خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«تجربه خرید اس ۳۰۰ از روسیه برای ایران تجربه خوبی نبود»

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده‌ی مردم در مجلس دهم گفت: تجربه خرید اس ۳۰۰ از روسیه برای ایران تجربه خوبی نبود؛ هم تاخیری که روس‌ها در تحویل داشتند و هم سطح فنی اس ۳۰۰ این تجربه را برای ایران رقم زد. درحالی که برخی از متحدان آمریکا از روسیه اس ۴۰۰ دریافت کردند، روس‌ها اس ۳۰۰ را به سختی به ایران تحویل دادند. بنابراین اگر قرار است خرید نظامی صورت گیرد فرقی هم ندارد از هرجای دنیا، باید خرید در سطح عالی تجهیزات نظامی قابل فروش کشورها باشد.

فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص سفر رئیس‌جمهور به روسیه در هفته جاری گفت: اعتقادم بر این است در دنیای امروز کشورها منع راهبردی برای روابط شان ندارند؛ یعنی به عبارتی دنیای امروز دنیایی است که کشورها بر اساس منافع ملی‌شان با هم ارتباط بر قرار می‌کنند و هیچ منع و حصری برای ارتباط‌‌هایشان تعریف نمی‌کنند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان این که سفر آقای رئیسی به روسیه، سفر قابل دفاعی است، خاطر نشان کرد: آقای رئیسی می‌تواند به عنوان رئیس جمهور، یکسری مناسبات سازنده را با روس‌ها شکل دهد که مهم‌ترین آن‌ها «توافق راهبردی بین ایران و روسیه» است.

وی تاکید کرد: «توافق راهبردی ایران و روسیه» قابل دفاع است اما به شرطی که در شرایط اضطرار این توافق صورت نگیرد؛ چرا که ایران به خاطر موضوع برجام با تحریم‌های ظالمانه روبه‌رو است و نباید این توافق را در شرایط تحریم نهایی کرد و موافقت برای این سند باید هنگامی نهایی شود که برجام احیا شده باشد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به هنگام امضای «سند راهبردی ایران و چین» هم مطرح کردم که آمدن این سند به مجلس بهتر است بعد از احیای برجام باشد و کشور نباید در شرایط اضطراری زیر بار یکسری از توافقات راهبردی برود.

فلاحت پییشه با اشاره به این در دنیای امروز کشورها منافع ملی‌شان را به یکسری موارد راهبردی گره نمی‌زنند، اظهار داشت: کشورهایی که روابط راهبردی دارند هیچ‌گونه موانعی برای این روابط ایجاد نمی‌کنند، ایران هم نباید مناسبات خودش را محدود به شرق کند. البته از سوی دیگر هم نباید کاملا وابسته به غرب باشد، بلکه باید بر اساس منافع با شرق و غرب و کشورهای در حال توسعه به ویژه با همسایگان مناسبات خاص خودش را شکل دهد و در این قالب هم سیاست خودش را پیش ببرد.

وی تاکید کرد: طبیعتا شأن و جایگاه ایران به گونه‌ای نیست که مناسباتش با غرب وابسته به نوع مناسباتش با شرق باشد، تاکنون این گونه نبوده است و از این به بعد هم نخواهد شد.

وی در این خصوص که تاکید شده سفر رئیس جمهور به روسیه با اهداف اقتصادی انجام می‌شود و همچنین موضوع خرید سوخو از روسیه، گفت: یک کشور می‌تواند خرید نظامی داشته باشد به شرط این‌که سطح اول و به روز این تجهیزات را خریداری کند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تجربه خرید اس ۳۰۰ از روسیه برای ایران تجربه خوبی نبود؛ هم تاخیری که روس‌ها در تحویل داشتند و هم سطح فنی اس ۳۰۰ این تجربه را برای ایران رقم زد. درحالی که برخی از متحدان آمریکا از روسیه اس ۴۰۰ دریافت کردند، روس‌ها اس ۳۰۰ را به سختی به ایران تحویل دادند. بنابراین اگر قرار است خرید نظامی صورت گیرد فرقی هم ندارد از هرجای دنیا، باید خرید در سطح عالی تجهیزات نظامی قابل فروش کشورها باشد.

وی تصریح کرد: کشورهای تولید کننده سلاح در دنیا معمولا سطح اول تولید را برای حوزه منافع دفاع ملی خودشان حفظ می‌کنند و برای برخی دیگر امکان فروش دارند. اگر ایران قرار است خریدی داشته باشد باید بالاترین را خریداری کند. البته باید یادمان باشد با خرید هر تجهیزات نظامی باید انتقال مهندسی و تجربی در حوزه نگهداری و مهندسی هم صورت گیرد.

فلاحت پیشه افزود: سفر رئیس جمهور به روسیه سفری در حوزه‌های مختلف از جمله دفاعی، اقتصادی و دیپلماتیک خواهد بود که بسیار موثر است، منتها امیدوارم منافع اقتصادی لازم را برای ایران داشته باشد.

وی با اشاره به این که ایران در حال احیای برجام است، یادآور شد: درحالی که ایران برای حیای برجام در حال گفت‌وگو است، یکسری طرح‌های شعاری را از سوی نمایندگان مجلس یازدهم مشاهده می‌کنیم که با روند مذاکرات سازگار نیست؛ آن‌ها طرح‌هایی مثل تنبیه و تشویق کشورها بعد از احیای برجام را مطرح می‌کنند درحالی که اگر احیای برجام صورت بگیرد باید بدون مقدمه ایران به سمت تنوع فعالیت‌های اقتصادی قدم بردارد نه این که کشور را فقط به یک بخشی از دنیا وصل کنیم. همگان مشاهده کردیم حتی روسیه هم حاضر نشد در زمان تحریم به ایران برای فروش ۱۰۰ هزار بشکه نفت کمک و یا کالاهایی را به ایران بدهد.

وی تاکید کرد: همه دستاوردهای ایران باعث شده است ما توان چانه داشته باشیم و این توانایی مربوط به خود ایران است؛ نه تنها روس‌ها بلکه هیچ کشور دیگری در این دستاوردها کمکی به ایران ندادند، بلکه مقاومت مردم و دستاورهای فنی و هسته‌ای کشورمان این توانایی را به ما داد .

وی در پایان تاکید کرد: هیچ کشوری به ایران برای بالا بردن توان چانه زنی‌اش کمک نکرد و بر همین بنیاد هم طرف ایرانی مذاکره می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا