خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معجزه درمان الگوی طاسی در مردان

رپورتاژآگهی

ریزش مو در مردان با الگوهای خاصی اتفاق می‌افتد که اگر درمان نشود ممکن است منجر به ریزش کامل موی سر شود. شناخت روش‌های رایج برای پیشگیری از ریزش مو و تشخیص علت ریزش مو از عوامل مهمی هستند که می‌توانند از طاسی کامل موها ممانعت کنند. اگر کم پشت شدن موها در مراحل اولیه تشخیص داده شود امکان دارد روش‌های درمانی به شکل موثرتری عمل کنند.  در ادامه قصد داریم تا به بررسی انواع الگوی ریزش مو در مردان، عوارض عدم درمان و روش های خانگی و پزشکی برای این مشکل بپردازیم.

مراحل الگوی طاسی مردانه

الگوی طاسی در مردان با عنوان آلوپسی آندروژنیک شناخته می‌شود که شایع‌ترین نوع ریزش مو در آقایان است. مراحل طاسی یا ریزش مو از قسمت‌های مختلفی از سر شروع می‌شود و در نهایت می‌تواند منجر به طاسی کامل شود. به طور کلی الگوی ریزش مو به صورت سکه‌ای، حاشیه‌ای و پراکنده وجود دارد. دلیل ریزش مو متفاوت است و روش‌های متعددی مانند دارودرمانی و کاشت مو برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

الگوی ریزش پراکنده

یکی از انواع مدل‌های ریزش مو در آقایان که به عنوان یکی از متداول‌ترین الگوهای ریزش مو شناخته شده است نوع پراکنده می‌باشد. در این مورد ریزش مو از قسمت راس سر و ناحیه پیشانی شروع می‌شود و به مرور زمان افزایش پیدا خواهد کرد. این الگوی ریزش دارای مراحل مختلفی است که عبارتند از:

  • الگوی طاسی با ریزش ردیف اول خط مو در قسمت پیشانی و گیجگاهی
  • الگوی طاسی با ریزش مو در قسمت جلوی پیشانی و گیجگاهی که اغلب به صورت سه ضلعی اتفاق می‌افتد و ریزش مو به صورت غیر قرینه است.
  • در الگوی بعدی ریزش مو با وسعت بیشتری در ناحیه پیشانی و گیجگاهی همراه است  و به قسمت‌های دیگری از سر پیشروی می‌کند.
  • الگوی چهارم با وسعت بیشتری از الگوی قبلی مشاهده می‌شود و تراکم مو و کم پشت شدن آنها در ناحیه سر مشاهده خواهد شد.
  • نوع دیگری از طاسی ریزش مو در قسمت فرق سر مشاهده می‌گردد که دارای موهای باریک و کمتری است.
  • طاسی در الگوی ریزش مو برای افراد بالای 35 سال که در موها در قسمت حد فاصل فرق سر و پیشانی دچار ریزش کامل می‌شوند. در این مورد ریزش موها به صورت طولی و عرضی با وسعت زیادی قابل مشاهده هستند.

در نهایت الگوی طاسی با ریزش وسیع و پیشرفت قابل توجه دیده می‌شود که در این مورد بانک مو دارای ریزش شدید است و در این نوع الگو اگر قرار به کاشت مو باشد مراحل سخت‌تری باید طی شود.

عوامل ایجادکننده الگوی طاسی مردانه

عوامل ایجاد کننده طاسی مردانه یا ریزش مو در آقایان به هر شکلی که باشد دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایل ریزش مو ژنتیک یا داشتن سابقه خانوادگی طاسی است. تحقیقات نشان می‌دهند الگوی طاسی مردانه با هورمون‌های جنسی مردانه به نام آندروژن در ارتباط است. آندروژن‌ها عملکردهای زیادی از جمله تنظیم رشد مو را بر عهده دارند.

از دیگر دلایل ایجاد طاسی چرخه رشد موها است که اگر این چرخه به هر علت شروع به ضعیف شدن کند و فولیکول مو کوچک شود در نتیجه تارهای مو ضعیف و کوتاه شده و در نهایت چرخه رشد مو به پایان می‌رسد و موهای جدیدی به جای آن رشد نخواهد کرد.

طاسی گاهی به دلایل جدی مانند بیماری‌هایی مانند انواع سرطان، تیروئید و استروئیدهای آنابولیک به وجود می آید. گاهی نیز ریزش مو به دلیل مصرف برخی داروها به وجود خواهد آمد.

گاهی برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های قارچی پوست سر و یا اختلالات تغذیه‌ای موجب ریزش مو خواهند شد.

وجود بثورات پوستی با قرمزی و درد در روی پوست سر موجب شکننده شدن موها و ریزش موی به صورت تکه تکه یا الگوی غیر عادی می‌شوند. بیوپسی پوست و آزمایش خون برای تشخیص اختلالاتی که مسئول ریزش مو هستند ضرورت دارد.

چه کسانی در معرض الگوی طاسی مردانه هستند؟

اگر ریزش مو از شقیقه‌ها شروع شود و یا از قسمت تاج سر مشاهده گردد ممکن است زنگ هشداری برای الگوی طاسی در نظر گرفته شود. گاهی برخی مردان تنها به یک لکه طاسی مبتلا می‌شوند برخی دیگر با کاهش خطوط موی خود به صورت M شکل مواجه خواهند شد. در برخی از آقایان تا وقتی که تمام یا بیشتر موها از بین بروند خط رویش مو به عقب نشینی خود ادامه می‌دهد. به طور کلی الگوی طاسی مردانه در سال‌های نوجوانی نیز می‌تواند شروع شود اما بیشتر در بزرگسالان رخ می‌دهد و با افزایش سن تشدید می‌گردد. البته ژنتیک در این امر نقش مهمی دارد و افرادی که بستگان نزدیک آنها دچار طاسی هستند بیشتر در معرض خطر ریزش مو می‌باشند.

در صورت عدم درمان ریزش مو ژنتیکی چه اتفاقی می‌افتد؟

الگوی طاسی مردانه و میزان ریزش مو که به صورت ژنتیکی اتفاق می‌افتد با توجه به میزان ریزش نهایی مو موجب طاسی کامل می‌شود. افرادی که ریزش مو در آنها در سنین پایین‌تر و به صورت تهاجمی دیده می‌شود بیشتر احتمال دارد که موهای خود را سریع‌تر و با وسعت بیشتری از دست بدهند. برخی افراد تنها نشانه‌هایی از نازک شدن موهای خود را در جوانی تجربه می‌کنند و تا رسیدن به پیری فقط تار موها نازک می‌شوند. توجه به زمانی که ریزش مو شروع می‌شود و تهاجمی بودن ریزش و همین‌طور سرعت نازک شدن موها از فاکتورهای مهمی است که نشان می‌دهند آیا فرد در معرض طاسی کامل قرار دارد یا خیر. بهتر است با مشاهده ریزش مو اقدامات لازم برای مراجعه به پزشک و کاربرد روش‌های درمانی مناسب صورت بگیرد تا افرادی که بیشتر در معرض طاسی هستند راه حل درمانی مناسب را برای پیشگیری از ریزش کامل موهای سر به کار ببرند. اگر این بیماری در ابتدای امر درمان نشود پیشرفت کرده و شانس افراد برای بهبود کامل کمتر خواهد شد.

راه حل خانگی برای درمان ریزش مو ژنتیکی

درما‌ن‌های خانگی در اغلب موارد برای پیشگیری از ریزش موها و ضخیم شدن تار موها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما کاربرد آنها بی‌تاثیر نیست و در برخی موارد می‌تواند جوابگو باشد.  مهمترین مسئله برای اثربخشی به روش‌های درمانی این است که استرس خود را تا حد ممکن کم کنید و رژیم غذایی خود را بهبود دهید. برخی روش‌های درمان خانگی عبارتند از:

  • درمان ریزش مو با عسل که در ترکیب با روغن زیتون و یا روغن بادام تلخ مورد استفاده قرار می‌گیرد تا رطوبت موها حفظ شده و از خشکی و شکننده شدن آنها ممانعت شود.
  • استفاده از حنا در ترکیب با سدر که دارای خاصیت ضد التهابی برای پوست سر است.
  • روغن بنفشه که در ترکیب با روغن زیتون دارای خواص فوق‌العاده‌ای برای موها است.
  • روغ سیاه دانه، روغن شنبلیله و آلوئه‌ورا از دیگر ترکیبات مناسب برای تقویت پوست سر و ممانعت از ریزش موها محسوب می‌شوند.

روش‌های درمانی فوری ریزش مو ژنتیکی

اغلب روش‌های درمانی که با سرعت بیشتری نسبت به درمان خانگی اثر می‌کنند درمان‌های دارویی هستند. داروهایی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید دو داروی تایید شده توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده هستند که برای درمان ریزش مو مورد تایید قرار گرفته‌اند. ماینوکسیدیل به شکل‌های مختلف دارویی ارائه می‌شود و با افزایش جریان خون و تغذیه پیاز مو همراه است. در نتیجه از ریزش بیشتر موها ممانعت کرده و منجر به رشد مجدد مو می‌شود. فیناستراید با عملکرد مناسب موجب رشد موهای جدید می‌شود.

درمان با جراحی از دیگر رو‌های سریع در درمان طاسی است که موجب می‌شود موها دارای حالت طبیعی مانند قبل از شروع ریزش شوند.

لیزر درمانی از دیگر شیوه‌های درمانی در ریزش موها محسوب می‌گردد. در این شیوه که از نور و گرما استفاده می‌شود تحریک رشد مو اتفاق می‌افتد. در این فرایند سلول‌های بنیادی اپیدرمی تحریک شده و فولیکول به مرحله رشد می‌رسد.

کاشت مو

یکی از سریع‌ترین و موثرترین شیوه‌های درمان برای الگوی طاسی استفاده از روش جراحی با عنوان کاشت مو یا پیوند مو است. از مزایای مهم کاشت مو این است که موها طبیعی به نظر می‌رسند و به عنوان یک روش درمانی دائمی شناخته می‌شود. در کاشت موی طبیعی با تراکم بالا فولیکول‌ها از قسمت پشت سر که به عنوان بانک موی مناسب شناخته می‌شود و مقاومت خوبی در موهای این قسمت وجود دارد صورت می‌گیرد. این فولیکول‌ها در نهایت به مناطق طاس سر پیوند زده می‌شوند. درمان با کاشت مو پرهزینه است و احتمال اسکار و عفونت در آن وجود دارد اما به دلیل دائمی بودن این شیوه بسیاری از افراد داوطلب استفاده از کاشت مو برای درمان طاسی هستند. کاشت مو با استفاده از متدهای مختلف توسط پزشکان متخصص در این امر انجام می‌شود. پس از جراحی پوست سر ممکن است بی‌حس باشد. ممکن است تا چند روز پس از کاشت مو نیاز به مصرف دارو باشد یا این‌که جراح از فرد بخواهد که پوست سر خود را حداقل یک یا دو رو به وسیله بانداژ بپوشاند. در بسیاری موارد مصرف داروی آنتی‌بیوتیک یا داروی ضد التهاب توسط پزشک تجویز می‌شود. بیشتر افرادی که کاشت مو انجام می‌دهند می‌توانند پس از 2 تا 5 روز به سر کار خود برگشته و روال عادی زندگی را در پیش بگیرند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا