خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقازاده: کارت هدیه نیست، کارت خرید خبرنگار است

محمدآقازاده روزنامه‌نگار کهنه‌کار می‌‌گوید، این کارت‌های پولی که به خبرنگاران می‌دهند، هدیه نیست، بلکه خرید خبرنگاران است. البته آب در هاون می‌کوبند چون دیگر روزنامه‌نگاران مشتری ندارند.

چند سالی است که اهدای کارت هدیه به خبرنگاران از سوی برخی از سازمان‌ها به یک رویه تبدیل شده است، اگرچه به گفته‌ی روزنامه‌نگاران کهنه‌کار این رسم قبل از انقلاب هم بوده است که الان شدت بیشتری گرفته و به یک امر عادی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:
کارت «هدیه یا تحقیر» خبرنگاران؟ | محمد بلوری: نه بدهند نه بگیرند
اهدای کارت هدیه به خبرنگاران، رانت یا حمایت؟
رسانه‌های باجگیر در صف کارت هدیه و ریپورتاژ
سه پیر رسانه از آفت هدیه به خبرنگاران می‌گویند

محمد آقازاده

آقازاده: هدیه نیست، بلکه خرید خبرنگار است

محمد آقازاده -روزنامه‌نگار پیشکسوت- درباره‌ی کارت‌ هدیه‌ای که در مناسبت‌های مختلف، از جمله روز خبرنگار، به خبرنگاران می‌دهند، به انصاف نیوز گفت: در آن زمانی که من کار خبر می‌کردم، به یک‌سری از خبرنگاران برگزیده سکه می‌دادند یا مثلاً یک بار به من بن کتاب دادند که نگرفتم، خیلی کم بود. قبل و پس از انقلاب خبرنگارانی که از راه‌های  نامشروع درآمد کسب می‌کردند، وجود داشته است اما تعداد آنها اندک بود و کسانی که این کار را می‌کردند، کاملاً قابل شناسایی بودند.

او افزود: برخورد غیر حرفه‌ای سازمان‌ها که بیشتر به تبلیغات بها می‌دهند، دیگر تبدیل به یک رویه‌ی عمومی شده؛ این هدیه نیست، بلکه خرید خبرنگار است.  اینکه به خبرنگاران هدیه‌های فرهنگی بدهند، از نظر من مشکلی ندارد؛ مثل بن کتاب. البته این هدیه‌ها باید جنبه‌ی عمومی داشته باشد. مثلا سالانه 500 هزار تومان به کل خبرنگاران بن کتاب بدهند، تا سطح مطالعه‌ی آنها بالا برود.

او با اشاره به اینکه شرایط کشور خبرنگاران را به سمت قبول کارت هدیه می‌برد، اضافه کرد: خیلی شنیده‌ام که دبیر و سردبیرها در رسانه‌ها به خبرنگاران می‌گویند از منابع خبری خود پول بگیرید؛ چون منابع مالی ما محدود است. این مسئله ابعاد خطرناکی پیدا کرده است. مسئولانی که هدیه می‌دهند و خبرنگارانی که هدایا را قبول می کنند، به علاوه شرایط کشور که به سمت سوداگری و مصرف‌گرایی و بی‌ارزش شدن ارزش‌ها و نبودن آدم‌های حرفه‌ای رفته است، همه‌ی اینها دلیل وضعیت موجود است.

خبرنگارانی که یک شبه پولدار می‌شوند

آقازاده درباره‌ی ثروتمند شدن یک شبه‌ی برخی از خبرنگاران گفت: خبرنگارانی را در نظر بگیرید که به هیئت مدیره‌ی جاهای مختلف رفته‌اند، یک شبه از مناطق پایین شهر به بالاشهر رفته‌اند، آنها از این خبرنگاران 200 هزار تومانی مهم‌تر هستند. چون به بخشی از توجیه‌گران وضع تبدیل شده‌اند. شنیدید که می‌گویند «تخم مرغ دزد، شتر دزد می شود»، از همان کارت هدیه‌ها شروع شد و به اینجا رسید.

این روزنامه‌نگار کهنه‌کار درباره‌ی حقوق اندک خبرنگاران می‌گوید: الان یک زندگی معمولی با حقوق هفت میلیون تومانی قابل اداره نیست. در حال حاضر میانگین حقوق خبرنگاران سه چهار میلیون تومان است، یک شام بیرون از خانه کمتر از 400 تومان نمی‌شود. فکر کنید با این حقوق کسی ازدواج کرده و یا مستاجر هم باشد. اصلا کفاف زندگی را نمی‌دهد. مگر اینکه خانه‌ی پدر و مادرش زندگی کند، این حقوق می‌تواند پول تو جیبی باشد.

 او اضافه کرد: این یارانه‌ای که به مطبوعات می‌دهند، باعث می‌شود آنها دیگر به دنبال درآمدزایی نباشند، مردم روزنامه نمی‌خرند و به خاطر ورشستگی شرکت‌ها آگهی تبلیغاتی هم کم شده است. یک پیشنهادی در دولت خاتمی به خود آقای خاتمی و آقای تاجزاده دادم اما جدی نگرفتند، اینکه دولت برای خبرنگاران خانه بسازد و به صورت اقساط از آنها پول بگیرد. اگر عمل می‌شد الان وضعیت خیلی بهتر بود. اگر در دولت جدید یارانه‌ها قطع شود، بسیاری از رسانه‌‎ها تعطیل می‌شوند. 

خبرنگاران دیگر مشتری ندارند

 محمدآقازاده در انتها درباره‌ی هدیه به خبرنگاران در کشورهای دیگر گفت: در کشورهای دیگر اگر به خبرنگاران هدیه هم بدهند، به صورت شفاف اعلام می‌شود. در ضمن هدیه‌ها چیزهای خاص است و به همه‌ی خبرنگارات تعلق می‌گیرد. ببینید! قبل از انقلاب مثلاً اگر برای وزارت نیرو و سدی که ساخته است، تبلیغ می‌کردند، روی گزارش رپورتاژ آگهی نوشته می‌شد، دیگر حرف و حدیثی نبود.

وی در انتها تأکید کرد: کسانی که به خبرنگاران پول می‌دهند تا آنها را تبلیغ کنند، آب در هاون می‌کوبند. چون خبرنگاران اصلاً دیگر مشتری ندارند. بلکه از تعریف آنها برداشت منفی هم می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا