتماعی است که اجازه داده و می‌دهد انبوه جوانان و نوجوانان بیکار و نیمه بیکار بخش عمده اوقات خود را در فضای مجازی سپری کنند و به سوی سلبریتی‌ها جذب شوند. وقتی با انبوه نوجوانان و جوانانی مواجه باشیم که در یک نسل اخیر به شهرها و حاشیه شهرها مهاجرت کرده و در طی همین نسل با زندگی شهری و همزمان با جهان مجازی آشنا شده‌اند این تأثیرات فرهنگی بسیار عمیق خواهد بود.

جمهوری اسلامی برای سامان‌دهی نظم اجتماعی فاقد برنامه است. برنامه‌ریزی اجتماعی را تنها به شکل توسعه کمّی می‌شناسد. هیچ تصور عملیاتی و مشخص (کنکرت) از جامعه مطلوب ندارد. تصور می‌کند شعارهای بسیار عام «برنامه» است. با این وضع روزبروز جامعه بیشتر و بیشتر به سمت تلاطم اجتماعی و تعمیق شکاف میان فرهنگ الیت حاکم («انقلابی») و فرهنگ عامه مردم پیش خواهد رفت.

این وضعیت حتماً در درازمدت قابلیت تداوم ندارد و در مرحله‌ای،‌ بهر شکلی، به انقطاع کامل منجر می‌شود. می‌تواند انقطاع سیاسی باشد به معنی تغییر نظام سیاسی، یا می‌تواند جدایی مطلق مردم از «الیت انقلابی» باشد که در فضای گلخانه‌ای خود بسان یک الیگارشی جدا از جامعه، با طیف‌هایی از حواشی در پیرامون آن، حکومت می‌کنند.

سطح درک و فهم برخی از مدیران جمهوری اسلامی از پدیده سلبریتی‌های دنیای مجازی در همین حد است که باید آنان را «جذب نظام کرد.» این کار عملی نیست به دلیل تفاوت فاحش و بنیادین فرهنگی میان «الیت انقلابی» (الیت حاکم) و فرهنگ عامه سلبریتی‌پسند.

دهه‌هاست که تمام سازوکارها، نادانسته و ناخواسته، در کار بوده برای ساختارزدایی و توده‌ای و اتمیزه کردن جامعه ایران. متعادل کردن این جامعه کار یکی دو روز و یکی دو سال نیست. برنامه‌ریزی عمیق می‌خواهد بر بنیاد فهم و فکر عمیق که به گمانم از توان مدیریت کنونی ایران خارج است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا